January 17, 2002
Igår fick jag hem ett paket från Datorbutiken innehållande en massa dyra saker. Jag tycker redan då jag får Aviet att 8113 var alldeles för billigt för det jag beställt, och då jag hämtat ut paketet och kollat på fraktsedeln så upptäcker jag att de skickat paketet som ett företagspaket, och att jag inte har betalat någon moms på hela kalaset...
Jag har såklart aldrig sagt att jag är ett företag, allt jag gjorde var att be om en delleverans eftersom mina grafikkort inte fanns i lager, och jag ville ha hem resten så snabbt som möjligt...
Vad ska jag göra? Vad händer om jag inte säger till dem att de gjort fel, etc?
Moraliskt dilemma?
Kan jag åka dit för något?
Du kommer antagligen att få pröjsa momsen när grafikkorten (Restordern) kommer..
Även ifall du är företagare måste du ju betala moms på varor du köper, och har dom gjort fel i fakturan så är du betalningsskyldig iaf när det är uppenbart att fakturan är felande..
Så jag skulle knappast ropa hej ännu..
*Edit*
För övrigt så borde man väl vaxa pungen och bla bla bla på folk som försöker sko sej själva på andras misstag
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
July 11, 2001
Det värsta som kan hända dig är att dom upptäcker misstaget och Kräver in pengarna av dig. då är det bara att betala och se glad ut. Men för fan, säg inget själv. det är företagets plikt att att märka sådant och sedan driva in det. Det är ju precis som om du skulle få en faktura på ett alldeles för stort belopp. inte fan kommer företaget att åtgärda det innan du ringer in och påpekar felet.
Så som sagt. Du vet inget 🙄
November 26, 2002
Alltså, du slipper INTE betala momsen om du har företag precis som Ilgadd skriver i ett tidigare inlägg, däremot får du dra av momsen i momsdeklarationen, men det är en annan femma, du har kanske fått det taxfree eftersom datorbutiken ligger i skåne och du bor i norrland? 🙄
February 3, 2005
1:Det du ska göra är att ringa in o bara checka av med db eller vilka du nu handlade av om det finns några uppgifter kvar om dig..
Att du ser att allt gått rätt till när dom skickat det..
Det har alla rätt o göra. För att se till att ingenting blivit fel o som sagt dom knackar på dörren.. Men jag tror inte så långt att det går..
har du kvitto på att du handlat grejjerna o det står inte utmärkt 25%moms avdragen är du vit.
då kan ingen göra något.
Förklaring moms* Vissa företag väljer att dra av momsen när dom handlar grejjer men när dom då säljer det så måste dom ändå betala in skatten ..
Du slipper aldrig moms* om du inte gör något för välgörenhet kommer inte ihåg reglerna exakt ..
JohanK wrote:
Förklaring moms* Vissa företag väljer att dra av momsen när dom handlar grejjer men när dom då säljer det så måste dom ändå betala in skatten ..
Du slipper aldrig moms* om du inte gör något för välgörenhet kommer inte ihåg reglerna exakt ..
Momsen betalas generellt alltid direkt vid köp av vara, oavsett om du är privatperson eller företagare..
Begreppet "dra av momsen" är att du senare momsdeklarerar och och balanserar utgående och ingående moms till plus eller minus.
Företaget som säljer varan till dej måste i sin tur också momsdeklarera, antar att dom skulle få stora problem med skattemyndigheten ifall dom börjar släppa iväg saker momsfritt + att det skulle bli ett rejält underskott i kassan för den firman eftersom en varusäljande firma oftast får punga ut med rejäla momssummor efter momsdeklarationen.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 20, 2002
ilg@dd wrote: Du kommer antagligen att få pröjsa momsen när grafikkorten (Restordern) kommer..
Även ifall du är företagare måste du ju betala moms på varor du köper, och har dom gjort fel i fakturan så är du betalningsskyldig iaf när det är uppenbart att fakturan är felande..
Så jag skulle knappast ropa hej ännu..*Edit*
För övrigt så borde man väl vaxa pungen och bla bla bla på folk som försöker sko sej själva på andras misstag
Man betalar inte moms om man är företagare och köper diverse prylar som behövs till företaget.
Om man säljer vidare varor så betalar kunden momsen.
2 Guest(s)