Kabinväskan ett par cm för hög [RyanAir]|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Kabinväskan ett par cm för hög [RyanAir]
jgrund
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 11, 2008 - 12:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjoflöjt! Reser till London imorgon natt med RyanAir..
Passade på att mäta min jättegamla kabinväska för att upptäcka att den är 57cm, dvs 2cm högre än de tillåtna 55cm. (Bredd och djup är en bit under gränserna)

Hur hårda tror ni att dom är?

(Jag har mätt stående på hjul/fötter upp till handtagets topp, dvs så låg den kan bli (man ska tydligen mäta med utåtstående saker som hjul och handtag))

Jesper

Jonas Fallenius
Member
Medlem
Forum Posts: 2669
1200488
August 11, 2008 - 12:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror det säkraste är att ringa och fråga.

Nevil
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 662
1200490
August 11, 2008 - 1:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Plocka bort hjulen annars.. ;p Visst.. lite drygt o bära runt på väskan men.. 😛

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1200528
August 11, 2008 - 8:33 pm
sp_Permalink sp_Print

är nog inga problem,dom har aldrig mätt eller kollat något vidare noga på min kabinväska som är ganska så exakt så stor som den får vara på alla ledder

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
1200541
August 12, 2008 - 12:18 am
sp_Permalink sp_Print

Min väska som är rätt jättestor, har dom bara kollat innehållet i en gång. Inte storleken (rätt säker på att den var tjockare än 20/25cm som dom tillåter). Den hade inget problem att få plats i kabinen ovanför huvudet.

Apropå. en kompis flög från USA till Sverige, med en fällkniv i ett pennskrin, som låg i handbagaget. Han är konstnär och använder kniven för att vässa blyertspennor, hade helt totalt glömt av att kniven var med där. Amerikanska tullen reagerade inte alls när han körde handbagaget genom röntgen, utan han såg själv kniven när han packade upp hemma. So much for anti terrorist safety!

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
1200589
August 12, 2008 - 4:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har alltid två handbagage när jag reser, även fast man bara får ha ett. Grejjen är att enda tillfället dom igentligen skulle kunna klaga är vid check-in, håll handbagaget lite gömt då bara 😉

Eftersom EU är så snik får man även bara ha 5kg i handbagage, men jag knökar alltid in ALLT tungt där och har vanligen minst det dubbla. Aldrig haft problem.

Det kan bli jävligt iaf du inte får in väskan din i facket ovanför stolen, men dom facken är rätt rejält tilltagna över standard så tror knappast det blir ett problem.

Ryanair är dock ett riktigt jävligt bolag, dom letar alltid efter ursäkter att tjäna mer pengar på dig. Fråga INTE vid check-in. Ringa innan, visst men tror inte det spelar någon roll vad dom säger (Kommer endast repetera regelboken för dig).

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1200595
August 12, 2008 - 4:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Hauk wrote: Eftersom EU är så snik får man även bara ha 5kg i handbagage, men jag knökar alltid in ALLT tungt där och har vanligen minst det dubbla. Aldrig haft problem.

Ryanair har 10 kg och många andra bolag har 7+
( http://www.ryanair.com/site/SE.....eallowance )

har man alldeles för mycket vikt och det är någon nitisk jävel som sitter där som ska väga och vill politera så brukar det bara vara att vägra, sen kanske någon högre person inom flygbolaget eller ansvarig för flygplatsen kommer fram, han ser då att det bara är en liten kabinväska och låter dig då ta med den. eller som en annan gång då farsan sa att det var ömtåliga grejer som skulle gå sönder, då sa hon att han skulle ta väskan till special bagage incheckningen, men det sket vi i och gick igenom säkerhetskontrollen istället.

jgrund
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
1201314
August 21, 2008 - 3:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Resan är gjord och det var inga problem. 🙂 Hade övervikt på hemvägen, inga problem det heller.

Kompisen hade två väskor, övervikt och vassa föremål (fällkniv, rakblad etc) i sitt handbagage, ingen kommentar..

FYI 🙂

Tack.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 143
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL