July 11, 2002
ehm, En jävla jehova vittne dörknackare kom o frågade om jag ville joina deras club..
Så jag stängde igen dörren direkt.
Men nu efter så tänker jag efter, om man är en jehovas vittne vad är det som skiljer sig mellan en vanlig kristen (Luther) och en jehova ?
Vad får de göra och inte göra?
Är man kristen om man är en jehovas vittne?
January 22, 2002
Smirnoff wrote: ehm, En j**la jehova vittne dörknackare kom o frågade om jag ville joina deras club..
Så jag stängde igen dörren direkt.Men nu efter så tänker jag efter, om man är en jehovas vittne vad är det som skiljer sig mellan en vanlig kristen (Luther) och en jehova ?
Vad får de göra och inte göra?
Du slipper bland annat att göra lumpen. Jehova är av nån anledning undantagen från pliktlagen. Dessutom får du inte ta imot eller äta blodprodukter... Alltså ingen mer blodpuddning om du gillar det och tough luck om du håller på att förblöda.
Vad jag vet så räknas Jehovas Vittnen som en del av kristendomen, men jag är inte helt hundra...
July 11, 2002
haha, som jag vet så får det inte heller få ta emot donerat blod, helt "#¤#%, det är ju upptill en o bestämma om han eller hon får ta emot blod, skulle aldrig tacka nej till friskt blod om jag hamnade i en olycka..
Hur är det med äktenskapet? är de som muslimer att man inte får pippa före äktenskapet :eye:
February 12, 2002
De firar inte jul heller va? :wide:
Ganska knepiga typer om jag får säga det själv..
För dem är ju religonen en tävling om platserna till himlen villket ju låter väldigt fel.. Men men folk måste ju få tro på vad de vill... Bara de inte stör oss... Men det gör ju Jehovas!!!? :bash:
January 22, 2002
Smirnoff wrote:
haha, som jag vet så får det inte heller få ta emot donerat blod, helt "#¤#%, det är ju upptill en o bestämma om han eller hon får ta emot blod, skulle aldrig tacka nej till friskt blod om jag hamnade i en olycka..
Hur är det med äktenskapet? är de som muslimer att man inte får pippa före äktenskapet :eye:
Nä, det är klart att varken du eller någon annan icke Jehova skulle tacka nej till blod om de behöver det. Men dom du själv skriver det är upp till var och en att bestämma om de vill ta imot det eller inte. Dem har valt att inte göra det och med tanke på att det faktiskt verkligen hellre dör än tar imot blod så verkar ju deras övertygelse på att det är det rätta vara ganska stark.
June 18, 2001
Jag har tänkt på en sak. Om man verkligen är ytterst övertygad i sitt relgionsutövande, hur kan man då acceptera andra religioner? Alltså, jag menar inte att alla borde vilja föra religiösa korståg, men att det borde vara svårt att kunna respektera vänner av en annan tro om man i enlighet med sin egen religion 'vet' att den leder till evig vistelse i helvetet. Är det någon som är religiös och har en uppfattning som den vill dela med sig av?
September 11, 2002
Smirnoff wrote: Men nu efter så tänker jag efter, om man är en jehovas vittne vad är det som skiljer sig mellan en vanlig kristen (Luther) och en jehova ?
...
Alltid bäst att gå direkt till originalkällan i första hand
http://www.watchtower.org/lang.....index.html
April 21, 2002
Men en religion där det finns ett begränsat antal platser för att få komma in i himlen? Vad ska man göra för att få komma in, knacka dörr flest gånger?
De borde respektera ens vilja om att inte vilja gå med i Jehova ändå knackar de på dörren ett antal gånger per år.
Ögnade igenom deras "Whitetower" tidning en gång. Där stod det att Internet är ondska, varför har de då en websajt på nätet då, den räknas kanske inte som en del av Internet, eller?
Själv är jag ateist.
September 3, 2001
jehovas... ja dom är kristna..
men dom är rätt konstiga. Och dom får inte heller pippa innan dom gift sig... precis som muslimer.... men vanliga kristna får inte det heller..
Föredrar ändå jehovas vittnen framför vanliga kristna. Vanliga kristna är såna som påstår sig vara kristna när dom ändå går o bryter mot varenda "regel" som dom har. Jehovas vittnen är i alla fall inbitna och tror på sin sak.
Men öppna inte dörren åt dem. Har man inte nå bra förkunskap om kristendom och religion så kommer de att hjärntvätta en på nolltid
Det är dock ens egen val att "joina" dom... till skillnad från katoliker där man döps när man e nyfödd. Då har man ingen chans att säga ifrån.Och så protestanter som näst intill tvingar sina barn att göra sin first communion (vf heter det där på svenska?)
Va ateister men förvandla det inte till nån religion! ...vore lite dumt att gå runt o sprida läran om ateism 😛 vissa ateister springer runt o lär ut evolutionsläran som om det vore ännu en tro.
Förbli orubbad o lev ditt liv som du vill!
November 10, 2001
Det här skulle kunna bli en lång diskussion, men jag orkar inte med det. Men jag kan ju säga som så att evolutionsteorin inte stämmer ett endaste dugg, det störst felet med den är att det skulle ta alldeles för lång tid för någonting att evolvera till något annat. Men om ni är intresserade av fler brister i den så kan ni kolla upp det själva, orkar inte med diskussioner just nu.
January 28, 2003
någon sa att man inte föddes in i jehovas...
det stämmer INTE, e dina föräldrar jehovas så blir du jehovas...(tvingas in) dessutom så tror jag att om föräldrarna frågar sitt barn om det vill gå med i jehovas när dom är 7-8 år så lär dom inte säga "nä, fy fan"
det ända dom firar är föräldrarnas bröllopsdag, dvs inga födelsedagar, inte julafton ingenting...
February 12, 2002
Aquila wrote: Det här skulle kunna bli en lång diskussion, men jag orkar inte med det. Men jag kan ju säga som så att evolutionsteorin inte stämmer ett endaste dugg, det störst felet med den är att det skulle ta alldeles för lång tid för någonting att evolvera till något annat. Men om ni är intresserade av fler brister i den så kan ni kolla upp det själva, orkar inte med diskussioner just nu.
Har du inte sett X-men?(!)
"Ibland så tar evulutionen ett skutt" (Rakt översatt 🙂 )
Nä skämt å sido, jag har faktiskt (tro de eller ej) funderat mycket på det där och det är mycket jag inte fattar hur det har gått till. Men nu är det ju så också att det hela har hänt under en så lång tid att den är oöverskådlig för oss att förstå...
Men som exempel kan jag inte fatta hur en amöba kan utvecklas till något som kan se! Vad tänkte cellen? Hur kom den på att den skulle utveckla ögon. (det var nu bara ett exampel funkar lika bra med å fråga sig ur den kom på att utveckla kännseln,hörseln osv)
Nu tänker ni säker så här! " Men det är ju för att den vill se" eller "den måste ju kunna känna sig för därför utvecklades kännslen" Eller "Mormor vad stora tänder du har"...... 🙄
Men poängen är, varfån koo ideén till sinnerna, hur kom varelsen på att det var just det den ville ha och hur började den utveckla det den ville ha?
?
1 Guest(s)