July 11, 2002
Aluminium är inte så värst dyrt, kostar säkert 100kr kg men vem tänker använda sig av sådanna stora mängder ?
Alu är väldigt svårt att forma/arbeta om med enbart amatör verktyg dvs sticksåg/dremel.
Sedan är det väldigt svårt "sätta ihop" dvs svetsa, då man är tvungen att ha special svets.
Plexig är betydligt mkt lättare, pga av att det inte böjjer sig inte lika lätt (snackar 5mm)
March 27, 2003
Alu (ful förkortning) är dyrt. Men det handlar väl inte om några stora mängder i ditt fall. Kolla i nån järnhandel.
Hur hade du tänkt att sammanfoga delarna? Svetsa i Alu är mycket svårt och jag tvivlar på att du har en MIG-svets stående i källaren..?!
EDIT: Smirnoff; vi hade i stort sett samma uppfattning iaf.. 😉
April 18, 2003
Och hur lätt är det att svetsa och kapa plexi då?
Kör du med aluminium, men se till att du pratar med en plåtslagare först så tipsar han dej hur du ska bocka den för att det ska se bra ut. Aluminum är både billigt och lättarbetat, sen kyler det ju bra med. Plåtslagaren som du köper materialet av klipper till bitarna som du vill ha dom om du vill, så är det bara att popnita sen. Kolla även pris på eloxerad aluminium, den är inte så värst mkt dyrare men det kan bli tusan så mkt snyggare.
February 4, 2003
Jekyll 3000 wrote: Och hur lätt är det att svetsa och kapa plexi då?
Man svetsar ju inte plexit. Utan det finns ju limm, det är också mer lättarbetat. Dvs. går enkelt att skruva i (osv.)
Tror knappast trådskaparen har så stora kunskaper inom ämnet. Och då är det förslag inte så bra. Tänk på att det är det första projektet han ska genomföra (och då även med "sämre" verktyg än en riktig verkstad)
April 18, 2003
smurfen87 wrote: [quote=Jekyll 3000]Och hur lätt är det att svetsa och kapa plexi då?
Man svetsar ju inte plexit. Utan det finns ju limm, det är också mer lättarbetat. Dvs. går enkelt att skruva i (osv.)
Wake up and smell the ironi 🙂
Vill ju inte låta dryg, men har du aldrig jobbat med Aluminium? Det är ju hur lättarbetat som helst, i synnerhet om man ber plåtfirman man köper materialet av att klippa till det i rätt mått på en gång. Det fixar dom nog för en ren struntsumma.
Det är precis lika lätt att skruva ihop som plexi, självborrande skruvar och popnit är allt man behöver.
Snacka med nån som kan innan du sätter igång så får du fina tips om hur man ska göra så man slipper skruvar och nitar som syns.
Så återigen, kör du med aluminum om du känner för det, det är billigt, kostar under 150:- kvadraten för 1,5mm, lättarbetat, kyler bra samt ser snyggt ut om du köper nån eloxerad aluminium på en gång. Det enda som kan vara lite trixigt är långa klippningar och bockningar men det hjälper nog gossarna på plåtfirman till med om du frågar snällt 🙂
February 4, 2003
Ironi?
Nix. Vet exakt hur aluminium är. Går faktiskt teknisk-verkstadsindrustri. Så borde ha en aning 😛
Jag sa aldrig att plexi vore en bättre metod. Bara att man inte svetsar i det. Därmed behöver man ingen dyr svets (MIG)
Och jag tror tyvärr fortfarande inte en "nybörjare" kommer få ett fint resultat. I och med att det är första projektet han gör. Det är rätt mycket jobb. Men det har du kanske inte tänkt på. Det är ju hårdddiskar, cdrom, moderkort och allt som ska kunna sitta perfekt. Det är inte svårt, men det kanske inte blir så snyggt som "trådskaparen" vill.
Rekomenderar hellre att han köper ett färdigt chassi.
Om du envisar, så okej. Låt han bygga sitt alu-chassi. Sen kan han ju återkomma med bilder, så får vi se 😛
April 18, 2003
Ironin var att smirnoff med fler menade på att det är svårt att svetsa aluminium och tyckte plexi var bättre på grund av det. Men man svetsar ju varken alu eller plexi...
Är helt klart med på att det är bättre att köpa färdigt, men om man ska göra ett chassi själv så är det i mitt tycke bättre med aluminium än plexi 🙂
Jag har byggt mitt eget chassi en gång i världen, resultatet vart inte alls helt fel trots att jag inte är plåtslagare, däremot hade jag tillgång till en riktig sax och bock och det är nog nästan ett krav om det ska bli nått av det hela.
May 17, 2002
smurfen87 wrote: Jo då. Klart jag förstod att det där med "plexi-svets" var ironi 😛
Du kan visst sveta ALU. Finns svetsar för det. Blandannat så går det med en MIG.
,TIG, gas eller med pinnsvets. Det hela handlar bara om att ha rätt teknik och rätt material. Skulle dock inte råda dig till att börja svetsa pinne på ett aluminiumchassi. Popnita eller skruva ihop det istället, går fortare (beror iof helt och hållet på förutsättmingarna), men det är iaf helt klart enklare att genomföra i hemmet
February 4, 2003
Krqagyzzz wrote: [quote=smurfen87]Jo då. Klart jag förstod att det där med "plexi-svets" var ironi 😛
Du kan visst sveta ALU. Finns svetsar för det. Blandannat så går det med en MIG.
,TIG, gas eller med pinnsvets. Det hela handlar bara om att ha rätt teknik och rätt material. Skulle dock inte råda dig till att börja svetsa pinne på ett aluminiumchassi. Popnita eller skruva ihop det istället, går fortare (beror iof helt och hållet på förutsättmingarna), men det är iaf helt klart enklare att genomföra i hemmet
Märk ordet "blandannat". En TIG svets kostar väl uppemot 80000kr + moms. Och det är inte alltid så lätt att få någon verkstad att göra ett omfattande projekt åt en (om man inte känner dem). Men eftersom trådskaparen inte verkade ha någon som visste, så valde han att fråga på ett forum. Därför tycker jag inte det är lämpligt att han försöker sig på att varken sveta aluminium eller popnita.
En MIG är ju betydligt vanligare om han vill försöka sig på. Dessutom kostar den inte lika mycket.
2 Guest(s)