August 28, 2004
När jag var mindre testade jag på olika kampsporter, såsom Judo och Karate, ingen av dem passade mig vidare bra. Så då tänkte jag rådfråga eder alla, vilka kampsporter som finns tillgängliga som uppfyller vissa kriterier.
* Man får ut bra träning utav det
* Lär sig försvara sig hyffsat
* Självdiciplin
* Inte alltför mycket våld mot huvudet/öronen (Pga tinnitus)
* Roligt, och omväxlande
Ej boxning, vill ha lite mer all round. Så kom gärna med förslag. 🙂
Ska helst finnas tillgängligt kring Sundsvalls trakterna.
September 7, 2003
Man får väl passa på att göra lite reklam då... 😉
Bujinkan passar nog in på alla punkter du nämnde, även om det kan variera med vilken instruktör man har. Dojon i Sundsvall bör du kunna hitta info om här:
http://www.taijutsu.nu/
January 6, 2002
Muay thai: Kanonbra träning. Bland det jobbigaste och roligaste jag tränat! du lär dig slag, sparkar, knä, armbågar, clinch.
Och till skillnad från kickboxning så tränar man alltid med lowkicks tillåtet (dvs sparkar under knähöjd).
Även knä tränas flitigt vilket är bland det bästa "vapnet" vi har.
Vill du bli vältränad och lära dig att ta emot slag/sparkar mm som kan vara bra i självförsvar så är detta för dig. men tänk på att det bästa försvaret är att gå ifrån en hotfull situation.
Det blir inte särskilt mycket våld mot huvudet om du inte tävlar. Så låt inte det hindra dig från att iaf testa Muay Thai.
Brottning:
grym trännig. rekomenderas
Brazilian ju jutsu:
se brottning. du kommer nog att få gliringar från kompisar om att du kramar killar på fritiden mm. men vad vet de?
ang Bujinkan:
Det är inte särskilt jobbig träning så du lär inte bli tränad.
stanserna i BBT är anpassade för att fungera i rustning tex ichimonji no kamae och är direkt olämplig att använda i skarpa lägen om du inte har tränat väldigt länge. Låg ställning med stort avstånd mellan benen (mao du är orörlig samt att en snärtig spark mot främre benet kan vara allt som behövs för att fälla en.)
Jumonji no kamae är lite bättre men där står man med fötterna jämte varandra, inte mycket bättre det. samt att man har kasst skydd mot krokar och sparkar.
Det finns mycket balla tekniker men min känsla är att de flesta är för komplexa och tar för lång tid att utföra på en motståndare som försöker knocka dig.
Samt att det nästan aldrig tas hänsyn till att folk inte slutar att slå bara för att den ena armen är fasthållen, då använder man den andra!
Detta gäller iofs många kampsporter o inte bara bbt.
Men de balans/kastbrytningar som jag lärde mig där har varit utmärkta.
Bara för att man vet teoretiskt hur man kör en bil så betyder inte det att man kan köra. För att bli bra krävs övning ute i trafiken där folk inte kör på ett för dig optimalt sätt, i kampsportsfallet kallas detta för sparring.
May 27, 2004
http://www.kampsport.se/kampsporter/
här finns typ alla kampsporter representerade.
Själv kör jag judo och gillar det. Kanske värt att testa igen nu när du blivigt större?
1 Guest(s)