September 16, 2002
Krqagyzzz wrote:
lite tråkigt att du måste behålla ditt vanliga namn för att kunna få jobb, tyvär så är det ju så..btw, är det mycket regeler och sådant för att byta (lägga till ett namn) namn?
Flera regler om namn:
du får inte ta förnamn som efternamn och tvärtom
du får inte ta namn som inleds med af och von eller liknande
du får inte ta ett namn som kan vara vilseledande för allmänheten, till exempel kunna uppfattas som ett namn på ett post- eller järnvägskontor eller liknande.
Du får inte heller ta ett namn som lätt kan förväxlas med:
ett efternamn som någon annan enligt lag bär, eller har rätt att bära.
ett allmänt känt efternamn som har burits av en utdöd släkt.
ett allmänt känt utländskt efternamn.
någon annans artist- eller konstnärsnamn som är allmänt känt.
en beteckning för en stiftelse, en ideell förening eller någon liknande sammanslutning.
någon annans i Sverige skyddade firma eller varumärke.
en titel på någon annans skyddade litterära eller konstnärliga verk.
paddanx wrote: Mins en klasskamrat som gjorde en uppsats om detta...
Det jag minns av detta är att e kan neka på alla möjliga andledningar... allt från copyright på ord till "ej lämpliga"...Dessutom en viktig sak... du får bara ändra EN! gång... dvs tänk VERKLIGEN igenom det INNAN du gör det...
Kan vara gammla uppgifter... är nått jag minns från gymnasiet iaf...
Det stämmer inte riktigt, man FÅR byta namn igen, men då måste man göra det genom PRV (Patent och Registreringsverket) istället för Skatteverket.
Men om man ska göra det igen så kostar det också money money money.
September 16, 2002
skiroy wrote: [quote=MrWeizel]Ser att du bytt efternamn också, till "En Varning" :bgrin:
Tja...jag kan alltid byta "efternamn" på dig också om så krävs så att ni blir lite släkt iaf. 😛
Huh?
Varför har jag fått en varning? Eller rättare sagt, varför står jag som det.
Jag vet inte om att jag fått nån? :cy:
August 11, 2002
SuperNova wrote: Funderade på super nova förrut när jag bytte efternamn. Problemet är bara det att man kan ändra namnet en gång genom att fylla i papper osv.. ska man bytaigen är det ett h*****e. massor med jobb tar ttyp år..
Du kunde ju annars gifta dig med din morsa och ta efternamnet då, sen skilja sig, men det kanske är lite långsökt bara för att byta efternamn
August 11, 2002
pompougnac wrote: [quote=Bogus^]jag har funderat på en sak... får man ha andra tecken typ ^ _ : osv.. eller är det bara bokstäver? 🙄
vaddå; du vill heta "understreck" i förnamn eller? det måste ju gå att uttala namnet, och hur fan uttalar man '^'?
^ torde ju sägas som upphöjt till 😛
October 16, 2003
MrWeizel wrote: [quote=Bogus^]qwuir? kan man heta så? fräckt och originellt jag kom på det aldeles nu... 😀
Yeah, och ditt smeknamn lär ju inte bli queer 😛
😮
äh ska man byta namn så tar man bara ett tangentbord som sitter i en dator och slår en gång med knytnäven på valfri plats så får man ett bra namn typ:
fgtr!
1 Guest(s)