May 17, 2004
Hoppas du sover gott 🙂
LenteP wrote: De här mellanstora "standardhundarna" som du kallar dem, jag antar att golden retriever skulle platsa bland dem för att ta ett exempel...
En stor anledning till att man ofta hör att de orsakar skada är, kan man nog lugnt anta, att det är en av de vanligaste familjehundarna och därför är det ju också större chans/risk att man oftare hör talas i medierna om just de gånger olyckan är framme med en "vanlig" hund. Även om det handlar om en extremt liten del av alla golden retrievers som finns...
Själva grejjen är att vad som kallas media inte ger en golden lika mycket utrymme för det säljer inte helt enkelt. den har en snäll och söthetsstämpel. Om den nu skulle göra något riktigt fruktansvärt så kan den få mycket utrymme men du ska se att i de där inforutorna på sidan om så tar de upp några andra fall där hundar har anfallit människor. de brukar lyda, Januari 2006 - Pitbull biter liten pojke i västerås. Man vinklar det alltid till något säljer bättre.
LenteP wrote: Samtidigt som dessa "kamphundar" som terriers av olika slag är de bäst lämpade raserna för just dessa "kamper", hundslagsmål, som de fått samlingsnamnet kamphundar ifrån knappast aldrig nyttjas av familjer. Därför orsakar de ju heller aldrig dessa skador man ofta hör talas om...
Och just för att de är så bra lämpade till kamphundar så är det ju också de raserna som alla dessa människor med tvivelsaktiga och olagliga ändamål skaffar när de vill ha en hund av olika orsaker. Detta faktum, att så många tränar dem just till kamphundar gör den ju ökänd, just som detta...
Ungefär så, ja. 🙂 De hundar smo kallas kamphundar tränas av tvivelaktiga typer med lika tvivelaktiga uppsåt.
August 11, 2005
Kame_boy wrote: förstår bara inte varför man inte tvingar samtliga hundar som vistas ute att ha munkorg eller vad det heter.
Därför att det är en onödig sak för de allra flesta hundar/hundägare.
Jag har två Yorkshire terriers som väger 4,2 kg tillsammans, vad ska de med munkorg till?
January 12, 2004
ytterligare en hund har bitit ett barn helt oprovocerat, ska vi förbjuda rasen?
November 22, 2001
obelix wrote: ytterligare en hund har bitit ett barn helt oprovocerat, ska vi förbjuda rasen?
Hundkörkort och koppeltvång överallt (iaf på allmänna platser) är väl en bra början.
January 12, 2004
Json_81 wrote: [quote=obelix]ytterligare en hund har bitit ett barn helt oprovocerat, ska vi förbjuda rasen?
Hundkörkort och koppeltvång överallt (iaf på allmänna platser) är väl en bra början.
hundkörkort tror jag dessvärre inte på, för det är lätt att sköta sig under utbildningen och fortfarande vara en skitstövel efteråt.
Koppeltvång med omedelbart omhändertagande och böter, om hunden inte bevisligen har rymt tror jag lite mer på.
Skulle även vilja att alla hundar DNA registreras, då kommer man åt både ägare och uppfödare.
December 21, 2005
Gebba wrote: ja blev biten i röven av en shäfer en gång när ja va mindre men den bet inte så hårt som tur var :p
ja tycker man ska förbjuda stora hundar i bostadsområden för man måste tänka på att det är fler som bor där.
går inte träna självförsvar mot hundar?
Hagelbössa..
Ofarlig så länge man inte skjuter.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 12, 2004
Gebba wrote: ja blev biten i röven av en shäfer en gång när ja va mindre men den bet inte så hårt som tur var :p
ja tycker man ska förbjuda stora hundar i bostadsområden för man måste tänka på att det är fler som bor där.
Det är inte bara stora hundar som kan orsaka skada.
Har själv blivit biten av en Schäfer när jag var runt6-7 år, huggtanden åkte nästan genom handen på mig, men det var 100% mitt egna fel.
Varför förbjuda stora hundar i bostadområden?
De stora hundarna är oftast snällare än de små.
January 12, 2004
ilg@dd wrote: [quote=Gebba]ja blev biten i röven av en shäfer en gång när ja va mindre men den bet inte så hårt som tur var :p
Hagelbössa..
vad ska du med hagelsprutan till?
obelix wrote: [quote=ilg@dd][quote=Gebba]ja blev biten i röven av en shäfer en gång när ja va mindre men den bet inte så hårt som tur var :p
Hagelbössa..
vad ska du med hagelsprutan till?
Blåsa huvet av ev. hund som anfaller typ..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
September 12, 2001
obelix wrote: [quote=Gebba]ja blev biten i röven av en shäfer en gång när ja va mindre men den bet inte så hårt som tur var :p
Det är inte bara stora hundar som kan orsaka skada.
Har själv blivit biten av en Schäfer när jag var runt6-7 år, huggtanden åkte nästan genom handen på mig, men det var 100% mitt egna fel.
Varför förbjuda stora hundar i bostadområden?
De stora hundarna är oftast snällare än de små.
Men en pitbull är inte så jäkla stor rent fysisk mannen.
Men den hunden kan verkligen orsaka skador deluxe som en tax med klart mindre kraft i käken klarar av.
En tax sliter sig inte så lätt i från ett koppel som en pitbull kan göra. Dessa hundar har en oanad kraft på sätt och vis.
En tax gör inte så här!
Det kan du inte snacka bort obelix. Med all respekt om din kunskap om hundar, men handen på hjärtat nu.
Tänk om det hade varit din hund som blivit utsatt för en liknande attack.
En pitbull är inte så jäkla ullegullig som alltför många ägare av dessa hundar tyckt tro!
January 12, 2004
skiroy wrote: Men en pitbull är inte så jäkla stor rent fysisk mannen.
Men den hunden kan verkligen orsaka skador deluxe som en tax med klart mindre kraft i käken klarar av.
En tax sliter sig inte så lätt i från ett koppel som en pitbull kan göra. Dessa hundar har en oanad kraft på sätt och vis.En tax gör inte så här!
Det kan du inte snacka bort obelix. Med all respekt om din kunskap om hundar, men handen på hjärtat nu.
Tänk om det hade varit din hund som blivit utsatt för en liknande attack.En pitbull är inte så jäkla ullegullig som alltför många ägare av dessa hundar tyckt tro!
jag har sett effekten av vad en tax kan göra genom en bekant och hans näsa.
Halva hans näsa var borta, och det jobbet kirurgen fick göra var inte vackert.
Men visst har dom ett kraftigare bett, det säger sig självt, på samma sätt som att en Schäfer på 60 kg kan göra större skada än en pitbull...
Och jag har erfarenhet från den andra sidan iom att min förra hane utan tvekan skulle ha dödat varenda hund han såg om han fick som han ville, så jag vet vad som krävs av en ägare som har en hundaggressiv hund, samma sak gäller en aggressiv hund över huvud taget.
Och när det gäller pitbull så är dom, om de kommer från en seriös uppfödare och hamnar hos en seriös ägare, en hund som är lika gulig som en Schäfer.
August 11, 2005
skiroy wrote:
En pitbull är inte så jäkla ullegullig som alltför många ägare av dessa hundar tyckt tro!
Gullighet har inget med rasen att göra, utan med den idividuella hunden.
En pittbull kan vara urgullig medan en tax kan vara en best (i taxkläder).
Jag var ute med min schäfer för några år sen, en fullvuxen jävla sak på 45 kg. Tror du inte det springer fram en [b]tax[/i] och biter honom hårt i framtassen?
Visst, skadan var inte så stor, men huvudsaken var att det var en hund som anföll en annan hund.
Allt jag säger är att man inte kan gå/dömma efter rasen eller storleken, utan den enskilda hunden.
Edit: det var en rottweiler som blev anfallen aven mindre hund (dvs pittbullen) så argumentet att det är de stora hundarna man ska akta sig för håller heller inte.
December 21, 2005
Utomordentligt bra initiativ.
"Olämpliga personer ska inte få ha hund."
"Den som bryter mot förbudet kan dömas till ett års fängelse.
I dag lämnar jordbruksminister Eskil Erlandsson förslaget till Lagrådet."
3 Guest(s)