June 18, 2001
Är det någon här som tränar kampsport?
Det var väldigt länge sedan - nära på tio år - jag tränade. Men nu vill jag komma igång igen. Problemet är att jag är smidigt som ett kassaskåp.
Ett effektikvt stretchingschema för hälsenor och ljumske vore trevligt att få, om någon här har tips.
September 26, 2001
Jag tränade Taido i 7 år, men fick sluta för att klubben som jag tränade i la ner, och det skulle bli för långt att åka, grymt roligt hade jag, lärde mig mycket....
Testade Wing Chun för ngt år sedan, var helt ok, dock tar det ett jävla tag innan man blir elajt 😉
Annars är väl all kung fu att rekommendera?
June 18, 2001
Ay, jag ställde mig i kö för att träna wushu helt nyligen. Förmodligen tar det ett tag innan de startar en ny nybörjarkurs eftersom de gjorde det senast i januari. Men den som väntar på någonting gott...
Jag är mest ute efter smidighet, så att jag inte lär mig några avancerade tran-, orm-, eller tigertekniker de första åren gör mig ingenting. 🙂
Taido får jag lov att säga är överkurs för min del. Woah! 🙂
Jag är arg på mina föräldrar för att de inte tvingade mig att bli gymnast när jag var 2 år.
June 18, 2001
Capoeira känns inte som en riktig kampsport; det är mer en dans. Vilket å andra sidan inte är fel.
Här har du lite klubbar:
http://www.kampsport.se/klubbar/
Kendo är nog kul, ja. Det hade jag funderingar kring ett tag, men kom fram till att jag hellre vill träna någonting där man inte behöver rustning för kumite. Är det vapen som gäller lär man få sitt lystmäte tillfredsställt med kung fu.
Jag skulle nog träna Kyodo som komplement däremot, om det nu hade funnits någon annanstans än i Sthlm. Förmodligen känner inte så många till det så jag kanske bör nämna att det är bågskytte.
November 26, 2002
Jerry wrote:
Jag skulle nog träna Kyodo som komplement däremot, om det nu hade funnits någon annanstans än i Sthlm. Förmodligen känner inte så många till det så jag kanske bör nämna att det är bågskytte.
Är det helt vanligt bågskytte, eller är det bågskytte med typ buddhistiska värderingar och sånt?
Jag höll på med det ett tag, men tröttnade under inomhussäsongen. Det var mycket roligare utomhus.
June 18, 2001
Man kan väl säga att skillnaden mellan vanlig bågskytte och Kyodo är lik den mellan fäktning och Kendo. Så ja, det är mycket ritual över det hela. Sedan är det en stor skillnad på bågarna. I Kyodo använder man 'enkla' långbågar.
Vanlig bågskytte är också någonting som lockar. Du kan inte lägga av så där...usch på dig! 🙂
November 26, 2002
Jerry wrote: Man kan väl säga att skillnaden mellan vanlig bågskytte och Kyodo är lik den mellan fäktning och Kendo. Så ja, det är mycket ritual över det hela. Sedan är det en stor skillnad på bågarna. I Kyodo använder man 'enkla' långbågar.
Vanlig bågskytte är också någonting som lockar. Du kan inte lägga av så där...usch på dig! 🙂
men det var inte alls kul att stå i en trång lokal och skjuta pilar på tio meters avstånd.
Jämfört med att stå ute på ett stort fält och skjuta på trettio meter.
Vi läste lite om det när vi läste om buddhism i skolan.
Det österländska sättet att skjuta båge var att koncentrera sig och låta gud styra pilen mot sitt mål, och det västerländska sättet var att förlita sig på skicklighet och bygga nya och bättre vapen hela tiden.
June 18, 2001
Är det mycket 'kata' (eller motsvarande) i kung fu?
Det var den enda nackdelen med karaten. 75% av tiden ägnade vi åt sådant... Men träningen är hård och man är förmodligen ganska vältränad och kunnig på sina tekniker när man väl får sitt svarta bälte. Hehe...man känner sig lite öm när man får göra 4*20 armhävningar på knogarna... 🙂
June 18, 2001
Har tränat capoeira i drygt ett år, men la ner p.g.a för dåliga träningslokaler och träningsförhållanden.
Men det var grymt skoj, och att det inte skulle vara kampsport är helt fel. Efter man sett mestren från brasilien fightas så ser man ju direkt hur det kan användas och hur ont det eventuellt kan göra!
Riktigt bra träning samt att man hittar muskler som man inte visste fanns (träningsvärk!!!!)
July 11, 2002
Jag hållde på med judo i 4 år när jag var mindre..
Men sen insåg att jag var alldeles för lång/tung med grönt bälte och jag fick i stortsett bara möte killar som vägger dubbla jag och de var blå,brun bältade, så jag fick stryk jämt 🙁 , så jag insåg att judo var inte min grejj.
Men nu så simmar jag ,och jag är grym på fjäril, någon som simmar här ?? 🙄
1 Guest(s)