Jag tror på Gud.|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Jag tror på Gud.
BeatL
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 557
sp_UserOfflineSmall Offline
448124
November 1, 2003 - 12:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror på mig själv.

Allt är möjligt, och kanske även troligt, tills motsatsen bevisats. Så tills nån lägger Guds huvud på mitt skrivbord, och ger mig obestridliga bevis för att han är död, så tror jag han lever. Men det betyder inte att jag ser upp till honom, avgudar honom, respekterar honom eller nånting annat, jag kan bara inte ärligt säga att han itne finns.

Filosofi är genom ren definition spekulativt skitsnack imho, vi kan varken bevisa eller motbevisa nånting vi säger, så varför trötta ut sig genom att diskutera?

Ogrebeast
Member
Medlem
Forum Posts: 3771
448150
November 1, 2003 - 1:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror inte på Gud. Jag tror att människan skapade Gud snarare än att Gud skapade människan.

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Vem berättade för människorna om djävulen?

Nån som ätit några lustiga svampar.

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Djävulen bara ett trix för att skrämma folk?

Ja. Prästers sätt att kontrollera sin omgivning.

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Varför sälja sin själ och plågas förevigt för ynka 100år?

Snabba pengar :bgrin:

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Har ni tänkt på så perfekt ordnat allt är? Kan det vara en slump?

Varför?

För att om allting inte varit så perfekt ordnat hade du inte kunnat ställa dig den frågan, alltså evolutionen hade "misslyckats".

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Tänk så mycket längre vi människor kommit i den tekniska utvecklingen om vi inte varit rädda för att bli brända på bål.
Någon som medvetet sekat ner våran utveckling med religon.

Utvecklingen fortskred ju i andra länder där det inte förekom bål, t ex Kina som uppfunnit en hel del. Tror inte bålen påverkat utvecklingen nämnvärt globalt sett.

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Tänk om det hela bara är en vadslaging mellan ett par olika utomjordiska arter som skulle se vilken av deras förfäder som var starkast..

Hmmm... så då menar du att vi kanske är avkommor från någon utomjordisk art?
Jag har faktiskt tänkt många gånger om vi är som en stor myrfarm för utomjordingar däremot. När vi t ex studerar myror här på jorden är ju inte myrorna medvetna om att vi studerar dem, eftersom de helt enkelt är för tröga jämfört med oss. Det kanske är så att vi är mycket trögare än eventuella utomjordingar som studerar oss på motsvarande sätt.

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Tänk om världen bara är det vi förväntar oss att den ska vara? Tänk er matrix fast utan en värld utanför. Tänk er att det är vårat gemensamma undermedvetna som håller hela universum tickande..

Vem har sagt att det finns andra i universum? Du kanske är helt ensam Kråkan, medans vi andra bara är hallucinationer i din värld wink

Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
448152
November 1, 2003 - 1:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror på southpark 😀 😀

Till himlen kommer mormonerna

Och helvetet är typ som Ibiza

Ogrebeast
Member
Medlem
Forum Posts: 3771
448153
November 1, 2003 - 1:27 pm
sp_Permalink sp_Print

ruski2 wrote: varför tror man på gud?

Människan känner sig tryggare i att leva efter ett gemensamt och stipulerat levnadsmönster. De låter av "lathet" alltså Bibeln tala om för dem etiska värderingar och hur de ska leva, istället för att bilda sin egen uppfattning om levnadssätt. De kan alltid svara "för att det står skrivet i Bibeln" istället för att själva stå för det. Nu säger jag inte att kristna inte tar ansvar för sina åsikter. De står för sina åsikter men med något i ryggen som stöd, vilket är Bibeln och alla andra kristna. Det är lättare att argumentera för något som man vet att miljoner människor också tycker likadant om.

Det är ingen slump att många socialt svaga människor blir kristna.

heimdal
Member
Medlem
Forum Posts: 2779
448166
November 1, 2003 - 1:48 pm
sp_Permalink sp_Print

därför så många amerikaner e bibel-slavar?

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
448179
November 1, 2003 - 2:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Sluta fundera. Alltid någon annan mycket smartare som gör det endå för att sedan publicera sitt resultat med bevis. Bara att invänta det.

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
448193
November 1, 2003 - 2:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Tänk på att när de stora religionerna uppstod så hade man en mycket *hrm* "öppnare" drogpolitik 😉

Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
448207
November 1, 2003 - 3:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Tänkte på en sak... Det är kanske jättelätt att förklara egentligen, men vi människor KAN INTE förstå.
Våra hjärnor är inte kapabla till att förstå allt?

Sug på den :bgrin:

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
Forum Posts: 4679
448208
November 1, 2003 - 3:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Catstyle wrote: Perfekt allt är?
Hur definerar du perfekt?

Ta ett öga tillexempelvis.
En amöba --> vidare till cellklump som senare kommer på att det skulle ju vara bra om vi kunde känna av fotonerna som reflekteras runt oss så vi på så sätt kunde se vår omgiving.
Vad jag inte fattar är hur idéen uppstod från början. Visst jag har läste en del bioligi(trots att jag är teknikare å inte naturare) så jag vet hur ett öga fungerar i teorin med tappar näthinna lins iris osv men jag fattar inte hur en cellklump komm på att den vill ha ögon och sedan utveckalde dem..
Det där lät antagligen helt obegripligt men dra egna slutsatser av det...

Ogrebeast wrote: Vem har sagt att det finns andra i universum? Du kanske är helt ensam Kråkan, medans vi andra bara är hallucinationer i din värld

Den tanken har jag faktiskt tänkt. Jag funderade så mycket på det för typ 4 år sedan så att jag nästan trodde på det.. 🙂

Ogrebeast wrote: Utvecklingen fortskred ju i andra länder där det inte förekom bål, t ex Kina som uppfunnit en hel del. Tror inte bålen påverkat utvecklingen nämnvärt globalt sett.

Nja jag vet inte riktigt om jag håller med dig där. Även kina hade "präster" som hindrade lekmannen från att andra världsuppfattnig hos massorna det är bara det att de inte brändes på bål de plockades isär.. :cy:
Jag tror att det har sekat ner oss. Då beror det bara på om det var en utomjordisk en mans verk eller bara slumpen eller så att det verklingen finns.

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
448213
November 1, 2003 - 3:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Catstyle wrote: Tänkte på en sak... Det är kanske jättelätt att förklara egentligen, men vi människor KAN INTE förstå.
Våra hjärnor är inte kapabla till att förstå allt?

Sug på den :bgrin:

Jo så kan det mycket väl vara.

Därför jag alltid blir retad för att jag ser världen med andra ögon än de flesta andra.. 🙄

Guest
Member
Medlem
448217
November 1, 2003 - 3:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Är ögonen perfekta?
Varför kan dom skadas då?
Varför ser de inte allt?
Osv osv...

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
448224
November 1, 2003 - 3:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Filosofi per se är inte skitsnack. De flesta yrkesverksamma filosofer hänger sig bara till att diskutera ämnen som går att bevisa, även om utgångspunkten för diskussionen kanske inte alltid är bevisbar. Alltså, "Om X, då Y". Logik...

Sedan tycker jag att ni ska göra skillnad mellan personlig religion och kyrkan.

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
448225
November 1, 2003 - 3:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Catstyle wrote: Är ögonen perfekta?
Varför kan dom skadas då?
Varför ser de inte allt?
Osv osv...

Du tog ordet perfekt alldeles för allvarligt och på fel sätt.
Men det finns mycket runt om kring oss som är perfekt.
Med perfekt menar jag fyller sin funktion, gör det de ska.

Perfekt kanske var fel ord men jag fattar inte hur naturen kommit på allt. Det är så mycket som är gjort med sådan presistion och med så smarta lösningar att jag inte tycker att evulutions-teorin håller..

Guest
Member
Medlem
448243
November 1, 2003 - 3:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Allt är relativt...

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
448250
November 1, 2003 - 3:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Ang amöban o ögat:

amöban fick inte iden. Förmodligen utsattes en amöba eller en grupp amöbor för någon mutagen... kanske en viss gas eller något annat giftigt. Många av amöborna dog förmodligen, men vissa som överlevde fick muterad avkomma. Många av amöborna som föddes muterade dog på grund av att dess muteringar inte gynnade dem (t.ex de kanske blev för stela eller så)

Men till slut... efter tusentals "försök" så kom det till slut en avkomma som hade en väldigt primitiv funktion som kände om det fanns ljus (värme). Det gynnade den lilla amöban så att den fick mest mat o energi och blev störst o vackrast bland amöborna och den överlevde såklart och fick en massa avkomma som bar på samma gener. Snart hade den nya sortens amöbor blivit många fler än de gamla amöborna. Efter ett antal mutationer var de redan 2 olika arter.

Av tusentals mutationer så kanske 1 gynnar arten. Men va medveten om att mutationer sker väldigt väldigt ofta, uvstrålning kan även den mutera en cell...många av oss har mutationer som vi förmodlingen inte märker.

En annan sak, som gör det bättre för evolutionen, är att mutationer förekommer lättare vid inavel, det betyder att om en art håller på att dö ut, så ökar mutationerna och om dom har tur, så födds en lite bättre anpassad individ som har lättare att föra över generna.

T.ex. så har en giraff som föds med en extra lång tunga eller hals försprång framför andra giraffer .. och får då mer mat.

Ang perfektion.

Vi tycker idag att det mesta är perfekt tack vare vår av slumpen givna intelligens. Tack vare vår intelligens kan vi anpassa oss så väl till miljön och även anpassa miljön till oss. Men det förklaras också bäst av det jag skrev ovan.

Ang. Kristna som hejdade vår utveckling:

Världen skulle nog inte se ut som den gör idag, om kristna inte hade funnits. Men jag vet inte om det skulle vara bättre eller sämre.

De brände och dödade alla mer "primitiva" kulturer som inte var kristna, och förstörde därmed även deras teknologiska fynder och påhitt. Romarna brände ett stort bibliotek med en massa info om tekniska framgångar som man samlat på sig väldigt länge..osv osv..

Efter det, fick påven makt och man satte kloster över hela europa och dessa kunde medla ganska snabbt. Folket kunde kommunicera genom kyrkan från land till land eller stad till stad mycket lättare (snackar om 800-1300 talet) Och det gynnade utvecklingen, kanske inte teknologiskt men socialt. Feodalsystemet uppkom och då var även det tack vare kyrkan.. men det gynnade knappast utvecklingen teknologiskt. Sen började kyrkan förbjuda massa teorier om att jorden var rund och senare att solen låg i centrum. Man dödade och konfiskerade och plundrade.

Europa och arabien har efter 500 talet haft den största delen av teknologiska framstegen. Tack vare kyrkan så förstördes det mesta, restaurerades och sedan förstördes igen. Arabländerna drabbades på sätt och vis men tack vare dom så gick inte ALLT förlorat.

Kort sagt är kyrkan och kristendom bara ett påhitt för att vinna politisk makt genom att förbjuda och undvika att folket lär sig allt för mycket. Alla ledare tjänar på att vi tror på en gud eftersom vi sköter oss då.

Så Crow, du kan med gott samvete skita i allt som har med gud o göra imho 😉 . Om man för en stund skiter i att leta efter svar i bibeln/religion i allmänhet, så hittar man sina svar i vetenskapen långt bättre förklarade och med mer hållbara resonemang.

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
448266
November 1, 2003 - 4:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Kame_boy väldigt mycket av vad du skrev var väldigt smart.
Men jag fattar fortfarande inte hur ett öga uppstod ur slumpen trots att som du skrev kanske det bara kunde känna skillnad mellan mörker/ljus och sedan har vidareutvecklats så är det svårt för mig med min ringa intelligens att förstå en sån sak.

Perfek kan vi inte säga att något är för vi har inte den kapaciteten att förstå perfektion.
Men det som fungerar och fyller sin funktion utan nödvändiga uppgraderingar är i mitt tycke en typ av perfektion.

En rättelse, Påven är inte kristen inte heller de som brände folk..

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
448333
November 1, 2003 - 5:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Om söndagen är en vilodag, varför jobbar prästerna då?

Guest
Member
Medlem
448373
November 1, 2003 - 5:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Innefattar väl inte dom?
Eller så jobbar dom lite lugnare då...

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
448401
November 1, 2003 - 6:24 pm
sp_Permalink sp_Print

De jobbar ju inte de utför herrens verk..

Att de får pengar för det är väl en bi sak? 🙄

Omogen fråga om jag får säga det själv. Hörde som inte i hop med ämnet.:P

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
448426
November 1, 2003 - 6:54 pm
sp_Permalink sp_Print

men kråkan, jag har sagt åt dig att inte äta röka svamparna som växer i ringar på gräsmattan..

det med att svaga individer blir kristna..

hur är det med islam? för där kan vi ju verkligen snacka om att gömma sig bakom sin religion..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 249
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL