February 22, 2006
March 19, 2003
freddegbg wrote: Jo, men pengarna hamnar rätt, era kommunala färdmedel kan man lita på...
Våran skit här i göteborg går aldrig i tid och det händer att dem inte dyker upp ens...:/Och nu ska dem införa den skiten här nere hos oss också...
🙄
Då kanske de kan suga ur er alla era pengar så kanske de kan få en buss att gå i tid.
Heh undra vad som händer om det blir starkt NEJ hära, om de tar all utrustning ner till gbg istället och sätter upp det där.
June 18, 2001
Önskar det fanns här i Örebro också.
Kollektivtrafiken här är i mitt tycke mycket bra. Förseningar, visst, ibland, men i regel kommer bussarna i tid. Förövrigt åker man gratis på stadsbussarna efter 18:00. Underbart. Förutom på vintern eller då jag inte är klädd för det cyklar jag dock överallt.
I Göteborg håller jag med om att det är sämre. Uteblivna turer och förseningar är kutym.
January 13, 2003
Göran Persson "Rösta på oss så lovar vi att inte införa vägtullar."
Efter förra valet "Oj, vi måste visst lyssna på äckel-miljlpartiet och skita i våra väljare" så byggde det miffot tullarna.
Efter tullarna var byggda "Vi kommer att ha en omröstning efter prövotiden men den är långt ifrån avgörande för vilket beslut vi fattar"
Skjut den äkliga gubbjävlen!
February 4, 2003
D3mpa wrote: [quote=serdna]Hoppas det blir högermakt i Sverige efter valet så denna skit som miljöpartiet införskaffat försvinner.
Så det finns bara nackdelar med att värna lite om miljön?
Våra insatser mot att värna lite om miljön är inget jämfört med hur mycket vi skadar den.
Man kunde visserligen ha sänkt priset på tullen eller kunnat ha någon sorts betalningssätt så man pröjsade typ 200 kr i månaden så åker man fritt igenom.
Men man kan inte säga att dem är helt onödiga dem gör lite gott iallafall.
På vilket sätt skulle en avgift om 200kr i månaden hindra folk från att använda bilen? Om det är en fast avgift om 200kr i månaden så får väl det knappast konsekvensen att folk slopar bilen för kollektivtrafiken?
Syftet med försöket är att få folk att sluta använda bilen, det får man genom att ha en avgift som gör att folk tycker det är dyrt att åka in och ut, dessutom hamnar man inte (enligt visionen) i långa köer och pumpar ut avgaser i snigeltakt.
Meningen med försöket är ju att få folk att inte åka in och ut så mycket.... Det syftet fyller ju ingen funktion med en fast avgift, utan är då bara ytterligare ett komplement till den befintliga bilskatten.
Tycker allt påhitt om Bilskatter är skit. Låt folk bestämma själv istället för att använda ekonomin till att tvinga folk göra si- och så. Och äckel personerna till ministrar kan väl sluta köra sina jäkla bilar överallt som dårar. Är det inte han från miljöpartiet som kör en icke särskiltl miljöanpassad bil? Varför får han? För att han tjänar bra med pengar på bekostnad av oss dödliga ?
November 22, 2001
davidhellmyrs wrote:
Syftet med försöket är att få folk att sluta använda bilen, det får man genom att ha en avgift som gör att folk tycker det är dyrt att åka in och ut, dessutom hamnar man inte (enligt visionen) i långa köer och pumpar ut avgaser i snigeltakt.Meningen med försöket är ju att få folk att inte åka in och ut så mycket.... Det syftet fyller ju ingen funktion med en fast avgift, utan är då bara ytterligare ett komplement till den befintliga bilskatten.
Om man vill få folk att åka kollektivt hade det ju varit smartare att göra det billigare med månadskort. Jag vet inte hur det ser i sthlm, men här i göteborgstrakten kostar det i princip mer att åka buss än att ha bil (om man räknar med tidsförlusterna varje dag).
March 19, 2003
Json_81 wrote: [quote=davidhellmyrs] Syftet med försöket är att få folk att sluta använda bilen, det får man genom att ha en avgift som gör att folk tycker det är dyrt att åka in och ut, dessutom hamnar man inte (enligt visionen) i långa köer och pumpar ut avgaser i snigeltakt.
Meningen med försöket är ju att få folk att inte åka in och ut så mycket.... Det syftet fyller ju ingen funktion med en fast avgift, utan är då bara ytterligare ett komplement till den befintliga bilskatten.
Om man vill få folk att åka kollektivt hade det ju varit smartare att göra det billigare med månadskort. Jag vet inte hur det ser i sthlm, men här i göteborgstrakten kostar det i princip mer att åka buss än att ha bil (om man räknar med tidsförlusterna varje dag).
SL kort är subventionerat "heter de så?" med 50%, så idag får man betala 600:- för att åka tunnelbana och buss i en månad.
Jag försökte köra på ungdommskort så länge som möjligt, då kostade det 360:- månaden.
Visst de borde kunna sänka priset tycker man.
June 28, 2001
vart kommer miljön in i bilden ?
Det finns ingen maskin som gör att miljön blir bättre för att vi betalar pengar till regeringen.
Avgaserna som bilarna släpper ut är en fis i rymden gämfört med industrins utsläpp samt lastbilar som inte har avgaskrav, koleldad elkraft osv.
Att betala skatt för miljöns skull är så löjligt dåligt argumen att jag förstår inte ens hur ett dagisbarn kan godta den ursäkten.
January 13, 2003
Mind wrote: vart kommer miljön in i bilden ?
Det finns ingen maskin som gör att miljön blir bättre för att vi betalar pengar till regeringen.
Avgaserna som bilarna släpper ut är en fis i rymden gämfört med industrins utsläpp samt lastbilar som inte har avgaskrav, koleldad elkraft osv.Att betala skatt för miljöns skull är så löjligt dåligt argumen att jag förstår inte ens hur ett dagisbarn kan godta den ursäkten.
Ett dagisbarn har inte blivit utsatt för 18år+ med propaganda från snevridna politiker.
January 13, 2003
DiDi wrote: Jag frågar mig vad som händer när folk verkligen börjar använda kollektivtrafiken?
En buss/tunnelbanan rymmer bara så så många människor...
Har varit mycket snack om hur det skulle funka i sthlm om man gick över till det. Enligt zatzy-folket är tydligen kollektivtrafiken i sthlm så pass dålig att den inte går att använda som transportmedel till och från jobb. Massor med förseningar och uteblivna körningar.
Sen, vem i helvete vill åka och handla och allt sånt med buss/tunnelbana?
Kul att komma där på bussen med 10matkassar en gång varannan vecka liksom. För att nämna lite.
Nej, vad dom borde sattsa pengarna på är alternativa bränslen (även diesel).
February 4, 2003
Json_81 wrote: Om man vill få folk att åka kollektivt hade det ju varit smartare att göra det billigare med månadskort. Jag vet inte hur det ser i sthlm, men här i göteborgstrakten kostar det i princip mer att åka buss än att ha bil (om man räknar med tidsförlusterna varje dag).
Jag försvarar INTE skatten på något sätt.....
Bara det att förslaget om en fastkostnad i månaden inte har med förslaget att göra, och inte får den effekt som politikerna försöker få, ideologiskt.
Att säga att man ska betala 200kr i tullskatt varje månad i fastkostnad innebär ju att folk kan åka in och ut ur city hur som helst, hur många gånger som helst, utan att det kostar mer än 200kr i månaden. Det är ju inte detta man vill uppnå. Det finns redan en skatt idag, bilskatt som är en fastkostnad. Meningen med biltullen är ju att den ska vara beroende på hur du "kör".
För övrigt håller jag med dig, om att det kostar mer än det smakar. Där jag bor tar det exempelviss 45 minuter att åka in till Halmstad med buss (från Laholm, vilket är typ 2.5 mils resa). Sen massa anslutningsbussar och liknande, och man är säkert uppe i en timme. Med bil tar man sig var som helst i Halmstad på ungefär 25 minuter. Bussen kostar dessutom ungefär 50r ENKEL resa. Absurt...
November 18, 2003
Åker inte buss ofta men de gångerna jag gjort har jag alltid tänkt aldrig buss igen!
Man får sitta där under alla väder stå o vänta på en chaufför som kör jäkligt illa under hela resa som kan sluta i att man är försenad, eller som morsan råkar ut för är att hon för först åka till en busstation och i den busstationen får hon vänta över en timme tills nästa buss.
Tänk att ha det så varje morgon sålänge man arbetar.
Hon tillbringar över tre timmar per dag på bara resan och hade hon haft körkort så hade hon aldrig åkt buss igen säger hon.
Kollektivtrafiken är en bra idèvärld men man ska helst göra det lite bättre systematiskt och inte bara säga att man har kollektivtrafiken för dom som vill undvika trängselavgiften, det ska fungera också!
July 14, 2003
Ett bra exempel på hur rutten kollektivtrafiken är, jag bor i Uppsala, en av Sveriges grönaste städer med massor av miljöfreaks och cyklande studenter etc. så här satsas det ju friskt på kollektivtrafiken. Men trots det fick jag åka hemifrån en hel timme innan jag började skolan när jag gick i gymnasiet trots att skolan bara låg 6km fågelvägen från mitt hem. Åkte man bil tog det mellan 5 och 10min. Det är kollektivtrafik för mig, 3år på gymnasiet räckte för att ta död på all min vilja att någonsin mer åka kollektivt! 👿
Appropå trängselskatten:
"Alliansen säger ja till trängselskatt"
http://www.aftonbladet.se/vss/.....39,00.html
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
October 10, 2004
förvånade mig inte, trängelskatten är en bra sak om man tänker ekonomiskt oberoende. Bara titta ut igenom fönstret så ser man att växhuseffekten blir allt tydligare. När senast var det så här varmt en oktober dag?
Men å andra sidan, jag vill kunna ha 1000;- kvar i ficken för att handla lite fina kläder varje månad:)
Men men, vi vann valet iaf, det är viktigare än lite mindre pengar i fickan.
November 22, 2001
yazaka wrote: förvånade mig inte, trängelskatten är en bra sak om man tänker ekonomiskt oberoende. Bara titta ut igenom fönstret så ser man att växhuseffekten blir allt tydligare. När senast var det så här varmt en oktober dag?
När hade vi senast en sådan vinter som var sist? Snön låg kvar bra länge i våras.
Tycker snarare årstiderna förskjutits.
2 Guest(s)