November 5, 2001
Hade en mycket intressant disskusion pÄ nyÄrsdagens morgon. Den handlade om hur Kalles kaviar med ost blir randig nÀr man klÀmmer ur den ur tuben. Detsamma gÀller randig tandkrÀm. Olika förslag kom upp men inget kÀndes riktigt vettigt.
Har nu köpt en tub och jobbar pÄ att Àta upp den sÄ jag kan öppna den och se efter. Men nyfikenheten har tagit överhand sÄ dÀrför vÀnder jag mig till expertisen pÄ NH.
November 5, 2001
GatriC wrote: Ena sidan har en fÀrg, andra sidan har en annan.
NÀr man klÀmmer i tuben blandas fÀrgerna och det blir olika fÀrger pÄ olika sidor?
Nja. DÄ borde man kunna klÀmma pÄ en sida och bara fÄ en fÀrg eller hur? Har testat detta men hur man Àn vrider, vÀnder och trycker fÄr man rÀtt mÀngd av varje.
November 5, 2001
Efter lite sökande hittade jag detta:
"Om jag minns rÀtt sÄ Àr det sÄ att sjÀlva huvudkomponenten ligger i botten av tuben och randkomponenten ligger nÀrmare öppningen.
FrÄn öppningen gÄr det ett rör fram till dÀr huvudkomponenten ligger. Röret Àr doch inte helt utan har lÀngsgÄende skÄror (en skÄra för varje rand) NÀr man klÀmmer pÄ tuben sÄ trycks huvudkomponenten genom röret samtidigt som randkomponenten trycks genom skÄrorna och blidar rÀnder i huvudkomponenten i röret och alltsammans kommer ut i form av randig kaviar/tandkrÀm/whatever.
För att komponenterna ska hÄllas i sÀr och inte blandas om man exempelvis skakar tuben sÄ har de olika viskositet (Ästadkommes med förtjockningsmedel.)"
LĂ„ter det vettigt?
July 14, 2004
Arny wrote: Efter lite sökande hittade jag detta:
"Om jag minns rÀtt sÄ Àr det sÄ att sjÀlva huvudkomponenten ligger i botten av tuben och randkomponenten ligger nÀrmare öppningen.
FrĂ„n öppningen gĂ„r det ett rör fram till dĂ€r huvudkomponenten ligger. Röret Ă€r doch inte helt utan har lĂ€ngsgĂ„ende skĂ„ror (en skĂ„ra för varje rand) NĂ€r man klĂ€mmer pĂ„ tuben sĂ„ trycks huvudkomponenten genom röret samtidigt som randkomponenten trycks genom skĂ„rorna och blidar rĂ€nder i huvudkomponenten i röret och alltsammans kommer ut i form av randig kaviar/tandkrĂ€m/whatever.För att komponenterna ska hĂ„llas i sĂ€r och inte blandas om man exempelvis skakar tuben sĂ„ har de olika viskositet (Ă„stadkommes med förtjockningsmedel.)"nja,borde den inte bli rĂ€tt oanvĂ€ndbar nĂ€r man böjer den ett antal gĂ„nger? (dĂ„ menar jag inte att den gĂ„r sönder utan att det blir förstoppning p.g.a böjningen...? eller tĂ€nker jag fel? đ
LĂ„ter det vettigt?
September 16, 2002
För lÀÀÀÀnge sen sÄ tog den dÀr finska skalliga killen som lÄter lite vÀl icke-straight, reda pÄ det pÄ nÄgot program. DÄ tog han en tandkrÀmstub som han sedan skar upp med kniv. Och tadaa! Den var uppdelad i tuben, fyra olika fÀrger lÄg för sig. TÀnk dig en pizza, som du delar i fyra lika stora delar.
November 29, 2003
Arny wrote: Hade en mycket intressant disskusion pÄ nyÄrsdagens morgon. Den handlade om hur Kalles kaviar med ost blir randig nÀr man klÀmmer ur den ur tuben. Detsamma gÀller randig tandkrÀm. Olika förslag kom upp men inget kÀndes riktigt vettigt.
Har nu köpt en tub och jobbar pÄ att Àta upp den sÄ jag kan öppna den och se efter. Men nyfikenheten har tagit överhand sÄ dÀrför vÀnder jag mig till expertisen pÄ NH.
Att folk ens Àter den dÀr kaviaren, den smakar ju helvete.
:spy:
January 28, 2003
Farbror wrote: Det Àr sÄ att de olika lagren ost/kaviar pÄ nÄtt sÀtt ite blandar sig kommer inte ihÄg varför men att det var sÄ..
Arny wrote: För att komponenterna ska hÄllas i sÀr och inte blandas om man exempelvis skakar tuben sÄ har de olika viskositet (Ästadkommes med förtjockningsmedel.)"
March 21, 2003
MrWeizel wrote: [quote=Farbror]Det Àr sÄ att de olika lagren ost/kaviar pÄ nÄtt sÀtt ite blandar sig kommer inte ihÄg varför men att det var sÄ..
Arny wrote: För att komponenterna ska hÄllas i sÀr och inte blandas om man exempelvis skakar tuben sÄ har de olika viskositet (Ästadkommes med förtjockningsmedel.)"
M'kaay .....
1 Guest(s)