Kaboom, lite småmäktig bild|Page 4|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Kaboom, lite småmäktig bild
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
sp_UserOfflineSmall Offline
801259
December 20, 2004 - 8:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: [quote=Öwall]ja ok men hursomhelst så tror jag att det är så minan kommer fungera.

Helt rätt. Våga tro på tekniken!

Jag tror på att det redan finns fungerande teknik för att skapa motmedel för den där sortens pansarvärn. Om det där skulle vara orsaken att pansar inte har någon framtid, då är jag inte särskilt orolig.;)

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
801261
December 20, 2004 - 8:19 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Arny][quote=Öwall]ja ok men hursomhelst så tror jag att det är så minan kommer fungera.

Helt rätt. Våga tro på tekniken!

Jag tror på att det redan finns fungerande teknik för att skapa motmedel för den där sortens pansarvärn. Om det där skulle vara orsaken att pansar inte har någon framtid, då är jag inte särskilt orolig för pansars framtid.;)

Det är definitivt ett steg på vägen mot att avveckla stridsfordon.

desdecado
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 700
801266
December 20, 2004 - 8:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Btw, aktivt pansar är värdelöst mod oktol då detta sprängmedel detonerar så snabbt att pansaret inte hinner reagera. Men om ni snackar om era koppartrådar så kan det ju fungera som skydd..

Freddah
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 124
801336
December 20, 2004 - 9:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag åkte plastbandvagn och kollade på när mina kamrater sköt haubits när jag gjorde lumpen på A9. Nu ska dom lägga ner stället.. stackars Överste Mårtensson.

Plastväggar skyddar bra mot andrahandssplitter från atombomber har jag hört.

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
801342
December 20, 2004 - 9:32 pm
sp_Permalink sp_Print

när kommer de raketdrivna flygande tanksen som jag har hört så mycket om?

denstore
Member
Medlem
801399
December 20, 2004 - 10:35 pm
sp_Permalink sp_Print

desdecado wrote: Btw, aktivt pansar är värdelöst mod oktol då detta sprängmedel detonerar så snabbt att pansaret inte hinner reagera. Men om ni snackar om era koppartrådar så kan det ju fungera som skydd..

Aktivt pansar är framför allt bra mot HESH. Mindre bra mot HEAT baserade på snabba sprängmedel eller APDS.
Dock är det ett utmärkt skydd mot klassiska saker som RPG och t.ex det svenska pansarskottet.
Däremot är en kombination av aktivt och "stand-off" idealiskt mot alla former av HEAT.
Men i vilket fall som helst kommer de flesta att implementera olika varianter av chobham i de flesta av sina fordon de närmaste 20 åren, och då lär inte HEAT alls vara så intressant.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
801403
December 20, 2004 - 10:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur är det med ryssarnas Magnetsköld då ?
vad jag har hört så har dom en väldigt kraftig elektromagnet i fronten som gör att skotten exploderar en bit ifrån vagnen.

låter som science fiction men det är ju inte omöjligt att bygga.

denstore
Member
Medlem
801405
December 20, 2004 - 10:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: Det är definitivt ett steg på vägen mot att avveckla stridsfordon.

Som sagt, detta har påståtts av pansarets belackare från dag 1. Ändå har det visat sig vara tvärt om. Fordonens betydelse kommer att öka mer och mer. Ingen vill utsätta sin personal för de risker som vanligt infanteri får ta. Det kostar för mycket i förluster. Om det är något som kommer att avvecklas, så är det vanligt infanteri. Mekaniserat infanteri och pansar är effektivare idag och kommer så att vara även i framtiden.

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
801421
December 20, 2004 - 10:57 pm
sp_Permalink sp_Print

jag tror också pansar kommer finnas kvar ganska länge.
även om det finns vapen som lätt kan slå ut det så är det bättre än att inte ha pansar, och det är definitivt bra att ha mot fiender utan sådana vapensystem.
(http://elftor.com/elftor.php?number=144)

denstore
Member
Medlem
801430
December 20, 2004 - 11:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: Hur är det med ryssarnas Magnetsköld då ?
vad jag har hört så har dom en väldigt kraftig elektromagnet i fronten som gör att skotten exploderar en bit ifrån vagnen.

låter som science fiction men det är ju inte omöjligt att bygga.

Har jag faktiskt inte sett något om. Har du någon länk till något sådant?

Sen om man tittar på hur det fungerade i gulfen, så slogs merparten av det Irakiska pansaret ut av APDS eller HESH. Amrisarna använde i stort sett bara APDS, alltså pilammunition, men drivspeglar som lossnar efter avfyrningen. Engelsmännen använde mest HESH, då de såg att de kunde nå bra resultat på etremt långa avstånd. Ingen av dessa typerna hade påverkats av en magnetkärna. Pilen är helt död, ingen mekanism överhuvudtaget, och HESH:en aktiveras av anslaget.
En kraftig magnet hade möjligtvis påverkat någonting med zonrör eller kanske en HEAT med något elektroniskt tändrör.

För att förklara ett par saker för dem som inte kan terminologin så är:

HEAT: High Explosive Anti Tank. Vad vi kallar RSV-granat. Man har format sprängladdningen och försett den med ett lämpligt medium för att skapa en plasmastråle vid träffen. Plasmastrålen "svetsar" helt enkelt ett litet hål genom pansarplåten. Fungerar bra mot äldre stålpansar och andra liknande konstruktioner. Dock har sprängladdningen till RSV-funktionen rätt liten effekt som spränggranat.

APDS: Armour Piercing Discarding Sabot. Pilammunition. En pil av ett extremt hårt och tungt materiel skjuts iväg ur kanonen. Dock är pilen bara ett par centimeter i diameter, så för att kunna skjuta den genom en vanlig stridsvagnskanon, har man "halvor" monterade runt dem, så att de skall ha samma kaliber som stridsvagnskanonen. Dessa flyglar lossnar så fort de har lämnat eldröret. Detta gör att pilen träffar en väldigt liten yta, med extremt hög kraft, och då kan slå igenom kraftigt pansar. Desto tyngre materiel man gör pilen i, desto större genomslag. Just därför använder amrisarna utbränt uran, då det knappast går att få högre vikt per frontyta. APDS är dock nästan värdelös mot mjuka mål, då den bara passerar rätt igenom t.ex. en lastbil.

HESH: High Explosive Squash Head. Britternas favorit. Granaten består till stor del av sprängdeg och när den träffar målet, så plattas den ut på en ganska stor yta. När den sedan exploderar, så bucklar den pansaret, vilket gör att splitter yr runt inne i vagnen. Fördelen med denna ammunitionen är att den fungerar nästan lika bra oavsett med vilken hastighet den träffar. Britterna slog ut T-72:or på 7 km håll med HESH. En annan fördel är att HESH fungerar ypperligt mot mjukare mål, såsom Arnys trossbilar, då den där mer eller mindre fungerar som en spränggranat.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 54
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL