jobba i norge|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
jobba i norge
toker
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 78
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 6, 2005 - 9:25 pm
sp_Permalink sp_Print

tjena jag och en polare tänkte åka till norge och jobba lite för att tjäna snabba pengar,

främst verkar de vara fiskindustrin som gäller men har ni andra förslag på jobb som ger bra pengar så uppskattas de!!
namn ge gärna ställen å sånt oxå om ni kan de...

har du jobbat i norge eller känner nån som jobbat där kan du väl dela med dig av dina erfarenheter?

vi funderar nästan på bila ner och söka jobb på plats va tror ni om de?

mvh Toker

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
932527
August 6, 2005 - 9:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad vet du om fiskeindustrin?
Jag läste en intervjuv med en svensksnubbe i Norge.
Han hade jobbat där i några år, han sa att det kom "mycket" svenskar dit som ville tjäna "snabba" pengar.
Men sådanna gav upp fort. Tungt skitjobb med andra ord.

Jingizu
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 375
932530
August 6, 2005 - 9:44 pm
sp_Permalink sp_Print

jag har tänkt åka över (bor i värmland, tar mig 3 timmar T o R :P) och mitt bästa tips är att ta en större norsk stad nära din gräns, RINGA till dem före och boka in ett möte med en handläggare. en annan sak man kan göra är att gå in på manpower.no (tror jag de va) och lägga till sig. andra jobb man kan göra i norge :

Accord (oftast packning av nånting, typ fisk bult skruv) TUNGT!
Lagerjobb
Målare
Bygg (VVS å allt såntdär, då behöver man nog lite papper eller så blir det svarta slantar :/ )

bor du i krokarna av värmland/karlstad kan du privva så kan vi göra en gemensam tur över, för jag har stor bil =D

Vajsman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 929
932710
August 7, 2005 - 9:52 am
sp_Permalink sp_Print

jag ska nog flytta upp till värmland/karlstad igen om nån vecka, är oxå sugen på jobba i norge.

Wishmaster_coffe
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 88
932814
August 7, 2005 - 12:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Min farsters man jobbade i Norge några år på en oljeplattform, kommer ihåg att han tjänade massa pengar fast att det i slutändan inte var värt det då arbetet på plattformen var väldigt farligt om man inte hade full koll hela tiden och så hade han ju familj

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
932824
August 7, 2005 - 12:25 pm
sp_Permalink sp_Print

är det väldigt lät att få jobb där eller?

toker
Siktar mot toppen
Medlem
932860
August 7, 2005 - 1:41 pm
sp_Permalink sp_Print

bästa polare jobbade förra våren med att rensa fisk, så svar ja jag vet vad de innebär att de är ett tungt skitjobb, men både han och jag är sugen igen, fara till nåt ställe med mycke övertid!

kollat runt en hel del på nätet och bara man får jobba övertid kan man dra in 40-50k rent i månaden, men då får man räkna med att jobba sova äta jobba sova äta men 1 till 2månader står jag lätt ut med tanke på pengarna.

styketränat mer eller mindre hela mitt liv så jobba hårt kommer inte bli nåt problem..

lite sugen på jobba på fiskebåt oxå men de ska vara helvete på jorden, läste om en kille som hade en kompis som fått jobb på en sån. första vändan på 6veckor tjänade han 65k för då delade man tydligen lönen med en annan nybörjare andra svängen tjänade man 130k för 6veckors helvete. man jobbade 6timmar var ledig 6 timmar jobbade 6timmar osv osv 7dagar iveckan i 6veckor!

nåt sånt skulle jag absolut vilja ha jobba stenhårt i 3månader å komma hem med 195k!

ni som skriver om manpower osv måste man inte ha rätt bra meriter då? ja e själv 22bast å inte jobbat speciellt mycke embarassed 🙄

Starscream
Member
Medlem
932955
August 7, 2005 - 4:09 pm
sp_Permalink sp_Print

hur hittar man jobb där då?

toker
Siktar mot toppen
Medlem
933223
August 7, 2005 - 8:54 pm
sp_Permalink sp_Print

sök och du ska finna googel är din vän, nu startade jag inte den här tråden för att tips folk om jobb utan de var jag som ville ha tips...

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
933268
August 7, 2005 - 9:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Wishmaster_coffe wrote: Min farsters man jobbade i Norge några år på en oljeplattform, kommer ihåg att han tjänade massa pengar fast att det i slutändan inte var värt det då arbetet på plattformen var väldigt farligt om man inte hade full koll hela tiden och så hade han ju familj

Lönerna för en vanlig arbetare på en oljerigg börjar runt cirka 30-35000NOK i månaden. Sedan så drygas lönen ut med att får du visst traktamente då du är hemma i och med att du måste betala för käket själv etc. Utöver detta så tror jag att även riggarbetare har ett grundavdrag som är högre än för en vanlig landarbetar (vet dock ej hur mycket, skulle tro att det ligger på cirka 50K). Plus att du jobbar 1-1system vilket gör att du är ledig lika mycket som du jobbar (ofta tex. jobba en månad ledig en). Bra jobb men kanske inte den högsta önskan direkt.

toker wrote: ...nåt sånt skulle jag absolut vilja ha jobba stenhårt i 3månader å komma hem med 195k!

Lycka till att ha ett fysiskt arbete där du jobbar i 6h-vakter och sedan jobba så i 3 månader i sträck. Din kropp kommer inte riktigt att vara sig själv efter det kan jag nog lova dig... 🙄

Starscream
Member
Medlem
933277
August 7, 2005 - 9:51 pm
sp_Permalink sp_Print

jo jag sökte men hitta bara skit 😀

toker
Siktar mot toppen
Medlem
933659
August 8, 2005 - 3:02 pm
sp_Permalink sp_Print

toker wrote: ...nåt sånt skulle jag absolut vilja ha jobba stenhårt i 3månader å komma hem med 195k!

Lycka till att ha ett fysiskt arbete där du jobbar i 6h-vakter och sedan jobba så i 3 månader i sträck. Din kropp kommer inte riktigt att vara sig själv efter det kan jag nog lova dig... 🙄

hehe näe antar att man kommer gå ner en hel del, men 3månader på gymmet så är man itoppform igen, har väldigt lätt för att bygga muskler så de är inget probelm...bara lägga ner 5-6000kr på kostillskott, äta var annan timme och gymma 5dagar iveckan så når man sitt livstopform efter 3-3½månad.

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
933660
August 8, 2005 - 3:05 pm
sp_Permalink sp_Print

toker wrote: [quote=Krqagyzzz][quote=toker]...nåt sånt skulle jag absolut vilja ha jobba stenhårt i 3månader å komma hem med 195k!

hehe näe antar att man kommer gå ner en hel del, men 3månader på gymmet så är man itoppform igen, har väldigt lätt för att bygga muskler så de är inget probelm...bara lägga ner 5-6000kr på kostillskott, äta var annan timme och gymma 5dagar iveckan så når man sitt livstopform efter 3-3½månad.

om det ens räcker med att kroppen kommer att vara sliten. Efter bara ett par veckor så kommer du vara som en zombie..

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
934026
August 9, 2005 - 1:36 am
sp_Permalink sp_Print

whak wrote: Vad vet du om fiskeindustrin?
Jag läste en intervjuv med en svensksnubbe i Norge.
Han hade jobbat där i några år, han sa att det kom "mycket" svenskar dit som ville tjäna "snabba" pengar.
Men sådanna gav upp fort. Tungt skitjobb med andra ord.

Skitjobb äre men man får bra betalt, dock kostar det mer än vad det smakar i Norge så bo vid gränsen och åk över till Sverige och frossa med Norsk valuta :).

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
935571
August 11, 2005 - 4:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Saxat från dagens Vk:

Vill du jobba i Norge?

Typ av hantverkare som vi söker:
Murare
Snickare/timmerman
Ventilationsmontör/plåtslagere
Svetsare
Rörmokare Fiskindustri mm

Vi erbjuder:
1. Scheman på 15 eller 20 dagar, med lika många dagar ledighet. Kan även passa den som har jobb, möjlighet finns för enskilt schema.
2. Försäkring för alla arbetstagare.
3. Ordanar med gratis övernattning
4. Resekostnader ersätts med upp till 3000 kr per schema
5. Ger möjlighet att tjäna 16-16.000kr brutto per vecka med nettoutbetalningar från 12-13.000 per vecka, beroende på yrke och inviduell skatt.

Kvalifikationer:
Lång yrkeserfarenhet och/eller yrkesutbildning.

Ansökan med CV skickas på epost [email]firmapost@norvikar.no[/email]

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
935580
August 11, 2005 - 5:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Lite oftopic men är det samma toker som hängde på swec ?

toker
Siktar mot toppen
Medlem
935621
August 11, 2005 - 6:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: Lite oftopic men är det samma toker som hängde på swec ?

stämmer utmärkt de :p

Starscream
Member
Medlem
935777
August 11, 2005 - 9:55 pm
sp_Permalink sp_Print

toker wrote: [quote=Death On Wings]Lite oftopic men är det samma toker som hängde på swec ?

samma tok 😛

Mailade och frågade om de har nåt tillfälligt 🙂

toker
Siktar mot toppen
Medlem
935810
August 11, 2005 - 10:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Starscream wrote: [quote=toker][quote=Death On Wings]Lite oftopic men är det samma toker som hängde på swec ?

samma tok 😛

Mailade och frågade om de har nåt tillfälligt 🙂

vilka mailade du starscream ? hänger inte riktigt med 😀

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
935820
August 11, 2005 - 11:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Hm, något sådant kanske man skulle ge sig på ett tag.
🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 260
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL