September 20, 2001
Följande situation:
Uttaget i väggen är ojordat, och där sitter en jordfelsbrytare. Denna har jordad utgång.
Om jag ska koppla in tex en lampa som har en "smal kontakt", dvs inte en rund jordad, ska jag ha en jordad eller ojordad timer?
Det är lampan till akvariet som skulle vara skitskönt att slippa tänka på om den är släkt eller tänd!
May 17, 2002
Hub wrote: Följande situation:
Uttaget i väggen är ojordat, och där sitter en jordfelsbrytare. Denna har jordad utgång.
Om jag ska koppla in tex en lampa som har en "smal kontakt", dvs inte en rund jordad, ska jag ha en jordad eller ojordad timer?
Det är lampan till akvariet som skulle vara skitskönt att slippa tänka på om den är släkt eller tänd!
ojordad, ser ingen anledning till att ha en jordad timer där, jordningen används ju ändå inte.
November 9, 2002
förutsatt att en ojordad timer kan sitta i d jordade utgången... dom passar inte alltid...
i övrigt spelar d ingen roll... som sagt, jorden har inget me kraftöverföingen o göra...
dock e ju jordfelsbrytaren verklös ifall lampan e d enda som ligger på den, så den kan ju kanske göra nytta nån annanstans
February 16, 2004
em wrote: [quote=Stupid Ass]jordfelsbrytaren slår ifrån när d blir ström till jord... så finns d ingen jord så ger den inte så mycke
kortis ska säkringen fixa...
En jordfelsbrytare jämför ju strömmen som går in med den som går ut. Är det inte samma så bryter den direkt.
Nja inte direkt så bra är de inte ska inte vara heller då skulle de slå ifrån direkt.
1 Guest(s)