May 8, 2001
Collateral wrote: [quote=tirpitz]Jag tänkte att det kanske är lättare att klara körprovet på "mellan MC" eftersom man inte behöver en sån stor och tung MC vid uppkörningen?
Det svåra är ju inte att hantera motorcykeln utan att följa trafiken och dess regler rätt, hantera situationen efter vad den resulterar.
Så jag tror inte det blir lättare med den "lätta" än den tunga.
Säkerhet är A & O.
Jag tycker nog att det svåra är just att hantera motorcykeln. Trots lätt mc-kort, samt kk för bil var det just manöverprovet som jag kände skulle kunna sätta käppar i hjulet för mig när jag tog tungt mc-kort. Sen om man inte har kk för bil så kan kanske trafiken vara lite struligt. På min uppkörning var det 2 st som misslyckades. Ingen av dessa kom ut i trafiken utan missade redan på manöverprovet. Jag tror att en missade bromsprovet och en garagevändningen men jag är inte säker. Trafiken är ju såklart lite annorlunda och det är inte självklart att man fixar detta bara för att man kan hantera hojen MEN i stort sett alla oroade sig för garagevändningen när jag tog mitt/mina kort. Inte direkt statistiskt signifikant med ett underlag på 5 personer men ändå.
OBS! Detta gäller för det gamla provet med garagevändning, vet inte hur det är nu.
EDIT: Tror inte heller att skillnaden är så mellan "mellanklasshoj" och tung hoj, däremot så spelar nog typen av hoj mer roll. Nog en fördel om man sitter relativt upprätt på en hoj med brett styre än tex en sporthoj eller en customhoj. Men det finns ju de som kör upp med båda dessa typer och klarar det så visst funkar det.
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
December 29, 2003
tirpitz wrote: Bromsprov? Garagevändning?
Hur ser en typisk uppkörning ut? Jag har B kort nu, så jag antar att körningen i trafiken är ungefär densamma?
Garagevändningen är borta nu har jag för mig.
Du har en konbana som ska klaras på tid med en hård bromsning som avslutning. Den bör inte vara nåt problem, du har gott om tid på dig.
Bromsprovet om jag minns rätt är att bromsa stenhårt men med kontroll från 50, 70 och 90km/h. När du lär dig hur hojen funkar och övat ett tag så klarar du det med. Mycket lätt att öva själv oxå, bara hitta nån liten vägbit som inte är trafikerad och sopa rent asfalten och sen öva tills det sitter.
Tycker absolut inte att du ska köra upp för mellan om du kan ta tung direkt, finns ingen anledning att inte köra upp för tung direkt.
February 12, 2002
jensa_morini wrote: Nepp tung mc får man köra vid 20. så det är lungt
Ne, tung mc får man inte ta förräns man är 21. Man kan dock ha det redan vid 20 års ålder pga att om man tar mellan så får man tung automatiskt 2 år efter man tagit mellan. Men nu är han ju 22 så spelar ingen roll. Ville bara kommentera. 😉
May 1, 2003
tirpitz wrote: tack för alla svar, sitter och läser på sporthoj.com 🙂 iofs står det inte så mycket om hur man tar MC kort där, jag får väl helt enkelt ta kontakt med en körskola när det närmar sig
Skapa en ny tråd då, eller använd sökfunktionen. Finns massor att läsa.
Lycka till =)
May 8, 2001
Lite info om förarprov för MC:
http://www20.vv.se/vvfs/htm/20.....4nr109.htm
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
March 14, 2001
Collateral wrote: Jag lånar tråden.
Jag ska börja med C-körkort, kanske E också.
Någon som har erfarenheter av det?
Ska ta det i Göteborg, en körskola vid Älvstranden, Folkes någonting.
Klart du ska ta E också..
Har sjävl inte tagit genom vägverket så dem kan jag inte säga så mycket om, finns väl egentligen inte så mycket att säga? Eller något speciellet du vill veta?
December 28, 2004
Snorch wrote: [quote=Collateral]Jag lånar tråden.
Jag ska börja med C-körkort, kanske E också.
Någon som har erfarenheter av det?
Ska ta det i Göteborg, en körskola vid Älvstranden, Folkes någonting.
Klart du ska ta E också..
Har sjävl inte tagit genom vägverket så dem kan jag inte säga så mycket om, finns väl egentligen inte så mycket att säga? Eller något speciellet du vill veta?
Ja, är det svårt att ta körkortet, vad fokuserar dom på?
Hur mycket är det att plugga?
Hur länge kan man beräkna att det kommer att ta för att ta både C + E?
Vad blev slutsumman för dig?
April 12, 2006
vadee wrote: Är också väldigt sugen på A kortet, nu när grannarna rastar sina hojar dygnet runt!
Finns det någon körskola i Stockholm som rekommenderas?
Hör runt mkt om priser, är stora skillnader mellan skolorna.
January 20, 2002
Är också grymt sugen på MC-kort.
Hittade denna sida och printade ut direkt;
http://www.motorcyklisterna.or.....mckort.pdf
Tror inte man behöver träna så mycket om man har kört cross eller liknande förut, sen så har man ju B-körkort sen 1,8 år tillbaka så trafikregler m.m sitter bra. Läste någonstans att man måste vara 21 för tung, stämmer det ?
Fyller 20 i Augusti och blev grymt sugen att börja med det nu.
May 1, 2003
Cezar wrote: Är också grymt sugen på MC-kort.
Hittade denna sida och printade ut direkt;http://www.motorcyklisterna.or.....mckort.pdf
Tror inte man behöver träna så mycket om man har kört cross eller liknande förut, sen så har man ju B-körkort sen 1,8 år tillbaka så trafikregler m.m sitter bra. Läste någonstans att man måste vara 21 för tung, stämmer det ?
Fyller 20 i Augusti och blev grymt sugen att börja med det nu.
Jepp, 21 om du ska ta tung direkt..
Tar du mellan (begrännsad) när du är tex 18 så efter två år då du är 20 går det äver till tung.
January 20, 2002
Marron wrote: [quote=Cezar]Är också grymt sugen på MC-kort.
Hittade denna sida och printade ut direkt;http://www.motorcyklisterna.org/pdf/info/atttamckort.pdf
Tror inte man behöver träna så mycket om man har kört cross eller liknande förut, sen så har man ju B-körkort sen 1,8 år tillbaka så trafikregler m.m sitter bra. Läste någonstans att man måste vara 21 för tung, stämmer det ?
Fyller 20 i Augusti och blev grymt sugen att börja med det nu.
Jepp, 21 om du ska ta tung direkt..
Tar du mellan (begrännsad) när du är tex 18 så efter två år då du är 20 går det äver till tung.
Ok.
Tack...
Nu gäller det bara att ragga upp en motorcykel.
Det är grymt dyrt att försäkra en hojj väll?
Funderar på att köra med halvförsäkring isåfall sen.
May 8, 2001
Cezar wrote: [quote=Marron][quote=Cezar]Är också grymt sugen på MC-kort.
Hittade denna sida och printade ut direkt;http://www.motorcyklisterna.org/pdf/info/atttamckort.pdf
Tror inte man behöver träna så mycket om man har kört cross eller liknande förut, sen så har man ju B-körkort sen 1,8 år tillbaka så trafikregler m.m sitter bra. Läste någonstans att man måste vara 21 för tung, stämmer det ?
Fyller 20 i Augusti och blev grymt sugen att börja med det nu.
Jepp, 21 om du ska ta tung direkt..
Tar du mellan (begrännsad) när du är tex 18 så efter två år då du är 20 går det äver till tung.
Ok.
Tack...
Nu gäller det bara att ragga upp en motorcykel.
Det är grymt dyrt att försäkra en hojj väll?
Funderar på att köra med halvförsäkring isåfall sen.
Försäkringspriser direkt på nätet:
Trygg-Hansa:
http://www.trygghansa.se/04Privat/Frame7933.html
Bilsport&MC (ofta billiga om man inte ska ha en värtinghoj)
http://www.bilsport-mc.com/priscalc/
Och ja det stämmer, det är inte billigt att försäkra hojar! Antingen får man köra custom eller någon offroad eller välja en äldre hoj för att komma undan billigare. Fördelen med en äldre hoj är ju att man kan låta bli att helförsäkra den utan att riskera att förlora alltför mkt pengar vid en (ev) krasch...
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
May 1, 2003
Köp motard, då kan du försäkra som offroad.
Billigt och bra =)
October 22, 2002
Collateral wrote: [quote=Snorch][quote=Collateral]Jag lånar tråden.
Jag ska börja med C-körkort, kanske E också.
Någon som har erfarenheter av det?
Ska ta det i Göteborg, en körskola vid Älvstranden, Folkes någonting.
Klart du ska ta E också..
Har sjävl inte tagit genom vägverket så dem kan jag inte säga så mycket om, finns väl egentligen inte så mycket att säga? Eller något speciellet du vill veta?
Ja, är det svårt att ta körkortet, vad fokuserar dom på?
Hur mycket är det att plugga?
Hur länge kan man beräkna att det kommer att ta för att ta både C + E?
Vad blev slutsumman för dig?
Jag tyckte inte det var särskilt svårt att ta C och CE. Jag har kanske haft bättre förutsättningar än många andra. Är bondunge som kört tunga maskiner sen 5 år åldern, övningskört i familjens lastbil och kört väldigt mycket i trafiken med personbil innan jag tog C-kortet.
Fokusen skulle jag vilja påstå ligga i att kunna handera fordonet på ett bra sätt. Inte lika viktigt att följa trafikregler till punkt och pricka, med 24m så måste man "låna" lite av körfält lite överallt. Ha blick för att veta vart man har grejerna och vara lugn.
Teorin är som B-teorin plus en hel del om vikter och körtider. Jag läste genom teoriboken en gång sen så körde jag delarna körskolan hade på datorn. Om du har tänkt att börja jobba som lastbilschafför så skulle jag tipsa om att satsa på en ADR-kurs, truck-kort och yrkeskompetens. Det gör en lite mer attraktiv på marknaden även om det inte behövs. Jag får minst en förfrågan i månaden om jag inte ska börja köra för ett annat åkeri.
Tiden det tag beror nog till stor del av vilka förkunskaper man har och intresset att ta körkortet. Jag skrev in mig på trafikskolan i slutet av början av augusti. Mitten av september hade jag C-kortet. Sen CE tog jag i början av november. Veckan efter CE-kortet var taget så hade jag jobb.
Körkorten kostade mig i runda slängar 15-18k kr med alla körkortstillstånd, böcker, körlektioner, uppkörningar osv.
1 Guest(s)