Jäkla storkäft man har..20kg ner till midsommar..|Page 5|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Jäkla storkäft man har..20kg ner till midsommar..
obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
sp_UserOfflineSmall Offline
1138047
May 20, 2007 - 7:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=obelix][quote=Delph1]GI-metoden är inte bra för kroppen och framförallt mördande för psyket. Du blir seg i huvudet och humöret drar i botten. GI är inte att rekommendera.

//Andreas

FEL...

Det behöver inte bli så, har själv ätit enligt GI och gör det av och till, orsaken till att jag slutade var att det blev för dyrt för mig.

Då är du den första som inte tyckt det var krävande för både kropp och själ. Jag har inte stött på någon annan innan som tyckt att det varit en speciellt bra metod.

//Andreas

jag mådde kanon både till kropp och själ, hade det inte varit för att det kostade oss +4000 i månaden (är bla allergisk mot ägg som man helst ska äta mycket av) så hade vi fortfarande levt på detta.

Det enda jag inte klarade av var att äta en tung frukost då jag hatar att äta frukost.

Men det finns olika sorters av GI nu.

Har även en bekant som gick ner så pass mycket att han blev av med sin diabetes och fick en förtur till plastikoperation (han gick ner från nästa 200 till 80 kg) så snabbt att huden inte hängde med.

obelix
Member
Medlem
1138048
May 20, 2007 - 7:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=ilg@dd]Det tror jag inte, jag har pratat med 2 personer som gått ner enligt GI och ingen av dem har några sådana klagomål..
Själv vet jag dock inget om hur det känns.

Rent fysiologiskt så är det mer krävande för kroppen än vanlig bantning. Problemet är att folk har en tendens att acceptera ett högre självplågeri när man bantar. Det är inte bra för kroppen att bara trycka i sig proteiner.

Å andra sidan den enda bantning som verkligen är bra för kroppen är ju att verkligen lägga om hela kosten och röra på sig mer. Att bara lägga om dieten för stunden är ganska intetgörande något mer än för stunden.

//Andreas

Nja, att äta enligt GI är inte att banta.

Banta är värdelöst i mina ögon.

Att äta enligt GI är att lägga om hela sin livsstil när det gäller mat.

EN annan bekant gick faktiskt ner 25 khg med detta utan att röra på sig alls.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1138062
May 20, 2007 - 8:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Måste bara flika in här: jag tycker det är bra tradigt att läsa alla "gå ner 150kg på tre dagar"-artiklar i tidningar och liknande när man själv är smal. Jag menar, har du ätit upp dig så är det väl för fan ditt eget problem.

Nä, jag är nöjd över mina 59kg, nu ska jag bara få alla tidningar att sluta skriva viktrelaterade artiklar. 🙂

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1138067
May 20, 2007 - 8:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Måste bara flika in här: jag tycker det är bra tradigt att läsa alla "gå ner 150kg på tre dagar"-artiklar i tidningar och liknande när man själv är smal. Jag menar, har du ätit upp dig så är det väl för fan ditt eget problem.

Nu är det ju inte alla gånger viktökning beror på enbart frosseri, det är ju sjukdom, gener och anlag med i bilden också.
Men visst, i mitt fall handlar det nog mest om sysslolöshet och dåligt med fysisk aktivitet. Iofs är vi inga småkillar och tjejjer i släkten.
Har själv gått upp runt 25kg sedan jag blev arbetslös 2000.(Fastanställningen på fabriken).
Räknar iaf kallt med att hamna neråt 100kg igen nu i sommar, och då helst före midsommar bara för att få igen näbben på olyckskorparna.
😉

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1138068
May 20, 2007 - 8:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej, jag förstår ju att inte allt är på grund av vanskötsel av en själv, men väldigt ofta.

Å andra sidan är jag för seg för att börja argumentera för tillfället, ville snarare ventilera mina åsikter lite.

obelix
Member
Medlem
1138070
May 20, 2007 - 8:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Måste bara flika in här: jag tycker det är bra tradigt att läsa alla "gå ner 150kg på tre dagar"-artiklar i tidningar och liknande när man själv är smal. Jag menar, har du ätit upp dig så är det väl för fan ditt eget problem.

Nä, jag är nöjd över mina 59kg, nu ska jag bara få alla tidningar att sluta skriva viktrelaterade artiklar. 🙂

Som ilg@dd nedan skriver så finns det olika anledningar till att man går upp i vikt.

Min övervikt är helt och hållet självförvållat.
Jag kommer från en släkt där jag är en av de minsta (190 cm och 130-140 kg).
Så hade jag minsta lilla vett så lever jag med den vetskapen djupt rotad i skallen, vilket jag inte gör... :bgrin:

Men jag har tex en tjejbekant som är överviktig dels pga PCO´s samt panikångest (som dels gör att hon inte vågar/klara att g å ut, dels så ger medicinerna en viktökning som bieffekt).

Visst är en del självförvållad, men det finns lika många som inte har en självförvållad övervikt.

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1138077
May 20, 2007 - 8:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag provade en ganska bra metod. Jag gick över till att bara äta fiberrikt bröd till frukost, yogurt med 0,2% fett och äkta färskpressad apelsinjuice samt att prommenera 3 km snabbt om dan. Det minskar med 2-4 kilo per månad, däremot kan det ta upp till 3 månader innan det börjar verka. Jag har sedan i januari gått ner från 109 till 96 kilo. Vilket motsvarar 2,6 kilo per månad.

Nästa moment för mig är att 50% av måltiden består av sallad, (Jag vet, det är gott med hamburgare! wink)

Sedan gäller det att dra in på godispåsen, chips och läsk etc.

Man får väl se hur pass man lyckas, men är man lite sträng så kan det gå bra.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1138082
May 20, 2007 - 9:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Sebbe wrote: Jag provade en ganska bra metod. Jag gick över till att bara äta fiberrikt bröd till frukost, yogurt med 0,2% fett och äkta färskpressad apelsinjuice samt att prommenera 3 km snabbt om dan. Det minskar med 2-4 kilo per månad, däremot kan det ta upp till 3 månader innan det börjar verka. Jag har sedan i januari gått ner från 109 till 96 kilo. Vilket motsvarar 2,6 kilo per månad.

Nästa moment för mig är att 50% av måltiden består av sallad, (Jag vet, det är gott med hamburgare! wink)

Sedan gäller det att dra in på godispåsen, chips och läsk etc.

Man får väl se hur pass man lyckas, men är man lite sträng så kan det gå bra.

Du har iaf börjat med att börja få igång dagen med frukost
Just detta sparkar igång förbränningen mycket, på mitt jobb är det några "kontorsnissar" som aldrig har ätit frukost med orden " jag mår illa" och "jag blir så hungrig redan innan lunchen" utan att fatta att det är bra.
Nu har dessa personer börjat äta frukost och äta vettigt och gått ner i vikt utan att anstränga sig nämnvärt.
kombinerar man lätt motion med vettigt intag av mat så är det dessutom ännu bättre.

obelix
Member
Medlem
1138083
May 20, 2007 - 9:07 pm
sp_Permalink sp_Print

frågan är faktiskt hur mycket du vill väga, eller hur mycket du ska väga...

SJälv så har jag en normalvikt på 95-100 kg utan att vara överviktig, dvs ha lagom med hull på kroppen.

och om jag inte missminner mig så är vi väl rätt lika stora du och jag?

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
1138088
May 20, 2007 - 9:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Brukar inte variera särskilt mycket i vikt.. handlar väl bara om mer eller mindre hull på magen. Är 187 cm väger 85 nu.

Lite innan lumpen vägde jag ca 93 kg och kände mig riktigt fet o svullen. Men det gick bara nån månad så var jag nere i 83 kg. Så att röra på sig och äta mindre funkar garanterat.

Numera är det det jag gör för att gå ner i vikt lite. Äter en gång om dagen, springer/cyklar överallt och försöker hålla igång hela tiden.

Problemet är väl bara att man inte alltid har tid att röra på sig så pass mycket om man jobbar/pluggar. Sen så är det ju folk som säger att det är dåligt eftersom man bara går upp igen senare. Jag påstår att det i stället gäller att inte börja äta som en gris igen efter bantningen så klarar man sig galant.

Så snabb-bantning fungerar för den otålige ^^ kräver bara oerhörd disciplin och mycket vatten.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1138137
May 21, 2007 - 4:18 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=Delph1][quote=ilg@dd]Det tror jag inte, jag har pratat med 2 personer som gått ner enligt GI och ingen av dem har några sådana klagomål..
Själv vet jag dock inget om hur det känns.

Rent fysiologiskt så är det mer krävande för kroppen än vanlig bantning. Problemet är att folk har en tendens att acceptera ett högre självplågeri när man bantar. Det är inte bra för kroppen att bara trycka i sig proteiner.

Å andra sidan den enda bantning som verkligen är bra för kroppen är ju att verkligen lägga om hela kosten och röra på sig mer. Att bara lägga om dieten för stunden är ganska intetgörande något mer än för stunden.

//Andreas

Nja, att äta enligt GI är inte att banta.

Banta är värdelöst i mina ögon.

Att äta enligt GI är att lägga om hela sin livsstil när det gäller mat.

EN annan bekant gick faktiskt ner 25 khg med detta utan att röra på sig alls.

GI är en bantningsmetod, det går inte att blunda för. Målet är att tappa i vikt och med tanke på att det tar väldigt lite hänsyn till vad kroppen verkligen behöver tycker jag att det är ett utmärkt exempel på bantning.

Givetvis beror det också på hur extremt man drar metoden. Tar man det relativt lugnt så kan man nog absolut komma undan med i stort sett inga sidoeffekter, men det rekommenderas inte att man använder GI under längre än några månader. Just för att man inte får i sig allt man verkligen behöver.

//Andreas

HomeBurneR
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 262
1138462
May 22, 2007 - 2:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Dra ner på mängden mat i alla måltider och ät dig aldrig riktigt mätt. Det tycker jag fungerar skitbra. Men jag tvivlar på att du kommer att gå ner 20 kg tills midsommar 🙁
Men det är i alla fall rätt väg du väljer att gå 🙂

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1138483
May 22, 2007 - 3:34 pm
sp_Permalink sp_Print

121kg i morse, osketen..
-3 kg på ungefär 1 vecka..
🙁

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1138487
May 22, 2007 - 3:45 pm
sp_Permalink sp_Print

-3Kg, förutsatt att du vägt dig vid samma tidpunkt hela tiden, är inte fy skam. Det viktiga är trenden. Håller du uppe den bara så kommer allt gå vägen 😉

//Andreas

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1138488
May 22, 2007 - 3:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: -3Kg, förutsatt att du vägt dig vid samma tidpunkt hela tiden, är inte fy skam. Det viktiga är trenden. Håller du uppe den bara så kommer allt gå vägen 😉

//Andreas

Fuskade en del i helgen som var, annars hade nog vikten varit ännu lägre.
(Hamburgare, pizza och tårta..)

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
1138501
May 22, 2007 - 4:25 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Fuskade en del i helgen som var, annars hade nog vikten varit ännu lägre.

Kan inte göra annat än att skratta. laugh
Vet inte vad som är roligast, att du var så naiv att du trodde att du hade en chans överhuvudtaget eller att se svart på vitt hur du gång på gång misslyckas. 😛

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1138508
May 22, 2007 - 4:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Marcan- wrote: [quote=ilg@dd]Fuskade en del i helgen som var, annars hade nog vikten varit ännu lägre.

Kan inte göra annat än att skratta. laugh
Vet inte vad som är roligast, att du var så naiv att du trodde att du hade en chans överhuvudtaget eller att se svart på vitt hur du gång på gång misslyckas. 😛

"gång på gång misslyckas."?? Kan du utveckla det?
Nästan 5 veckor kvar till midsommar, tror inte det blir helt omöjligt.
Projektet är att minska 20kg fram till midsommar, alltså från 124kg till att väga max 104kg på midsommarhelgen..
Har minskat 3 kg på 1 vecka nu, fastän jag fuskat lite med bantningen nu i helgen..
Vi får väl se hur det går, och jag kan ju direkt säga att du känner inte mej, och hur tjurig jag kan vara när jag gett mej fasen på någonting.
Det sas till mej en gång att jag aldrig i helvete skulle kunna kapa och klyva upp 15 kubik långved på en dag heller, men det gjorde jag, med bara motorsåg och yxa.. Den gången tjänade jag in det andra lasset med ved..

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
1138514
May 22, 2007 - 5:23 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
"gång på gång misslyckas."?? Kan du utveckla det?

ilg@dd wrote: ...med tanke på att jag fuskade lite igår.

ilg@dd wrote: Fuskade med en pizza i helgen...

ilg@dd wrote: Dock klämde jag i mej en halv 8-bitars smörgåstårta idag...

ilg@dd wrote: Fuskade en del i helgen som var...

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1138519
May 22, 2007 - 5:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Marcan- wrote: [quote=ilg@dd] "gång på gång misslyckas."?? Kan du utveckla det?

ilg@dd wrote: ...med tanke på att jag fuskade lite igår.

ilg@dd wrote: Fuskade med en pizza i helgen...

ilg@dd wrote: Dock klämde jag i mej en halv 8-bitars smörgåstårta idag...

ilg@dd wrote: Fuskade en del i helgen som var...

4 citat som avser 3 tillfällen..
Eftersom det ännu inte varit midsommar här i trakterna ännu, så ser jag ingen anledning att dra några växlar över det där.
Misslyckande är när man inte går iland med saker, vilket jag inte ännu vet den här gången.
Sen om jag äter lite annorlunda än den typiske "bantaren" är en annan femma, men visst, nog kan det kallas misslyckande ifall man basunerat ut att man enbart skall äta hälsosamma saker under "bantningstiden".. Jag har iaf inte spikat någon speciell diet, bara att jag ska ner 20kg till midsommar. Jag kommer antagligen att unna mej något gott fler gånger, fast inte om jag ser att viktminskningen avstannar. Min egen teori är väl att dra ner på maten, typ mindre portioner och mindre skräpmat och massor av vatten för att minska i vikt.
Utgångsläget var detta:

"Jaja, nu har man antagligen skitit i det blå skåpet tack vara att man ska vara frän i käften.
Mammsen hälsade på och började som alla fruntimmer prata om att banta.
Vart nått snack om nån soppdiet (Extravagansa?) som skulle vara så bra.. Typ 500:-/månaden + några soppor för en 26:-/dagen..
Pyttsan sa man förståss..
Sen följdes det av att jag minsann skulle kunna gå ner 20kg till midsommar utan sånt där krafs..
Så nu börjar man smått ångra detta uttalande.
Iofs ska det väl inte vara helt omöjligt, men faen vad man ska måsta avstå godsaker p.g.a den gapiga truten. "

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1139408
May 27, 2007 - 1:44 pm
sp_Permalink sp_Print

3 kg på en vecka, damn det är bra... Tänk om jag också kunde gå ner så mycket :S har gått ner 1.2 kg nu under MAJ månad.. Iofs äter jag ännu en massa skit..

Kom ihåg att väg dig på samma tider..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 337
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL