Jefla trängsel skit!|Page 5|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Jefla trängsel skit!
Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
Member Since:
December 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1082745
October 3, 2006 - 2:01 pm
sp_Permalink sp_Print

nXsty wrote: [quote=Dry_Ice]Finns ju några killar som byggde en "vickande" nummerplåt. Kostade 1000 kr ungefär. Fungerade så att den hade tullarna inlagda på gps posetion och såfort du kom nära så vickade dem ner sig 😛

Dem kunde sälja den för att den var till för att vicka av snön på skyltarna 😀

Med tanke på att de dyraste biltullarna ligger på 16kr ställer jag mig tveksam till hur ekonomiskt det där egenligen är. Speciellt om man skulle råka hamna i en poliskontroll. 🙂

Flera gånger ut och in, flera dagar i veckan.. Borde bli lite cash eller ?

Avatar
bha*
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 676
Member Since:
August 16, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1082751
October 3, 2006 - 2:17 pm
sp_Permalink sp_Print

nXsty wrote: [quote=Dry_Ice]Finns ju några killar som byggde en "vickande" nummerplåt. Kostade 1000 kr ungefär. Fungerade så att den hade tullarna inlagda på gps posetion och såfort du kom nära så vickade dem ner sig 😛

Dem kunde sälja den för att den var till för att vicka av snön på skyltarna 😀

Med tanke på att de dyraste biltullarna ligger på 16kr ställer jag mig tveksam till hur ekonomiskt det där egenligen är. Speciellt om man skulle råka hamna i en poliskontroll. 🙂

Avgiften var/är maximalt 60:- per dag, 60x20dagar=1200:- per månad. Jobbar man som bud eller nåt liknande så tjänar man igen kostnaden på en månad.

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
Member Since:
August 2, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1082837
October 3, 2006 - 6:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Kanske, men kör man bil så mkt borde man nog fundera på att dra ner på det, villet ju är vad biltullarna är till för. Angående yrkeschaufförer tror jag inte de sysslar med sånt i allmänhet. Åker de dit kan det drabba hela firman ganska illa och så är det väll en liten kostnad jämfört med bensin etc.

Avatar
bha*
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 676
Member Since:
August 16, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1082840
October 3, 2006 - 6:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Har sett hur många byggisbilar med kepor för att undvika fn*skskatten. Böter drabbar bara den berörda bilen och är relativt låga, runt 5-600:-. Sluta köra bil, bra där...

yazaka
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 353
Member Since:
October 10, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1082896
October 3, 2006 - 8:54 pm
sp_Permalink sp_Print

nXsty wrote: Kanske, men kör man bil så mkt borde man nog fundera på att dra ner på det, villet ju är vad biltullarna är till för. Angående yrkeschaufförer tror jag inte de sysslar med sånt i allmänhet. Åker de dit kan det drabba hela firman ganska illa och så är det väll en liten kostnad jämfört med bensin etc.

ehh... hur ska man isf. ta sig till stan? Och är man bud, hur ska man då få iväg saker?

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
Member Since:
August 2, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1082947
October 4, 2006 - 6:33 am
sp_Permalink sp_Print

yazaka wrote: [quote=nXsty]Kanske, men kör man bil så mkt borde man nog fundera på att dra ner på det, villet ju är vad biltullarna är till för. Angående yrkeschaufförer tror jag inte de sysslar med sånt i allmänhet. Åker de dit kan det drabba hela firman ganska illa och så är det väll en liten kostnad jämfört med bensin etc.

ehh... hur ska man isf. ta sig till stan? Och är man bud, hur ska man då få iväg saker?

Dra ner på är inte samma sak som att sluta. Är man privatpersson kan man dessutom utnytja kollektivtrafiken.

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
Member Since:
December 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1082957
October 4, 2006 - 7:11 am
sp_Permalink sp_Print

nXsty wrote: [quote=yazaka][quote=nXsty]Kanske, men kör man bil så mkt borde man nog fundera på att dra ner på det, villet ju är vad biltullarna är till för. Angående yrkeschaufförer tror jag inte de sysslar med sånt i allmänhet. Åker de dit kan det drabba hela firman ganska illa och så är det väll en liten kostnad jämfört med bensin etc.

ehh... hur ska man isf. ta sig till stan? Och är man bud, hur ska man då få iväg saker?

Dra ner på är inte samma sak som att sluta. Är man privatpersson kan man dessutom utnytja kollektivtrafiken.

Hur ska man göra i detta fall då?, citerar Macrus

"Det är inte så lätt att åka kommunalt med ett verktygsbälte, stege, sladdvinda, väska med verktyg, proppmaskin. Långt ifrån alla som jobbar som elektriker har tjänstebil."

yazaka
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 353
Member Since:
October 10, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1082960
October 4, 2006 - 8:25 am
sp_Permalink sp_Print

nXsty wrote: [quote=yazaka][quote=nXsty]Kanske, men kör man bil så mkt borde man nog fundera på att dra ner på det, villet ju är vad biltullarna är till för. Angående yrkeschaufförer tror jag inte de sysslar med sånt i allmänhet. Åker de dit kan det drabba hela firman ganska illa och så är det väll en liten kostnad jämfört med bensin etc.

ehh... hur ska man isf. ta sig till stan? Och är man bud, hur ska man då få iväg saker?

Dra ner på är inte samma sak som att sluta. Är man privatpersson kan man dessutom utnytja kollektivtrafiken.

Okej, kommer du då betala lönen man missar då man inte åker till jobbet bara för att man ska dra ner på åkandet? Klart jag kan utnyttja kollektivtrafiken, men så länge jag får en egen privat buss så fine by me. Men tror inte SL har sådant alternativ.

Avatar
BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
Member Since:
March 19, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1082964
October 4, 2006 - 8:48 am
sp_Permalink sp_Print

Tycker man blir stressad fram och tillbaka när man åker kollektivtrafiken, springa till tunnelbanan, springa till bussen, hinna med tåget på andra perången, ditta dattan.

Kan inte säga att jag har haft bil så länge men visst är det skönare.
Slippa bry sig om tiderna som tunnelbanan går osv.

Får inte lika ont i magen på morgonen nu som när jag åkte kollektivtrafik.
Sen att de kan gå snabbare med bil är inte en nackdel heller, förut tog det för mig 10min att komma till tunnalbanan, med bilen så var jag på jobbet på 10min.
"vet att 10min inte är en stor sak men i slutändan har man tjänat in 25min och det kan vara skönt på morgonen"

"myspace" kan vara skönt också, slippas trängas på morgonen och svettas och känna sig jävlig osv.
Sitta i bilen, sätta på radion och andas ut, okey visst finns det bilköer men det är inte direkt samma sak som att stå och trängas.

Men visst åker jag tunnelbana också titt som tätt, har ju sina fördelar på de viset att man slipper leta p-platts när man kommer in till stan vilket kan göra att tålamodet dryper.

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
Member Since:
August 2, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1083216
October 4, 2006 - 9:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Bjornstrom wrote: [quote=nXsty][quote=yazaka][quote=nXsty]Kanske, men kör man bil så mkt borde man nog fundera på att dra ner på det, villet ju är vad biltullarna är till för. Angående yrkeschaufförer tror jag inte de sysslar med sånt i allmänhet. Åker de dit kan det drabba hela firman ganska illa och så är det väll en liten kostnad jämfört med bensin etc.

ehh... hur ska man isf. ta sig till stan? Och är man bud, hur ska man då få iväg saker?

Dra ner på är inte samma sak som att sluta. Är man privatpersson kan man dessutom utnytja kollektivtrafiken.

Hur ska man göra i detta fall då?, citerar Macrus

"Det är inte så lätt att åka kommunalt med ett verktygsbälte, stege, sladdvinda, väska med verktyg, proppmaskin. Långt ifrån alla som jobbar som elektriker har tjänstebil."

Läs mitt inlägg igen. Det är privatbilismen jag snackar om, villket är det största problemet.

Skulle alla bara ta bilen då de verkligen behövde, dvs. när de ska ha med "verktygsbälte, stege, sladdvinda, väska med verktyg, proppmaskin" så skulle miljöförstöringen inte vara något problem.

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
Member Since:
August 2, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1083220
October 4, 2006 - 9:07 pm
sp_Permalink sp_Print

yazaka wrote: [quote=nXsty][quote=yazaka][quote=nXsty]Kanske, men kör man bil så mkt borde man nog fundera på att dra ner på det, villet ju är vad biltullarna är till för. Angående yrkeschaufförer tror jag inte de sysslar med sånt i allmänhet. Åker de dit kan det drabba hela firman ganska illa och så är det väll en liten kostnad jämfört med bensin etc.

ehh... hur ska man isf. ta sig till stan? Och är man bud, hur ska man då få iväg saker?

Dra ner på är inte samma sak som att sluta. Är man privatpersson kan man dessutom utnytja kollektivtrafiken.

Okej, kommer du då betala lönen man missar då man inte åker till jobbet bara för att man ska dra ner på åkandet? Klart jag kan utnyttja kollektivtrafiken, men så länge jag får en egen privat buss så fine by me. Men tror inte SL har sådant alternativ.

Missar att åka till jobbet? Hur vore det om du cyklade, gick eller tog kollektivtrafiken? Dvs. inte en privat buss för en person för det är inte kollektivtrafik.

Avatar
bha*
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 676
Member Since:
August 16, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1083246
October 5, 2006 - 12:30 am
sp_Permalink sp_Print

Ska man cykla/gå en timme till jobbet/skolan varje morgon, inte direkt hållbart om man inte är Göran Kropp eller nån annan militant dåre. Detsamma gäller kommunaltrafiken, avstånden i stor-sthlm är avsevärt mycket större än ute i landet.

yazaka
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 353
Member Since:
October 10, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1083267
October 5, 2006 - 6:16 am
sp_Permalink sp_Print

nXsty wrote: [quote=yazaka][quote=nXsty][quote=yazaka][quote=nXsty]Kanske, men kör man bil så mkt borde man nog fundera på att dra ner på det, villet ju är vad biltullarna är till för. Angående yrkeschaufförer tror jag inte de sysslar med sånt i allmänhet. Åker de dit kan det drabba hela firman ganska illa och så är det väll en liten kostnad jämfört med bensin etc.

ehh... hur ska man isf. ta sig till stan? Och är man bud, hur ska man då få iväg saker?

Dra ner på är inte samma sak som att sluta. Är man privatpersson kan man dessutom utnytja kollektivtrafiken.

Okej, kommer du då betala lönen man missar då man inte åker till jobbet bara för att man ska dra ner på åkandet? Klart jag kan utnyttja kollektivtrafiken, men så länge jag får en egen privat buss så fine by me. Men tror inte SL har sådant alternativ.

Missar att åka till jobbet? Hur vore det om du cyklade, gick eller tog kollektivtrafiken? Dvs. inte en privat buss för en person för det är inte kollektivtrafik.

Cykla eller gå? Sure om jag skulle bo i stan, men då påverkar inte tullavgifterna mig ett skvatt. Men bor man utanför tullarna så är inte cykel eller gå något stabilt.
Varför man tar bilen är just för att det är bekvämare, den kommer i tid!! och man slipper allt annat som är jobbigt med kollektivtrafiken.

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
Member Since:
August 2, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1083300
October 5, 2006 - 10:18 am
sp_Permalink sp_Print

yazaka wrote: Varför man tar bilen är just för att det är bekvämare, den kommer i tid!! och man slipper allt annat som är jobbigt med kollektivtrafiken.

Det är sant. Och det är precis därför biltullar och andra regleringar behövs.

Avatar
bha*
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 676
Member Since:
August 16, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1083363
October 5, 2006 - 1:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Därför biltullar behövs? Snälla läs igenom ditt argument igen...

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
Member Since:
August 2, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1083372
October 5, 2006 - 2:21 pm
sp_Permalink sp_Print

bha* wrote: Därför biltullar behövs? Snälla läs igenom ditt argument igen...

Vad syftar du på? Biltullar och andra regulationer behövs efterssom det effektivt gör det mindre bekvämt att ta bilen och därför påverkar folk att hitta andra lösningar.

Det är inget fundamentalt fel med att köra bil men kan vi inte bygga dem miljövänliga måste vi försöka få ner användandet. Hur skulle världen se ut om alla bara tänkte på sin egen bekvämlighet?

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
Member Since:
August 20, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1083376
October 5, 2006 - 2:27 pm
sp_Permalink sp_Print

nXsty wrote: [quote=bha*]Därför biltullar behövs? Snälla läs igenom ditt argument igen...

Vad syftar du på? Biltullar och andra regulationer behövs efterssom det effektivt gör det mindre bekvämt att ta bilen och därför påverkar folk att hitta andra lösningar.

Det är inget fundamentalt fel med att köra bil men kan vi inte bygga dem miljövänliga måste vi försöka få ner användandet. Hur skulle världen se ut om alla bara tänkte på sin egen bekvämlighet?

Jättebra, hade man bara använt de pengar man får in från biltullarna till att utveckla mer miljövänliga bilar så hade jag varit nöjd.

Avatar
bha*
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 676
Member Since:
August 16, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1083421
October 5, 2006 - 4:54 pm
sp_Permalink sp_Print

nXsty wrote: [quote=bha*]Därför biltullar behövs? Snälla läs igenom ditt argument igen...

Vad syftar du på? Biltullar och andra regulationer behövs efterssom det effektivt gör det mindre bekvämt att ta bilen och därför påverkar folk att hitta andra lösningar.

Det är inget fundamentalt fel med att köra bil men kan vi inte bygga dem miljövänliga måste vi försöka få ner användandet. Hur skulle världen se ut om alla bara tänkte på sin egen bekvämlighet?

Effekten du pratar om slår också mot en stor del människor som förlitar sig på sin blir för att ta sig från A till B. Ponera följande: Flerbarnsfamilj boende i nån förort, båda föräldrarna jobbar i stan, ungarna går på skola/dagis och har kvällsaktiviteter i form av idrott. Tack vare bilen har föräldrarna tid att ta hand om barnens kvällsaktiviteter, utan bilen hade de inte hunnit med sitt jobb inne i stan och barnens fritidsaktiviteter. Anledningen till det är kommunikationen med kommunaltrafik i Sthlm är ett skämt. Resultatet av det blir barn som sitter framför datorn i större i utsträckning, det i sin tur resulterar i att ungarna bli feta och manodepressiva.

Grattis du har förstört Sveriges framtid!

😉

Det finns ex. antal andra scenarios man skulle kunna framföra. Kontentan är att tillgång till innerstan med bil handlar inte om bekvämlighet utan om överlevnad i vissa fall.

I mitt fall handlar dock avskyn mot tullarna om lathet, men det är en helt annan historia.

yazaka
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 353
Member Since:
October 10, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1083473
October 5, 2006 - 7:18 pm
sp_Permalink sp_Print

nXsty wrote: [quote=bha*]Därför biltullar behövs? Snälla läs igenom ditt argument igen...

Vad syftar du på? Biltullar och andra regulationer behövs efterssom det effektivt gör det mindre bekvämt att ta bilen och därför påverkar folk att hitta andra lösningar.

Det är inget fundamentalt fel med att köra bil men kan vi inte bygga dem miljövänliga måste vi försöka få ner användandet. Hur skulle världen se ut om alla bara tänkte på sin egen bekvämlighet?

Eh okej. Så varför uppmanar du mig till att åka kollektivt? Vad sägs om att stänga ner SL och Connex? Woho vad vi kommer rädda miljön! Staten köper cyklar till alla så att det blir bättre miljö. Vi inför miljontalskronor i skatt på både bilar och bussar. Det löser ju vårat problem, för vi är inte ALLS beroende av fordon i detta samhälle.

Ärligt, detta är 2006. Vi är grymt beroende av både bilar och bussar. Men att lösa detta miljöproblem vi har med biltullar känns fel! Som någon tidgare sa om det sattsas på miljövänligare alternativ varför inte. Men nu görs inte det, utan det sattsas mer på kollektivtrafiken och eventuellt till en helt ny väg som ska åka runt stan.
Det måste finnas bättre alternativ än biltullar. Miljöbilar är perfekt, men volvo tex. har lagt ner sin tillverkning då de inser att det inte är lönsamt. Kanske staten borde hjälpa till där och se till att det lönar sig?
Biltullar är bra på sitt sätt, men i längen så ser jag inte att det är något bra. Kostar bara en extra massa pengar.

ZIre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1776
Member Since:
March 7, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1083484
October 5, 2006 - 7:45 pm
sp_Permalink sp_Print

bha* wrote: [quote=nXsty][quote=bha*]Därför biltullar behövs? Snälla läs igenom ditt argument igen...

Vad syftar du på? Biltullar och andra regulationer behövs efterssom det effektivt gör det mindre bekvämt att ta bilen och därför påverkar folk att hitta andra lösningar.

Det är inget fundamentalt fel med att köra bil men kan vi inte bygga dem miljövänliga måste vi försöka få ner användandet. Hur skulle världen se ut om alla bara tänkte på sin egen bekvämlighet?

Effekten du pratar om slår också mot en stor del människor som förlitar sig på sin blir för att ta sig från A till B. Ponera följande: Flerbarnsfamilj boende i nån förort, båda föräldrarna jobbar i stan, ungarna går på skola/dagis och har kvällsaktiviteter i form av idrott. Tack vare bilen har föräldrarna tid att ta hand om barnens kvällsaktiviteter, utan bilen hade de inte hunnit med sitt jobb inne i stan och barnens fritidsaktiviteter. Anledningen till det är kommunikationen med kommunaltrafik i Sthlm är ett skämt. Resultatet av det blir barn som sitter framför datorn i större i utsträckning, det i sin tur resulterar i att ungarna bli feta och manodepressiva.

Grattis du har förstört Sveriges framtid!

😉

Det finns ex. antal andra scenarios man skulle kunna framföra. Kontentan är att tillgång till innerstan med bil handlar inte om bekvämlighet utan om överlevnad i vissa fall.

I mitt fall handlar dock avskyn mot tullarna om lathet, men det är en helt annan historia.

Det är rätt snyggt att få till att biltullar gör barn manodepressiva

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 189
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL