Jobba med alu?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Jobba med alu?
Blekingen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 592
sp_UserOfflineSmall Offline
600439
April 19, 2004 - 2:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har personligen för bara några dagar sen popnitat ihop min aluminiumram till mitt chassie.
Gick hur bra som helst, men det var inte "vanlig" aluminium, utan en legering, för att få materialet hårdare.

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
600555
April 19, 2004 - 4:03 pm
sp_Permalink sp_Print

smurfen87 wrote: [quote=Krqagyzzz][quote=smurfen87]Jo då. Klart jag förstod att det där med "plexi-svets" var ironi 😛

Du kan visst sveta ALU. Finns svetsar för det. Blandannat så går det med en MIG.

,TIG, gas eller med pinnsvets. Det hela handlar bara om att ha rätt teknik och rätt material. Skulle dock inte råda dig till att börja svetsa pinne på ett aluminiumchassi. Popnita eller skruva ihop det istället, går fortare (beror iof helt och hållet på förutsättmingarna), men det är iaf helt klart enklare att genomföra i hemmet

Märk ordet "blandannat". En TIG svets kostar väl uppemot 80000kr + moms. Och det är inte alltid så lätt att få någon verkstad att göra ett omfattande projekt åt en (om man inte känner dem). Men eftersom trådskaparen inte verkade ha någon som visste, så valde han att fråga på ett forum. Därför tycker jag inte det är lämpligt att han försöker sig på att varken sveta aluminium eller popnita.

En MIG är ju betydligt vanligare om han vill försöka sig på. Dessutom kostar den inte lika mycket.

Jag skulle vilja se dig svetsa ihop hans chassi med en MIG-svets. Som svaren efter dig sa så blir det bara skit av alltihop. Ska det bli bra så måste det nästan TIG-svetas. Det kan även gå att gassvetsa ihop det med att svetsa i ett material med så låg smältpunkt (700grader C eller har jag fel) är inte lätt. Har även för mig att om man nu måste svetsa aluminum med ett MIG-agregat så är MAG att föredra. Men som jag sa i mitt förra inlägg, popnita ihop det istället. Det kan bli grymt! lycka till btw och glöm inte att lägga upp bilder på det så vi får se det.

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
600961
April 19, 2004 - 10:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Återigen.

Hur många har en TIG? Inte många. De är otroligt dyra. Därför sa jag MIG ovan. Många brukar ofta också kalla MAG för MIG (folkord). Och eftersom vi pratar med en som inte har tillgång till verkstad eller skola så nämde jag enbart exemplet "MIG".

Har inte heller riktigt förstått skillnaden på MIG / MAG. Tror det har något med gaserna, och vart själva "reaktionen" sker. Dock inte säker.

Jag sa "om han vill försöka sig på". Alltså inte göra den färdiga produkten, utan prova på lite "skitplåt". Eftersom man är "nybörjare" så bör man börja på sådant.

Men du verkar visst på fullt allvar att man kan börja sveta med en TIG svets utan problem, och allting ska bli jätte fint?

Krqagyzzz
Member
Medlem
601579
April 20, 2004 - 5:41 pm
sp_Permalink sp_Print

smurfen87 wrote: Återigen.

Hur många har en TIG? Inte många. De är otroligt dyra. Därför sa jag MIG ovan. Många brukar ofta också kalla MAG för MIG (folkord). Och eftersom vi pratar med en som inte har tillgång till verkstad eller skola så nämde jag enbart exemplet "MIG".

Har inte heller riktigt förstått skillnaden på MIG / MAG. Tror det har något med gaserna, och vart själva "reaktionen" sker. Dock inte säker.

Jag sa "om han vill försöka sig på". Alltså inte göra den färdiga produkten, utan prova på lite "skitplåt". Eftersom man är "nybörjare" så bör man börja på sådant.

Men du verkar visst på fullt allvar att man kan börja sveta med en TIG svets utan problem, och allting ska bli jätte fint?

Det har jag aldirg påstått, Jag tycker fortfarande att han skall popnita chassit. Det jag sa var bara att det är TIG som gäller om man skall svetsa Aluminum snyggt. Jag kan själv inte svetsa TIG men jga har svetsat Alu med både gas, pinne och MAG. Med mag blev det inte bra har jag för mig.

skillnaden på MIG och MAG är denna (har jag för mig, reserverar mig för ev. fel):

MIG = Malmsten Inert Gas. Gasen är inaktiv och lägger sig bara som ett skyddande lager mot syret i luften. (har jag för mig, reserverar mig för fel).

MAG = Malmsten Aktiv Gas. Gasen blander sig med svetsen på något vänster och skyddar på så sett den. (har jag för mig, reserverar mig för fel).

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
601590
April 20, 2004 - 5:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan säga att det är betydligt lättare att svetsa plexi än alu men kanske inte lika vanligt och själva svetsen är inte heller så dyr.
Men finns kanske inte många företag som har kompetensen att svetsa i plast.

Krqagyzzz
Member
Medlem
601594
April 20, 2004 - 5:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Pojo wrote: Kan säga att det är betydligt lättare att svetsa plexi än alu men kanske inte lika vanligt och själva svetsen är inte heller så dyr.
Men finns kanske inte många företag som har kompetensen att svetsa i plast.

svetsa i plast? kallas det verkligen att svetsa då?

Waco
Member
Medlem
Forum Posts: 2422
601595
April 20, 2004 - 5:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Både alu och plexi går att svetsa. Att svetsa båda är ganska svårt eftersom du måste kunna dina grejjer vad gäller alu eftersom det är så pass lätt att smälta sönder och plexxi så behöver du en ultraljudssvets för att svetsa. Så om du tänker använda dig av nått av dessa material så rekomenderar jag att du skruvar, limmar eller nitar ihop det.

Köper du hyffsat tunna skivor så tror jag inte att något av materialen är speciellt svårarbetade efter lite övande. Du kanske inte får till allt jättebra men att få till ett chassi ska inte vara så svårt. Enklaste sättet är ju att försöker bocka materialet så lite som möjligt eftersom det är det svåraste. Att skära alu eller plexxi med verktyg är inte så svårt om du har så du kan fästa det riktigt.

Pojo
Member
Medlem
601598
April 20, 2004 - 5:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Japp man använder tilläggs material där också går ju i vissa fall att svetsa (smälta) men beror ju helt på konstruktion/grej.

Pojo
Member
Medlem
601607
April 20, 2004 - 5:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Waco wrote: Både alu och plexi går att svetsa. Att svetsa båda är ganska svårt eftersom du måste kunna dina grejjer vad gäller alu eftersom det är så pass lätt att smälta sönder och plexxi så behöver du en ultraljudssvets för att svetsa. Så om du tänker använda dig av nått av dessa material så rekomenderar jag att du skruvar, limmar eller nitar ihop det.

Köper du hyffsat tunna skivor så tror jag inte att något av materialen är speciellt svårarbetade efter lite övande. Du kanske inte får till allt jättebra men att få till ett chassi ska inte vara så svårt. Enklaste sättet är ju att försöker bocka materialet så lite som möjligt eftersom det är det svåraste. Att skära alu eller plexxi med verktyg är inte så svårt om du har så du kan fästa det riktigt.

Tror du man kan svetsa på andra sätt än med ultraljud?

Svar: JA

Waco
Member
Medlem
Forum Posts: 2422
601707
April 20, 2004 - 7:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Pojo wrote: [quote=Waco]Både alu och plexi går att svetsa. Att svetsa båda är ganska svårt eftersom du måste kunna dina grejjer vad gäller alu eftersom det är så pass lätt att smälta sönder och plexxi så behöver du en ultraljudssvets för att svetsa. Så om du tänker använda dig av nått av dessa material så rekomenderar jag att du skruvar, limmar eller nitar ihop det.

Tror du man kan svetsa på andra sätt än med ultraljud?

Svar: JA

Eftersom jag inte vet av någon annan teknik som man använder för att svetsa plast och plexi så kan jag inte heller uttala mig om det, eller hur? Så ditt lilla påhopp var ju ganska onödigt.

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
601733
April 20, 2004 - 7:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: MIG = Malmsten Inert Gas. Gasen är inaktiv och lägger sig bara som ett skyddande lager mot syret i luften. (har jag för mig, reserverar mig för fel).

MAG = Malmsten Aktiv Gas. Gasen blander sig med svetsen på något vänster och skyddar på så sett den. (har jag för mig, reserverar mig för fel).

Korrekt, förutom att det är "Metal" istället för "Malmsten". Sen kan förklaringarna göras bättre, men det duger. 🙂

TERdON
Member
Medlem
601736
April 20, 2004 - 7:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: svetsa i plast? kallas det verkligen att svetsa då?

Jajemen. Där jag jobbade i somras svetsar de stora ytbehandlingskar i PP. Finns många sätt att svetsa PP - trådsvetsning, extrudersvetsning, stumsvetsning, muffsvetsning...

Går säkert lika bra att svetsa ganska många andra sorters plast också (PVC är det enda exemplet som jag kommer på som jag tror har dtor praktisk utbredning) - men det gjordes inte på den firman.

Pojo
Member
Medlem
601919
April 21, 2004 - 4:12 am
sp_Permalink sp_Print

TERdON wrote: [quote=Krqagyzzz]svetsa i plast? kallas det verkligen att svetsa då?

Jajemen. Där jag jobbade i somras svetsar de stora ytbehandlingskar i PP. Finns många sätt att svetsa PP - trådsvetsning, extrudersvetsning, stumsvetsning, muffsvetsning...

Går säkert lika bra att svetsa ganska många andra sorters plast också (PVC är det enda exemplet som jag kommer på som jag tror har dtor praktisk utbredning) - men det gjordes inte på den firman.

Japp alla de teknikerna de plaster som ärsvårast att svetsa i är väl hårdplast för den är lite speciell om jag minns rätt.

TERdON
Member
Medlem
601922
April 21, 2004 - 4:49 am
sp_Permalink sp_Print

Pojo wrote: Japp alla de teknikerna de plaster som ärsvårast att svetsa i är väl hårdplast för den är lite speciell om jag minns rätt.

Du menar nog härdplaster? Dessa går naturligtvis inte att svetsa alls, dessa är ju inte möjliga att smälta. Vill du veta varför, så är det nog en ganska rejäl kurs i materialteknik på någon högskola som gäller...

Pojo
Member
Medlem
602242
April 21, 2004 - 2:28 pm
sp_Permalink sp_Print

TERdON wrote: [quote=Pojo]Japp alla de teknikerna de plaster som ärsvårast att svetsa i är väl hårdplast för den är lite speciell om jag minns rätt.

Du menar nog härdplaster? Dessa går naturligtvis inte att svetsa alls, dessa är ju inte möjliga att smälta. Vill du veta varför, så är det nog en ganska rejäl kurs i materialteknik på någon högskola som gäller...

kanske heter härdplaster men just för att de inte smälter så går det inte som sagt att svetsa i dem.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 234
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL