Kalla fakta..|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Kalla fakta..
Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 8, 2003 - 7:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Någon som såg Kalla Fakta programmet som handlade om datoranvändare.. Eller snarare småbarn som sitter på Matrix och lirar CS och Battelfield..

Det töntigaste var nog BF clanen och managern.. Sedan var dendär tjejjen som dillade om mansdominerad datorspels värld lite skum.. Det är bara killar som sitter vid datorer därför görs spelen för killarna.. Sedan gör speltillverkare spel som dom stjälva tycker om..

Mathias_2
Member
Medlem
Forum Posts: 4544
331735
May 8, 2003 - 7:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag missade det. Men det är ändå ingen risk att det händer mig. Jag spelar inte.

CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
331739
May 8, 2003 - 7:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Det var hemsk, vinklat till 1000! Dom vuxna hade inte en susning om vad dom pratade om!

gasolin
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 591
331746
May 8, 2003 - 7:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Suck, jag trode det skulle vara intressant, så interjuvar dom en 10årig som dom säger är just nu kung i cybervärlden, så sitter han och lirar CS på iceworld med sina 3:a kompisar..

tråkigt att dom inte gjorde dokumentärer intressantare, fast den kanske inter va riktad till mig..

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
331749
May 8, 2003 - 7:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Lixom jag tycker det var fel att det handlade om bara datorspel. Alla de som sitter uppe och chattar nätterna igenom handlade det inte alls om. Den var inte bra om datorspel heller tycker jag 😀

Shinji
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 631
331751
May 8, 2003 - 7:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror de flesta av 'experterna' som uttalade sig i programmet har en aning skev bild av onlinespelandet. Om inte annat var det nog en hel del föräldrar som fick det efter att ha sett på det hela.

Självklart lyckades de gräva upp de värsta pundarna inför dokumentären också... *suck*

För en del rör det sig säkert om självkänsla. "Ett sätt att fly verkligheten".
Men jag kan lova att majoriteten av de som lirar onlinespel gör det för att det är KUL - INTE för att få bekräftelse! -_-

Föresten, vad sysslade Misius med? - Stilade med kniven på CS inför kameran? 😉 - Nejdå, han var skön! 😀

BelGarath
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
331753
May 8, 2003 - 7:37 pm
sp_Permalink sp_Print

det var ju hemskt att se alla sladdriga ungdomar sitta som zombies framför skärmen och stirra med tom blick

Och det där klanmötet var ju skrattretande...dom tar verkligen det där på blodigt allvar

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
331759
May 8, 2003 - 7:41 pm
sp_Permalink sp_Print

ganska skoj, schysst också att ta in den där deprimerade skilda småbarnsföräldern med en djup deprission
han är ju säkert jätterepresentativ för the avarage gamer ju

sen är den ständiga klyschan "banr se rinte skillnad på verklighet och spel" där jämt och säntigt
konstigt att vi inte har miljontals barn på gatorna med kpistar då?
eller småbarn som hoppar på varandra o käkar flugsvamp för att bli större eller maskrosor för att kunna kasta eld

hehe aja det kommer det kommer

folk spenderar tiotals timmar med TVn utan att det kallas verklighetsflykt
snart kommer spel vara klassad som all annan underhållning
bara för att det är interaktiv så blir folk nojjiga, de borde ju snarare tycka det är positivt eftersom det tveklöst är mer stimulerande än att sitat o titta på dokusåpor

tänk alal fjortisbrudar som sitter där "ohh annika knullade med robert igår på big brother" folk snackar ju om deltagarna i dessa dokusåpor som om det vore deras riktiga vänner
"vet du vad kalle gjorde i fredags?"

Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1999
331760
May 8, 2003 - 7:42 pm
sp_Permalink sp_Print

HAHA Kommer ni ihåg den dära långhåriga BF liraren (blond med hästsvans och mustasch), han som först spelade 3-4 h om dan men nu typ 12h. Typ snuddade vid honom en ggn när jag skulle lämna av en sakt till en polare som satt på matrix (aldrig spelat där (eller på nått annat internetcafé) då jag har en egen bättre dator 5 min gångavstånd därifrån... + att det är lite för svettigt). Han LACKADE SOM FAN!!! Skyllde en massa grejer på mig och kinkade ihop totalt. Eftersom ajg är som jag är så tjafsade jag emot lite å han blev as förbannad. Som om jag gick ned dit bara för att sabba för honom, jävla löjligt. Detta var typ 1 månad sen.

Annars tycker jag att det var en jävla skit subjektiv dokumentär gjort av massa gamla stofiler å social kärringar. De ville ju bara framställa alla datorspelare som kvinnohatande junkies.

Kolla deras prov på tv4.se... As löjliga frågor (typ, utför du kriminella gärningar för att kunna finansiera ditt datorspelade... jo jag stjäl jolt cola så jag akn gaaaaaaaaaaama heeeeeeeela natten YAU!!!...not)

ps: Mera tjejer framför datorn!!!!.!.!. vill ha en flickvän som inte gnäller på mig när jag spelar och kan förstå varför datorer osv. intresserar mig!!!!

Helix
Member
Medlem
331761
May 8, 2003 - 7:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Glöm inte att kolla på Insider på trean klockan 22:00 idag.. Handlar om piratkopiering hö hö hö.. 😛

gasolin
Kommer du hit ofta?
Medlem
331765
May 8, 2003 - 7:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Well, när det finns pengar att hämta så är det väll klarta att man tar i lite extra om man har chans att vinna priset..

Sen så tror jag inte den är dokumentären riktade sig mot datoranvändar 18+ utan till föräldrar med 17- barn..

Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
331766
May 8, 2003 - 7:45 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote:

hehe aja det kommer det kommer

folk spenderar tiotals timmar med TVn utan att det kallas verklighetsflykt
snart kommer spel vara klassad som all annan underhållning
bara för att det är interaktiv så blir folk nojjiga, de borde ju snarare tycka det är positivt eftersom det tveklöst är mer stimulerande än att sitat o titta på dokusåpor

tänk alal fjortisbrudar som sitter där "ohh annika knullade med robert igår på big brother" folk snackar ju om deltagarna i dessa dokusåpor som om det vore deras riktiga vänner
"vet du vad kalle gjorde i fredags?"

Right on! Tänkte också på det... jävla skit bara.

Sen allt gnäll om att människor spelar för att fly från världen när de är deprimerade å nere... Jag menar inte fan börjar nån snacka massa skit om amn säger att man spelar fotboll för att bli glad när amn är lite ledsen för att man fick dåligt på nått prov eller flickvännen gjort slut. Allvarligt kan de bara lägga ned.... idioter!

(bl.a. en fråga på tv4:s test...

5) Du använder Internet som ett sätt att fly från problem eller som en lindring när Du mår dåligt, är deprimerad eller har ångest. )

DraGoN
Member
Medlem
Forum Posts: 3294
331769
May 8, 2003 - 7:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Är du en skärmmissbrukare?

Hur många timmar sitter du vid datorn och chattar eller spelar spel varje dag? Mår du dåligt om du är borta från skärmen för länge? Har du nått gränsen för skärmberoende?

Owe Sanberg, legitimerad psykoterapeut och legitimerad psykolog, har jobbat med olika former av spelberoende i många år. Har har sammanställt ett enkelt test, som ger en fingervisning om var just du hamnar på skalan.

Skärmberoende... Eller?

1) Du är ständigt försjunken i tankar om Internet, så Du tänker på nätet även när Du inte är uppkopplad.

2) Du känner ett behov av att vara uppkopplad allt oftare och allt längre.

3) Du misslyckas gång på gång med att minska ditt datoranvändade.

4) Du känner dig rastlös och irriterad när Du inte kan vara uppkopplad.

5) Du använder Internet som ett sätt att fly från problem eller som en lindring när Du mår dåligt, är deprimerad eller har ångest.

6) Du ljuger för anhöriga och vänner för att dölja hur mycket Du är uppkopplad.

7) Du riskerar att förlora viktiga relationer, anställning, studier eller annan karriär på grund av ditt Internetanvändande.

8) Du begår illegala handlingar för att finansiera ditt datoranvändande.

9) Du tycker att den vanliga tillvaror IRL är begränsad och tråkig.

10) Du förlitar dig på att andra ska hjälpa dig med dina räkningar, praktiska saker eller annat som uppstått till följd av ditt Internetanvändande.

Resultat

Har du svarat ja på mellan fyra och sex av de tio frågorna är du i riskzonen. Då har du problem. Har du svarat ja på fler än sex av frågorna är du skärm-missbrukare.

Owe Sandberg och andra med erfarenheter av TV-och dataspel - på gott och ont - träffar du i Kalla Fakta torsdag kl 20.00.

Hade 3 Ja.. 8)

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
331771
May 8, 2003 - 7:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag såg det också. Lustigt det där med att det är så få kvinnor med i spelandet.
Kan det hänga ihop med att det är mest killar som spelar?
Om ni vill ändra på det så se till att fler tjejer väljer utbildningar med data/spel inriktningar då då så att de kan skapa lite fler "tjejspel".
De flesta tjejer väljer ju typ samhällslinjerna och handel & kontor.
Dessutom ska de ju ALLTID ha ett finger med i "spelet".
Iof. är ju mycket idag mansdominerat men varför inte skapa egna grupper istället för att jämt hacka ner på oss killar?
"Men det är ju så få tjejer som är intresserade" brukar man ju få som svar.
Men åter igen: Se till att fler tjejer kommer in på diverse datautbildningar och skapa spel "anpassade" för deras intressen då.
Sedan kan man ju fundera på varför tjejer ALLTID ska ha ett finger med i spelet.
Kan vi inte killar få ha något eget någon gång. Syftar då mest på diverse klaner mm.
Tjejer vill ju ha sina tjejmiddagar mm så att de kan få skvallra om det senaste och klaga på oss killar.
De har ju fler "endast tjejer" aktiviteter men orkar inte dra upp det nu.

Själv så börjar man ju komma upp i åren och ser datorn mer som ett verktyg och nöjesmaskin som man då och då sitter vid.
Men det blir ju inte lika många timmar som för dem i repotaget.
Sitta mellan 4 och 8 timmar och spela skulle jag inte orka. Max 2 timmar.
Jag blir rätt stirrig och nästan lite stressad av att tex. sitta och spela UT2003 mer än en timme i sträck.
Man vet att datorn är inte allt här i livet. Men så har jag ju inte haft datorn sedan jag var född heller.
Köpte min första PC när jag var 23 år. Innan dess har jag haft typ väldigt enkla spelkonsoller och C64 med bandspelaren.

Många ungdomar/barn idag är ju uppväxta med minst en PC i hemmet.
Många vuxna som har barn i 10 - 15 årsåldern har ju knappt någon datavana och har rätt svårt att veta vad sina barn gör vid datorn.
Ofta är datorn köpt efter påtryckningar från barnen.
Har hört rätt mycket historier från arbetskamrater om när de ska köpa en dator till barnen.
"Men alla andra har ju det. De har en sådan och en sådan"
Förädrarna har ju noll koll och köper det barnen vill ha och "bryr sig" inte sedan vad de gör med den.
Det enda de tänker på är ju "Sitt inte för länge nu, bla bla bla"

gasolin
Kommer du hit ofta?
Medlem
331772
May 8, 2003 - 7:49 pm
sp_Permalink sp_Print

hehe, denna fråga tycker jag ska ge 10 poäng direkt om man svara ja och man bör söka hjälpa eller nått 🙂

1) Du är ständigt försjunken i tankar om Internet, så Du tänker på nätet även när Du inte är uppkopplad.

btw, fick 3 ja me

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
331785
May 8, 2003 - 7:54 pm
sp_Permalink sp_Print

När jag var typ 14-18 så kunde jag lätt köra ett 10 timmars maraton eller mer framför ett spel.
Nu kan jag spela typ en timme eller högst två innan jag blir rastlös o vill hitta på nått annat.

Helix
Member
Medlem
331787
May 8, 2003 - 7:55 pm
sp_Permalink sp_Print

gasolin wrote: hehe, denna fråga tycker jag ska ge 10 poäng direkt om man svara ja och man bör söka hjälpa eller nått 🙂

btw, fick 3 ja me

Det är den enda som jag valde... Men då tänker jag ju mer på datorer och inte på internet direkt..

Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
331791
May 8, 2003 - 7:57 pm
sp_Permalink sp_Print

gasolin wrote: hehe, denna fråga tycker jag ska ge 10 poäng direkt om man svara ja och man bör söka hjälpa eller nått 🙂

btw, fick 3 ja me

Asså... ingen tänker väl på det hela tiden... då skulle man ju itne kunna leva. Men visst händer det att man tänker; "Fan vad jag hellre skulle vilja vara hemma å spela istället för att lyssna på denna föreläsning". Det är väl bara naturligt att man tänker på det som är roligt, men det ger ju inte mkt då man ändå inte kan agera på det...

Skulel vara skoj att omformulera den frågan...

1) Du är ständigt försjunken i tankar om Tjejer, så Du tänker på Tjejer även när Du inte är omkring dem. laugh

Undra hur många som skulle svara ja... jag 😀 (själklart skulle det stå tjejer/killar men jag tycker det ser så fult ut att skriva "[xxx]/[xxx]" )

Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
331793
May 8, 2003 - 7:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Föressten så fick jag väl runt 4-5.... men 10:an är ju given

10) Du förlitar dig på att andra ska hjälpa dig med dina räkningar, praktiska saker eller annat som uppstått till följd av ditt Internetanvändande.

Jag bor ju hemma å går 1:a ring... min mamma betalar ju alla mina räkningar 😀

gasolin
Kommer du hit ofta?
Medlem
331798
May 8, 2003 - 7:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Men HELIX, du får inte formulera om frågorna 😛

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 228
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL