Kalles randiga?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Kalles randiga?
mpasak
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 57
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 19, 2005 - 4:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Hejsan visatt på jobbet idag och försökte klura ut hur hur kaviaren kommer ut randig med mjukosten ... någon som vet?
Skulle va kul att komma tillbaka på måndag och bräcka alla 🙄

😀 😀 😀

Pessimisten
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 352
939241
August 19, 2005 - 4:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan det vara likadant som med tandkräm med flera färger?

Att viskositeten (fastheten) och konsistensen är densamma för alla delar och därför sker ingen uppblandning. Färgerna ligger längsgående i tuben, vilket gör att det kommer ut randig tandkräm.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
939242
August 19, 2005 - 4:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Osten och kaviaren ligger i separata kanaler inne i tuben, och de har ungefär samma densitet, tryck och kommer ut med samma fart. Därför blandas de inte. Samma sak med tandkräm.

M3duz@
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 332
939244
August 19, 2005 - 4:53 pm
sp_Permalink sp_Print

det handlar om att man trycker i dom så med flera munstycken så att det bildas sektorer med mjukost/kaviar, eftersom dom sedan har olika fasthet och bygger på olika saker så blandas dom inte

Något sådant är det...

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
939259
August 19, 2005 - 5:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror det är trolleri..

wink

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
939274
August 19, 2005 - 5:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Pessimisten wrote: Att viskositeten (fastheten) och konsistensen är densamma för alla delar och därför sker ingen uppblandning. Färgerna ligger längsgående i tuben, vilket gör att det kommer ut randig tandkräm.

Men om viskositet är den samma har ju inte direkt med den kemiska potentialen att göra? Om viskositeten är den samma för osten och kaviaren, vilket för övrigt känns väldigt mycket jobb att åstadkomma, så skulle ju inte det automatiskt att skjuvspänningen mellan de två skulle bli densamma och de därmed skulle komma ut i tuben samtidigt. Trycken man på tuben så kommer ju det ämne med högst skjuvhastighet att först komma ut och då har vi ju en obalans i att vi kommer ha mer av det andra ämnet kvar i tuben. Förutsatt givetvis att det är samma mängder av de två ämnena från början.
Att de har en liknande viskositet är självklart sant annars skulle vi inte få en jämn och fin "kaviar" och det hade nog knappast gått hem hos folket. Det har du givetvis rätt i men att det skulle ha att göra med att de inte blandar sig låter mindre troligt. Två lösningar med samma viskositet innebär ju bara att de har en inre tröghet som är densamma, vilket på intet vis har med deras förmåga att blanda sig med varandra att göra. Däremot är de ju dispersioner av olika typ och skulle knappast kunna blanda pga det. Vågar dock inte riktigt säga vad exakt för dispersioner vi pratar om men mjukost bör vara en stabiliserad emulsion av något slag, medan kaviar nog är en vanlig dsipersion faktiskt.

Dessutom om man trycker på tuben så ligger ju ostan ovan på kaviaren väl(?) på typ tre olika jämt placerade ställen längs med ormen som kommer ut vilket gör hela tanken bakom en hel tub högst otrolig eftersom även om ämnen inte blandar sig direkt med varandra så skulle de ju röra sig i relation till varandra och därmed skulle osten ibland hamna inuti kaviaren, men framförallt skulle vi inte ha det perfekta mönster som vi får när vi pressar ut den.

FYI: gillar inte ostkaviaren 😉

//Andreas

mpasak
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 57
939277
August 19, 2005 - 5:50 pm
sp_Permalink sp_Print

OK OK kan tillägga att vi öppnade upp tuben och det gick inga kanaler i den..... får ta och köpa en och dela på mitten när den är ny.. den vi öppnade på jobbet va slut.

Andreas Galistel
Member
Medlem
939291
August 19, 2005 - 6:16 pm
sp_Permalink sp_Print

mpasak wrote: OK OK kan tillägga att vi öppnade upp tuben och det gick inga kanaler i den..... får ta och köpa en och dela på mitten när den är ny.. den vi öppnade på jobbet va slut.

Jo, som jag trodde. En tub med kanaler hade inte varit ekonomiskt försvarbar troligen. Det hela är egentligen ganska enkel kolloidkemi där vi har två kolloidala vätskor som har en sådan tröghet att de håller sig på plats som beskrivits lite ovan.
Det är ett jävla jobb att hitta en "konsistens" som passar både den som ska äta den och sen att den ska ligga på plats i tuben och sedan komma ut i rätt mängd vid alla former av tryck på tuben.
Kolla dock noga så att det inte finns ett dubbellager i själva höljet.

//Andreas

Hypno Toad
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 694
939297
August 19, 2005 - 6:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Den tandkrämstub jag kollade i hadde iallafall kankaler. Och varför det inte skulle finnas eller vara ekonomiskt försvarsbart att ha det vet jag inte.

T0FFE
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 454
939305
August 19, 2005 - 6:56 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Jag tror det är trolleri..

wink

Jag tror som ilg@dd.
No offence Delph1 men din förklaring är för komplicerad för att vara möjlig wink

.ToL
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1319
939311
August 19, 2005 - 7:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan vi inte bara vara glada att vi har "Kalles randiga" och lämna det där? 😉 😀

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
939313
August 19, 2005 - 7:41 pm
sp_Permalink sp_Print

.ToL wrote: Kan vi inte bara vara glada att vi har "Kalles randiga" och lämna det där? 😉 😀

Den är inge god..
🙁

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Andreas Galistel
Member
Medlem
939319
August 19, 2005 - 8:09 pm
sp_Permalink sp_Print

T0FFE wrote: [quote=ilg@dd]Jag tror det är trolleri..

wink

Jag tror som ilg@dd.
No offence Delph1 men din förklaring är för komplicerad för att vara möjlig wink

Reologi kicks ass! 😀

//Andreas

Dry_Ice
Member
Medlem
Forum Posts: 2611
939328
August 19, 2005 - 8:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Denna tråd var uppe för länge sen också 🙂 Då länkade någon till en bra sida som förklarar sådana dumma saker, fanns massor av andra saker med

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
939336
August 19, 2005 - 9:08 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Jag tror det är trolleri..

wink

Precis vad jag alltid trott!

MaTTzzoN
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 34
939365
August 19, 2005 - 10:40 pm
sp_Permalink sp_Print

hur mycket man än klämmer och vrider på en tandkrämstub så kommer det ändå ut lika fint.
Det är typ att i mitten är det vita i tandkrämen och sen ute på sidorna är det blåa och sen i tratten eller vafan det är så blir det ett mönster.

Min kompis som berättade. Han hade sett på hjärnkontoret 😀

AnonymousKiller
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 460
939397
August 20, 2005 - 5:20 am
sp_Permalink sp_Print

Tycker det är skojigt att den är randig. Dock gillar jag inte att kaviar är gjord på torskägg. Så för att försvara östersjöns torskar så äter jag inte Kalles Kaviar. Dock går persisk/rysk kaviar ner. laugh

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
939413
August 20, 2005 - 8:01 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tror de har byggt en tub med en inbyggd variant av den oändliga osannolikhetsfaktorn. Allt tyder på detta i och med att det är så osannolikt som det egentligen är.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
939429
August 20, 2005 - 9:11 am
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: Jag tror de har byggt en tub med en inbyggd variant av den oändliga osannolikhetsfaktorn. Allt tyder på detta i och med att det är så osannolikt som det egentligen är.

:)R :)R :)R :)R

Wishmaster_coffe
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 88
939452
August 20, 2005 - 10:00 am
sp_Permalink sp_Print

Lovar er att det bygger på samma princip som i svt:s tecknade julfilm som går på julafton, ni vet när de är i tomteverkstaden och målar schackbrädorna i gult och svart...kaviaren/osten ser säkert likadan ut innan de trycker in det i tuben, eller så är det som delph1 skrev

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 135
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL