Jobba på kärnkraftverk|Page 5|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Jobba på kärnkraftverk
nemmietee
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 13
sp_UserOfflineSmall Offline
1186644
March 27, 2008 - 6:40 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Nu har jag emellertid inte påstått mej vara någon stjärna i kemi/fysik/whatever, jag är bara en "vanlig" orolig medborgare, dvs lekman i ämnet.

Varför då inte försöka ta reda om det verkligen är något att vara orolig för istället för att låta fördommarna spela?

grönrealisten
Medlem
Forum Posts: 9
1186646
March 27, 2008 - 6:43 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Nu har jag emellertid inte påstått mej vara någon stjärna i kemi/fysik/whatever, jag är bara en "vanlig" orolig medborgare, dvs lekman i ämnet.
Vart vill du komma?
Vill du förbjuda folk att ha åsikter och tro som inte passar in i din akademiska värld?
Och ja, jag ger inte mycket för folk med tummarna på armbågarna vilket de flesta på forumet redan känner till.

Vad innebär det att ha "tummarna på armbågarna"?

Alla har rätt till sin åsikt. Men det betyder inte att alla åsikter är sanna. Du skriver om saker du inte förstår och håller sen envist fast vid det du skriver trots att folk som vet vad de pratar om påpekar att du har fel.

Naturlagarna bryr sig inte ett dugg om olika åsikter, de är som de är. Du kan ha vilken åsikt du vill men det förändrar inte fakta som att aktinidoxider är nästintill olösligt i vatten eller att lättvattenreaktorer inte kan explodera som tjernobyl. Ibland måste man buga sig för fakta och acceptera dom som dom är oavsett om de passar in i ens åsikter eller ej.

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
1186647
March 27, 2008 - 6:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Vart vill du komma?
Vill du förbjuda folk att ha åsikter och tro som inte passar in i din akademiska värld?
Och ja, jag ger inte mycket för folk med tummarna på armbågarna vilket de flesta på forumet redan känner till.

:)R

Det är verkligen härligt att just du skriver det, med tanke på att studenter inte får ha åsikter om skatter eller bidrag enligt dig 🙂

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1186668
March 27, 2008 - 8:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Ska man inte se detta med lite större vyer en bara kärnkraft och växthuseffekten?

Om man tänker sig att alla människor har en egen brandvarnare där 1 gram är radoaktivt så skulle 1g radioaktivt ämne i en brandvarnare motsvara ungefär 6,6 miljarder g. Detta är alltså 6 600 000 000g eller 6 600 ton.

Sveriges yta är ungefär 450 000 kvadratkilometer.

Detta innebär att vi skulle ha 0,014 ton radioaktivitet på en kvadratkilometer. En kvadratkilometer är är en miljon rutor på en meter i formen av 1000x1000 rutor a 1x1 meter.

Detta innebär att vi skulle ha 0,014 kg radioaktivitet per kvadratmeter.

En chokladbit på 100 gram skulle ta upp en yta på 7,14 kvadratmeter för att få samma intensitet som det radioaktiva ämnet.

Självklart är den radioaktiva strålningen betydligt farligare än vad choklad är. Men detta säger kanske en del om hur man skall titta på olika sakers strorlek och innebörd.

Utifrån detta kan man direkt konstatera utifrån dom saker naturen har orsakat så är människornas värsta vapen ändå bara en droppe i havet.

Såg tidigare ett program där det diskuterades om en viss typ av glas man hittat i sahara. Man funderade länge på om det var skapat av naturen eller människan, och det var helt klart inte diamant men endå skapat på samma sätt. Självklart diskuterades det och man kom fram till att det borde varit en asteroid som kom med sådan hög hastighet att den brann upp på väg mot jorden och sedan den krockat med bergen i sahara omvandlat dessa till damm och på vissa platser (den hetaste förmodligen) även glas. Glaset skulle alltså ha varit sten från början och sahara skulle ha varit berg och inte sandbankar.

Denna beskrivning är självklart väldigt kortfattad, och filmen säger betydligt mer. Men tänk dig en asteroid som har samma dimeter som afrika, då kommer ändå atombomben kännas ganska fjuttig.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1186675
March 27, 2008 - 9:32 pm
sp_Permalink sp_Print

nemmietee wrote: Varför då inte försöka ta reda om det verkligen är något att vara orolig för istället för att låta fördommarna spela?

Harrisburg och Tjernobyl räcker bra som exempel på kärnkraftens "ofarlighet" för mitt vidkommande. Jag har även pratat med och känner folk som brukat jobba på bl.a Forsmark, inga jag ens skulle be om hjälp med något hemma.
Hur bra det än ser ut på papperet så är det ändock människor som jobbar på kärnkraftverken, det räcker för min del..
Fast det kanske är en fördom att tro att det som hände i Harrisburg verkligen hände? Det är ju trots allt osannolikt att det hände.
Teorier och teoretiker är en sak, verkligheten en annan. Detta beroende på att teoretikerna i de flesta fall utgår från exakt precision och perfektion, dessvärre så åldras materiel och beräkningar som var aktuella på papperet kanske inte står så högt i värde efter låt säga 20 år.

Hulto wrote: :)R

Det är verkligen härligt att just du skriver det, med tanke på att studenter inte får ha åsikter om skatter eller bidrag enligt dig 🙂

Nu vet jag inte riktigt hur du ramlade in i diskussionen, men det där var en tämligen korkad inflikning iom att det inte stämmer.

grönrealisten wrote: Vad innebär det att ha "tummarna på armbågarna"?

Att endast inneha teoretiska kunskaper och inte kunna utföra den minsta praktiska syssla på ett bra sätt. Jag misstänker att du befinner dej väldigt nära det epitetet med tanke på att du behöver fråga.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

grönrealisten
Medlem
1186703
March 27, 2008 - 11:05 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Harrisburg och Tjernobyl räcker bra som exempel på kärnkraftens "ofarlighet" för mitt vidkommande. Jag har även pratat med och känner folk som brukat jobba på bl.a Forsmark, inga jag ens skulle be om hjälp med något hemma.
Hur bra det än ser ut på papperet så är det ändock människor som jobbar på kärnkraftverken, det räcker för min del..
Fast det kanske är en fördom att tro att det som hände i Harrisburg verkligen hände? Det är ju trots allt osannolikt att det hände. .

Inte en enda individ tog skada av TMI olyckan i Harrisburg, inte heller fanns det någon risk för att någon skulle kunna skadas. På vilket sätt är då TMI ett bevis på att kärnkraft är farligt? Om något var Harrisburg ett lysande bevis på att även om operatörerna begår idiotiska misstag så innebär det ändå inte någon fara för omgivningen.

Tjernobyl var en katastrof, men inte relevant för diskussion om svensk kärnkraft. På grund av sin design och de material som användes i reaktorn så kunde reaktorn försättas i ett läge där en ökad effekt skapar en naturlig positiv feedback som i sin tur ökar effekten ännu mer. Kärnreaktionen kunde skena iväg.

Det kan inte hända i en lättvattenreaktorn eftersom en effektökning i en lättvattenreaktor leder till att klyvattnet kokar bort. Men kylvattnet har även rollen som neutronmoderator, med andra ord genom att neutroner kolliderar med väteatomer i vattnet så sänks deras energi tills den är låg nog för att kunna orsaka nya fissioner. Förlust av vatten då effekten ökar skapar en naturlig negativ feedback som slår av kärnreaktionen oavsett vad operatörer gör och oavsett om reaktorn har designbrister.

Det är fysiskt omöjligt(notera att jag säger omöjligt och inte osannolikt) för kärnreaktionen i en lättvattenreaktor att fortsätta eller skena iväg ifall moderatormaterialet försvinner, det är som att försöka hålla en låga vid liv efter att allt syre konsumerats. Vissa saker beror helt och hållet på naturlagar och inte på mänskligt ingripande eller mänskligt konstruerade system.

Andra industrier har för den delen orsakat värre katastrofer, Bhhopal i Indien och Banqiao i Kina är exempel. Jag hör inte dig förespråka att lägga ner vattenkraft på grund av Banqiao eller kemiindustrin på grund av Bhopal?

ilg@dd wrote:
Teorier och teoretiker är en sak, verkligheten en annan. Detta beroende på att teoretikerna i de flesta fall utgår från exakt precision och perfektion, dessvärre så åldras materiel och beräkningar som var aktuella på papperet kanske inte står så högt i värde efter låt säga 20 år.
.

Du verkar inte riktigt förstå hur vetenskap är uppbyggd. Vad teoretiker utgår från och vilka approximationer de gör varierar från situation till situation, men om den teoretiska metoden inte leder till en korrekt förutsägelse av verkligheten så är den värdelös och kasseras.
Vad tror du beskriver hur elektronerna rör sig i alla datorkomponenter? Solid state fysik, utan den teorin hade ingen transistor existerat!
Vad beskriver hur din bilmotor fungerar? Statistisk fysik!
Vad beskriver hur en reaktor beter sig? Transport teori!
All teknik du använder i din vardag bygger på fysikaliska teorier som är utvecklade av de teoretiker du verkar ha så låg åsikt om. Massor av teknik säkerhetstestas nuförtiden till stor del genom datormodeller som bygger på fysikaliska teorier, du borde kanske undvika att flyga eller köra bil i fortsättningen? Det är genom teorier man förstår verkligheten, utan dom är man blind och vilse.

ilg@dd wrote: Att endast inneha teoretiska kunskaper och inte kunna utföra den minsta praktiska syssla på ett bra sätt. Jag misstänker att du befinner dej väldigt nära det epitetet med tanke på att du behöver fråga.

Om du känner dig tvungen att dra förhastade slutsatser om mig så go ahead. Tror du alla akademiker är teoretiker? Jag har all praktiskt erfarenhet jag behöver för att diskutera kärnteknik, fast du kanske inte tycker det är praktisk kunskap att kunna rigga upp experiment för att mäta neutronflöden, handskas med radioaktiva preparat etc? Det kanske är mer relevant att kunna plocka isär en trasig diskmaskin.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1186706
March 27, 2008 - 11:22 pm
sp_Permalink sp_Print

grönrealisten wrote:
Inte en enda individ tog skada av TMI olyckan i Harrisburg, inte heller fanns det någon risk för att någon skulle kunna skadas. På vilket sätt är då TMI ett bevis på att kärnkraft är farligt? Om något var Harrisburg ett lysande bevis på att även om operatörerna begår idiotiska misstag så innebär det ändå inte någon fara för omgivningen.

När har jag pratat om bevis för något?
För att vara "forskare" tycker jag du visar prov på en eländig läsförståelse.

grönrealisten wrote:
Tjernobyl var en katastrof, men inte relevant för diskussion om svensk kärnkraft. På grund av sin design och de material som användes i reaktorn så kunde reaktorn försättas i ett läge där en ökad effekt skapar en naturlig positiv feedback som i sin tur ökar effekten ännu mer. Kärnreaktionen kunde skena iväg.

Ryssarna och jänkarna var först med att färdas i rymden bl.a, jag skulle nog inte som Svensk "forskare" dissa dessa stora nationer på det sätt du gör.. När gjorde Sverige och deras forskare några större landvinningar senast?

grönrealisten wrote:
Det kan inte hända i en lättvattenreaktorn eftersom en effektökning i en lättvattenreaktor leder till att klyvattnet kokar bort. Men kylvattnet har även rollen som neutronmoderator, med andra ord genom att neutroner kolliderar med väteatomer i vattnet så sänks deras energi tills den är låg nog för att kunna orsaka nya fissioner. Förlust av vatten då effekten ökar skapar en naturlig negativ feedback som slår av kärnreaktionen oavsett vad operatörer gör och oavsett om reaktorn har designbrister.

Som tidigare sagt, jag är lekman i ämnet och har inget större intresse av din hobbyverksamhet och egna rön.

grönrealisten wrote:
Det är fysiskt omöjligt(notera att jag säger omöjligt och inte osannolikt) för kärnreaktionen i en lättvattenreaktor att fortsätta eller skena iväg ifall moderatormaterialet försvinner, det är som att försöka hålla en låga vid liv efter att allt syre konsumerats. Vissa saker beror helt och hållet på naturlagar och inte på mänskligt ingripande eller mänskligt konstruerade system.

Harrisburg och Tjernobyl betraktades också som osannolikt säkra anläggningar på sin tid och den tidens forskare.
Forskning och vetenskap är i mina ögon ungefär lika tillförlitliga i sin "bevisning" som pastorn i predikstolen. Dess bevisning håller lika länge som ett gäng ansedda forskare är överens, dvs en generation i bästa fall.

grönrealisten wrote:
Andra industrier har för den delen orsakat värre katastrofer, Bhhopal i Indien och Banqiao i Kina är exempel. Jag hör inte dig förespråka att lägga ner vattenkraft på grund av Banqiao eller kemiindustrin på grund av Bhopal?

Jaha, och vad har det med saken att göra herr "forskare"?

grönrealisten wrote: Om du känner dig tvungen att dra förhastade slutsatser om mig så go ahead. Tror du alla akademiker är teoretiker? Jag har all praktiskt erfarenhet jag behöver för att diskutera kärnteknik, fast du kanske inte tycker det är praktisk kunskap att kunna rigga upp experiment för att mäta neutronflöden, handskas med radioaktiva preparat etc? Det kanske är mer relevant att kunna plocka isär en trasig diskmaskin.

Hahaha, ja, du ser ju själv vad du skriver.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1186707
March 27, 2008 - 11:24 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Som tidigare sagt, jag är lekman i ämnet och har inget större intresse av din hobbyverksamhet och egna rön.

Men ändå har du inga som helst problem att sitta och racka ner på hans åsikter? 🙄

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
1186708
March 27, 2008 - 11:26 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Harrisburg och Tjernobyl betraktades också som osannolikt säkra anläggningar på sin tid och den tidens forskare.

Tjornobyl styrdes av politiskt tillsatta människor med noll kunskap om kärnkraft. Att du är så kritisk mot SKI men inte mot Sovjets motsvarighet tycker jag är ganska konstigt.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1186710
March 27, 2008 - 11:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Men ändå har du inga som helst problem att sitta och racka ner på hans åsikter? 🙄

Definiera "Racka ner"..
Grabben börjar skriva noveller om kärnkraftens ofarlighet riktade mot mej p.g.a att jag är emot kärnkraft.
Kika igenom tråden lite nogrannare och kom sen och säg att det är jag som "rackar ner"..
Jag har flera gånger påtalat det faktum att jag är lekman i ämnet och inte är speciellt intresserad av vad han lärt sej i skolan.

Hulto wrote: Tjornobyl styrdes av politiskt tillsatta människor med noll kunskap om kärnkraft. Att du är så kritisk mot SKI men inte mot Sovjets motsvarighet tycker jag är ganska konstigt.

Och här kommer Hulto halkandes på sitt bananskal igen, fullständigt ovetande om vad jag tycker och tänker, dock måste han försöka pracka på mej en åsikt igen..
🙄
Har jag ens nämnt Sovjets motsvarighet till SKI i någon mening?

Jonas Klar
Member
Medlem
1186711
March 27, 2008 - 11:35 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Definiera "Racka ner".

ilg@dd wrote: För att vara "forskare" tycker jag du visar prov på en eländig läsförståelse.

EDIT: Och nej, jag tänker inte läsa hela tråden, jag är rädd att jag kommer lära mig något av det. Det kan ju påverka min inbillade trygghet. 🙄

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1186712
March 27, 2008 - 11:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: EDIT: Och nej, jag tänker inte läsa hela tråden, jag är rädd att jag kommer lära mig något av det. Det kan ju påverka min inbillade trygghet. 🙄

Kan tänka mej det, men att lägga dej i känner du dej tvungen till..
:cy:
Ja, hans läsförståelse är under all kritik, detta baseras på det faktum att han svarar oftast på frågor som inte ställts, och baserar detta på åsikter jag aldrig uttryckt..
Läs postningarna i tur och ordning, sitt inte bara och plocka ut negativa meningar ur dess sammanhang.

Jonas Klar
Member
Medlem
1186714
March 27, 2008 - 11:45 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Kan tänka mej det, men att lägga dej i känner du dej tvungen till

Ja, då har vi något gemensamt. Vackert. Du må läsa, men det verkar inte göra någon större skillnad.

grönrealisten
Medlem
1186717
March 28, 2008 - 12:14 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: När har jag pratat om bevis för något?
För att vara "forskare" tycker jag du visar prov på en eländig läsförståelse.

Har du inget bättre att komma med? Du skrev exempel och jag skrev bevis. Meningen i detta sammanhanget är densamma.

ilg@dd wrote: Ryssarna och jänkarna var först med att färdas i rymden bl.a, jag skulle nog inte som Svensk "forskare" dissa dessa stora nationer på det sätt du gör.. När gjorde Sverige och deras forskare några större landvinningar senast?

En idiotisk design är en idiotisk design oavsett vilket land som bygger det. Vad svenskar har gjort är inte relevant för om andra länders teknik är idiotisk. Men svenskar har gjort mycket i jämförelse med hur små och obetydliga vi är.

ilg@dd wrote: Som tidigare sagt, jag är lekman i ämnet och har inget större intresse av din hobbyverksamhet och egna rön.

Det är inte mina egna rön eller min hobbyverksamhet, det är helt enkelt grundläggande fakta om hur en reaktor fungerar. Jag förmodar att du inte är intresserad när fakta inte riktigt stämmer med din åsikt? Varför vill du så gärna tro att våra reaktorer är farliga?

ilg@dd wrote: Harrisburg och Tjernobyl betraktades också som osannolikt säkra anläggningar på sin tid och den tidens forskare.
Forskning och vetenskap är i mina ögon ungefär lika tillförlitliga i sin "bevisning" som pastorn i predikstolen. Dess bevisning håller lika länge som ett gäng ansedda forskare är överens, dvs en generation i bästa fall.

Snälla människa, sluta hitta på saker, redan på 50-60 talet skrev västvärlden lagar och regler som inte hade tillåtit en reaktor som tjernobyl att byggas, ryssarna däremot sket totalt i säkerhet. Det var allmänt välkänt även då att en sådan design är ostabil.
Harrisburg var dock en säker anläggning vilket olyckan bevisade. Om det värsta som kan hända inte skadade en enda person, är det inte bevis på säkerhet?

Det är plågsamt uppenbart att du inte har en aning alls om vad vetenskap handlar om. Newton dog för länge sen, ändå beter sig gravitationen exakt likadant då som nu. Långt efter jag är död kommer neutronerna i reaktorer fortsätta bete sig på samma sätt som de gör och det jag skrivit om reaktorsäkerhet kommer förbli lika sant. Det som har gång på gång verifierats genom experiment är sant och kommer förbli sant oavsett vilken generation forskare det handlar om. Vetenskap handlar inte om åsikter.

ilg@dd wrote: Hahaha, ja, du ser ju själv vad du skriver.

Japp jag ser själv vad jag skriver. Vad i det jag skrev är fel?

ilg@dd wrote: Grabben börjar skriva noveller om kärnkraftens ofarlighet riktade mot mej p.g.a att jag är emot kärnkraft.
Kika igenom tråden lite nogrannare och kom sen och säg att det är jag som "rackar ner"..
Jag har flera gånger påtalat det faktum att jag är lekman i ämnet och inte är speciellt intresserad av vad han lärt sej i skolan.

Aha så det är att racka ner på dig när jag påpekar att du inte vet vad du talar om och förklarar varför dina åsikter inte har något med verkligheten att göra? "Novellerna" var ett försök att förklara hur det faktiskt fungerar. Jag gjorde misstaget att anta att då du diskuterar ett ämne så kanske du vill veta hur det hela fungerar. Men du diskuterar uppenbarligen bara för att vädra dina egna åsikter oavsett hur felaktiga de är. Sjäva tanken på att byta åsikt då bevis förs fram måste kännas väldigt främmande för dig?

Nåja du får gärna förbli ignorant om du så väljer, det är iallafall meningslöst att fortsätta denna diskussionen.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1186727
March 28, 2008 - 5:33 am
sp_Permalink sp_Print

grönrealisten wrote:
det är iallafall meningslöst att fortsätta denna diskussionen.

Härligt att du äntligen insett det.

nemmietee
Medlem
1186728
March 28, 2008 - 6:39 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd, jag har en liten fråga, är du öppen för att omrevidera din syn på kärnkraften? Eller har du bestämt dig, kärnkraft = nej?

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
1186732
March 28, 2008 - 7:36 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Och här kommer Hulto halkandes på sitt bananskal igen, fullständigt ovetande om vad jag tycker och tänker, dock måste han försöka pracka på mej en åsikt igen..
🙄
Har jag ens nämnt Sovjets motsvarighet till SKI i någon mening?

Nej, det har du inte. Man att du säger att Tjernobyl var ett säkert kärnkraftverk utan att tänka kritiskt är väldigt konstigt. Sovjet var en diktatur där allt styrdes politiskt, i de många fall på sätt som gjorde att invånarna inte hade någon aning om saker. Sovjet kunde det här med att mörka brister (precis som de flesta andra diktaturer), ändå hävdar du att Tjernobyl var säkert (något som det uppenbarligen inte var pga okunniga politiskt tillsatta personer som styrde (den mänskliga faktorn), felkonstruerad reaktor samt en reaktor av dålig typ (kolmodererad, jag tror inte att jag behöver skriva så mycket om dess nackdelar)).

Och jag har inte på något sätt prackat på dig en åsikt. Du sa att Tjernobyl var ett säkert kärnkraftverk, jag hävdar att du inte tänker kritiskt bara för att det gynnar dig att hävda att Tjernobyl var säkert - något som inte stämmer. Att inte tänka kritiskt är inte en åsikt...

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1186733
March 28, 2008 - 8:19 am
sp_Permalink sp_Print

nemmietee wrote: ilg@dd, jag har en liten fråga, är du öppen för att omrevidera din syn på kärnkraften? Eller har du bestämt dig, kärnkraft = nej?

Du vet uttrycket "det går inte att lära gamla hundar att sitta"?
Slår man upp det är det en bild på ilg@dd :p

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1186746
March 28, 2008 - 11:31 am
sp_Permalink sp_Print

Hulto wrote: Nej, det har du inte. Man att du säger att Tjernobyl var ett säkert kärnkraftverk utan att tänka kritiskt är väldigt konstigt. Sovjet var en diktatur där allt styrdes politiskt, i de många fall på sätt som gjorde att invånarna inte hade någon aning om saker. Sovjet kunde det här med att mörka brister (precis som de flesta andra diktaturer), ändå hävdar du att Tjernobyl var säkert (något som det uppenbarligen inte var pga okunniga politiskt tillsatta personer som styrde (den mänskliga faktorn), felkonstruerad reaktor samt en reaktor av dålig typ (kolmodererad, jag tror inte att jag behöver skriva så mycket om dess nackdelar)).

Och jag har inte på något sätt prackat på dig en åsikt. Du sa att Tjernobyl var ett säkert kärnkraftverk, jag hävdar att du inte tänker kritiskt bara för att det gynnar dig att hävda att Tjernobyl var säkert - något som inte stämmer. Att inte tänka kritiskt är inte en åsikt...

Är det meningen "Harrisburg och Tjernobyl betraktades också som osannolikt säkra anläggningar på sin tid och den tidens forskare." du fastnat i?
Om du läser den meningen en gång till och funderar lite så kanske du inser att det inte är jag personligen som anser att Tjernobyl var ett "säkert" kärnkraftverk.

nemmietee: Nej, jag är fortfarande emot en utbyggnad av kärnkraften. Vi har haft en demokratisk folkomröstning angående detta vars resultat jag respekterar.

nemmietee
Medlem
1186751
March 28, 2008 - 12:21 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: nemmietee: Nej, jag är fortfarande emot en utbyggnad av kärnkraften. Vi har haft en demokratisk folkomröstning angående detta vars resultat jag respekterar.

Förespråkar du byte till vänstertrafik också?

Så vad folket tyckte 1980 ska gälla för evigt? Ganska absurt, vi kanske skulle skippa valet 2010 när vi ändå håller på? Det va ju en demokratisk folkomröstning 2006, den måste man ju respektera!

Så om vi bortser ifrån omröstningen 1980, skulle det då finnas en chans att du skulle förespråka en utbyggnad? Eller har du bestämt dig?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 20
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL