Jag slapp betala momsen...|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Jag slapp betala momsen...
CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 3, 2005 - 12:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Igår fick jag hem ett paket från Datorbutiken innehållande en massa dyra saker. Jag tycker redan då jag får Aviet att 8113 var alldeles för billigt för det jag beställt, och då jag hämtat ut paketet och kollat på fraktsedeln så upptäcker jag att de skickat paketet som ett företagspaket, och att jag inte har betalat någon moms på hela kalaset...

Jag har såklart aldrig sagt att jag är ett företag, allt jag gjorde var att be om en delleverans eftersom mina grafikkort inte fanns i lager, och jag ville ha hem resten så snabbt som möjligt...

Vad ska jag göra? Vad händer om jag inte säger till dem att de gjort fel, etc?
Moraliskt dilemma?

Kan jag åka dit för något?

Pingen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1087
945492
September 3, 2005 - 12:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Du vet ingenting. Ta bort tråden.

pompougnac
Member
Medlem
Forum Posts: 3109
945493
September 3, 2005 - 12:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Det som kan hända är väl att du får betala in skatten i efterhand, genom skatteverket?

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
945494
September 3, 2005 - 12:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Se glad ut, spar pengarna som det skulle kostat igentligen en månad, har de inte hört av sig innan det så kan du skratta och köpa dig något roligt.

azN-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1651
945508
September 3, 2005 - 1:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Pingen wrote: Du vet ingenting. Ta bort tråden.

Säger detsamma, bort bort bort!

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
945511
September 3, 2005 - 1:12 pm
sp_Permalink sp_Print

se till att ha pengarna redo i ett kuvert ifall piketen skulle slå in din dörr.
har hört att de är ganska svårflörtade

om de får för sig att du visste att du gjorde fel kan du säkert åka dit för något, annars blir du nog bara återbetalningsskyldig. tror jag.

the_C@t
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 354
945523
September 3, 2005 - 1:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Isch, bort!! 😛

elmor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1144
945525
September 3, 2005 - 2:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Dom skickar alltid med företagspaket så att du vet.

Sen kan det vara så att dom inte tar betalt för grafikkortet förrens det kommer.

Xuestor
Member
Medlem
Forum Posts: 2156
945526
September 3, 2005 - 2:11 pm
sp_Permalink sp_Print

det är inte så att du får betala all skatt på den andra avin? Den med gtrafikkortet eller vad de va?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
945550
September 3, 2005 - 2:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Du kommer antagligen att få pröjsa momsen när grafikkorten (Restordern) kommer..
Även ifall du är företagare måste du ju betala moms på varor du köper, och har dom gjort fel i fakturan så är du betalningsskyldig iaf när det är uppenbart att fakturan är felande..
Så jag skulle knappast ropa hej ännu..

*Edit*
För övrigt så borde man väl vaxa pungen och bla bla bla på folk som försöker sko sej själva på andras misstag
wink

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
945555
September 3, 2005 - 3:04 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: För övrigt så borde man väl vaxa pungen

Alltså, ska det vara någon sorts straff eller? 😕

Blizz
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 85
945564
September 3, 2005 - 3:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Det värsta som kan hända dig är att dom upptäcker misstaget och Kräver in pengarna av dig. då är det bara att betala och se glad ut. Men för fan, säg inget själv. det är företagets plikt att att märka sådant och sedan driva in det. Det är ju precis som om du skulle få en faktura på ett alldeles för stort belopp. inte fan kommer företaget att åtgärda det innan du ringer in och påpekar felet.

Så som sagt. Du vet inget 🙄

jäderlund
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 155
945566
September 3, 2005 - 3:20 pm
sp_Permalink sp_Print

kanske kommer på nästa paket med grafikkorten så maila db och säg att du inte vill ha dom:D, sen köpa på annat ställe elr så 😀

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
945592
September 3, 2005 - 4:06 pm
sp_Permalink sp_Print

"Datorbutiken Klas"
"Hejsan, En kille i Umeå betalade 8113kr för diverse datorkomponenter. Men han slapp momsen trots att han är privatkund"
"Det ska jag rätta till"
"klick"

gilgamesh
Member
Medlem
Forum Posts: 2883
945600
September 3, 2005 - 4:24 pm
sp_Permalink sp_Print

whak wrote: "Datorbutiken Klas"
"Hejsan, En kille i Umeå betalade 8113kr för diverse datorkomponenter. Men han slapp momsen trots att han är privatkund"
"Det ska jag rätta till"
"klick"

:)R :hb: :corn:

Sanca
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 308
946003
September 4, 2005 - 4:52 pm
sp_Permalink sp_Print

whak wrote: "Datorbutiken Klas"
"Det ska jag rätta till"
"klick"

Hehehe

zubbe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 633
946217
September 4, 2005 - 9:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Alltså, du slipper INTE betala momsen om du har företag precis som Ilgadd skriver i ett tidigare inlägg, däremot får du dra av momsen i momsdeklarationen, men det är en annan femma, du har kanske fått det taxfree eftersom datorbutiken ligger i skåne och du bor i norrland? 🙄

JohanK
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 60
946787
September 6, 2005 - 9:15 am
sp_Permalink sp_Print

1:Det du ska göra är att ringa in o bara checka av med db eller vilka du nu handlade av om det finns några uppgifter kvar om dig..
Att du ser att allt gått rätt till när dom skickat det..

Det har alla rätt o göra. För att se till att ingenting blivit fel o som sagt dom knackar på dörren.. Men jag tror inte så långt att det går..

har du kvitto på att du handlat grejjerna o det står inte utmärkt 25%moms avdragen är du vit.

då kan ingen göra något.

Förklaring moms* Vissa företag väljer att dra av momsen när dom handlar grejjer men när dom då säljer det så måste dom ändå betala in skatten ..
Du slipper aldrig moms* om du inte gör något för välgörenhet kommer inte ihåg reglerna exakt ..

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
946790
September 6, 2005 - 9:21 am
sp_Permalink sp_Print

JohanK wrote:

Förklaring moms* Vissa företag väljer att dra av momsen när dom handlar grejjer men när dom då säljer det så måste dom ändå betala in skatten ..
Du slipper aldrig moms* om du inte gör något för välgörenhet kommer inte ihåg reglerna exakt ..

Momsen betalas generellt alltid direkt vid köp av vara, oavsett om du är privatperson eller företagare..
Begreppet "dra av momsen" är att du senare momsdeklarerar och och balanserar utgående och ingående moms till plus eller minus.
Företaget som säljer varan till dej måste i sin tur också momsdeklarera, antar att dom skulle få stora problem med skattemyndigheten ifall dom börjar släppa iväg saker momsfritt + att det skulle bli ett rejält underskott i kassan för den firman eftersom en varusäljande firma oftast får punga ut med rejäla momssummor efter momsdeklarationen.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
946850
September 6, 2005 - 11:53 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Du kommer antagligen att få pröjsa momsen när grafikkorten (Restordern) kommer..
Även ifall du är företagare måste du ju betala moms på varor du köper, och har dom gjort fel i fakturan så är du betalningsskyldig iaf när det är uppenbart att fakturan är felande..
Så jag skulle knappast ropa hej ännu..

*Edit*
För övrigt så borde man väl vaxa pungen och bla bla bla på folk som försöker sko sej själva på andras misstag
wink

Man betalar inte moms om man är företagare och köper diverse prylar som behövs till företaget.
Om man säljer vidare varor så betalar kunden momsen.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 295
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL