August 11, 2005
ilg@dd wrote: [quote=csm101][quote=ilg@dd][quote=Callister][quote=ilg@dd]Varför inte bara kort förklara att man inte är intresserad och dra igen dörren? Tycker det hör till vanligt folkvett.
Att någon skribent här på NH skulle få ett JV att konvertera eller hoppa av är bara bagel.. Jag betvivlar starkt att någon här är så Bibelsprängda så de kan lyckas med det.
Dom som går ut i stugorna gör det av övertygelse att dom gör något bra, varför håna sådana? Jag tycker det är bra mycket mer irriterande med alla påskkärringar och det senare tilltaget med "bus eller godis".
Av de religioner jag granskat så är nog JV's uppfattning det som ligger närmast min uppfattning om Bibeln. Däremot är jag för lat och bekväm av mej för att bli religiös på något sätt.
Jehovas förespråkar främst Eskatologi; jesus återkomst och världens undergång. Tror du på det? 🙂
Jesu återkomst vette fasen, men de menar vad jag förstått Jesu återkomst när jorden gått under..
Att världen går under förr eller senare är för mej en självklarhet.
Det jag ser som mest tilltalande med JV är deras förkastelse av treenighetsläran.
Vem helst som bläddrat runt i Bibeln ser ju att Gud och Jesus är 2 olika individer.
Hade det varit muslimer som i samma andå gått ut i tron om att de gör något gott så hade du nog inte tagit så lätt på det.
De får tro på vad de vill, men de ska ge fan i att komma o störa mig, för inte går jag och stör dem?
De enda människor som inte är välkommna hem till mej är endast otrevliga människor..
Faktum är att det vore jäkligt intressant om en muslim eller annan mindre vanlig religiös förespråkare skulle dyka upp för en pratstund, och jag kan garantera att om jag bara har tid så åker kaffepannan fram..
(Ljungaverk är litet, finns mej veterligen inga muslimska utövare här.)
Hade majoriteten varit lika tolerant hade det varit en underbar värld att leva i, menjag tror du vet att det jag säger stämmer mycket väl för de flesta.
Callister wrote: [quote=ilg@dd][quote=Callister][quote=ilg@dd]Varför inte bara kort förklara att man inte är intresserad och dra igen dörren? Tycker det hör till vanligt folkvett.
Att någon skribent här på NH skulle få ett JV att konvertera eller hoppa av är bara bagel.. Jag betvivlar starkt att någon här är så Bibelsprängda så de kan lyckas med det.
Dom som går ut i stugorna gör det av övertygelse att dom gör något bra, varför håna sådana? Jag tycker det är bra mycket mer irriterande med alla påskkärringar och det senare tilltaget med "bus eller godis".
Av de religioner jag granskat så är nog JV's uppfattning det som ligger närmast min uppfattning om Bibeln. Däremot är jag för lat och bekväm av mej för att bli religiös på något sätt.
Jehovas förespråkar främst Eskatologi; jesus återkomst och världens undergång. Tror du på det? 🙂
Jesu återkomst vette fasen, men de menar vad jag förstått Jesu återkomst när jorden gått under..
Att världen går under förr eller senare är för mej en självklarhet.
Det jag ser som mest tilltalande med JV är deras förkastelse av treenighetsläran.
Vem helst som bläddrat runt i Bibeln ser ju att Gud och Jesus är 2 olika individer.
Jag är inte särskilt insatt i treenigshetsläraren men de flesta religioner har ju gud i olika uppenbarelser och inkarnationer (?). Jag ogillar mest JV för att de springer runt och försöker övertala folk att gå med i deras feministdriva (korthåriga tanter utan bh ;)). Men det mest absurda är ju idioten som sitter på toppen i watchtower (som det heter). Allting är en pengadrivande sekt. Man får inte med någon i JV om denne inte är en svag individ. Då kan man lika gärna rekrytera nynazister, enligt min mening.
Jag känner en del JV, har bl.a haft 2 stycken som arbetskamrater under 10 års tid.
Dom jag känner är då människor som knappast kan betecknas som "svaga individer".
Angående pengar och "idioten som sitter på toppen i watchtower", vilken rörelse kan gå runt utan pengar?
Olegh wrote: [quote=ilg@dd]Varför inte bara kort förklara att man inte är intresserad och dra igen dörren? Tycker det hör till vanligt folkvett.
Missionärer är det värsta som finns. Man får tro vad man vill, men låt det fan inte gå ut över mig.
Om jag ska fundera över "det värsta som finns", så är det knappast missionärer som dyker upp i mitt huvud..Vare sej det handlar om förkunnare eller ställningen.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
September 22, 2005
Har heller aldrig fått dem på besök, men jag som vanligen är väldigt tolerant och inte har någradirekt förutfattade meningar om någon, skulle nog bli frustrerad om de kom och ringde på.
Jag har absolut inga problem när folk lever sina liv och gör vad de vill, så länge det inte påverkar mig i en större skala.
Därför hatar jag till exempel telefonförsäljar-yrket.
Om jag är intresserad av något så söker jag upp det själv. Jag behöver inte någon som ringer upp och försöker pracka på mig saker, eller går hem till mig och säljer.
Dessutom så är fallet med Religioner extra "dumt" enligt mig, eftersom religioner för mig är något som man antingen har eller inte. Med andra ord så verkar det väldigt konstigt att aktivt värva folk, trots att de säkert kan värva några. Det är bara sälj-attityden när det gäller religion som får mig att lyfta på ögonbrynen.
July 13, 2002
csm101 wrote:
-Ja, men vi är 7 miljoner Jehovas vittnen som tror på detta o...
-Vad spelar det för roll, menar du att en saga blir sann bara för att några miljoner tror på den eller? För i så fall är min egen religion mer sann, då det är nästan en miljard muslimer som tror på den, avbröt jag henne med :bok: 😛
-Nej men det funkar inte så ju.
Haha...
Faen va jobbigt att gå runt som jehovas vittne ändå. De måste ju få dörren i ansiktet 95% av gångerna... ihärdiga jävlar.
Marre wrote: Bara att säga att man redan har en tro å respekterar deras .. och välsignar dem på derar väl till nästa dörr.
Sen går de! Svårare än så är det inte 😉
Sedan kan man ju även ta emot tidskriften Vakna, vilken många gånger innehåller intresant läsning. Den är inte liksom Vakttornet enbart proppad med religiösa pekpinnar.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
July 9, 2006
December 3, 2003
csm101 wrote: Igår ringde det på...
Och jag har klätt mig i enbart short pga av värmen i snart två veckor... Så jag öppnar dörren och där står de :cy:
De blir lite chockade av att se en (ståtlig) invandrare i shorts med en fetingtatuering på axeln öppna dörren... De var två äldre kvinnor och de blev lite förfärade av vad de såg... Men de säger ingenting...
Jag tittar på dem med en blick som säger "öppnar nin inte käften snartkommer jag bussa mina hundar på er" 👿 Och mina hundar satt redo i hallen... De två bestarna är av den livsfarliga rasen Yorkshireterrier och har en sammanlagd vikt på hela 4,2 kg! De började morra och då började den äldsta av damerna prata.
Hon tog fram den så hatade broschyren, Vaktornet, och höll några ex i handen. Direkt sa jag att jag inte är intresserad av sådant.
-Men är du inte intresserad av att veta framtiden? Frågar hon
-Så ni kan se in i framtiden nu helt plötsligt med? Frågade jag och kollade på de bägge...-Ja, det kan vi, det står i Bibeln.
-Jag tror inte ett dugg på sådant då alla religioner förespråkar samma saker men med olika ord...
-Ja, men vi är 7 miljoner Jehovas vittnen som tror på detta o...
-Vad spelar det för roll, menar du att en saga blir sann bara för att några miljoner tror på den eller? För i så fall är min egen religion mer sann, då det är nästan en miljard muslimer som tror på den, avbröt jag henne med :bok: 😛
-Nej men det funkar inte så ju.
-Jaså? Varför inte det då?
-Därför att Guds ord sas till oss och vi ska bara vidarebefodra den.
-Då kan du vidarebefodra den härifrån, skulle jag vilja bli religiös skulle jag börja med att tro på min egen religion och inte nåt annat påhittat...
-Jaha, okej, då går vi, men ta desa och läs på, sa hon medan hon räckte fram broschyrerna.
-Nej tack, jag läser inte sånt... Jag hörde ljudet av en formel ettbil och visste att kvalet skulle börja snart.
-Nej nu har jag inte tid med detta! Jag ska kolla på formel ett! Hej då! och så drämde jag igen dörren...Och det var berättelsen om hur jag lyckades överleva en attack från de beryktade "jehovas vittnen" 😎
Oj du var häftig!
bigman wrote: ?? Dont get it 😛
[quote=Tindy]"Tyvärr, jag bär linser och får enligt er tro inte sätta min fot i en kyrka."
Inte jag heller..
😕
2 Guest(s)