Jäkla storkäft man har..20kg ner till midsommar..|Page 4|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Jäkla storkäft man har..20kg ner till midsommar..
Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1200
sp_UserOfflineSmall Offline
1137789
May 18, 2007 - 2:13 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Får se vad som händer.. Inte fasen blir det 0 kolhydrater iaf.. Jag kör lite av varje så får vi se hur det går.. Börjar jag må piss så äter jag som vanligt igen..
Det mesta hitintills har varit mindre portioner mat, fast oftare.

Mjo, det får en att gå ner lite i vikt, att äta oftare, men mindre. Se till att dricka mycket vatten också, så fungerar förbränningen bättre. Enligt tallriksmodellen ska man käka 40 % kolhydrater, 40 % grönsaker och 20 % protein. Du kan istället testa 40 % protein, 40 % grönsaker och 20 % kolhydrater. Eller lite mer protein, och mindre grönt/rotfrukter.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1137793
May 18, 2007 - 2:33 pm
sp_Permalink sp_Print

kan berätta (skryta) vad man kan åstadkomma ang viktnedgång.

jag gick ner från +160 till 85kg på 11 månader en gång :hb:

Men man säger, läs de lärda, att man helst inte ska gå ner mer än ca 10 kg per år för att kropp och själ ska hinna med på resan ihop.

Annars så kan jag bara rekommendera GI-metoden, gick ner ca 20 kg på drygt 3 månader med den, fast det är en smula dyrt om man är allergisk mot ägg och inte gillar vissa ingredienser

sheazar
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 99
1137836
May 18, 2007 - 4:57 pm
sp_Permalink sp_Print

GI - metoden är inte så jättelyckad då man får en ofullständig förbränning, men sen är ju inte många metoder vettiga utan alldeles för extrema. Nej visst finns det vettiga innehåll i många teorier men det finns ingen enkel lösning, det enda rätta är att äta varierat dricka mycket vatten och motionera. Inte det roligaste men det funkar.

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1137844
May 18, 2007 - 5:24 pm
sp_Permalink sp_Print

GI-metoden funkar nog för vissa personer. Det handlar om att hitta vad som är bra för en själv.
Jag vet t.ex att det är bra att äta sex mål om dagen, små mål. Men jag äter hellre två stora, och även fast detta inte är optimalt i viktnedgångssyfte så gör jag det ändå, och det funkar för att JAG kan följa det.

Två veckor in på GI-diet så är man i princip ett lik. Hjärnans bränsle är kolhydrater och kroppen börjar visserligen producera ketoner (utav protein, fett) som subsitut, och hjärnan fungerar på detta, men frågan är hur bra är det?

Men jag skulle nog inte rekommendera någon i ett första-stadie att köra på det.

Dessutom, det viktigaste när man ska gå ned i vikt: tro inte på ett skit medierna skriver.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1137845
May 18, 2007 - 5:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Vi får väl se hur det går med "ilg@ddmetoden", det blir lite av ett sammelsurium av flera olika metoder..
Just nu är det banan/GI/ätaoftaochlite/mycketfruktochvatten som gäller.
wink

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Callister
Member
Medlem
1137846
May 18, 2007 - 5:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu när du snusar också. Varje mq nikotin höjer din förbränning med 6.9%. Har du koffein i kroppen samtidigt (koffein har halveringstid på 4-6 timmar, så DU har nog det jämt) ökar den betydligt.

Det är dock oklart huruvida den höjer sig till sin maxgräns, det funkar ju troligtvis inte att snusa dubbla prillor hela tiden och öka sin förbränning med 200%, men den ökar - mycket.

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
1137946
May 20, 2007 - 2:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister: Det var lite intressant. Så om jag vill gå upp i vikt så borde jag sluta snusa? Länka gärna till lite mer läsning om det om du har några.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1137950
May 20, 2007 - 2:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Fuskade med en pizza i helgen, vågen visade i morse på 122KG..
Dagens middag fick bli:
[Image Can Not Be Found] Stekt kycklingfile' och kokt broccoli.. Inte så dumt faktiskt.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Callister
Member
Medlem
1137954
May 20, 2007 - 3:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Det finns en gräns för hur högt nikotinet höjer förbränningen:
One milligram of nicotine has a pronounced thermogenic effect, which can be increased by approximately 100% by adding 100 mg caffeine. Increasing the nicotine dose to 2 mg does not increase the thermogenic effect but produces side effects in most subjects.
Am J Clin Nutr. 2003 Jun;77(6):1442-7

Det är en termogen effekt, till viss del medierad genom det sympatiska nervsystemet.

Snus har en anorektiskt effekt medierad både via centrala och perifera signaler.
In addition to nicotine's anorectic effect being mediated via a direct central action, nicotine also acts peripherally via hepatic vagal afferents from sensors of nicotine in the hepato-portal region
AUTONOMIC NEUROSCIENCE-BASIC & CLINICAL, fascicolo: 1-2, volume: 93, anno: 2001, p: 48 - 55

Även koffein har en anorektisk effekt; koffein interagerar med alpha-helical-CRH(9-41) och ger en måttlig anorektisk effekt vid akut intag, främst hos män.

Koffein tillsammans med nikotin ökar effekten dramatiskt: 100 mg koffein tillsammans med nikotinet ökar effekten på ämnesomsättningsstegringen med 100%.
Ref: Am J Clin Nutr. 2003 Jun;77(6):1442-7.

Värt att veta: efter 30 min har man tagit upp hälften av nikotinet i en prilla.

Callister
Member
Medlem
1137955
May 20, 2007 - 3:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Det mesta har jag fått av Andreas (King Grub) på kolozzeum. Han är näringsfysiolog och skriver för amerikanska och svenska hälsoskrifter. Du kan ju kolla där och fråga mer om du vill. 🙂

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
1137956
May 20, 2007 - 3:13 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Stekt kycklingfile' och kokt broccoli.. Inte så dumt faktiskt.

Ganska lite kolhydrater i det, va?

Med tanke på att du gillar saker som är gott, kanske Bert Karlssons bantingsidéer kan vara något? Jag tror att han skrivit en bok om det, om inte annat så kan du ju kolla på avsnitten av "Du är vad du äter" för att se hur det går för honom. Dom avnsitten är dessutom vansinnigt roliga 🙂

Callister
Member
Medlem
1137959
May 20, 2007 - 3:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Du är vad du äter är underhållningsprogram. Dess fakta är helt fel och det har t.o.m Skipper (heter hon väl) erkänt på sin hemsida; man kan inte lägga fram all fakta på bordet utan man måste ljuga lite.

Lägg märke till att hon röker som en skorsten personligen, detta har dock medierna låtit bli att skrika ut. Varför? De tjänar pengar på hennes skitsnack i.o.m vikttjänsten och hennes chattande på diverse mediesidor.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1137960
May 20, 2007 - 3:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Du är vad du äter är underhållningsprogram. Dess fakta är helt fel och det har t.o.m Skipper (heter hon väl) erkänt på sin hemsida; man kan inte lägga fram all fakta på bordet utan man måste ljuga lite.

Lägg märke till att hon röker som en skorsten personligen, detta har dock medierna låtit bli att skrika ut. Varför? De tjänar pengar på hennes skitsnack i.o.m vikttjänsten och hennes chattande på diverse mediesidor.

Enligt min mening kan man heller inte säga att det och det ger den effekten, eller att det och det går du upp/ner av rent generellt, folk är ganska så olika.. Och det är just det jag försöker påvisa genom mitt försök till bantning utan speciella åthävor förutom att matintaget minskas och guben ska röra sej lite mer.

Callister
Member
Medlem
1137961
May 20, 2007 - 3:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja självklart.

Jag tror personligen att det kan vara mycket bra att göra som hon gör i vissa fall. Men i de fall när hon helt förkastar ett livsmedel/metod när de är superbra, det är idiotiskt och negativt

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1137980
May 20, 2007 - 4:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad jag läst om GI-metoden tar man inte bart kolhydrater utan man äter bara mat med långsamma kolhydrater.
Jag kan rekommendera fredrik pauluns kokböcker.
Grymt god mat.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1137995
May 20, 2007 - 5:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: GI-metoden är inte bra för kroppen och framförallt mördande för psyket. Du blir seg i huvudet och humöret drar i botten. GI är inte att rekommendera.

//Andreas

FEL...

Det behöver inte bli så, har själv ätit enligt GI och gör det av och till, orsaken till att jag slutade var att det blev för dyrt för mig.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1138004
May 20, 2007 - 5:54 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=Delph1]GI-metoden är inte bra för kroppen och framförallt mördande för psyket. Du blir seg i huvudet och humöret drar i botten. GI är inte att rekommendera.

//Andreas

FEL...

Det behöver inte bli så, har själv ätit enligt GI och gör det av och till, orsaken till att jag slutade var att det blev för dyrt för mig.

Då är du den första som inte tyckt det var krävande för både kropp och själ. Jag har inte stött på någon annan innan som tyckt att det varit en speciellt bra metod.

//Andreas

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
1138007
May 20, 2007 - 6:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Lägg märke till att hon röker som en skorsten personligen, detta har dock medierna låtit bli att skrika ut. Varför? De tjänar pengar på hennes skitsnack i.o.m vikttjänsten och hennes chattande på diverse mediesidor.

rökningen visste jag inte, men det kan vara en förklaring till varför man tycker att hon ser hyfsat gammal ut.

Jag trodde att hon var en 50-åring som ser bra ut, sen fick jag veta att hon är 38 😮

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1138008
May 20, 2007 - 6:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=obelix][quote=Delph1]GI-metoden är inte bra för kroppen och framförallt mördande för psyket. Du blir seg i huvudet och humöret drar i botten. GI är inte att rekommendera.

//Andreas

FEL...

Då är du den första som inte tyckt det var krävande för både kropp och själ. Jag har inte stött på någon annan innan som tyckt att det varit en speciellt bra metod.

//Andreas

Det tror jag inte, jag har pratat med 2 personer som gått ner enligt GI och ingen av dem har några sådana klagomål..
Själv vet jag dock inget om hur det känns.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1138012
May 20, 2007 - 6:19 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Det tror jag inte, jag har pratat med 2 personer som gått ner enligt GI och ingen av dem har några sådana klagomål..
Själv vet jag dock inget om hur det känns.

Rent fysiologiskt så är det mer krävande för kroppen än vanlig bantning. Problemet är att folk har en tendens att acceptera ett högre självplågeri när man bantar. Det är inte bra för kroppen att bara trycka i sig proteiner.

Å andra sidan den enda bantning som verkligen är bra för kroppen är ju att verkligen lägga om hela kosten och röra på sig mer. Att bara lägga om dieten för stunden är ganska intetgörande något mer än för stunden.

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 381
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL