March 14, 2001
Shit va kass du ilg@dd är på att disskutera saker när det inte riktigt går som du vill. grönrealist svarar med fakta och kunskap och det enda du kan komma med är att klanka ner på honom och peka på ord när man förstår precis vad som menas. Han skriver hur det fungerar i en lättvattenreaktorn men du bara anser det är "hobbyverksamhet och egna rön", det är inga egna påhitt utan fakta.
Att du är emot kärnkraft får man väl acceptera men att snacka bort all fakta som du gör är ju bara väldigt arrogant.
edit. Jo men det är klart en omröstning för 28 år sedan ska gälla i all framtid, kunskapen om kärnkraften har ju knappast blivit bättre. 🙄
Nog för att om det skulle bli en nu omröstning i dagsläget så skulle det nog bli samma resultat då det är alldeles för liten kunskap hos folket om kärnkraft. Media gör ju inte saken bättre hellre då problemen i Forsmark framstår som rena världskatastroferna, det märks ju i denna tråd också, inte för att det kanske är småfel som kan förbises men ändå.
nemmietee wrote: Förespråkar du byte till vänstertrafik också?
Så vad folket tyckte 1980 ska gälla för evigt? Ganska absurt, vi kanske skulle skippa valet 2010 när vi ändå håller på? Det va ju en demokratisk folkomröstning 2006, den måste man ju respektera!
Så om vi bortser ifrån omröstningen 1980, skulle det då finnas en chans att du skulle förespråka en utbyggnad? Eller har du bestämt dig?
God dag yxskaft.
Vad i meningen "Nej, jag är fortfarande emot en utbyggnad av kärnkraften." var det du inte förstod?
Folkomröstningen om kärnkraften var ett val angående vad folket tyckte skulle hända med kärnkraften framledes.
75,7% av de röstberättigade tyckte då till, således sitter du i princip och idiotförklarar 75,7% av dåvarande röstberättigade medborgare..
Hört talas om demokrati?
Snorch wrote: Shit va kass du ilg@dd är på att disskutera saker när det inte riktigt går som du vill. grönrealist svarar med fakta och kunskap och det enda du kan komma med är att klanka ner på honom och peka på ord när man förstår precis vad som menas. Han skriver hur det fungerar i en lättvattenreaktorn men du bara anser det är "hobbyverksamhet och egna rön", det är inga egna påhitt utan fakta.
Att du är emot kärnkraft får man väl acceptera men att snacka bort all fakta som du gör är ju bara väldigt arrogant.
Som jag skrivit tidigare är jag ingen expert i ämnet, och har ej heller för avsikt att förkovra mej i det.
Jag blir än mer oroad när kommande generationer uppenbarligen lider stor brist på läsförståelse och inte kan förstå skriven text, hur säkra kan deras konstruktioner bli?
Och jag vidhåller fortfarande att jag är en orolig medborgare som INTE vill ha kärnkraft i långa loppet. De som finns i drift kan få tuffa på så länge de är att betrakta som "säkra".
Vad det gäller fakta angående kärnkraften (Om jag nu mot förmodan skulle börja intressera mej för det) så söker jag nog det på andra ställen än NH's forum..
*Edit*
Det råder för närvarande ingen brist på el i Sverige och ej heller de närmsta åren, vi har tvärtom ett överskott, så diskussionen är egentligen helt överflödig.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
March 14, 2001
ilg@dd wrote: Som jag skrivit tidigare är jag ingen expert i ämnet, och har ej heller för avsikt att förkovra mej i det.
Jag blir än mer oroad när kommande generationer uppenbarligen lider stor brist på läsförståelse och inte kan förstå skriven text, hur säkra kan deras konstruktioner bli?
Och jag vidhåller fortfarande att jag är en orolig medborgare som INTE vill ha kärnkraft i långa loppet. De som finns i drift kan få tuffa på så länge de är att betrakta som "säkra".
Vad det gäller fakta angående kärnkraften (Om jag nu mot förmodan skulle börja intressera mej för det) så söker jag nog det på andra ställen än NH's forum..
Det är ju uppenbart att du inte har något annat att komma med så då måste du klaga på läsförståelsen istället.
Jag tolkar din text där du skrev
"Harrisburg och Tjernobyl räcker bra som exempel på kärnkraftens "ofarlighet" för mitt vidkommande."
som att du ser det som ett bevis på kärnkraften är farlig, de må vara en feltolkning men i sammanhanget tycker jag det är väldigt fjantigt att klaga på läsförståelsen. Jag tror heller inte att du kommit med ett bättre svar om han skippat "bevis".
Det är precis det jag menar med att grönrealists svar är fakta och inte påhittade saker, man kan läsa detta på andra ställen som kan anses mer trovärdiga än NHs forum.
March 17, 2008
ilg@dd wrote: och har ej heller för avsikt att förkovra mej i det.
Den där meningen säger ganska mycket om dig ilg@dd.
Snorch wrote: Det är ju uppenbart att du inte har något annat att komma med så då måste du klaga på läsförståelsen istället.
Jag tolkar din text där du skrev
"Harrisburg och Tjernobyl räcker bra som exempel på kärnkraftens "ofarlighet" för mitt vidkommande."
som att du ser det som ett bevis på kärnkraften är farlig, de må vara en feltolkning men i sammanhanget tycker jag det är väldigt fjantigt att klaga på läsförståelsen. Jag tror heller inte att du kommit med ett bättre svar om han skippat "bevis".Det är precis det jag menar med att grönrealists svar är fakta och inte påhittade saker, man kan läsa detta på andra ställen som kan anses mer trovärdiga än NHs forum.
Det är en viss skillnad på exempel och bevis, det där bekräftar ju bara vad jag skrev tidigare angående läsförståelseproblem. Tjernobyl och Harrisburg är exempel på att det kan gå fel i mina ögon, jag är helt inne på att och vet även av erfarenhet att saker kan gå käpprätt åt helvete när det är folk inblandade iom att det handlar om olika individer med olika tankesätt.
Klandra mej gärna när jag framhäver felaktig fakta eller rejält felaktiga påståenden, men sitt för böfvelen inte och skriv en massa dynga som inte har något alls att göra med vad jag tycker och tänker.
Jag har för övrigt aldrig påstått att grönrealisten har fel i vad han framhäver som fakta, däremot är det inget som jag kommer att lägga på minnet eftersom ämnet är för mej totalt ointressant.
nemmietee wrote: Den där meningen säger ganska mycket om dig ilg@dd.
För en med narcissistiska drag är det fullt möjligt att den gör det..
Du kan förmodligen godtyckligt plocka en hel drös meningar jag skrivit ur sitt sammanhang och hitta roligare saker.
Men för att spä på det hela kan även nämnas att knyppling, virkning och stickning inte heller är ämnen jag ämnar förkovra mej i. Vad får du ut av det?
:cy:
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
April 10, 2003
ilg@dd wrote:
nemmietee: Nej, jag är fortfarande emot en utbyggnad av kärnkraften. Vi har haft en demokratisk folkomröstning angående detta vars resultat jag respekterar.
skulle du då om vi hadde en ny folkomröstning om att bygga ut kärnkraften och det blev ja idag sätta dig emot det beslutet eller finna dig i "Folkets vilja"?
Edit: Grönrealisten om du har mer intresant fakta att tillgå om ämnet skulle jag vara högst intreserad att ta del av den. Och se inte diskutionen som meningslös då jag för en har funnit den mycket intresant.
Tyrfing wrote: skulle du då om vi hadde en ny folkomröstning om att bygga ut kärnkraften och det blev ja idag sätta dig emot det beslutet eller finna dig i "Folkets vilja"?
Naturligtvis finge jag acceptera det, likväl som jag accepterar att borgarna nu demonterar välfärden i Sverige.
April 10, 2003
ilg@dd wrote: Naturligtvis finge jag acceptera det, likväl som jag accepterar att borgarna nu demonterar välfärden i Sverige.
Ok ville bara veta då jag skulle finna det intersant med en omröstning då vi i prinsip har en hellt ny generation röstberättiga medborgare i svergie som är mer påverkade av beslutet som togs för 28år sen än en stor grupp som medvärkade i den är i dagsläget.
March 14, 2001
ilg@dd wrote: Det är en viss skillnad på exempel och bevis, det där bekräftar ju bara vad jag skrev tidigare angående läsförståelseproblem. Tjernobyl och Harrisburg är exempel på att det kan gå fel i mina ögon, jag är helt inne på att och vet även av erfarenhet att saker kan gå käpprätt åt h*****e när det är folk inblandade iom att det handlar om olika individer med olika tankesätt.
Klandra mej gärna när jag framhäver felaktig fakta eller rejält felaktiga påståenden, men sitt för böfvelen inte och skriv en massa dynga som inte har något alls att göra med vad jag tycker och tänker.
Jag har för övrigt aldrig påstått att grönrealisten har fel i vad han framhäver som fakta, däremot är det inget som jag kommer att lägga på minnet eftersom ämnet är för mej totalt ointressant.
Visst är det skillnad på exempel och bevis, men frågan och svaret tidigare var så enkel att förstå att egentligen inte behövt påpeka det, eller jo visst det har du kunnat men det fanns inga skäl att helt babbla bort frågan och svaret som du gjorde. Men skit samma, du vill ju inte veta något om detta så det spelar väl ingen roll.
Du har en jävla förmåga att övetolka och överdriva allt möjligt, jag skriver att jag tror att du inte svarat på annat sätt om han skippat ordet "bevis", du svara med att jag sprider en mass dynga som inte har något att göra med hur du tycker och tänker. Så dynga eller inte dynga, det är precis vad jag tror och tycker om dig och tror får vi väl alla göra, till och med du, eller?
Så att när du skriver "inget större intresse av din hobbyverksamhet och egna rön" som svar på hans fakta betyder inte att du tycker han har fel? Jag vet inte, är det läsförståelsen det är fel på igen, eller kanske din skrivförståelse?
March 27, 2008
Tyrfing wrote:
Edit: Grönrealisten om du har mer intresant fakta att tillgå om ämnet skulle jag vara högst intreserad att ta del av den. Och se inte diskutionen som meningslös då jag för en har funnit den mycket intresant.
Kul att höra att diskussionen gjort någon nytta. Det finns så mycket fakta att det är svårt att veta vars man ska börja 🙂 Men läs och kommentera gärna på min blogg
http://gronarealisten.blogg.se/
Det mesta jag skriver handlar om kärnteknik och är alltid fullständigt refererat. Just nu uppdaterar jag den tyvär inte så ofta som jag vill eftersom jag stressar en hel del med mitt exjobb. Men jag ska skärpa till mig och skriva mer igen snart 😀 Speciellt om mitt exjobb och den reaktortyp det handlar om(toriumdriven molten salt reaktor).
Snorch wrote:
Du har en j**la förmåga att övetolka och överdriva allt möjligt,
Jag blir förbannad och då kanske en aning aggresiv i mina inlägg när någon försöker ta av mej rätten att ha en egen ståndpunkt, tro, eller bara ett tyckande i frågor, sen kan du ju försöka läsa debatanternas inlägg i dess helhet och ev. försöka förstå helheten i dessa, inte bara rycka meningar här och där efter eget godtycke.
I didn't do first blood typ.
Snorch wrote:
Så att när du skriver "inget större intresse av din hobbyverksamhet och egna rön" som svar på hans fakta betyder inte att du tycker han har fel? Jag vet inte, är det läsförståelsen det är fel på igen, eller kanske din skrivförståelse?
Jag antar att det är en hobby eller kanske rent av en mani när en kille reggar sej på ett nytt forum enbart i syfte att gå offtopic i en tråd.
Jag är t.ex förtjust i korv och mos, men bara för att jag skriver det är jag knappast intresserad av en lång berättelse om hur korven och mosen upptäcktes eller nya rön angående tillverkningen av dessa produkter.
Antagligen är detta inte speciellt intressant för t.ex dej som enbart hoppat in i tråden för att provocera fram ytterligare inlägg som du kan feltolka.
March 14, 2001
ilg@dd wrote: Jag blir förbannad och då kanske en aning aggresiv i mina inlägg när någon försöker ta av mej rätten att ha en egen ståndpunkt, tro, eller bara ett tyckande i frågor, sen kan du ju försöka läsa debatanternas inlägg i dess helhet och ev. försöka förstå helheten i dessa, inte bara rycka meningar här och där efter eget godtycke.
I didn't do first blood typ.
Är det det du tror att jag försöker så är det du som misstolkat mig.
Och du rycker inte meningar som passar dig, eller rättare sagt när det inte passar dig klagar du på något annat. Men visst jag är inte mycket bättre här det vet jag, men där är skillnaden mellan oss, jag vet det, inte du.
Ja jag har läst och förstår helheten i de andras inlägg, är det något speciellt du tycker jag helt har förbisett i mina sätt att "rycka" meningar?
ilg@dd wrote: Jag antar att det är en hobby eller kanske rent av en mani när en kille reggar sej på ett nytt forum enbart i syfte att gå offtopic i en tråd.
Jag är t.ex förtjust i korv och mos, men bara för att jag skriver det är jag knappast intresserad av en lång berättelse om hur korven och mosen upptäcktes eller nya rön angående tillverkningen av dessa produkter.
Antagligen är detta inte speciellt intressant för t.ex dej som enbart hoppat in i tråden för att provocera fram ytterligare inlägg som du kan feltolka.
Jag provocerar inte, jag ifrågasätter dig bara, och tycker du feltolkar minst lika mycket så där är vi lika i så fall.
Snorch wrote: Jag provocerar inte, jag ifrågasätter dig bara, och tycker du feltolkar minst lika mycket så där är vi lika i så fall.
Vad har jag feltolkat?
March 10, 2002
Hade Ilg@dd fått bestämma hade vi fortfarande bott i grottor. Då hade alla levt i samma misär!
Dehman wrote: Hade Ilg@dd fått bestämma hade vi fortfarande bott i grottor. Då hade alla levt i samma misär!
Fyllot tänkte till igen och lyckades fatta absolut ingenting, som vanligt med andra ord.
:cy:
Dehman wrote: Vad har detta med min förståelse att göra? Jag påpekar bara självklarheter.
Nej då, du misslyckas grovt när du tänker till och fabulerar ihop en "sanning" som du i din ensamhet tycker låter kul. Det är synd om dej Dehman, du är en patetisk figur.
1 Guest(s)