jag vill prata om psykvården|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
jag vill prata om psykvården
Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 3, 2005 - 8:35 pm
sp_Permalink sp_Print

har kan ni duskutera psykvården istället för att fylla den andra tråden med det.

giggelito
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 108
986650
December 3, 2005 - 8:43 pm
sp_Permalink sp_Print

jag ställer mig då i kö.. hoppas det inte är så lång vänte tid..

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
986671
December 3, 2005 - 10:03 pm
sp_Permalink sp_Print

psykvården behöver mer pengar och resurser, inte korkade politiker som prioriterar den somatiska vården...

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
986679
December 3, 2005 - 10:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Min åsikt är att man som alltid bör ta en titt på orsakerna till problemen istället för att satsa alla slantar på att få symptomen (de sjuka) att försvinna.

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
986709
December 3, 2005 - 11:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Problemet är att de inte prioriterar den somatiska vården heler, spceiellt inte med alla nedskärningar som finns inom vården.

Sänka politikernas löner borde ge lite mer klirr i kassan....

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
986859
December 4, 2005 - 11:54 am
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Min åsikt är att man som alltid bör ta en titt på orsakerna till problemen istället för att satsa alla slantar på att få symptomen (de sjuka) att försvinna.

för att kunna det så måste psykvården få mer resurser, dvs mer pengar.

Jerry
Member
Medlem
986884
December 4, 2005 - 12:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tänker mer i banor av ökad användning av landstingshälsan och annan företagshälsovård för att på så sätt minska den psykiska belastningen i arbetet, och andra liknande åtgärder. Problemet är att eftersom det ofta inte innebär någon ekonomisk vinst för företagen så måste det till skärpta arbetsmiljölagar.

Det finns många samhällstendenser som inverkar negativt på hälsan, men då kommer diskussionen bli mer allmänpolitisk, så jag låter det vara.

giggelito
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 108
987257
December 4, 2005 - 11:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Psykvårder behöver folk som tar tag i saker.
Allt börjar faktis hemma med sin/din familj..
Uppväxten är väl det viktigaste ett barn (en persson) kan ha..
Med tanke på allt som politikerna redan har skärt ner på ungdoms
aktiviteter så finns det inte mycket att göra för dom stakarna..

(menar då en stor skillnad på aktiviteter på vad som fanns att göra för ungdommar på 80 talet, till man märkte av skillnaden runt 94, 95
efter det så har det bara gåt ut för.)

Kan tänka mig att det finns en och annan undersökning med statestik på ämnet..

Xanax
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 12
988044
December 6, 2005 - 7:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kan förvisso dra min historia om psykvården. Men den hade nog blivit ett par sidor lång... Jag måste säga att jag är j-vligt nöjd med den vård jag har fått!

Jag var 16 år när jag kom i kontakt med vuxenpsyk för första gången. Egentligen ska man vara 18, men båda mina föräldrar jobbade på sjukhuset så jag kom dit efter nån veckas tid, efter att ha beställt ett möte. Detta pga. att jag var väldigt instabil, och kunde börja misshandla folk för minsta lilla skitsak (slutade med polishämtning ibland). Fick lite lugnande o antidepressiv medicin, men det hjälpte inte så mycket, samt gick jag hos psykolog en gång i veckan, i ca 2 år.

När jag var 20 började jag må sämre igen. fick en tid, ny medicin, samt ett par månaders psykologsamtal. Sen bröts kontakten.

Vid 22 års ålder så var det dags igen. Började igen hos min tidigare psykolog, 1 gång i veckan. Men mådde allt sämre... Då föräldrarna jobbade inom sjukvården så var jag och hälsade på dem på jobbet ibland. Men detta var inte så lyckat... För på sjukhuset hittade jag mängder med Sobril, Stesolid, Rohypnol, Morfin, Ketogan, OxyContin och annan narkotika som jag stal med mig hem... Började missbruka, men efter ett par månader orkade jag inte mer (till sist satt jag med sprutan i armen o injicerade Fentanyl)! Erkände allt för mina terapeuter och jag blev inlagd på sluten psykiatrisk avdelning för avgiftning. Det gick dock ganska bra. Blev utskriven efter 5 dagar. Var givetvis sjukskriven, men några månader senare började jag jobba igen.

Nått år senare började dom dra ner på personalen på företaget där jag jobbade, och jag var en av dem som fick gå. Detta tog jag hårt och jag gjorde ett suicid-försök. Blev en än gång inlagd på psykiatrisk avdelning. Denna gång för ECT-behandling (alltså el-chocker i huvudet). Detta hjälpte ganska bra, men satt tyvärr inte i så länge.

Jag klagar inte på läkarna, de är trots allt människor, även om de har utbildning. Men jag ville gärna ha en diagnos! Jag fattade att det är mer än "vanlig" depression jag lider av. Det spekulerades i allt från "milda diagnoser" som t.ex social fobi till "mycket allvarliga diagnoser" så som paranoid schizofreni.

Idag är jag 25 år och har varit sjukskriven sedan jag blev av med jobbet. Jag har även fått en diagnos som de flesta är överens om; Asperger Syndrom!
Jag går idag 2 ggr i vecka hos min psykolog, 2 ggr i veckan på arbetsterapi. Detta känns bra, då jag ändå känner att jag måste komma ut lite o träffa folk varje dag!

På måndag ska jag ha ett möte med min läkare, psykolog, arbetsterapeut, LSS-handläggare och en representant från F-kassan. Så vi får se vad det resulterar i...

Men som sagt, jag tycker att psyk har hjälpt mig så mycket de kunnat, kanske pga. att mina föräldrar har kontakter där!

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
988087
December 6, 2005 - 8:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Alltid kul att höra när det faktiskt går bra för någon. Det mesta man hör är ju bara motsatsen tyvärr.

//Andreas

Jerry
Member
Medlem
988211
December 7, 2005 - 7:38 am
sp_Permalink sp_Print

Jättebra! Skriv gärna ned lite konkreta saker att ta upp som du själv vill uppnå, så får du förmodligen ut ännu mer av mötet.

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
988472
December 7, 2005 - 7:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Väldigt intressant att få höra om när det går bra.

Idag känns det som att ALLA brottslingar skyller på psykvården när de åker dit vilket gör att alla börjar klanka på den, visst, den är inte den bästa men va fan, så jävla piss kan den ju heller inte vara!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 293
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL