Kaboom, lite småmäktig bild|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Kaboom, lite småmäktig bild
dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
sp_UserOfflineSmall Offline
800663
December 20, 2004 - 12:13 am
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: [quote=dree]ja men det är fortfarande hämligstämplat. sen sa jag aldrig att dom hörde till svenska försvarsmakten.
tror du den som köper minan vill att hela världen ska få veta hur deras vapenfungerar?
det står bara mellan vapentillverkaren, köparen och kontrollanter från t.ex. FN

Särskilt hemligt kan det inte vara eftersom jag sett en demonstrationfilm där minans prestanda och funktioner presenteras. Eftersom minan än så länge bara finns på ritbordet var effekter animerade så om det fungerar exakt som jag beskrev tidigare i verkligheten kan jag inte lova.

Dessutom heter det "hemligstämplat"

tror nog det var mer ett exempel på hur vapen kan se ut i framtiden.
när jag låg i lumpen fick vi se massa av sånna filmer och vårat befäl sa att just dom vapnen vi såg skulle aldrig se marknaden det var bara exempel.

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
800666
December 20, 2004 - 12:21 am
sp_Permalink sp_Print

dree wrote:
tror nog det var mer ett exempel på hur vapen kan se ut i framtiden.
när jag låg i lumpen fick vi se massa av sånna filmer och vårat befäl sa att just dom vapnen vi såg skulle aldrig se marknaden det var bara exempel.

Mycket möjligt att det bara var ett exempel men jag ser inte varför ett sådant vapensystem inte skulle kunna nå marknaden då det uppenbarligen finns ritningar och prototyper framtagna (enligt informationsfilmen). Dessutom tycker jag inte att idén är särskilt dum med en avståndslagd mina som skickar ut tre RSV-strålar med en räckvidd på 200m. Låter rätt avancerat men SSG120 är rätt avancerad också som kan skjuta iväg granater i olika banor och få dom att landa samtidigt med lagom avstånd emellan (ungefär som en bombmatta).

dree
Member
Medlem
800767
December 20, 2004 - 10:18 am
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: [quote=dree] tror nog det var mer ett exempel på hur vapen kan se ut i framtiden.

Mycket möjligt att det bara var ett exempel men jag ser inte varför ett sådant vapensystem inte skulle kunna nå marknaden då det uppenbarligen finns ritningar och prototyper framtagna (enligt informationsfilmen). Dessutom tycker jag inte att idén är särskilt dum med en avståndslagd mina som skickar ut tre RSV-strålar med en räckvidd på 200m. Låter rätt avancerat men SSG120 är rätt avancerad också som kan skjuta iväg granater i olika banor och få dom att landa samtidigt med lagom avstånd emellan (ungefär som en bombmatta).

krävs det inte ett eldrör för att kunna skjuta 200m så?

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
800798
December 20, 2004 - 11:06 am
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: krävs det inte ett eldrör för att kunna skjuta 200m så?

det tror jag inte. vi har samma teknik redan idag på granater bland annat. vet inte räckvidden på dessa men 200 meter är inte omöjligt.

dree
Member
Medlem
800805
December 20, 2004 - 11:14 am
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote: [quote=dree]krävs det inte ett eldrör för att kunna skjuta 200m så?

det tror jag inte. vi har samma teknik redan idag på granater bland annat. vet inte räckvidden på dessa men 200 meter är inte omöjligt.

grymt om det är så

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
800812
December 20, 2004 - 11:24 am
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: Stridsfordonseran kommer snart att vara över. Bofors utvecklade i slutet på 80-talet en stridsvagnsmina som man kunde använda för avståndsminering. Det speciella med den här minan var att man kunde ställa in den att reagera på olika ljud eller vibrationer. När minan "hörde" nått den kände igen skickades en scanner upp som sökte av området och bekräftade om målet var värt att bekämpa. Minan kunde då skicka iväg tre RSV-strålar i 360 graders vinkel med en räckvidd på 200m. En mina kunde på såvis bekämpa en hel stridsvagnspluton (3 vagnar). Med dåtidens teknik var säkerhet 93% mot 96% som är kravet för att man ska använda en mina. Projektet lades på is på grund av dåtidens stora försvarsbeslut men förhoppningsvis återupptas projektet igen. Slår det väl ut kommer stridsfordon att bli överflödiga. Framtidens krig kommer då bedrivas från luften i form av attackhelikoptrar och specialtränade soldatgrupper.

intressant inlägg, jag har läst resten av diskusionen och märker att jag ite har något direkt att tillföra där, dock så kan jag berätta lite om flottans nya minor.

Flottans nya minor liknar de som Arny berättar om, de väntar helt sonika på det rätta fartyget innan de detonerar.

Minan behöver inte heller placerar på platsen för minering, minan trasporterar sig själv ut till den plats som den har fått tilldelat sig. När minan kommit ut till platsen väntar den sedan på et rätta fartyget, kanske är det ett speciellt fartyg den har blivit programmerad att finna eller så är den inställd på att antingen ta första bästa som inte låter som ett "eget" eller så tar det tex. fartyg nummer 4 som passerar. Minan kan även ställas in på att patrullera ett visst området.

Minor idag är inte längre en rund flytande boll med piggar på som detonerar vid kollision...

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
800851
December 20, 2004 - 12:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: [quote=dree] tror nog det var mer ett exempel på hur vapen kan se ut i framtiden.

Och hur har du tänkt dig att man skulle kunna få iväg en RSV-stråle 200m? Det skulle ju behövas en sprängladdning stor som ett hus för att skapa en så stor plasmastråle. Helt omöjligt, skulle jag vilja säga.
Ingenting jag har sett under de senaste 10-15 åren har visat på att pansaret kommer att minska i betydelse. Däremot kommer det att användas annorlunda.
Ända sedan VK1 har kritikerna talat om huruvida pansaret kommer att överleva in till nästa konflikt. Vid varje större konflikt har det visat sig mer och mer användbart.
Alla möjliga vapensystem har sagts bli dödsstöten för pansaret, och stridsvagn framför allt. Minor, raketer, robotar och helikoptrar har ändå visat sig oförmögna att ta kål på dem tillräckligt bra. Jag är relativt övertygad av att pansaret kommer att fortsätta att vara ryggraden i allt markanfall.

Arny
Member
Medlem
800859
December 20, 2004 - 12:35 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Arny][quote=dree] tror nog det var mer ett exempel på hur vapen kan se ut i framtiden.

Och hur har du tänkt dig att man skulle kunna få iväg en RSV-stråle 200m? Det skulle ju behövas en sprängladdning sor som ett hus för att skapa en så stor plasmastråle. Helt omöjligt, skulle jag vilja säga.

Vadå plasmastråle? RSV står för Riktad SprängVerkan och har så vitt jag förstår inget med plasma att göra. Ett p-skott skickar iväg en koppartråd när den detonerar. Den här koppartråden uppnår en sådan temperatur att den tränger igenom målet. Anledningen till att det uppstår en explosion beror på tryckskillnaden mellan omgiviningen och vagnen. Det innebär alltså att om man kör uppluckat blir skadan mindre.

För övrigt är det inte jag som har tänkt utan teknikerna på Bofors. Tror nog att du överdriver lite med hur stor sprängladdning som behövs. Dessutom är 200m max skjutavstånd. Ett p-skott har ett praktiskt skjutavstånd på max 300m men en räckvidd på 2100m. Sprängladdningen på ett skarpt p-skott verkar inte vara överdrivet stort:
Drivladdning: 0,355 kg krut
Huvudladdning: Oktol, 440g
Primärladdning: Hexogen 17g pressad

Öwall
Member
Medlem
800861
December 20, 2004 - 12:41 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote:
Och hur har du tänkt dig att man skulle kunna få iväg en RSV-stråle 200m? Det skulle ju behövas en sprängladdning stor som ett hus för att skapa en så stor plasmastråle. Helt omöjligt, skulle jag vilja säga.

inte tillräckligt omöjligt, med tanke på att det redan finns.
http://www.artreg.mil.se/artic.....p?id=11593

denstore
Member
Medlem
800864
December 20, 2004 - 12:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote:
Vadå plasmastråle? RSV står för Riktad SprängVerkan och har så vitt jag förstår inget med plasma att göra. Ett p-skott skickar iväg en koppartråd när den detonerar. Den här koppartråden uppnår en sådan temperatur att den tränger igenom målet. Anledningen till att det uppstår en explosion beror på tryckskillnaden mellan omgiviningen och vagnen. Det innebär alltså att om man kör uppluckat blir skadan mindre.

För övrigt är det inte jag som har tänkt utan teknikerna på Bofors. Tror nog att du överdriver lite med hur stor sprängladdning som behövs. Dessutom är 200m max skjutavstånd. Ett p-skott har ett praktiskt skjutavstånd på max 300m men en räckvidd på 2100m. Sprängladdningen på ett skarpt p-skott verkar inte vara överdrivet stort:
Drivladdning: 0,355 kg krut
Huvudladdning: Oktol, 440g
Primärladdning: Hexogen 17g pressad

Du har nog missuppfattat hur RSV fungerar. "koppartråden" som du pratar om är inget annat än en stråle av smält koppar, alltså kopparplasma. Det är inte den som skickas iväg av p-skottet, utan en granat med sprängämne som är formad så att det vid detonationen skapar nämnda plasmastråle. Den strålen når kanske 10-15cm, antagligen mindre på pansarskottet.
Motmedlet mot detta, används redan på moderna västvagnar, i form av chobham-pansar. Detta är laminerat pansar, med olika sorters legeringar och keramiska materiel, och på det sättet får det RSV-strålen att byta riktning, och p.g.a. att strålen inte är särskilt lång, så penetrerar den aldrig pansaret.
Utöver detta kan man använda betydligt billigare motmedel mot RSV, t.ex. aktivt pansar, som ger en motdetonation, vid träffögonblicket, eller så lägger man helt enkelt utterligare ett lager pansar utanför det vanliga, så kallat avståndspansar, och tvingar däregenom fram RSV-effekten långt tidigare.
Allvarligt talat så är RSV, eller HEAT, klart överskattat idag. Alla moderna pansarvärnsvapen använder antingen HESH, för dess mångsidighet eller APDS-ammunition, då den inte är lika lätt att styra undan.

denstore
Member
Medlem
800867
December 20, 2004 - 12:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote: [quote=denstore] Och hur har du tänkt dig att man skulle kunna få iväg en RSV-stråle 200m? Det skulle ju behövas en sprängladdning stor som ett hus för att skapa en så stor plasmastråle. Helt omöjligt, skulle jag vilja säga.

http://www.artreg.mil.se/article.php?id=11593

Vad pratar vi nu om? Att man kan skjuta granater som använder RSV, eller hur lång RSV-strålen är?
Riktad sprängverkan har man haft sedan 40-talet, och redan då kunde man ladda de granaterna i vilka pjästyper som helst.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
800872
December 20, 2004 - 1:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Med min "kanon" kan jag skicka iväg en stråle på kanske 2 dm..
Inte laser eller plasma, men ändock..
😉

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

denstore
Member
Medlem
800874
December 20, 2004 - 1:05 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Med min "kanon" kan jag skicka iväg en stråle på kanske 2 dm..
😉

Vi pratar om riktiga, rejäla pjäser, inte miniatyrer....;)

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
800877
December 20, 2004 - 1:06 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=ilg@dd]Med min "kanon" kan jag skicka iväg en stråle på kanske 2 dm..
😉

Vi pratar om riktiga, rejäla pjäser, inte miniatyrer....;)

Make love, not war..
Ingen som blir skadad av den, tack och lov..:-)

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

GooGeL
Member
Medlem
Forum Posts: 4327
800882
December 20, 2004 - 1:12 pm
sp_Permalink sp_Print

snyde wrote: Nio stycken kanoner på 16 tum. Leoparden kan gå och lägga sig.

[Image Can Not Be Found]

Däremot är stridsvagnar alltid jävligt tuffa 🙂

Mwhahaa så mäktigt :hb: :dead: =P~

.ToL
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1319
800912
December 20, 2004 - 1:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Fy fan. Lite mäktigt är det allt 8)!

Öwall
Member
Medlem
800987
December 20, 2004 - 2:53 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Öwall][quote=denstore] Och hur har du tänkt dig att man skulle kunna få iväg en RSV-stråle 200m? Det skulle ju behövas en sprängladdning stor som ett hus för att skapa en så stor plasmastråle. Helt omöjligt, skulle jag vilja säga.

http://www.artreg.mil.se/article.php?id=11593

Vad pratar vi nu om? Att man kan skjuta granater som använder RSV, eller hur lång RSV-strålen är?
Riktad sprängverkan har man haft sedan 40-talet, och redan då kunde man ladda de granaterna i vilka pjästyper som helst.

vi (jag) pratar om vapen som skjuter iväg en rsv-stråle uppemot 200 meter.

denstore
Member
Medlem
801034
December 20, 2004 - 3:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote:
vi (jag) pratar om vapen som skjuter iväg en rsv-stråle uppemot 200 meter.

Det systemet du länkade till gör inte det. Det skjuter iväg en styrd pjäs, som i sin tur från 200m höjd avfyrar en EFP mot pansarfordons tunna takplåt. En EFP är inte samma sak som en RSV utan är snarare ett stycke glödande metall som skjuts iväg med hög hastighet. Inget särskilt revolutionerande. Det är ingen större skillnad från helt vanliga APDS(DU). Det här handlar bara om att man får upp räckvidd, och inte behöver utsätta sina trupper för samma risk. Det handlar inte om att skjuta en RSV-stråle 200m.

Öwall
Member
Medlem
801171
December 20, 2004 - 6:25 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Öwall] vi (jag) pratar om vapen som skjuter iväg en rsv-stråle uppemot 200 meter.

Det systemet du länkade till gör inte det. Det skjuter iväg en styrd pjäs, som i sin tur från 200m höjd avfyrar en EFP mot pansarfordons tunna takplåt. En EFP är inte samma sak som en RSV utan är snarare ett stycke glödande metall som skjuts iväg med hög hastighet. Inget särskilt revolutionerande. Det är ingen större skillnad från helt vanliga APDS(DU). Det här handlar bara om att man får upp räckvidd, och inte behöver utsätta sina trupper för samma risk. Det handlar inte om att skjuta en RSV-stråle 200m.

ja ok men hursomhelst så tror jag att det är så minan kommer fungera.

Arny
Member
Medlem
801240
December 20, 2004 - 7:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote: ja ok men hursomhelst så tror jag att det är så minan kommer fungera.

Helt rätt. Våga tro på tekniken!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 324
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL