February 9, 2012
Jag såg precis filmen. Ganska underhållande faktiskt! 🙂
Filmen har ju blivit ganska sågad av Steve Wozniak (Jobs barndomskompis, och utvecklare av dom första Apple-datorerna) då han menar att filmen gav för mycket creds till Steve Jobs, medans flera av dom riktiga ingenjörerna nedtonats:
Wozniak Says `Lot of Things Wrong' With Jobs Movie: Video - Bloomberg
Däremot vill Wozniak ge sin bortgångna vän fullskaliga creds för eran av "i" produkter - iPod, iPhone osv.
Själv vet jag inte vad jag ska tro, men ett som är säkert är att Steve Jobs blev riktigt framgångsrik det här milleniet iaf.
Kan ju även säga att jag blev grymt taggad att införskaffa en Raspberry Pi eller plocka fram min gamla Commodore 64 o börja programmera igen under filmens gång. Så filmen lyckades helt klart fånga en liten glimt av den magiska känslan datorer gav på den tiden 🙂
Nån annan som har nått att säga om filmen? Kanske om skådespeleriet, känslan eller faktan som presenterades genom filmen?
PS. Postar utanför filmtråden eftersom detta ska vara nån slags filmatiserad dokumentär om Steve Jobs liv, och med dator/IT-tema.
November 27, 2003
Jag har sett den och tyckte det var en ganska dålig film faktiskt. Den håller sig inte till de fakta vi vet och den målar faktiskt upp Jobs som en bitvis hemskare person än han var känd som. I andra delar får man bilden av att han gjorde allt, vilket inte heller stämmer.
Filmen rörde till det rejält helt enkelt. Kutcher må ha kosmetiska liknelser med Jobs, men där slutar det. Han är ingen bra skådespelare och Jobs förtjänar bättre.
July 14, 2005
Har sett Pirates of Silicon Valley också, minns särskilt när Bill Gates förklarar att man skall få köparen att inse att de behöver det man har och sedan vara den enda som har det....typ.
Annars är det man dregglade över i PC-tidningen förr OS-tester mellan Solaris, Windows NT, IBM OS/2 samt NeXT av Steve Jobs.
October 28, 2002
Aston Kutcher är visserligen lik Jobs, men känns ändå fel i rollen. Filmen följer boken ganska väl och det blir väldigt tråkigt, den radar upp händelserna en efter en och går igenom dom. Verklighetstrogen eller inte, tråkig är den.
Läser man Sagan om Ringen så är filmen fortfarande bra, inte nödvändigtvis bättre men ger något annorlunda. Det finns en anledning till att filmen finns till. Jobs, är totalt överflödig som film.
Pirates of Silicon Valley är mycket bättre. The Social Network är också bättre.
1 Guest(s)