December 17, 2005
nXsty wrote: [quote=Dry_Ice]Finns ju några killar som byggde en "vickande" nummerplåt. Kostade 1000 kr ungefär. Fungerade så att den hade tullarna inlagda på gps posetion och såfort du kom nära så vickade dem ner sig 😛
Dem kunde sälja den för att den var till för att vicka av snön på skyltarna 😀
Med tanke på att de dyraste biltullarna ligger på 16kr ställer jag mig tveksam till hur ekonomiskt det där egenligen är. Speciellt om man skulle råka hamna i en poliskontroll. 🙂
Flera gånger ut och in, flera dagar i veckan.. Borde bli lite cash eller ?
August 16, 2004
nXsty wrote: [quote=Dry_Ice]Finns ju några killar som byggde en "vickande" nummerplåt. Kostade 1000 kr ungefär. Fungerade så att den hade tullarna inlagda på gps posetion och såfort du kom nära så vickade dem ner sig 😛
Dem kunde sälja den för att den var till för att vicka av snön på skyltarna 😀
Med tanke på att de dyraste biltullarna ligger på 16kr ställer jag mig tveksam till hur ekonomiskt det där egenligen är. Speciellt om man skulle råka hamna i en poliskontroll. 🙂
Avgiften var/är maximalt 60:- per dag, 60x20dagar=1200:- per månad. Jobbar man som bud eller nåt liknande så tjänar man igen kostnaden på en månad.
August 2, 2001
Kanske, men kör man bil så mkt borde man nog fundera på att dra ner på det, villet ju är vad biltullarna är till för. Angående yrkeschaufförer tror jag inte de sysslar med sånt i allmänhet. Åker de dit kan det drabba hela firman ganska illa och så är det väll en liten kostnad jämfört med bensin etc.
October 10, 2004
nXsty wrote: Kanske, men kör man bil så mkt borde man nog fundera på att dra ner på det, villet ju är vad biltullarna är till för. Angående yrkeschaufförer tror jag inte de sysslar med sånt i allmänhet. Åker de dit kan det drabba hela firman ganska illa och så är det väll en liten kostnad jämfört med bensin etc.
ehh... hur ska man isf. ta sig till stan? Och är man bud, hur ska man då få iväg saker?
August 2, 2001
yazaka wrote: [quote=nXsty]Kanske, men kör man bil så mkt borde man nog fundera på att dra ner på det, villet ju är vad biltullarna är till för. Angående yrkeschaufförer tror jag inte de sysslar med sånt i allmänhet. Åker de dit kan det drabba hela firman ganska illa och så är det väll en liten kostnad jämfört med bensin etc.
ehh... hur ska man isf. ta sig till stan? Och är man bud, hur ska man då få iväg saker?
Dra ner på är inte samma sak som att sluta. Är man privatpersson kan man dessutom utnytja kollektivtrafiken.
December 17, 2005
nXsty wrote: [quote=yazaka][quote=nXsty]Kanske, men kör man bil så mkt borde man nog fundera på att dra ner på det, villet ju är vad biltullarna är till för. Angående yrkeschaufförer tror jag inte de sysslar med sånt i allmänhet. Åker de dit kan det drabba hela firman ganska illa och så är det väll en liten kostnad jämfört med bensin etc.
ehh... hur ska man isf. ta sig till stan? Och är man bud, hur ska man då få iväg saker?
Dra ner på är inte samma sak som att sluta. Är man privatpersson kan man dessutom utnytja kollektivtrafiken.
Hur ska man göra i detta fall då?, citerar Macrus
"Det är inte så lätt att åka kommunalt med ett verktygsbälte, stege, sladdvinda, väska med verktyg, proppmaskin. Långt ifrån alla som jobbar som elektriker har tjänstebil."
October 10, 2004
nXsty wrote: [quote=yazaka][quote=nXsty]Kanske, men kör man bil så mkt borde man nog fundera på att dra ner på det, villet ju är vad biltullarna är till för. Angående yrkeschaufförer tror jag inte de sysslar med sånt i allmänhet. Åker de dit kan det drabba hela firman ganska illa och så är det väll en liten kostnad jämfört med bensin etc.
ehh... hur ska man isf. ta sig till stan? Och är man bud, hur ska man då få iväg saker?
Dra ner på är inte samma sak som att sluta. Är man privatpersson kan man dessutom utnytja kollektivtrafiken.
Okej, kommer du då betala lönen man missar då man inte åker till jobbet bara för att man ska dra ner på åkandet? Klart jag kan utnyttja kollektivtrafiken, men så länge jag får en egen privat buss så fine by me. Men tror inte SL har sådant alternativ.
March 19, 2003
Tycker man blir stressad fram och tillbaka när man åker kollektivtrafiken, springa till tunnelbanan, springa till bussen, hinna med tåget på andra perången, ditta dattan.
Kan inte säga att jag har haft bil så länge men visst är det skönare.
Slippa bry sig om tiderna som tunnelbanan går osv.
Får inte lika ont i magen på morgonen nu som när jag åkte kollektivtrafik.
Sen att de kan gå snabbare med bil är inte en nackdel heller, förut tog det för mig 10min att komma till tunnalbanan, med bilen så var jag på jobbet på 10min.
"vet att 10min inte är en stor sak men i slutändan har man tjänat in 25min och det kan vara skönt på morgonen"
"myspace" kan vara skönt också, slippas trängas på morgonen och svettas och känna sig jävlig osv.
Sitta i bilen, sätta på radion och andas ut, okey visst finns det bilköer men det är inte direkt samma sak som att stå och trängas.
Men visst åker jag tunnelbana också titt som tätt, har ju sina fördelar på de viset att man slipper leta p-platts när man kommer in till stan vilket kan göra att tålamodet dryper.
August 2, 2001
Bjornstrom wrote: [quote=nXsty][quote=yazaka][quote=nXsty]Kanske, men kör man bil så mkt borde man nog fundera på att dra ner på det, villet ju är vad biltullarna är till för. Angående yrkeschaufförer tror jag inte de sysslar med sånt i allmänhet. Åker de dit kan det drabba hela firman ganska illa och så är det väll en liten kostnad jämfört med bensin etc.
ehh... hur ska man isf. ta sig till stan? Och är man bud, hur ska man då få iväg saker?
Dra ner på är inte samma sak som att sluta. Är man privatpersson kan man dessutom utnytja kollektivtrafiken.
Hur ska man göra i detta fall då?, citerar Macrus
"Det är inte så lätt att åka kommunalt med ett verktygsbälte, stege, sladdvinda, väska med verktyg, proppmaskin. Långt ifrån alla som jobbar som elektriker har tjänstebil."
Läs mitt inlägg igen. Det är privatbilismen jag snackar om, villket är det största problemet.
Skulle alla bara ta bilen då de verkligen behövde, dvs. när de ska ha med "verktygsbälte, stege, sladdvinda, väska med verktyg, proppmaskin" så skulle miljöförstöringen inte vara något problem.
August 2, 2001
yazaka wrote: [quote=nXsty][quote=yazaka][quote=nXsty]Kanske, men kör man bil så mkt borde man nog fundera på att dra ner på det, villet ju är vad biltullarna är till för. Angående yrkeschaufförer tror jag inte de sysslar med sånt i allmänhet. Åker de dit kan det drabba hela firman ganska illa och så är det väll en liten kostnad jämfört med bensin etc.
ehh... hur ska man isf. ta sig till stan? Och är man bud, hur ska man då få iväg saker?
Dra ner på är inte samma sak som att sluta. Är man privatpersson kan man dessutom utnytja kollektivtrafiken.
Okej, kommer du då betala lönen man missar då man inte åker till jobbet bara för att man ska dra ner på åkandet? Klart jag kan utnyttja kollektivtrafiken, men så länge jag får en egen privat buss så fine by me. Men tror inte SL har sådant alternativ.
Missar att åka till jobbet? Hur vore det om du cyklade, gick eller tog kollektivtrafiken? Dvs. inte en privat buss för en person för det är inte kollektivtrafik.
October 10, 2004
nXsty wrote: [quote=yazaka][quote=nXsty][quote=yazaka][quote=nXsty]Kanske, men kör man bil så mkt borde man nog fundera på att dra ner på det, villet ju är vad biltullarna är till för. Angående yrkeschaufförer tror jag inte de sysslar med sånt i allmänhet. Åker de dit kan det drabba hela firman ganska illa och så är det väll en liten kostnad jämfört med bensin etc.
ehh... hur ska man isf. ta sig till stan? Och är man bud, hur ska man då få iväg saker?
Dra ner på är inte samma sak som att sluta. Är man privatpersson kan man dessutom utnytja kollektivtrafiken.
Okej, kommer du då betala lönen man missar då man inte åker till jobbet bara för att man ska dra ner på åkandet? Klart jag kan utnyttja kollektivtrafiken, men så länge jag får en egen privat buss så fine by me. Men tror inte SL har sådant alternativ.
Missar att åka till jobbet? Hur vore det om du cyklade, gick eller tog kollektivtrafiken? Dvs. inte en privat buss för en person för det är inte kollektivtrafik.
Cykla eller gå? Sure om jag skulle bo i stan, men då påverkar inte tullavgifterna mig ett skvatt. Men bor man utanför tullarna så är inte cykel eller gå något stabilt.
Varför man tar bilen är just för att det är bekvämare, den kommer i tid!! och man slipper allt annat som är jobbigt med kollektivtrafiken.
August 2, 2001
bha* wrote: Därför biltullar behövs? Snälla läs igenom ditt argument igen...
Vad syftar du på? Biltullar och andra regulationer behövs efterssom det effektivt gör det mindre bekvämt att ta bilen och därför påverkar folk att hitta andra lösningar.
Det är inget fundamentalt fel med att köra bil men kan vi inte bygga dem miljövänliga måste vi försöka få ner användandet. Hur skulle världen se ut om alla bara tänkte på sin egen bekvämlighet?
August 20, 2001
nXsty wrote: [quote=bha*]Därför biltullar behövs? Snälla läs igenom ditt argument igen...
Vad syftar du på? Biltullar och andra regulationer behövs efterssom det effektivt gör det mindre bekvämt att ta bilen och därför påverkar folk att hitta andra lösningar.
Det är inget fundamentalt fel med att köra bil men kan vi inte bygga dem miljövänliga måste vi försöka få ner användandet. Hur skulle världen se ut om alla bara tänkte på sin egen bekvämlighet?
Jättebra, hade man bara använt de pengar man får in från biltullarna till att utveckla mer miljövänliga bilar så hade jag varit nöjd.
August 16, 2004
nXsty wrote: [quote=bha*]Därför biltullar behövs? Snälla läs igenom ditt argument igen...
Vad syftar du på? Biltullar och andra regulationer behövs efterssom det effektivt gör det mindre bekvämt att ta bilen och därför påverkar folk att hitta andra lösningar.
Det är inget fundamentalt fel med att köra bil men kan vi inte bygga dem miljövänliga måste vi försöka få ner användandet. Hur skulle världen se ut om alla bara tänkte på sin egen bekvämlighet?
Effekten du pratar om slår också mot en stor del människor som förlitar sig på sin blir för att ta sig från A till B. Ponera följande: Flerbarnsfamilj boende i nån förort, båda föräldrarna jobbar i stan, ungarna går på skola/dagis och har kvällsaktiviteter i form av idrott. Tack vare bilen har föräldrarna tid att ta hand om barnens kvällsaktiviteter, utan bilen hade de inte hunnit med sitt jobb inne i stan och barnens fritidsaktiviteter. Anledningen till det är kommunikationen med kommunaltrafik i Sthlm är ett skämt. Resultatet av det blir barn som sitter framför datorn i större i utsträckning, det i sin tur resulterar i att ungarna bli feta och manodepressiva.
Grattis du har förstört Sveriges framtid!
😉
Det finns ex. antal andra scenarios man skulle kunna framföra. Kontentan är att tillgång till innerstan med bil handlar inte om bekvämlighet utan om överlevnad i vissa fall.
I mitt fall handlar dock avskyn mot tullarna om lathet, men det är en helt annan historia.
October 10, 2004
nXsty wrote: [quote=bha*]Därför biltullar behövs? Snälla läs igenom ditt argument igen...
Vad syftar du på? Biltullar och andra regulationer behövs efterssom det effektivt gör det mindre bekvämt att ta bilen och därför påverkar folk att hitta andra lösningar.
Det är inget fundamentalt fel med att köra bil men kan vi inte bygga dem miljövänliga måste vi försöka få ner användandet. Hur skulle världen se ut om alla bara tänkte på sin egen bekvämlighet?
Eh okej. Så varför uppmanar du mig till att åka kollektivt? Vad sägs om att stänga ner SL och Connex? Woho vad vi kommer rädda miljön! Staten köper cyklar till alla så att det blir bättre miljö. Vi inför miljontalskronor i skatt på både bilar och bussar. Det löser ju vårat problem, för vi är inte ALLS beroende av fordon i detta samhälle.
Ärligt, detta är 2006. Vi är grymt beroende av både bilar och bussar. Men att lösa detta miljöproblem vi har med biltullar känns fel! Som någon tidgare sa om det sattsas på miljövänligare alternativ varför inte. Men nu görs inte det, utan det sattsas mer på kollektivtrafiken och eventuellt till en helt ny väg som ska åka runt stan.
Det måste finnas bättre alternativ än biltullar. Miljöbilar är perfekt, men volvo tex. har lagt ner sin tillverkning då de inser att det inte är lönsamt. Kanske staten borde hjälpa till där och se till att det lönar sig?
Biltullar är bra på sitt sätt, men i längen så ser jag inte att det är något bra. Kostar bara en extra massa pengar.
March 7, 2004
bha* wrote: [quote=nXsty][quote=bha*]Därför biltullar behövs? Snälla läs igenom ditt argument igen...
Vad syftar du på? Biltullar och andra regulationer behövs efterssom det effektivt gör det mindre bekvämt att ta bilen och därför påverkar folk att hitta andra lösningar.
Det är inget fundamentalt fel med att köra bil men kan vi inte bygga dem miljövänliga måste vi försöka få ner användandet. Hur skulle världen se ut om alla bara tänkte på sin egen bekvämlighet?
Effekten du pratar om slår också mot en stor del människor som förlitar sig på sin blir för att ta sig från A till B. Ponera följande: Flerbarnsfamilj boende i nån förort, båda föräldrarna jobbar i stan, ungarna går på skola/dagis och har kvällsaktiviteter i form av idrott. Tack vare bilen har föräldrarna tid att ta hand om barnens kvällsaktiviteter, utan bilen hade de inte hunnit med sitt jobb inne i stan och barnens fritidsaktiviteter. Anledningen till det är kommunikationen med kommunaltrafik i Sthlm är ett skämt. Resultatet av det blir barn som sitter framför datorn i större i utsträckning, det i sin tur resulterar i att ungarna bli feta och manodepressiva.
Grattis du har förstört Sveriges framtid!
😉
Det finns ex. antal andra scenarios man skulle kunna framföra. Kontentan är att tillgång till innerstan med bil handlar inte om bekvämlighet utan om överlevnad i vissa fall.
I mitt fall handlar dock avskyn mot tullarna om lathet, men det är en helt annan historia.
Det är rätt snyggt att få till att biltullar gör barn manodepressiva
3 Guest(s)