http://www.aftonbladet.se/bil/.....7786828.ab
"Dubbdäck räddar fler liv än odubbade"
"Dubbdäck minskar risken för dödsolyckor med personbilar på vinterväglag med 42 procent jämfört med odubbade vinterdäck visar en ny studie från Trafikverket. – Nyttan med dubbdäck under vinterförhållanden är tydligare än vi trott tidigare, säger trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall."
:cy:
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 18, 2003
alrik;1255332 wrote: Skulle vilja hävda att det till stor del beror på vart man bor och vilka vägar man trafikerar.
Håller helt med. Jag bor i Linköping och åkte Linköping-Hedemora ett par gånger under vintern, som dessutom får räknas som en ganska "hård" vinter. Jag körde dubbfritt och det funkade helt perfekt. Ser egentligen ingen anledning att köra dubbat då dubbfritt funkar minst lika bra vid 95% av fallen.
Jag tror mer på att olyckorna beror på att folk inte fattar att oavsett däck, så kan man inte köra som man gör sommartid på bar asfalt under vintern..
November 27, 2003
Beror lite på var i landet det är. I Stockholm och Skåne är det skitsamma. De skulle köra i dike med bandvagnar eftersom de ALDRIG inser att mot november till så kommer vintern och det blir halt. Förbannat jävla sorgligt, men samtidigt otroligt underhållande att läsa i tidningarna om alla som inte insåg att "Oj, vintern är visst här."
Viking1962;1255338 wrote: Linköping säger du. Då kan du väl låna kronans bandvagnar 😀 om det nu finns nått militärt kvar i staden, det mesta har väl lagts ner? Gjorde själv lumpen där i början av 80 talet
Nice, far har en del kul historier från Borensberg och bandet där 😉
//Andreas
August 7, 2003
Även som "08-a" måste jag ju hålla med om att på typ is så är dubbar helt oslagbara, finns inget annat (utom att kanske köra försiktigt...) som slår det, och ja, norrlänningar kör bättre i vinterväglag än "vi" gör och ja, de skottar sina vägar bättre.
Vana osv. Varje år, krigsrubriker i tidningarna "SNÖKAOS!!!" så fort det kommit några cm.
Stockholmare kör å andra sidan otroligt mycket bättre i vinterväglag än ex. vis Holländare eller Engelsmän. Finns klipp på youtube där folk bara glider runt och helt klart inte har en _susning_ hur de ska hantera halt underlag.
Men släpp in en Norrlänning i Stockholm city under rusningstrafik med enkelriktade gator, bussar, folk som hoppar ut i vägen och framförallt helt redan tokiga medtrafikanter osv osv och jag lovar hälften av dem parkerar bilen mot en stolpe eller ylar mot månen efter en kvart typ 😉 (lätt överdrift)
Ja, men dubbar, det är väl en cost/benefit kalkyl där det är värt det i Norrland men inte söderöver. Om de nu "kommit på" de räddar liv kanske de inte förbjuder dem lika lättvindigt, tror annars det varit på väg åt det hållet.
October 22, 2002
Dom få dagarna man behöver dubbdäck på dessa breddgrader är få enligt mig. Dubbdäck skulle jag vilja påstå behövs mest söderöver där det ofta tenderar till att bli underkylt regn/slask istället för snö. På riktiga vintervägar så är dubbdäck att föredra men man klarar sig väldigt bra med ett friktionsdäck. Är egentligen bara på blöt is samt underkylt dubbdäck är bättre.
Dock så behövs det dubbdäckskörare för att "riva" upp ytan vid korsningar/rondeller/trafikljus där det jämnt är halt pga varma däck som står still.
Jag siktar på nya friktionsdäck även denna gång då jag aldrig upplevt några problem med såna. Dock är jag lite osäker på vilket märke jag ska handla. Nokian Hakkapeliitta R är det solklart vassaste däcket som går att få tag på men är för mjukt och således tråkigt slitage, detta beror på att jag åker för mycket ren asfaltsväg.
Michelin X-Ice Xi2 blir det troligtvis. Har haft första generationen X-ice i två vintrar och dom har fungerat tillfredställande.
Åkte även på Continental Viking Contact 5 vintern 08-09 med goda minnen. Dessa satt då på Caddyn medans X-ice har varit på två olika Audis med Quattro.
alrik;1255385 wrote: Dom få dagarna man behöver dubbdäck på dessa breddgrader är få enligt mig.
Jomen tjenare... Typ 5 månader/år finns det behov för dubbat häromkring.. Försök ta dej fram på snö/isbelagda grusvägar ute i "bushen" med 08-däck du.. T.om så att de flesta däckfirmorna häromkring avråder köp av dubbfritt, förutom pendlarna som mestadels befinner sej på Europavägarna.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
March 14, 2001
Med dubbdäck har man alltid bättre grepp och således marginalerna på sin sida. Det är endast vid ren asfalt de är sämre, men det är inte då man verkligen behöver bra däck. Utan det gör man när det är som halast och med dubbdäck har man det där lilla extra med sig när man som mest behöver det.
Snorch;1255395 wrote: Med dubbdäck har man alltid bättre grepp och således marginalerna på sin sida. Det är endast vid ren asfalt de är sämre, men det är inte då man verkligen behöver bra däck. Utan det gör man när det är som halast och med dubbdäck har man det där lilla extra med sig när man som mest behöver det.
Utan tvekan det vettigaste som skrivits på NH, även i historiskt perspektiv.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
October 22, 2002
ilg@dd;1255392 wrote: Jomen tjenare... Typ 5 månader/år finns det behov för dubbat häromkring.. Försök ta dej fram på snö/isbelagda grusvägar ute i "bushen" med 08-däck du.. T.om så att de flesta däckfirmorna häromkring avråder köp av dubbfritt, förutom pendlarna som mestadels befinner sej på Europavägarna.
Du som hängt på forumet bör vid detta laget veta vart jag bor. Samt att du alltid tar ut en mening ur hela sammanhanget som passar dig att bemöta. På snöiga vägar behövs inte dubbdäck. På ren is, ja då är dubbdäck bättre.
Att diskutera isbelagda grusvägar är en annan femma. Där skulle man vilja åka på fulldubb men de funkar ju enbart på isiga ställen. Förövrigt bland de roligare du kan göra med en bil med lite effekt på en sjö. [Image Can Not Be Found]
Snorch;1255395 wrote: Med dubbdäck har man alltid bättre grepp och således marginalerna på sin sida. Det är endast vid ren asfalt de är sämre, men det är inte då man verkligen behöver bra däck. Utan det gör man när det är som halast och med dubbdäck har man det där lilla extra med sig när man som mest behöver det.
Fel, fel, fel!
Dubbdäck har alltid bättre grepp på ren is men inte på snö där friktionsdäck är bättre. Detta visar flertalet tester som görs årligen av motortidningar och andra medier.
alrik;1255398 wrote: Du som hängt på forumet bör vid detta laget veta vart jag bor. Samt att du alltid tar ut en mening ur hela sammanhanget som passar dig att bemöta. På snöiga vägar behövs inte dubbdäck. På ren is, ja då är dubbdäck bättre.
Att diskutera isbelagda grusvägar är en annan femma. Där skulle man vilja åka på fulldubb men de funkar ju enbart på isiga ställen. Förövrigt bland de roligare du kan göra med en bil med lite effekt på en sjö.
Fel, fel, fel!
Dubbdäck har alltid bättre grepp på ren is men inte på snö där friktionsdäck är bättre. Detta visar flertalet tester som görs årligen av motortidningar och andra medier.
Kika på rubriken på tråden en sväng..
Vad gällande snö, så är det nog ganska sällan folk har möjligheten att köra på ren snö, dvs ej ihoppackad snö.. Iom att du packat snön med några bilar så är det att betrakta som mjukare variant av is, och då är dina 08-däck klart sämre än dubbdäcken.. Du har ju även sajpning på dubbdäck som gör att dom fungerar prima även i snö/snömodd. Vi har som jag skrev förut vinterföre i runt 5 månader/år, så jag tror nog vi har lite mer erfarenhet av vinterväglag än ni har nere i 08-området och däromkring. Och var du bor är inget jag intresserat mej att ta reda på tyvärr, det framgår ej heller i din profil vad jag kan se.
Men det är ju skoj att du tror dej besitta bättre information och källor än trafikverket som bl.a har shitload med statistik att pejla läget efter.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
March 14, 2001
Okej det var kanske att generalisera det lite väl mycket, men dubbdäck är fortfarande bäst när det behövs som mest. De kanske inte alltid annars är bäst, men så mycket sämre är det inte heller. Så har man bra dubbfria däck (gissar på att det finns fler dåliga dubbfria däck än dubbade) så kanske det fungerar lika bra som dubbade i låt säga 90% av fallen, resterande 10% får man väl hoppas på att man klarar sig då.
Sen det där miljöjippot som dragits igång tror jag inte ett dugg på, visst att lite partiklar kanske dras upp men större delen är säkerligen så stora att det spelar mindre roll.
Det kommer dessutom att bli än värre att köra på vägar med dubbfria däck när inga dubbdäck rivit upp ytan. Det gör att vägunderhållarna måste öka saltning och grusning extremt mycket och det kommer säkert leda till större problem än vad några dubbdäck åstadkommer.
November 22, 2001
ilg@dd;1255399 wrote: Kika på rubriken på tråden en sväng..
Vad gällande snö, så är det nog ganska sällan folk har möjligheten att köra på ren snö, dvs ej ihoppackad snö.. Iom att du packat snön med några bilar så är det att betrakta som mjukare variant av is, och då är dina 08-däck klart sämre än dubbdäcken..
Och åtminstone här i gbg där temperaturen har en benägenhet att svänga en del så smälter den "mjuka" isen och fryser igen.
Eller smälter pga hög trafik och sen när den minsar fryser det igen.
Snorch;1255401 wrote:
Sen det där miljöjippot som dragits igång tror jag inte ett dugg på, visst att lite partiklar kanske dras upp men större delen är säkerligen så stora att det spelar mindre roll.
Risken är att människor vid högt trafikerade platser blir sjuka (även om den enligt en undersökning jag såg är extremt liten), därav viljan att förbjuda dubbdäck i städer (där de ofta behövs pga av det jag skrev ovan skulle behövas)
October 22, 2002
ilg@dd;1255399 wrote: Kika på rubriken på tråden en sväng..
Vad gällande snö, så är det nog ganska sällan folk har möjligheten att köra på ren snö, dvs ej ihoppackad snö.. Iom att du packat snön med några bilar så är det att betrakta som mjukare variant av is, och då är dina 08-däck klart sämre än dubbdäcken.. Du har ju även sajpning på dubbdäck som gör att dom fungerar prima även i snö/snömodd. Vi har som jag skrev förut vinterföre i runt 5 månader/år, så jag tror nog vi har lite mer erfarenhet av vinterväglag än ni har nere i 08-området och däromkring. Och var du bor är inget jag intresserat mej att ta reda på tyvärr, det framgår ej heller i din profil vad jag kan se.
Men det är ju skoj att du tror dej besitta bättre information och källor än trafikverket som bl.a har shitload med statistik att pejla läget efter.
Samma visa som vanligt med dig Gunnar. Du bemöter saker på ett sätt som redan är avhandlat. Dock säger jag som dig i detta fall, läs igen om fundera innan du skriver igen. Sen så blir jag knappast arg över dina försök med 08 😛
Har jag sagt att dubbdäck är sämst? Nej!
Har jag sagt att friktionsdäck är bäst? Nej!
Däremot har jag sagt att det är fel att dubbdäck alltid är bäst och att dubbdäck behövs för att riva upp åt friktionsdäck.
Förövrigt så säger även Tingvall detta:
"– Även om alla har dubbdäck får vi inte bort alla olyckor. Antisladdsystem spelar en större roll, säger Claes Tingvall"
Dvs. att Sverige bilpark är gammal.
Det vi borde diskutera är ju hur att det skulle vara mer info om hur mycket sämre ett däck är redan vid 3-4mm mönster kvar än ett nytt. Där ligger nog pudels kärna på riktigt ang. olyckor samt vilka märken av däck folk köper.
Snorch:
Nu generaliserar du igen en aning tycker jag ang. däcken. Jag har kört med dubbdäck som är nya som var helt värdelösa likaså friktions som var nya och asdåliga. Fått med dom däcken på två bilköp jag gjort och handlat nya däck omgående pga totalt livsfarligt. Om man håller sig till "riktiga" vinterdäck av stora märken och inte europeiska vinterdäck så är skillnaden dubb/friktion inte såpass stor ändå. Men köper man ett vinterdäck för 400kr/st och tror dom är bra så är man ju dum.
Även om Snow/Mudd märkningen är lagligt att åka på så borde man precisera lagen mer och således få bort en massa "skit" däck.
alrik;1255408 wrote: Samma visa som vanligt med dig Gunnar. Du bemöter saker på ett sätt som redan är avhandlat. Dock säger jag som dig i detta fall, läs igen om fundera innan du skriver igen. Sen så blir jag knappast arg över dina försök med 08 😛
Har jag sagt att dubbdäck är sämst? Nej!
Har jag sagt att friktionsdäck är bäst? Nej!Däremot har jag sagt att det är fel att dubbdäck alltid är bäst och att dubbdäck behövs för att riva upp åt friktionsdäck.
Förövrigt så säger även Tingvall detta:
"– Även om alla har dubbdäck får vi inte bort alla olyckor. Antisladdsystem spelar en större roll, säger Claes Tingvall"Dvs. att Sverige bilpark är gammal.
Det vi borde diskutera är ju hur att det skulle vara mer info om hur mycket sämre ett däck är redan vid 3-4mm mönster kvar än ett nytt. Där ligger nog pudels kärna på riktigt ang. olyckor samt vilka märken av däck folk köper.
Snorch:
Nu generaliserar du igen en aning tycker jag ang. däcken. Jag har kört med dubbdäck som är nya som var helt värdelösa likaså friktions som var nya och asdåliga. Fått med dom däcken på två bilköp jag gjort och handlat nya däck omgående pga totalt livsfarligt. Om man håller sig till "riktiga" vinterdäck av stora märken och inte europeiska vinterdäck så är skillnaden dubb/friktion inte såpass stor ändå. Men köper man ett vinterdäck för 400kr/st och tror dom är bra så är man ju dum.Även om Snow/Mudd märkningen är lagligt att åka på så borde man precisera lagen mer och således få bort en massa "skit" däck.
Tänker inte diskutera detta mycket mer eftersom fakta talar för sej själv, dock vill jag inflika att problemen som vi har häromkring är inte att få stopp eftersom dom flesta är väl medvetna om att anpassa hastigheten efter väglaget. Problemen med halka handlar snarare om att ta sej fram i halkan för mej och många andra.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
October 22, 2002
ilg@dd;1255410 wrote: Tänker inte diskutera detta mycket mer eftersom fakta talar för sej själv, dock vill jag inflika att problemen som vi har häromkring är inte att få stopp eftersom dom flesta är väl medvetna om att anpassa hastigheten efter väglaget. Problemen med halka handlar snarare om att ta sej fram i halkan för mej och många andra.
Precis likt dig att inte diskutera när någon säger något emot din åsikt. I detta fall så har vi snarlik åsikt om de mesta även fast du inte verkar ha lagt notis om de.
Faktan som du hänvisar bör man även ta med en viss nypa salt till man får läsa hela undersökningen. Men aftonbladet har ju en vana att bara presentera det som är intressant och skapar rubriker. Dom flesta olyckor beror säkerligen på för hög fart, alkohol osv. osv. För var fjärde som dör i Stockholm i trafiken är alkoholpåverkad, då spelar dubb eller friktionsdäck mindre roll för utgången av olyckan.
http://www.ntf.se/Stockholm/fa.....a/alkohol/
Anpassa hastigheten efter rådande förhållande gäller alla väglag oavsett årstid för mig. Har aldrig haft några problem vintertid att ta mig fram däremot har jag stört mig på många som inte borde köra bil, men även de är ju en annan femma.
alrik;1255420 wrote: Precis likt dig att inte diskutera när någon säger något emot din åsikt. I detta fall så har vi snarlik åsikt om de mesta även fast du inte verkar ha lagt notis om de.
Faktan som du hänvisar bör man även ta med en viss nypa salt till man får läsa hela undersökningen. Men aftonbladet har ju en vana att bara presentera det som är intressant och skapar rubriker. Dom flesta olyckor beror säkerligen på för hög fart, alkohol osv. osv. För var fjärde som dör i Stockholm i trafiken är alkoholpåverkad, då spelar dubb eller friktionsdäck mindre roll för utgången av olyckan.
http://www.ntf.se/Stockholm/fa.....a/alkohol/
Anpassa hastigheten efter rådande förhållande gäller alla väglag oavsett årstid för mig. Har aldrig haft några problem vintertid att ta mig fram däremot har jag stört mig på många som inte borde köra bil, men även de är ju en annan femma.
Angående folk som inte kan/borde köra bil så brukar jag se en hel del sådana längs dikena på E14 varje vinter i sportlovstider, uppskattningsvis är 9 av 10 försedda med sommardäck eller sk. dubbfria vinterdäck och chafför med "sördialekt". Ändå så saltas den vägen ganska regelbundet. Slutsats av det?
Jag tror inte du förstår hur väglaget är häromkring ute i bushen, förutom E14 så är de flesta vägarna belagda med packad snö/is på de flesta vägar från nov/dec fram till mars/april..
Därav topic. (Som för övrigt inte har något som helst med rattfylleri att göra.)
PS: Jag heter inte Gunnar, vad du nu fått det ifrån. Däremot Gunnarsson i efternamn.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
1 Guest(s)