Jehovas vittne?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Jehovas vittne?
Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
sp_UserOfflineSmall Offline
272268
February 15, 2003 - 7:02 pm
sp_Permalink sp_Print

För mig så är Darwins teorier som religion tror mer på den, än någon annan religion. Men givetivs så är man någorlunda trogen kristen 8)

Kame_boy: Du sa att vanliga kristna inte får pippa före äktenskapet, jag vet att Luther var för sex, och att man inte skulle leva celibat hela sitt jävla liv, han gillade också nöje! Jag diggar snubben..

Aquila
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 118
272302
February 15, 2003 - 8:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Aquila - så vad är din teori?

Jag kan ju säga direkt att jag är kristen, men jag tror inte på att allt som står i bibeln är helt korrekt beskrivet. Bibeln skrevs ju inte av Gud, utan av människor, och det är därför det finns en del motsättningar och en massa skumma värderingar i den lite här och var. Dessa tycker jag att man ska bortse ifrån och säga att bibeln som helhet är korrekt.
Skapelsen behöver alltså inte ha skett på 7 dagar, det kan vara 7 tidsperioder som menas. Det är bara den tidens sätt att se på det. Det är ju en korrekt ordningsföljd på det hela tycker jag, och ordningsföljden håller även darwinister med om. Jag tror alltså att evolutionsteorin stämmer såtillvida att det var så det hände, men att det inte kan hända om inte Gud eller något annat (vad man nu tror på) hjälper till. Med denna förklaring så stämmer nämligen den teorin på varje punkt som jag kollat 🙂

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
Forum Posts: 4679
272319
February 15, 2003 - 9:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Aquila wrote: [quote=Jerry]Aquila - så vad är din teori?

Jag kan ju säga direkt att jag är kristen, men jag tror inte på att allt som står i bibeln är helt korrekt beskrivet. Bibeln skrevs ju inte av Gud, utan av människor, och det är därför det finns en del motsättningar och en massa skumma värderingar i den lite här och var. Dessa tycker jag att man ska bortse ifrån och säga att bibeln som helhet är korrekt.
Skapelsen behöver alltså inte ha skett på 7 dagar, det kan vara 7 tidsperioder som menas. Det är bara den tidens sätt att se på det. Det är ju en korrekt ordningsföljd på det hela tycker jag, och ordningsföljden håller även darwinister med om. Jag tror alltså att evolutionsteorin stämmer såtillvida att det var så det hände, men att det inte kan hända om inte Gud eller något annat (vad man nu tror på) hjälper till. Med denna förklaring så stämmer nämligen den teorin på varje punkt som jag kollat 🙂

"Bibeln skrevs ju inte av Gud, utan av människor,"
EXAKT!!! Kunde inte ha sagt det bättre själv!!! 😀
Det är till och med exakt vad jag sagt! Inte här men på ett annat ställe.(Där det var lite väl många som tog det som stod i bibeln lite väl punktligt)

Aquila
Medlem
272323
February 15, 2003 - 9:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är alltid kul att få medhåll 😀

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
272324
February 15, 2003 - 9:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Det här med bibeln, en äckligt läsvärd insändare på DN finns här:
http://stormaz.servebeer.com/t.....bibeln.jpg

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
Forum Posts: 4679
272342
February 15, 2003 - 9:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Den var bra! Fick mig att skratta ett par gånger..
men som vi kom fram till:
"Bibeln skrevs ju inte av Gud, utan av människor,"

Och jag vet inte om jag kan kalla mig kristen men jag tror på Gud dock ej på bibeln...
Så jag blir i bland ganska irriterad när folk tar bibeln på aldeles för stort alvar.. wink

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
272343
February 15, 2003 - 9:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Bibeln är gjord av nått snille som ville lura folk på stålar.. (min teori).
Nu blir jag hyllad eller sågad.. 🙄

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
272362
February 15, 2003 - 9:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Här i Mora har då Jehovas vittnets hus brunnit någongång. Tror det var några nazIs som gjorde det. Vi har ju ganska många nazis här eller egentligen bara några som höll igång ganska mycket. Sprängde nån bomb på skolan när det var nån judisk föreläsare här. Mark (bögen) blev ju nerslagen när han var här också.

Aquila
Medlem
272368
February 15, 2003 - 9:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Gueno wrote: Bibeln är gjord av nått snille som ville lura folk på stålar.. (min teori).
Nu blir jag hyllad eller sågad.. 🙄

Bibeln är skriven av någon som trodde på Gud och ville visa andra att det var rätt som han trodde. På vilket sätt blir man lurad på pengar om man är kristen?

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
272388
February 15, 2003 - 10:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Aquila wrote: Bibeln är skriven av någon som trodde på Gud och ville visa andra att det var rätt som han trodde. På vilket sätt blir man lurad på pengar om man är kristen?

Bibblar kostar kosing.. man blir lurad för att det är en påhittad grej hela rasket.

Å ingen kan gå på vattnet...

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
272389
February 15, 2003 - 10:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Eftersom jag är både döpt och konfirmerad så är jag väl kristen. inte såtillcida att jag tror på bibeln, men precis som aquila säger så var det mäsnniskor som skrev den.

Jag har börjat fundera på hinduism och buddhism, det är ju ganska vettiga livsåskådningar om man jämför med kristendomen.

Aquila
Medlem
272390
February 15, 2003 - 10:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Gueno wrote: [quote=Aquila]Bibeln är skriven av någon som trodde på Gud och ville visa andra att det var rätt som han trodde. På vilket sätt blir man lurad på pengar om man är kristen?

Bibblar kostar kosing.. man blir lurad för att det är en påhittad grej hela rasket.

Å ingen kan gå på vattnet...

Är man kristen så vet man att det inte är påhittat 😀
Dessutom, tror inte du att den som en gång gjorde naturlagarna skulle ha kraft att bryta mot dom? wink

Bleedin Radar
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 508
272402
February 15, 2003 - 10:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote: Eftersom jag är både döpt och konfirmerad så är jag väl kristen. inte såtillcida att jag tror på bibeln, men precis som aquila säger så var det mäsnniskor som skrev den.

Jag har funderat en hel del på kristendom och dess trovärdighet... Men framför allt har jag funderat på: när kan man kalla sig kristen?

Jag är också "döpt och konfirmerad. Men jag räknar mig inte som kristen bara för det. Ja tycker inte man kan "bli" kristen, bara räkna sig som det. Min konfirmationen fick då inte mig att tycka att kristendomen var perfekt och att jag måste bli kristen.

Så att jag kallar mig kristen idag, det gör jag pga helt andra anledningar än att jag "gjort vissa saker" (typ döpt mig). Men det är en annan historia...

Öwall
Member
Medlem
272404
February 15, 2003 - 10:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Bleedin Radar wrote: [quote=Öwall]Eftersom jag är både döpt och konfirmerad så är jag väl kristen. inte såtillcida att jag tror på bibeln, men precis som aquila säger så var det mäsnniskor som skrev den.

Jag har funderat en hel del på kristendom och dess trovärdighet... Men framför allt har jag funderat på: när kan man kalla sig kristen?

Jag är också "döpt och konfirmerad. Men jag räknar mig inte som kristen bara för det. Ja tycker inte man kan "bli" kristen, bara räkna sig som det. Min konfirmationen fick då inte mig att tycka att kristendomen var perfekt och att jag måste bli kristen.

Så att jag kallar mig kristen idag, det gör jag pga helt andra anledningar än att jag "gjort vissa saker" (typ döpt mig). Men det är en annan historia...

Man behöver ju inte tro på gud för att vara kristen. egentligen handlar det bara om att följa en väldigt enkel, men slagkraftig regel:

Behandla andra såsom du vill att de ska behandla dig

(Fast som alla andra regler, så funkar den inte helt felfritt; Sadomasochister...)

Bleedin Radar
Kommer du hit ofta?
Medlem
272422
February 15, 2003 - 10:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote:
Man behöver ju inte tro på gud för att vara kristen. egentligen handlar det bara om att följa en väldigt enkel, men slagkraftig regel:

(Fast som alla andra regler, så funkar den inte helt felfritt; Sadomasochister...)

Vara kristen men inte tro på Gud? Det håller jag inte med om... Hör bara på namnet, kristendom, borde inte komma från Kristus?

Vad definierar en kristen om det inte är att han tror på Gud?
Alla som behandlar alla väl kan ju inte räkna sig som kristna...

Öwall
Member
Medlem
272426
February 15, 2003 - 10:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Bleedin Radar wrote: [quote=Öwall] Man behöver ju inte tro på gud för att vara kristen. egentligen handlar det bara om att följa en väldigt enkel, men slagkraftig regel:

Vara kristen men inte tro på Gud? Det håller jag inte med om... Hör bara på namnet, kristendom, borde inte komma från Kristus?

Vad definierar en kristen om det inte är att han tror på Gud?
Alla som behandlar alla väl kan ju inte räkna sig som kristna...

Jag menar att man kan vara kristen utan att tro på gud, inte att man är kristen även om man inte tror på gud... eller nåt.. nu blev det krångligt 🙂

Bleedin Radar
Kommer du hit ofta?
Medlem
272441
February 15, 2003 - 10:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote: Jag menar att man kan vara kristen utan att tro på gud, inte att man är kristen även om man inte tror på gud... eller nåt.. nu blev det krångligt 🙂

Hur är man kristen utan att tro på Gud? Man tror på allt i bibeln som inte handlar om gud eller? Tänk då på att "Den heliga anden" och Jesus räknas som Gud.... Va har du då kvar att tro på?

Öwall
Member
Medlem
272444
February 15, 2003 - 10:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Bleedin Radar wrote:
Hur är man kristen utan att tro på Gud? Man tror på allt i bibeln som inte handlar om gud eller? Tänk då på att "Den heliga anden" och Jesus räknas som Gud.... Va har du då kvar att tro på?

Jag anser att "att vara kristen" och "att tro på gud" inte är samma sak.

Man kan ju till exempel följa tio budorden och sånt...

Bleedin Radar
Kommer du hit ofta?
Medlem
272452
February 15, 2003 - 11:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote: Jag anser att "att vara kristen" och "att tro på gud" inte är samma sak.

Man kan ju till exempel följa tio budorden och sånt...

Stor koll eller?
Första budordet (viktigaste): Du skall inga andra gudar ha vid sidan av mig....

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
272455
February 15, 2003 - 11:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Är man 'puritan' eller överhuvudtaget väldigt nära stående bibeln anser jag att man bara är feg och har behov av en grupptillhörighet. Hur kan ens uppfattning av världen överensstämma till 100% med vad några filurer skrev för tusentals år sedan? Med tanke på att i n g a bevis finns, menar jag.

Att tro på gud och så vidare är en annan sak.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 364
Currently Browsing this Page:
4 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL