Jehovas vittne?|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Jehovas vittne?
Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
sp_UserOfflineSmall Offline
272456
February 15, 2003 - 11:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Bleedin Radar wrote: [quote=Öwall]Jag anser att "att vara kristen" och "att tro på gud" inte är samma sak.

Man kan ju till exempel följa tio budorden och sånt...

Stor koll eller?
Första budordet (viktigaste): Du skall inga andra gudar ha vid sidan av mig....

Om man inte tror på någon gud alls då?
Jag menar ju inte att man ska vara kristen och tro på Allah...

Bleedin Radar
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 508
272483
February 15, 2003 - 11:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Va menar du?

Förneka Gud men följa budorden? Hur håller du ens det första, som jag skrev av?

Kristendom handlar om Gud. Vänliga männsikor som behandlar andra väl finns det gott om. Folk som inte ljuger, stjäl osv. finns det gott om. Men blir du kristen bara för det? Du blir kallad god medmänniska, kamrat, vänlig typ... men kristen? Ett kristet levnadssätt är det... men tron fattas!

Aquila
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 118
272485
February 15, 2003 - 11:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Är man 'puritan' eller överhuvudtaget väldigt nära stående bibeln anser jag att man bara är feg och har behov av en grupptillhörighet. Hur kan ens uppfattning av världen överensstämma till 100% med vad några filurer skrev för tusentals år sedan? Med tanke på att i n g a bevis finns, menar jag.

Att tro på gud och så vidare är en annan sak.

Varför skulle det vara mindre trovärdigt för att det skrevs för länge sedan? Och att det inte finns bevis är ju sant, men det finns ju inte bevis för någon teori överhuvud taget, speciellt inte evolutionsteorin som definitivt INTE stämmer, men om man tror på något som KAN vara möjligt så respekterar jag det. Jag vet förresten en he bok där det står om saker som tyder på att jorden och universum inte är mer än ca 7000 år gammal, och tänk... det är en tjock bok 😀
Det mesta i boken är vettigt och vetenskapligt framlagt också, så du har inget att klaga på där. Bleedin' Radar vet mer om den boken. wink

Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1999
272489
February 15, 2003 - 11:33 pm
sp_Permalink sp_Print

stormaz wrote: Det här med bibeln, en äckligt läsvärd insändare på DN finns här:
http://stormaz.servebeer.com/t.....bibeln.jpg

Bästa ja läst på länge !!!!

Garfzez
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 779
272494
February 15, 2003 - 11:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Religion är bara ett verktyg. Ett verktyg som används för att förtrycka folk. Förtrycka folk och få dem att trivas med att vara förtryckta.
Religion borde förbjudas.
Det är gift.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
272496
February 15, 2003 - 11:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej, åldern har ingen betydelse mer än att det är vetenskapligt bevisat idag att jorden är äldre än 7000 år. 🙂

Men även om bibeln k a n vara korrekt, kan det lika gärna vara så att vissa delar av bibeln är korrekt medan andra inte är det. De som skrev bibeln vet ju inte mer än vad du gör. Lite dumt då att tro på allt de skrev bara för att vissa delar av bibeln överensstämmer med ens egna personliga uppfattning. Varför inte tänka själv och tro på det man själv tycker är logiskt? Vilket alltså mycket väl kan vara inspirerat av bibeln.

Bleedin Radar
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 508
272497
February 15, 2003 - 11:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Garfzez wrote: Religion är bara ett verktyg. Ett verktyg som används för att förtrycka folk. Förtrycka folk och få dem att trivas med att vara förtryckta.
Det är gift.

På vilket sätt skulle jag vara förtryckt?

Aquila
Medlem
272500
February 15, 2003 - 11:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Nej, åldern har ingen betydelse mer än att det är vetenskapligt bevisat idag att jorden är äldre än 7000 år. 🙂

Men även om bibeln k a n vara korrekt, kan det lika gärna vara så att vissa delar av bibeln är korrekt medan andra inte är det. De som skrev bibeln vet ju inte mer än vad du gör. Lite dumt då att tro på allt de skrev bara för att vissa delar av bibeln överensstämmer med ens egna personliga uppfattning. Varför inte tänka själv och tro på det man själv tycker är logiskt? Vilket alltså mycket väl kan vara inspirerat av bibeln.

Om du läser mina tidigare inlägg i denna tråden så framgår det någ att jag tänker själv, kolla dom om du inte gjort det. Tänk lite själv också.
Jag menar inget illa nu alltså...

Aquila
Medlem
272511
February 16, 2003 - 12:03 am
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: ...det är vetenskapligt bevisat idag att jorden är äldre än 7000 år. 🙂

Jaha? Kan du visa mig de undersökningarna eller bevisen? Grejen är att det mesta vetenskapsmännen gör inom det området bygger på gissningar, så det finns egentligen inga bevis varken för eller emot. 🙂

Aquila
Medlem
272518
February 16, 2003 - 12:08 am
sp_Permalink sp_Print

Bleedin Radar wrote: [quote=Garfzez]Religion är bara ett verktyg. Ett verktyg som används för att förtrycka folk. Förtrycka folk och få dem att trivas med att vara förtryckta.
Det är gift.

På vilket sätt skulle jag vara förtryckt?

Eller mer vidkommande, vilka skulle förtryckarna vara? wink

Jerry
Member
Medlem
272525
February 16, 2003 - 12:18 am
sp_Permalink sp_Print

Aquila - ja, men som jag skrev är det purister och personer som nästan tror blint på bibeln jag pratar om nu. Iofs, det är fullt möjligt att tänka själv och ändå tro på allt i bibeln, men jag tycker inte man ska tro på det e n b a r t för att det står i bibeln. Jag tror inte blint på vad mina professorer säger bara för att de är vad de är.

Jag hade läst vad du hade skrivit, och jag räknade inte dig bland de personer jag pratade om.

Aquila
Medlem
272528
February 16, 2003 - 12:25 am
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Aquila - ja, men som jag skrev är det purister och personer som nästan tror blint på bibeln jag pratar om nu. Iofs, det är fullt möjligt att tänka själv och ändå tro på allt i bibeln, men jag tycker inte man ska tro på det e n b a r t för att det står i bibeln. Jag tror inte blint på vad mina professorer säger bara för att de är vad de är.

Jag hade läst vad du hade skrivit, och jag räknade inte dig bland de personer jag pratade om.

Ok, när du säger det så så håller jag med dig helt och hållet... 😀
No hard feelings...

Jerry
Member
Medlem
272534
February 16, 2003 - 12:38 am
sp_Permalink sp_Print

Aha... jag måste vara tydligare i mina formuleringar. 🙂

Hard feelings? Nej, det får jag aldrig så länge det inte är diskussioner om krig och kapitalism... 🙂

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
272535
February 16, 2003 - 12:54 am
sp_Permalink sp_Print

Stod i CNN för några dagar sen (samt andra tidskrifter, och andra nyhetsprogram) att forskare hade kommit på att universum är 13,7 miljarder år gammal. De visade såna där värmebilder av universum när det var några sekunder gammalt. Det hela började med 4 atomer (eller partiklar? nån som uppfattade det hela rätt?).

Jag har själv svårt att se allt det här framför mig.. men jag förstår i alla fall hur det kan gå till. Med tanke på att det finns undantag till fysiska regler och att det nyligen har börjat spekuleras om att "rum" inte är en förutsättning för att materia ska existera, och inte tid heller.. det är alltså möjligt att big-bang skedde... och möjligt att det inte fanns tid eller rum innan det. Oxå en intressant diskution 😉

Nu till det andra... förtrycket som religion utgör på personer? Religionen i sig lär personer att sätta vissa hinder, mål, förbud och regler för sig själva. Personerna förtrycker sig själva på sätt o vis.

Luther kanske gillade att ha kul.. men ett av de tio budorden var väl just att man inte skulle ha sex innan man var gift? (hmm.. kanske var att man inte skulle vara otrogen... lite rostig på budorden :bgrin: )

Bibeln... ja det är ett stort ämne i sig. Men jag tror inte mycket på vad som står där. Mycket av det folk såg på de tiderna hade ju ingen förklaring. Folk trodde ju att drömmar var skapade av gudar... ja man trodde allt möjligt. Såg man ett dinosaurieskellett trodde man att det var en död demon eller nåt... o sen skrev man en religion om den... om "guden som dödade demonen" och att vi alla måste be åt den guden för att vara tacksamma. Tror nog att bibeln skrevs på liknande grunder.

Rätta eller kommentera gärna 🙂

Jerry
Member
Medlem
272622
February 16, 2003 - 11:01 am
sp_Permalink sp_Print

Precis!

the_wiz
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 170
272677
February 16, 2003 - 12:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Vilken otur man har om man är jehovas vittne...
Man får inte ta emot blod från en annan människa, inte svära, och
så måste man gå runt och knacka dörr hela tiden

Aquila
Medlem
273003
February 16, 2003 - 8:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Kame_boy wrote: det nyligen har börjat spekuleras

Som jag sa innan så vet de inget säkert, detta är också bara en teori 🙂

Kame_boy wrote:
Luther kanske gillade att ha kul.. men ett av de tio budorden var väl just att man inte skulle ha sex innan man var gift? (hmm.. kanske var att man inte skulle vara otrogen... lite rostig på budorden :bgrin: )

Det är att man inte ska vara otrogen ja...

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
273028
February 16, 2003 - 8:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Kame_boy wrote: Stod i CNN för några dagar sen (samt andra tidskrifter, och andra nyhetsprogram) att forskare hade kommit på att universum är 13,7 miljarder år gammal. De visade såna där värmebilder av universum när det var några sekunder gammalt. Det hela började med 4 atomer (eller partiklar? nån som uppfattade det hela rätt?).

Dem där värmebilderna kallas för spektrum..
De hela började med Upp och ner kvarkar, typ det minsta materia som bygger upp atomer,partiklar..
hehe kunde inte låta bli :bgrin:

the_wiz wrote:
Vilken otur man har om man är jehovas vittne...
Man får inte ta emot blod från en annan människa, inte svära, och
så måste man gå runt och knacka dörr hela tiden

Håller med dig... Jag tycker att det är helt fel att sprida "heliga saker" genom dörrknackning, lika sjukt som om jag skulle gå o knacka dörr och fråga om du vill donera dina organ..
-
-
- Man kan förstå varför A.Hitler tog kol på jehovas..

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
273106
February 16, 2003 - 10:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Smirnoff wrote:
Håller med dig... Jag tycker att det är helt fel att sprida "heliga saker" genom dörrknackning, lika sjukt som om jag skulle gå o knacka dörr och fråga om du vill donera dina organ..
-
-
- Man kan förstå varför A.Hitler tog kol på jehovas..

var det inte judar?

och om det där med teorier... alltså... hur man än "bevisar" detta med big-bang o de här... det är rätt självklart att ingen vet säkert. Men jag menar... folk som pluggar så jävla många år på det här... och som kan sin sak och som verkligen räknar på det... dom är ganska säkra själva. Man kan väl inget annat än att hålla med eftersom man själv inte vet bättre.

Henrik Berntsson
Admin
Forum Posts: 1817
273191
February 17, 2003 - 4:21 am
sp_Permalink sp_Print

Aquila wrote: [quote=Gueno][quote=Aquila]Bibeln är skriven av någon som trodde på Gud och ville visa andra att det var rätt som han trodde. På vilket sätt blir man lurad på pengar om man är kristen?

Bibblar kostar kosing.. man blir lurad för att det är en påhittad grej hela rasket.

Å ingen kan gå på vattnet...

Är man kristen så vet man att det inte är påhittat 😀
Dessutom, tror inte du att den som en gång gjorde naturlagarna skulle ha kraft att bryta mot dom? wink

Intresssant diskussion! Ett par frågor till dig Aquila som jag velat ha svar på bra länge.

I en situation där man samlar världens alla religiösa ledare, från samtliga religioner för att ställa frågan;

(Så gott som alla religioner har en gemensam syn på att just deras gud, inte vill hava några andra gudar jämte sig.) Hur kommer det sig att kristendomen är den rätta religionen, eller buddhismen, judendomen eller jehovas vittnen?
- Följdfråga: om det nu finns en religion som verkligen är den rätta, hur kan alla dessa ledare vara säkra på att just deras är den rätta och alla de andra är fantasifoster?

- Hur kommer det sig att det finns så många religioner i vår värld? Om det bara finns en gud så borde det rimligtvis bara finnas en religion?

Jag ställer mig starkt kritisk och ifrågasättande till alla religioner, eftersom samtliga säger att just deras religion är den rätta, men det finns inga bevis för att någon religion skulle vara den "riktiga".

En annan sak man kan fundera över är hur lätt vi misstolkar saker och ting när ett budskap förs från mun till mun. Alla vet att när en händelse inträffar och när händelsen beskrivs från person till nästa person, så kryddar man historien lite granna var gång den berättas. I slutändan blir historien betydligt mer dramatisk än vad den var från början.
De flesta har nog lekt den gamla leken där man sitter i en ring och viskar en historia från öra till öra. Det brukar alltid sluta med att det som sades från början, har ändrats helt och hållet till någonting helt annat.
Kan det vara så att bibelns och religionernas i dagsläget nedtecknade historier också har blivit kryddade när de berättats från mun till mun i 2000 år?

När du sedan förkastar vetenskapens slutsatser om arternas utveckling, universums tillkomst, hur kemin och biologin fungerar, så vill jag ställa en sista fråga. Vad har DIN religion att erbjuda folket i form av bevis att just din historia/religion skulle stämma?
Vetenskapen har konkreta fakta att utgå ifrån när man bygger en motor, eller när man tillverkar en atombomb, eller när man forskar kring universum. Man har konkreta argument och kan påvisa att teorier stämmer i praktiken. Kan någon religion göra detta?

Jag känner att vetenskapen har fått rätta religiösa "fakta" så många gånger tidigare, att vi kanske till och med mha vetenskapen, någon gång får svar på religionernas sista frågor som fortfarande är insvepta i mystik. En mystik som religionen bygger sin ekonomiska, politiska och maktutövande verksamhet runt ...

Jag vill vara tydlig med att jag inte för den skull är ateist, eller har någonting emot de som är troende och övertygade. Själv har jag ingen bra förklaring till var Big Bang i sig kom ifrån för att ta ett exempel. Att vara troende är ok, men att köpa det ultimata budskapet (som alla religioner säger att de har) är lite magstarkt för mig.
Hittills är det ingen som kunnat svara konkret på dessa frågorna, men en vacker dag så kanske jag har tur 😉

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 274
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL