Jobba inom IT?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Jobba inom IT?
ElWeed
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 601
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 2, 2005 - 11:27 am
sp_Permalink sp_Print

Nu har jag (efter egen uppsägning) varit arbetslös ett tag. Jag är utbildad till civilekonom och har jobbat på bank tidigare. Det har väl aldrig känts helt rätt och efter en del funderande så har jag kommit fram till att det är data jag vill jobba med och då framför allt hårdvara. Det är det ända som jag tycker är roligt och som jag kan tänka mig att jobba med.

Förvånade? 😀

Det ända jag kan komma på som jag kan göra som "outbildad" är att jobba i dataaffär. Det skulle väl kunna funka om jag får in en fot någonstans.

Jag har också funderat lite på att läsa DVL eller SVL men det är då frågan om 3-5 år. :-k Eftersom jag redan förbrukat min kvot på studiemedel och ändå inte skulle klara mig på studiemedel som det är nu så funderar jag lite på om man kan läsa in linjen på halvfart kanske och ha ett vanligt jobb som försörjning.

Bäst är kanske att kontakta Lunds Universitet för att kolla detta.........

Ett annat alternativ skulle kunna vara kvalificerad yrkesutbildning kanske, de är "bara" 2 år. Jag har funderat på Systemintegration.

"Efter utbildningen kommer Du att kunna arbeta som bl a systemadministratör, nätverkstekniker, IT-strateg, PC-samordnare, PC-tekniker, eller som dataansvarig på ett företag."

Frågan är bara om man får ngt. jobb efter det. Någon som vet hur det ser ut för Systemadministratörer?

Speldatorn! VF1000SWA, Corsair HX520W, ASUS P5K- VM, Q6600, H2O 620, 4GB Corsair, XFX HD5830

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
957913
October 2, 2005 - 12:21 pm
sp_Permalink sp_Print

På vilket sätt vill du jobba med datorer och hårdvara? Det är ju ingen ide att gå en högskole-utbildning ifall du bara vill skruva i datorer och felsöka.

ElWeed
Kommer du hit ofta?
Medlem
957918
October 2, 2005 - 12:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: På vilket sätt vill du jobba med datorer och hårdvara? Det är ju ingen ide att gå en högskole-utbildning ifall du bara vill skruva i datorer och felsöka.

Det jag allra helst av allt skulle vilja är att jobba som någon form av resande installationstekniker för ett stort multinationellt företag (typ Ericsson).

Det skulle passa mig som hand i handske och dra jorden runt och sätta upp lite olika system. Det skulle kanske kunna vara någon form av telefonväxlar eller något, den teknologin blir tydligen mer och mer lik vanlig PC.

Vad som krävs för detta eller hur jag skall komma dit vet jag däremot inte. 🙁

Speldatorn! VF1000SWA, Corsair HX520W, ASUS P5K- VM, Q6600, H2O 620, 4GB Corsair, XFX HD5830

ElWeed
Kommer du hit ofta?
Medlem
957929
October 2, 2005 - 1:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Framtid
Under den senaste tiden har det varit en kraftig nedgång i efterfrågan på datatekniker i och med att den IT-kraschen. Enbart de omfattande nedskärningarna på Ericsson har skapat ett stort utbud av arbetssökande IT-människor. Det innebär att det är hård konkurrens om jobben för yrken med kortare utbildningstid, till exempel datatekniker, PC-tekniker och nätverkstekniker.

De flesta bedömare tror dock att på på sikt kommer att bli fler jobb för datatekniker igen. Troligen blir det framför allt uppgifter som innebär arbete i en kundstöds- eller helpdeskfunktion som ökar. Det anordnas dock många utbildningar inom området, framförallt kortare utbildningar. Därför kommer det troligen att bli fortsatt hård konkurrens om jobben de närmaste åren för dem som har en kortare utbildning.

Hmmm, ser ju inte alltför bra ut. Typisk, nu när man äntligen funderat ut vad man vill jobba med. Får väl bli ett vanligt pappers- kontors- jobb igen då. :arg:

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
957945
October 2, 2005 - 3:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Du får nog satsa på en högskoleutbildning.

Du kan alltid läsa på heltid och jobba halvtid för att få det att gå ihop. Flytta till en mindre lägenhet med mera.

Vad övrigt hindrar dig?

ElWeed
Kommer du hit ofta?
Medlem
957949
October 2, 2005 - 3:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Du får nog satsa på en högskoleutbildning.

Du kan alltid läsa på heltid och jobba halvtid för att få det att gå ihop. Flytta till en mindre lägenhet med mera.

Vad övrigt hindrar dig?

Ja det är kanske det som gäller....... I övrigt så är det inget direkt som hindrar mig, lite mentala spärrar kanske och ev. min ålder (30+ wink ).
Jag kommer ihåg hur knapert det var som student och ytterligare 3- 5 år av detta är inget som känts så jättelockande då jag vant mig vid pengar nu.

Men, men det är enormt viktigt att trivas med det man gör så det blir kanske till att bita ihop igen ett par år.

Jag skall kika närmare nu på SVL då och språk läser jag gärna också eftersom jag har lätt för det och är duktig på det.

Tack för dina synpunkter Jerry.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
957952
October 2, 2005 - 3:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Tyvärr verkar det jäkligt svårt att få jobb inom IT-sektorn idag. Har man inte utbildning på papper, eller är 20 år gammal, så nobbas man ganska omgående. Likaså är jobben på de olika datorbutikerna ganska sparsmakade. Oftast är de antingen ute efter "gratis"-jobbare från arbetsförmedlingen, eller så handlar det om svart arbete. Inte heller tycker det direkt att det är någon merit att vara över 30.
Ett tips är nog att lära sig Linux ordentligt till att börja med. Många större företag kör olika *nix-system som servrar, och vill gärna att man skall förstå dem. Dock så brukar de också vilja att man skall vara certifierad för en massa Microsoftprogram, och då blir det skolbänken i alla fall.

I mellanåt blir jag rätt sur över hur det ser ut på arbetsmarknaden. Vilken idiot som helst kunde ha gissat med arslet att man inte kommer att behöva den mängden akademiker som vi har nu. Framför allt inte ekonomer och it-folk. När jag började läsa pratades det jämt om hur självklart det var att man skulle få jobb. Men någon borde väl ha kunnat funderat ut att man inte behöver en befolkning bestående av 10% företagsekonomer?

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
957953
October 2, 2005 - 3:50 pm
sp_Permalink sp_Print

jag skulle passa på vid din ålder. Det blir definitivt inte lättare med åren och den lilla mentala spärren du har nu kommer kanske att bli helt avgörande om ett par år.
Passa på att ta risker när du väl kan. Passa på att hitta något som verkligen passar dig.

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
958121
October 2, 2005 - 8:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Ta kontakt med de du känner, i din bekantskapskrets o fråga. Jag hade ruggiga problem med att få jobb, så jag jobbade som lärarvikarie på låg-, mellan- och högstadie. Lagom kul alltså. Jag har ca 300p på högskola, med magisterexamen i data + fristående kurser. Jag kom sedan in på Volvo med hjälp av kontakter. Nu är jag kvar på Volvo där jag har vikariat 6 mån. Men nu har jag möjlighet att söka tjänster internt vilket är en stor fördel. Så försök komma in på nått multinationellt företag (Ericsson, Volvo, Saab, ABB, Microsoft etc ...) och sedan kan du ju söka tjänster internt. Annars kan ju lärartjänst vara något, om du nu gillar det. De söker ju alltid duktiga människor.

/Dani

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
958130
October 2, 2005 - 9:15 pm
sp_Permalink sp_Print

jag är utbildad systemtekniker och är utan jobb nu.

Känns nästan som man kastade bort dom åren då man kunde utbildat sig till nåt som man får jobb utan att leta ihjäl sig..

Jag tycker du ska ta dig en funderare på om det finns något annat du är intresserad av.

ElWeed
Kommer du hit ofta?
Medlem
958501
October 3, 2005 - 6:50 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: I mellanåt blir jag rätt sur över hur det ser ut på arbetsmarknaden. Vilken idiot som helst kunde ha gissat med arslet att man inte kommer att behöva den mängden akademiker som vi har nu. Framför allt inte ekonomer och it-folk. När jag började läsa pratades det jämt om hur självklart det var att man skulle få jobb. Men någon borde väl ha kunnat funderat ut att man inte behöver en befolkning bestående av 10% företagsekonomer?

Ha,ha,ha, sant. 😀

Det ser inte bra ut på arbetsmarknaden nu, högkonjunktur men inga nya jobb............. Ganska oroande måste jag säga. Tänk sedan när det blir lågkonjuktur då :-k Men det är klart regeringen har ju lovat max 4% öppen arbetslöshet till 2007 så det är nog inte någon fara 🙄 .

Tack för tipset iaf.

ElWeed
Kommer du hit ofta?
Medlem
958502
October 3, 2005 - 6:55 pm
sp_Permalink sp_Print

@ Dani, tur att det ordnade sig för dig iaf.

@Starscream, hoppas att det ordnar sig för dig. Jag förstår att du känner dig lite lurad på konfekten.

Hur som helst tack för inputen! Jag känner att jag måste tänka om. Hårdvaran får fortsätta vara min hobby och jag får försöka hitta något inom min nisch som jag kan trivas med.

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
958957
October 4, 2005 - 8:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag utbildar mig till systemingenjör nu.. Får väl hoppas att det finns arbete när jag är klar men det kanske blir lite enklare då då högern troligtvis styr.

Annars får man väl leva på bidrag och låta andra arbeta åt en.

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
958996
October 4, 2005 - 9:17 pm
sp_Permalink sp_Print

ElWeed wrote:

"Efter utbildningen kommer Du att kunna arbeta som bl a systemadministratör, nätverkstekniker, IT-strateg, PC-samordnare, PC-tekniker, eller som dataansvarig på ett företag."

Det borde du ta med en nypa salt.

Innan jag gick ut min IT utbildning så garanterade dem mig på skolan att jag skulle kunna jobba som IT-tekniker, nätverkstekniker och allt vad det nu var men det krävs mycket mer än så.

Man ska helst ha läst högskola/universitet och ha en ca 2-3 års arbetserfarenhet... 🙁

edit

Hantverk finns det gott om 🙂
Om man endå skulle ta och gå 3 år inom hantverk så har man ju garanterat jobb sen :P.

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
959033
October 4, 2005 - 10:30 pm
sp_Permalink sp_Print

ElWeed wrote:
Hur som helst tack för inputen! Jag känner att jag måste tänka om. Hårdvaran får fortsätta vara min hobby och jag får försöka hitta något inom min nisch som jag kan trivas med.

Ja, det är en annan grejj, jobbar man med det blir det inget större nöje att hålla på med det på fritiden..
Jobbade som tekniker på en större skola ett tag, och när man kom hem så hade man ingen större lust o hålla på med datorer.
Nu när jag insett att jag inte får något jobb (iaf där jag bor) så får jag sakta men säkert tillbaks hobbyintresset.
Någon positivit i eländet iaf 🙂

peman
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
962829
October 13, 2005 - 8:51 am
sp_Permalink sp_Print

Hej
Jag sitter just nu på Steget, något som arbetsförmedlingen har ordnat, typ en "söka jobb kurs". Jag är utbildad Informatör inom Data/IT och har varit arbetslös i 1 år och tre månader. Har varit på min första anställningsintervju igår. Kan inte påstå att det går speciellt snabbt framåt för Data/IT branschen på nåt håll just nu! 😕

Det är väl alltid bra att ha utbildningen i bakgrunden ifall det nån gång skulle ändra sig i samhället. Då har man ju alltid nåt att falla tillbaka på!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 311
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL