Jihad!|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Jihad!
snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1928
sp_UserOfflineSmall Offline
226401
November 28, 2002 - 11:09 pm
sp_Permalink sp_Print

McKinley wrote: Det jag tycker är värst är när många muslimer kommer hit och kritiserar vår levnadstil och sen tycker illa om oss p.g.a. hur vi lever.
Jag tycker det är alldeles för få som visar sin tacksamhet över att få komma till ett land som har ett samhällsystem som "fungerar".
En annan sak jag irriterar mig förbannat mycket på, är också att de kommer hit och sprider propaganda om bl.a. Jihad. Det är som de kommer hit bara för att kunna utnyttja västvärldens demokrati medan man i deras hemländer blir torterad eller till och med dödad för att försöka yttra sig.

Det gäller inte bara muslimer. Det gäller även judar, zigenare, buddister, hinduer, fanatiker, ja, till och med kristna. Det handlar inte om religion, det handlar om erfarenheter och tidigare livsstil. Du har en mycket viktig poäng, och jag håller med dig, men det är viktigt att poängtera att det inte bara gäller muslimer.

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
226403
November 28, 2002 - 11:17 pm
sp_Permalink sp_Print

McKinley wrote: Sionist är lite mer av en judisk nationalist om vi skall vara rak på sak.
och apropå din gradering så skulle jag gärna vilja veta hur mycket höger du befinner dig...
Jag har absolut inget mot judar men däremot ogillar jag starkt många muslimer och är för USAs planer på att föra ett krig mot Irak.

Det jag beskrev var definitionen av just en judisk nationalist.
Jag har åsikter hos Fp och Kd, men främst M.

McKinley
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 530
226404
November 28, 2002 - 11:23 pm
sp_Permalink sp_Print

snyde wrote: [quote=McKinley]Sionist är lite mer av en judisk nationalist om vi skall vara rak på sak.
och apropå din gradering så skulle jag gärna vilja veta hur mycket höger du befinner dig...
Jag har absolut inget mot judar men däremot ogillar jag starkt många muslimer och är för USAs planer på att föra ett krig mot Irak.

Om du inte visste så var både Alf Svensson och Lars Leionborg på besök i malmös enda synagoga under Kristallnatten.
Att du ogillar judar ligger nog ännu mer åt höger än vad både Fp, Kd och M befinner sig på i den politiska skalan.

Tintin
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
226405
November 28, 2002 - 11:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Snyde: Tack för den perfekta förklaringen...nu vet jag vad en Sionist är.
Alltid trevligt att lära sig nåt nytt.

Smirnoff: Har du varit i Irak?
Har du sett hur de lever där nere?
Vet du hur hårt Saddam håller sitt folk?
Tror du för en sekund att de har någon talan om ifall de ska gå med i hans armé?

Jag såg på Kalla fakta.
Och jag känner flera som kommer därifrån och som bott där.
Jag har även sett flera andra dokumentärer om Irak och Saddam.
Saddams armé dödar dem som ens yttrar något som kan tas som "motstånd" mot Saddam. Så kom inte och säg att de går med frivilligt. Skulle de inte gå med riskerar de sina familjers liv.
Och familjen är det viktigaste som finns där nere. Inget kommer före familjen och DÄR avundas jag dem och de andra länderna åt det hållet.
Att familjen är viktigast och man tar hand om sina äldre. Här skiter vi i dem och skickar dem till ålderdomshem direkt då de visar minsta sympton på förvirring och annat. Jag skulle nog vilja påstå att det är vi som inte vet hur man ska leva och inte dem. Tar man bort deras religion vore deras liv det mest perfekta.

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
226406
November 28, 2002 - 11:30 pm
sp_Permalink sp_Print

McKinley wrote: [quote=snyde][quote=McKinley]Sionist är lite mer av en judisk nationalist om vi skall vara rak på sak.

Om du inte visste så var både Alf Svensson och Lars Leionborg på besök i malmös enda synagoga under Kristallnatten.
Att du ogillar judar ligger nog ännu mer åt höger än vad både Fp, Kd och M befinner sig på i den politiska skalan.

Hehe, var Affe och Leijonborg i en synagoga i Malmö under kristallnatten? Var de ens födda då? :p Antar att du menar minnesdagen 🙂

Tala inte om för mig var jag borde eller inte borde ligga, det vet jag faktiskt bäst själv. Undanber mig eventuella nazistanklagelser etc.

McKinley
Kommer du hit ofta?
Medlem
226414
November 28, 2002 - 11:45 pm
sp_Permalink sp_Print

snyde wrote:
Hehe, var Affe och Leijonborg i en synagoga i Malmö under kristallnatten? Var de ens födda då? :p Antar att du menar minnesdagen 🙂

Tala inte om för mig var jag borde eller inte borde ligga, det vet jag faktiskt bäst själv. Undanber mig eventuella nazistanklagelser etc.

Ja, givetvis menade jag minnesdagen...
embarassed

[Molotov]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1472
226535
November 29, 2002 - 11:09 am
sp_Permalink sp_Print

Förstår inte heller mig på nån religösfanatiker.

Visst finns dom här i sverige också fast kanske inte i samma division som där nere.

Utan här är det mer lustiga människor som frågar om man vill bli frällst.

McKinley
Kommer du hit ofta?
Medlem
226538
November 29, 2002 - 11:18 am
sp_Permalink sp_Print

[Molotov wrote: ]Förstår inte heller mig på nån religösfanatiker.

Visst finns dom här i sverige också fast kanske inte i samma division som där nere.

Det låter mer som missionärer än fanatiker?

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
226548
November 29, 2002 - 11:36 am
sp_Permalink sp_Print

Smirnoff wrote: Fantasi: Tänk om jesus uppmade oss kristna att död för att bli heliga krigare.. då skulle världen vara under.

Var i Koranen ser du att någon blir uppmanad till att bli en helig krigare?
Hur skiljer sig Islams heliga krig mot Kristendomens heliga krig?

Kolla vilket som skördat mest offer genom tiderna.

Visst Islam kan framstå som en bakåtsträvande kultur/religion, många av de saker de strävar för blir ju dock missförstådda i det västerländska samhället. Istället fungerar amerikaniseringen/kommersialiseringen/ytligheten/sexismen här i västvärlden som en katalysator för fundamentala tankar inom Islam. Speciellt när vi försöker påtvinga det på dem (kan vara genom företag, kulturella influenser, media osv.) "our way of life".

Islam genomgår samma evolution som kristendomen gjort i många bemärkelser. Istället för att se det som bakåtsträvande kanske man borde sätta saker och ting i kontext och se att Islam är en mycket yngre religion än kristendomen.

Detta är inget jag säger för att försvara självmordsbombare. Först måste man inse att den lilla minoritet som verkligen går ut i religiöst krig för Islam är minimal och att det inte automatiskt är fel att föra krig bara för att det är för Islams skull. Islam kan lika gärna betyda folket i många fall då man kan exemplifiera Jihad genom ansträngningar för sitt folks bästa också. I Koranen går det att läsa att man enbart får gå i krig för att försvara sitt land, folk eller religion etc.
Jihad betyder även ansträngning. Ansträngning för ett bättre Islam.
Det kan vara att man bygger sjukhus, sjänker pengar till fattiga. Islam handlar mycket om att ta hand om de som har det dåligt ställt i ens samhälle och att ständigt sträva för att förbättra situationen för Islam, sitt folk och för sig själv.

Angående Isreal så är det väl inte många som med god min kan påstå att Isralernas (observera) ledare är/har varit några änglar.
Inte USA heller för den delen.

BTW världen gick inte under när de kristna gick på korståg. Dock lyckades vi påtvinga vår religion på en hel drös människor och halshugga alla dem som inte tog den till sig.

Tintin
Member
Medlem
226583
November 29, 2002 - 1:10 pm
sp_Permalink sp_Print

[Molotov wrote: ]Förstår inte heller mig på nån religösfanatiker.

Lustiga människor som undrar om man vill bli frälst?
Jehovas Vittnen....mormonerna.....vissa pingstkyrkosamfund....vi har otroligt många här också...skillnaden är att de jobbar i det tysta. Föräldrarna tvingar sina barn att gå med och gör de inte det blir de utfrysta från familjen. Ledare som plockar familjer på alla sina besparingar för att de lurat dem att de ska få det bättre om de skänker pengar till "församlingen".

Komma här och säga att vi är civiliserade för att vi bor i trångsynta Sverige. Ett skitställe är vad sverige är om man ser på hur folk behandlar varandra. Jag kan inte se något logiskt att vara Svensk patriot.

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

voodoozzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1130
226691
November 29, 2002 - 4:35 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote:
BTW världen gick inte under när de kristna gick på korståg. Dock lyckades vi påtvinga vår religion på en hel drös människor och halshugga alla dem som inte tog den till sig.

Nja vi halshugg nog de som trode på kristendomen och åt upp de som inte gjorde det...

Självklart åt vi inte alla islamska araber men vi gjorde det (på grund av matbrist mm) självklart dödade vi inte alla kristna araber men vi gjorde det i stundens anda...

Korstågen är ett väldigt intresant historiskt ämne 🙂

inte tid för något mer utförligt inlägg nu 🙁

McKinley
Kommer du hit ofta?
Medlem
226705
November 29, 2002 - 4:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Tintin wrote: [quote=[Molotov]]Förstår inte heller mig på nån religösfanatiker.

Lustiga människor som undrar om man vill bli frälst?
Jehovas Vittnen....mormonerna.....vissa pingstkyrkosamfund....vi har otroligt många här också...skillnaden är att de jobbar i det tysta. Föräldrarna tvingar sina barn att gå med och gör de inte det blir de utfrysta från familjen. Ledare som plockar familjer på alla sina besparingar för att de lurat dem att de ska få det bättre om de skänker pengar till "församlingen".

Komma här och säga att vi är civiliserade för att vi bor i trångsynta Sverige. Ett skitställe är vad sverige är om man ser på hur folk behandlar varandra. Jag kan inte se något logiskt att vara Svensk patriot.

Är svenska män också talibaner som en viss kvinna uttalade sig...

Ang. det du skrev, så är det bara några få procent av kyrkorna som sysslar med att samla in pengar till en sk
bättre välfärd och att döma ut sveriges civilisation p.g.a. det är som att säga svenska män är talibaner.
:arg:

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1398
226724
November 29, 2002 - 5:19 pm
sp_Permalink sp_Print

@undac,

om du öppnar ögonen för en stund så funkar inte din utopiska beskrivning av världen.

Vad allt handlar om är makt och ekonomi. Antingen har "väst" makten/ekonomin eller så har "övriga" makten/ekonomin. Om vi bortser ett slag från Palestinakonflikten så har vi ett par "starka" grupper (Al-Quaida mm.) som stör världsfreden. Varför tror du Al-Quaida utövar terror?

Inte är det för att väst utnyttjar övriga.

Vad det handlar om är livsstil och makt/ekonomi. Arab-världen har inte lyckats ena sig om oljan (dom bråkar om makt i olika länder). Många länder i Afrika har ingen demokrati, militära resurser byggs upp och folk svälter.

Du påstår att "Vi" påtvingar dom "our way of life". Hur ska vi inte kunna göra det? Sätta upp en mur?

Du påstår att kristendomen har skördat mest offer genom tiderna? Innebär det automatiskt att islamister också ska få skörda sin andel av offer? Ungefär samma korkade resonemang som en indisk minister sa angående freon.

- "Västvärlden har använt billigt freon i årtionden, klart att Indien också ska få göra det."

Du påstår att USA inte är några änglar. Då undrar jag, vart bor änglarna? Vilket folkslag är det?

Du påstår att Jihad är något gulligt hada hada. Men faktum kvarstår att religösa ledare använder det som argument för terrordåd. Faktum kvarstår att vår syn på kvinnor och islamers syn på kvinnor skiljer, stort.

Världsfreden är ett heltidsjobb, och jag tror varken eftergifter eller bomber löser problemen.

Anton Nilsson
Member
Medlem
226730
November 29, 2002 - 5:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Vilket av det jag skrev var utopiskt???

Har inte ens varit i närheten av att försöka ge en förklaring till VARFÖR något händer. Jag sa att västvärlden fungerar som katalysator, inte att vi är den utlösande faktorn eller anledningen till något.

Att vi skördat många liv betyder inte att de har rätt att göra det, anser bara att man bör titta sig själv i spegeln innan man dömer en situation, dessutom tar du mig ur kontext här. Jag svarade på frågan "vad hade hänt om kristna hade gjort typ likadant" svaret var: "de har de redan gjort", försök inte få det till något det inte är.

Har jag ens insinuerat att det fanns några "änglar", NEJ.
De flesta är lika goda kålsupare hela högen.

Jag sa inte att jihad BARA betyde det, jag sa att det OCKSÅ betyder det (som du väljer att kalla gulligt hada hada).

Hela mitt inlägg var ett svar på den simplifierade världsbilden som smirnoff presenterade där väst är änglar och araber är ett gäng självmordsbombare.
Prova att sätta in det jag skriver i kontext nästa gång...

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
226751
November 29, 2002 - 5:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Men fortfarande, Koranen och Jihad används för att marknadsföra krig/terroristdåd.

Din bild av Islam uppfattade jag som utopisk. Om det du skriver vore sant om koranen (bygga sjukhus, ge pengar till fattiga, ta hand om varandra osv.) så skulle väl det väldiga problem som finns i vissa islamistiska områden inte finnas?

Sen förstår jag inte varför man ska titta i backspegeln såsom du tycker. Världen så annorlunda ut för 50år sedan, mycket annorlunda ut för 100år sedan osv. I västvärlden har vi "löst" problemen med otäck arbetstid, jämlikhet, fattigdom etc. genom att slå nävarna i bordet, gå ihop och bilda fackföreningar och annat. Det måste man göra i underutvecklade länder också.

Annars håller jag med mycket av vad du säger annars, och det är viktigt att en diskussion blir dubbelriktad.

Anton Nilsson
Member
Medlem
226769
November 29, 2002 - 6:17 pm
sp_Permalink sp_Print

69link wrote: Men fortfarande, Koranen och Jihad används för att marknadsföra krig/terroristdåd.

Din bild av Islam uppfattade jag som utopisk. Om det du skriver vore sant om koranen så skulle väl det väldiga problem som finns i vissa islamistiska områden inte finnas?

Sen förstår jag inte varför man ska titta i backspegeln såsom du tycker.

Jepp, man använder allt möjligt för att rättfärdiga krig. USA krigar "at gods will", folk har rättfärdigat mord på homosexuella genom att gamla testamentet säger att man ska döda homosexuella osv.
Men det är ungefär som att rasisterna har tagit svenska flaggan som symbol.
Den dag man bara accepterar att idioter förvidrigar något på det sättet har man förlorat tycker jag.

Jag sa bara att det står i koranen, och väldigt länge så var det faktiskt lag på att ge en viss del av sin inkomst till fattiga i många länder.
Menar bara att Koranen rent textmässigt inte innehåller mer sjuka bud på varför man ska ta kål på folk osv. än kristendomen.
Poängen var att man får skilja på: extremister, texter i sig, kulturen osv.

Att titta i backspegeln som du säger när.. med det menar jag inte att vi ska döma oss själva pga. vad våra förfädrer gjort. Snarare att vi kan få bättre förståelse för andra om vi inser att de ligger på ungefär samma evolutionära skala bara det att de är förskjutna en bit bak i tiden jämfört med oss.

Har märkt att problemet i många diskussioner som rör just islam blir missförstånd där folk tror att förståelse är samma sak som samförstånd eller rättfärdigande.
Det är inte alls ett slags validering av självmordsbombare som jag försöker pocka på här.
Förståelsen blir ännu viktigare när många nuförtiden försöker påstå att terrorister finns till för att de hatar allt och alla typ
Terrorism kan ofta födas ur desperation, inte helt sällan kan den desperationen vara orsakad av väre saker än vad terroristerna sysslar med.
Men försöker man se allt i svart och vitt så blir ju den enda lösningen typ att mörda alal oliktänkande här i världen. (Säger inte att du försöker göra det, men för tex Bushadministrationen är det viktigt att deras folk just ser så svart och vitt så att inte opinionen vänder mot dem under deras aktioner) <- sen om deras aktioner är rättfärdigade eller inte låter jag vara osagt.. att bli av med Saddams diktatur vore nog att göra världen en tjänst
problemet blir väl att stabilisera området efter att han blivit störtad

voodoozzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1130
227122
November 30, 2002 - 3:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Ni* måste inse att ingen religionen utför några massakrer, det är människor som använder religioner som täckmantlar för sina dåd. Både Islam och kristendomen kan utan problem användas som täckmantel om man läser bibeln/koranen på fel sätt. Det beror på att båda börjar bli aningen gamla, om man läser de på ett konservativt sätt.

Ta tex. en 100år gammal version av Sverigesrikeslagbok den är nog både kvinnoförnedrande och en hel annat om man jämför med dagens lagbok. Lagboken har kunnat uppdateras ständigt men det har inte bibeln/koranen för då skulle religionen urholkas. Därför finns det självklart stycken i både koranen och bibeln som man kan använda för kvinnoförnedring/teoristdåd. Allt är en tolknings fråga av människan som läser texterna.

På samma sätt tror jag även att de personer som bygger sjukhus mm i sin religions namn, nog hade gjort det även utan religionen. Även om den kanske var ett sätt för dem att få det stöd de behövde mm.

*gäller inte alla men vissa...

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
227699
December 1, 2002 - 6:32 pm
sp_Permalink sp_Print

jag tror på jämlikhet mellan könen, jag tror på att människor är lika värde oavsett sexuell läggning, jag tror på den enskilda individens rätt att uttrycka sina åsikter...Det har inget med Islam att göra, det är inslag i deras kultur som jag helt enkelt tycker är skit och jag vill inte att sådana värderingar sprider sig i vårat samhäll, vi det trots allt väldigt bra här. Helt ärligt vill dom att jag ska dela med mig av min välfärd så får dom fan ta och tänka om lite

Tintin
Member
Medlem
227725
December 1, 2002 - 7:29 pm
sp_Permalink sp_Print

squarepusher wrote: Det har inget med Islam att göra, det är inslag i deras kultur som jag helt enkelt tycker är skit och jag vill inte att sådana värderingar sprider sig i vårat samhäll, vi det trots allt väldigt bra här. Helt ärligt vill dom att jag ska dela med mig av min välfärd så får dom fan ta och tänka om lite

Träffat många rasister som har sagt ungefär samma sak som du.

Dela med dig av DIN välfärd?!?
Är det inte vår välfärd?
Och tror du att folk flyttar hit och sen sitter hemma utan jobb och lever på det du betalar i skatt?
Du är ju skrattretande.
De har lika stor rätt att vara i vilket jävlar land de vill. Det är VÅR Jord och vi "vita" har tagit tillräcklig mark som vi har.
Vi tog Amerika från Indianerna, vi tog Sydafrika från de svarta och vi tog Australien från Aborginierna(stavas det så?)! Vi tryckte på dem vårt sätt att leva och gjorde de inte det blev det i Indianernas fall små plättar där de föstes in i. I Sydafrikanernas fall blev de våra slavar eller tvingades att leva i fattigdom i SITT EGET hemland! Aborginerna blev även de tvungna att ändra sina seder för att bli respekterade I SITT EGET LAND.

Så att detta är vårt land och vår del av världen....nej, alla har rätt att bo vart de vill och alla har rätt att ha sina egna seder och bruk.

jag vill inte att sådana värderingar sprider sig i vårat samhälle

Deras värderingar sprids inte till någon som inte vill lära sig dem. Låt dem få leva som de vill. Och låt dem få leva här om de vill.

Min fiskeblogg:
specimenfiske.se

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
227739
December 1, 2002 - 7:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Tintin wrote: ...en massa jada jada...

Så att detta är vårt land och vår del av världen....nej, alla har rätt att bo vart de vill och alla har rätt att ha sina egna seder och bruk.

Så länge deras sätt att leva inte krockar med mitt/vårt sätt att leva så håller jag med dig. Varken frihet eller vårt sätt att leva är gratis.

edit:la till ett ], quoten var fel

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 485
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL