Jefla trängsel skit!|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Jefla trängsel skit!
freddegbg
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 119
sp_UserOfflineSmall Offline
1032059
April 12, 2006 - 2:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo, men pengarna hamnar rätt, era kommunala färdmedel kan man lita på...
Våran skit här i göteborg går aldrig i tid och det händer att dem inte dyker upp ens...:/

Och nu ska dem införa den skiten här nere hos oss också...

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
1032063
April 12, 2006 - 2:55 pm
sp_Permalink sp_Print

freddegbg wrote: Jo, men pengarna hamnar rätt, era kommunala färdmedel kan man lita på...
Våran skit här i göteborg går aldrig i tid och det händer att dem inte dyker upp ens...:/

Och nu ska dem införa den skiten här nere hos oss också...

🙄
Då kanske de kan suga ur er alla era pengar så kanske de kan få en buss att gå i tid.

Heh undra vad som händer om det blir starkt NEJ hära, om de tar all utrustning ner till gbg istället och sätter upp det där.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1032076
April 12, 2006 - 3:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Önskar det fanns här i Örebro också.

Kollektivtrafiken här är i mitt tycke mycket bra. Förseningar, visst, ibland, men i regel kommer bussarna i tid. Förövrigt åker man gratis på stadsbussarna efter 18:00. Underbart. Förutom på vintern eller då jag inte är klädd för det cyklar jag dock överallt.

I Göteborg håller jag med om att det är sämre. Uteblivna turer och förseningar är kutym.

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1032090
April 12, 2006 - 4:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Göran Persson "Rösta på oss så lovar vi att inte införa vägtullar."

Efter förra valet "Oj, vi måste visst lyssna på äckel-miljlpartiet och skita i våra väljare" så byggde det miffot tullarna.
Efter tullarna var byggda "Vi kommer att ha en omröstning efter prövotiden men den är långt ifrån avgörande för vilket beslut vi fattar"

Skjut den äkliga gubbjävlen!

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
1032112
April 12, 2006 - 4:58 pm
sp_Permalink sp_Print

D3mpa wrote: [quote=serdna]Hoppas det blir högermakt i Sverige efter valet så denna skit som miljöpartiet införskaffat försvinner.

Så det finns bara nackdelar med att värna lite om miljön?
Våra insatser mot att värna lite om miljön är inget jämfört med hur mycket vi skadar den.
Man kunde visserligen ha sänkt priset på tullen eller kunnat ha någon sorts betalningssätt så man pröjsade typ 200 kr i månaden så åker man fritt igenom.

Men man kan inte säga att dem är helt onödiga dem gör lite gott iallafall.

På vilket sätt skulle en avgift om 200kr i månaden hindra folk från att använda bilen? Om det är en fast avgift om 200kr i månaden så får väl det knappast konsekvensen att folk slopar bilen för kollektivtrafiken?

Syftet med försöket är att få folk att sluta använda bilen, det får man genom att ha en avgift som gör att folk tycker det är dyrt att åka in och ut, dessutom hamnar man inte (enligt visionen) i långa köer och pumpar ut avgaser i snigeltakt.

Meningen med försöket är ju att få folk att inte åka in och ut så mycket.... Det syftet fyller ju ingen funktion med en fast avgift, utan är då bara ytterligare ett komplement till den befintliga bilskatten.

Tycker allt påhitt om Bilskatter är skit. Låt folk bestämma själv istället för att använda ekonomin till att tvinga folk göra si- och så. Och äckel personerna till ministrar kan väl sluta köra sina jäkla bilar överallt som dårar. Är det inte han från miljöpartiet som kör en icke särskiltl miljöanpassad bil? Varför får han? För att han tjänar bra med pengar på bekostnad av oss dödliga ?

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1032140
April 12, 2006 - 6:26 pm
sp_Permalink sp_Print

davidhellmyrs wrote:
Syftet med försöket är att få folk att sluta använda bilen, det får man genom att ha en avgift som gör att folk tycker det är dyrt att åka in och ut, dessutom hamnar man inte (enligt visionen) i långa köer och pumpar ut avgaser i snigeltakt.

Meningen med försöket är ju att få folk att inte åka in och ut så mycket.... Det syftet fyller ju ingen funktion med en fast avgift, utan är då bara ytterligare ett komplement till den befintliga bilskatten.

Om man vill få folk att åka kollektivt hade det ju varit smartare att göra det billigare med månadskort. Jag vet inte hur det ser i sthlm, men här i göteborgstrakten kostar det i princip mer att åka buss än att ha bil (om man räknar med tidsförlusterna varje dag).

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
1032164
April 12, 2006 - 7:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=davidhellmyrs] Syftet med försöket är att få folk att sluta använda bilen, det får man genom att ha en avgift som gör att folk tycker det är dyrt att åka in och ut, dessutom hamnar man inte (enligt visionen) i långa köer och pumpar ut avgaser i snigeltakt.

Om man vill få folk att åka kollektivt hade det ju varit smartare att göra det billigare med månadskort. Jag vet inte hur det ser i sthlm, men här i göteborgstrakten kostar det i princip mer att åka buss än att ha bil (om man räknar med tidsförlusterna varje dag).

SL kort är subventionerat "heter de så?" med 50%, så idag får man betala 600:- för att åka tunnelbana och buss i en månad.
Jag försökte köra på ungdommskort så länge som möjligt, då kostade det 360:- månaden.
Visst de borde kunna sänka priset tycker man.

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
1032172
April 12, 2006 - 8:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är mycket som kunde varit billigare...

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1032175
April 12, 2006 - 8:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är ju fel folk som drabbas.
Dom rika konsulterna som åker i jobbet åker väl gratis? Är inte säker på detta dock.

Tänk en ensamstående trebarns mamma som får betala ca 800 extra i månaden... helt sjukt.

addeee
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 577
1032186
April 12, 2006 - 9:10 pm
sp_Permalink sp_Print

finns ju tunnelbana...eller fällbara kepsar som hissas upp med ett servo eller liknande

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
1032188
April 12, 2006 - 9:12 pm
sp_Permalink sp_Print

vart kommer miljön in i bilden ?
Det finns ingen maskin som gör att miljön blir bättre för att vi betalar pengar till regeringen.
Avgaserna som bilarna släpper ut är en fis i rymden gämfört med industrins utsläpp samt lastbilar som inte har avgaskrav, koleldad elkraft osv.

Att betala skatt för miljöns skull är så löjligt dåligt argumen att jag förstår inte ens hur ett dagisbarn kan godta den ursäkten.

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
1032191
April 12, 2006 - 9:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: vart kommer miljön in i bilden ?
Det finns ingen maskin som gör att miljön blir bättre för att vi betalar pengar till regeringen.
Avgaserna som bilarna släpper ut är en fis i rymden gämfört med industrins utsläpp samt lastbilar som inte har avgaskrav, koleldad elkraft osv.

Att betala skatt för miljöns skull är så löjligt dåligt argumen att jag förstår inte ens hur ett dagisbarn kan godta den ursäkten.

Ett dagisbarn har inte blivit utsatt för 18år+ med propaganda från snevridna politiker.

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
1032203
April 12, 2006 - 10:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag frågar mig vad som händer när folk verkligen börjar använda kollektivtrafiken?

En buss/tunnelbanan rymmer bara så så många människor...

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
1032204
April 12, 2006 - 10:10 pm
sp_Permalink sp_Print

DiDi wrote: Jag frågar mig vad som händer när folk verkligen börjar använda kollektivtrafiken?

En buss/tunnelbanan rymmer bara så så många människor...

Har varit mycket snack om hur det skulle funka i sthlm om man gick över till det. Enligt zatzy-folket är tydligen kollektivtrafiken i sthlm så pass dålig att den inte går att använda som transportmedel till och från jobb. Massor med förseningar och uteblivna körningar.

Sen, vem i helvete vill åka och handla och allt sånt med buss/tunnelbana?
Kul att komma där på bussen med 10matkassar en gång varannan vecka liksom. För att nämna lite.

Nej, vad dom borde sattsa pengarna på är alternativa bränslen (även diesel).

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
1032209
April 12, 2006 - 10:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Om man vill få folk att åka kollektivt hade det ju varit smartare att göra det billigare med månadskort. Jag vet inte hur det ser i sthlm, men här i göteborgstrakten kostar det i princip mer att åka buss än att ha bil (om man räknar med tidsförlusterna varje dag).

Jag försvarar INTE skatten på något sätt.....
Bara det att förslaget om en fastkostnad i månaden inte har med förslaget att göra, och inte får den effekt som politikerna försöker få, ideologiskt.

Att säga att man ska betala 200kr i tullskatt varje månad i fastkostnad innebär ju att folk kan åka in och ut ur city hur som helst, hur många gånger som helst, utan att det kostar mer än 200kr i månaden. Det är ju inte detta man vill uppnå. Det finns redan en skatt idag, bilskatt som är en fastkostnad. Meningen med biltullen är ju att den ska vara beroende på hur du "kör".

För övrigt håller jag med dig, om att det kostar mer än det smakar. Där jag bor tar det exempelviss 45 minuter att åka in till Halmstad med buss (från Laholm, vilket är typ 2.5 mils resa). Sen massa anslutningsbussar och liknande, och man är säkert uppe i en timme. Med bil tar man sig var som helst i Halmstad på ungefär 25 minuter. Bussen kostar dessutom ungefär 50r ENKEL resa. Absurt...

D3mpa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 656
1032210
April 12, 2006 - 11:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Åker inte buss ofta men de gångerna jag gjort har jag alltid tänkt aldrig buss igen!

Man får sitta där under alla väder stå o vänta på en chaufför som kör jäkligt illa under hela resa som kan sluta i att man är försenad, eller som morsan råkar ut för är att hon för först åka till en busstation och i den busstationen får hon vänta över en timme tills nästa buss.
Tänk att ha det så varje morgon sålänge man arbetar.
Hon tillbringar över tre timmar per dag på bara resan och hade hon haft körkort så hade hon aldrig åkt buss igen säger hon.

Kollektivtrafiken är en bra idèvärld men man ska helst göra det lite bättre systematiskt och inte bara säga att man har kollektivtrafiken för dom som vill undvika trängselavgiften, det ska fungera också!

optimuz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1248
1032218
April 13, 2006 - 2:18 am
sp_Permalink sp_Print

Ett bra exempel på hur rutten kollektivtrafiken är, jag bor i Uppsala, en av Sveriges grönaste städer med massor av miljöfreaks och cyklande studenter etc. så här satsas det ju friskt på kollektivtrafiken. Men trots det fick jag åka hemifrån en hel timme innan jag började skolan när jag gick i gymnasiet trots att skolan bara låg 6km fågelvägen från mitt hem. Åkte man bil tog det mellan 5 och 10min. Det är kollektivtrafik för mig, 3år på gymnasiet räckte för att ta död på all min vilja att någonsin mer åka kollektivt! 👿

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1082181
September 30, 2006 - 11:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Appropå trängselskatten:
"Alliansen säger ja till trängselskatt"
http://www.aftonbladet.se/vss/.....39,00.html

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

yazaka
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 353
1082185
October 1, 2006 - 12:00 am
sp_Permalink sp_Print

förvånade mig inte, trängelskatten är en bra sak om man tänker ekonomiskt oberoende. Bara titta ut igenom fönstret så ser man att växhuseffekten blir allt tydligare. När senast var det så här varmt en oktober dag?

Men å andra sidan, jag vill kunna ha 1000;- kvar i ficken för att handla lite fina kläder varje månad:)
Men men, vi vann valet iaf, det är viktigare än lite mindre pengar i fickan.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1082190
October 1, 2006 - 3:28 am
sp_Permalink sp_Print

yazaka wrote: förvånade mig inte, trängelskatten är en bra sak om man tänker ekonomiskt oberoende. Bara titta ut igenom fönstret så ser man att växhuseffekten blir allt tydligare. När senast var det så här varmt en oktober dag?

När hade vi senast en sådan vinter som var sist? Snön låg kvar bra länge i våras.
Tycker snarare årstiderna förskjutits.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 202
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL