Kampsport|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Kampsport
Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
sp_UserOfflineSmall Offline
280859
March 2, 2003 - 1:22 pm
sp_Permalink sp_Print

oxygenial wrote: Har tränat capoeira i drygt ett år, men la ner p.g.a för dåliga träningslokaler och träningsförhållanden.
Men det var grymt skoj, och att det inte skulle vara kampsport är helt fel. Efter man sett mestren från brasilien fightas så ser man ju direkt hur det kan användas och hur ont det eventuellt kan göra!

Riktigt bra träning samt att man hittar muskler som man inte visste fanns (träningsvärk!!!!)

Men är det realistiskt? Det 'ser ut' att vara väldigt utstuderat och inte alls effektivt.

[PITA]Neo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 499
280870
March 2, 2003 - 1:35 pm
sp_Permalink sp_Print

testade jujutsu ett år men det var bara skit... typ brottning =( usch usch tråkigt va det

SEN testade jag kung fu (wing chun och lite Suntukan stick-fighting), kan säga att Wing Chun är RIKTIGT roligt 😉 mycket snabba små hand-tekniker (typ blocka o slå samtidigt å såna grejer). Suntukan var också ball men nästan lite vääl "rått" för mig.. syftar bara till överlevnad, övervåld övervåld åsså lite övervåld tränar man ungefär 😉 men det var tufft att testa, men jag gillade alltid wing chun mer än suntukan. däremot så syftar ju även wing chun till ren överlevnad, ingen "sport", utan bara självförsvar, inga regler eller så.
slutade förra året när dom höjde priset till 1200/termin =( skulle gärna börja igen om man bara hade lite mer pengar... tränade väl kungfu 3 år tror jag

Jerry
Member
Medlem
280876
March 2, 2003 - 1:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är normalpris. Wushu-kursen jag vill börja på är däremot svindyr. Den kostar 350:-/månaden. Det gäller om man vill träna 2 ggr i veckan, annars kostar det mer. Tur att det ska betalas månadsvis...

Förresten, är det rent självförsvar du vill lära dig ska du nog sätta din tilltro till jujutsu hellre än till de andra stilarna. Det tar tid att bli så pass bra att du kan klara av att parera slag och dylikt. Du kommer bara själv bli nedslagen medan du tänker på dina tekniker. 🙂

Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1999
280890
March 2, 2003 - 2:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja lirar cs och d2 🙄 wink

Ja vet precis va ja ska göra för att försvara mig om nån försökte råna mig på dust2 8) b-4-3/1 lägg siktet på skallen och tryck av.

Om nån försökte antasta mig vid cold plains så skulle ja bara kötta med min ww rakt igenom dem...

Så jag är helt säker... så länge ja är framför datorn :eye:

[Iceboy]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1035
281019
March 2, 2003 - 6:28 pm
sp_Permalink sp_Print

<<-- Kickboxning :D

Stupid Ass
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 994
281026
March 2, 2003 - 6:39 pm
sp_Permalink sp_Print

ok... ja kan inte nåt om vilken kampsport som e vad, men vill gärna börja me nåt.

vilken bör ja välja?

ja vill:

inte skada folk utan mest kunna försvara mig
gärna lära mig lite cool acrobatik typ volter o trippel saltomotal eller nåt laugh
få lite muskler på kroppen
hemskt gärna lära mig fajtas med stav, svärd etc

förslag?
PS bor i Linköping så d får gärna va nära till träningslokalen men föreslå gärna även om ni inte vet

Marqz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 283
281108
March 2, 2003 - 8:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Lentroo wrote: Wushu finns väl också.

Min kompis tränar wushu i Skövde. Han tränar tre dagar i veckan o det kostar typ 500/säsong tror jag.

[Iceboy]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1035
281980
March 4, 2003 - 11:25 am
sp_Permalink sp_Print

Stupid Ass wrote: ok... ja kan inte nåt om vilken kampsport som e vad, men vill gärna börja me nåt.

vilken bör ja välja?

ja vill:

inte skada folk utan mest kunna försvara mig
gärna lära mig lite cool acrobatik typ volter o trippel saltomotal eller nåt laugh
få lite muskler på kroppen
hemskt gärna lära mig fajtas med stav, svärd etc

förslag?
PS bor i Linköping så d får gärna va nära till träningslokalen men föreslå gärna även om ni inte vet

Dom enda kampsporterna som jag kan komma på som man inte skadar folk i är Ju Jutsi och Judo, de är rena försvars sporter med mycket smidighet och akrobatik.

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
282038
March 4, 2003 - 1:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Hmm... vill också ha tips...

Helst något där man skadar motståndaren hur mycket man vill, samtidigt som man försvarar sig bra. Helst inte särskillt mycke "studerande" o typ "andeövningar" eller vad det kan heta, utan lite råare.

Har hört att Krav Maga ska vara bra, men det är typ dyrt. Kung-fu låter också roligt, men jag vet inte.

Har i alla fall gått på TaeKwondo förut men jag gillade inte att det fanns regler när man slogs. Det ska ju vara så effektivt som möjligt i verkliga situationer.

Och sist men inte minst! man ska bygga upp kroppen jättemycke!

Bor i stockholm så jag hittar nog det mesta.
Nån som vet vad som passar mig?

fet_loa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1332
282051
March 4, 2003 - 1:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Kame_boy wrote: Hmm... vill också ha tips...

Helst något där man skadar motståndaren hur mycket man vill, samtidigt som man försvarar sig bra. Helst inte särskillt mycke "studerande" o typ "andeövningar" eller vad det kan heta, utan lite råare.

Har hört att Krav Maga ska vara bra, men det är typ dyrt. Kung-fu låter också roligt, men jag vet inte.

Har i alla fall gått på TaeKwondo förut men jag gillade inte att det fanns regler när man slogs. Det ska ju vara så effektivt som möjligt i verkliga situationer.

Och sist men inte minst! man ska bygga upp kroppen jättemycke!

Bor i stockholm så jag hittar nog det mesta.
Nån som vet vad som passar mig?

Ruy san Ryu är ett bra val för dig.. gick de ett tag för några år sen.. en blandning mellan combat jiu jiutsu, kickboxning o thaiboxning kan man väl säga kommer inte ihåg exakt.. det var rått.. många knäckta näsben mm på de träningarna.. kan bli knepigt att hitta en klubb bara.. finns typ 2 i hela sverige..

o det är raka motsatsen till tae kwondo som du inte gillade.. tae kwondo ger typ ingentning vad jag förstår.. vad ska du göra om tre killar kommer mot dig? inte fan gör du fem lavettsparkar i ansiktet på dem.. nej tae kwondo är mesigt.. ingen kraft alls.. man ska typ lägga en skenbensspark i revbenen o knäcka nacken av dem.. mer effektivt hehe 🙂

men vill du bygga upp kroppen så får du träna kampsport mer än två-tre ggr i veckan som de flesta klubbar erbjuder.. nä då är styrketräning vid sidan om ett bra val

Jerry
Member
Medlem
282189
March 4, 2003 - 4:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kan ha fel, men jag är tveksam till effektiviteten hos sparkar överhuvudtaget. Det är lite långsamt, speciellt rundsparkar.

fet_loa
Kommer du hit ofta?
Medlem
282198
March 4, 2003 - 4:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Jag kan ha fel, men jag är tveksam till effektiviteten hos sparkar överhuvudtaget. Det är lite långsamt, speciellt rundsparkar.

hehe.. nja det beror på.. en välriktad skenbensspark i revbenen kan göra fin skada.. men svar ja.. om man inte är grym på det så är slag det bästa.. rundsparkar är ett kapitel för sig..

Jerry
Member
Medlem
282211
March 4, 2003 - 5:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja jo, det gör nog ont om inte annat. 🙂

Ah, med rundspark menar jag allt som inte går rakt ut från kroppen, alltså även mawashi-geri och dylikt, om du nu kan japanska. Allt som träffar motståndaren från sidan alltså.

fet_loa
Kommer du hit ofta?
Medlem
282756
March 5, 2003 - 2:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Ja jo, det gör nog ont om inte annat. 🙂

Ah, med rundspark menar jag allt som inte går rakt ut från kroppen, alltså även mawashi-geri och dylikt, om du nu kan japanska. Allt som träffar motståndaren från sidan alltså.

om jag inte missminner mig så är mawashi geri koreanska... (kan ha fel)

och en skenbensspark blir svår om den inte kommer från sidan.. en välriktad, hård(o då menar jag hård) mawashi geri i revbenen kan utan problem knäcka dem.. men som sagt.. kroppens rotation är viktig och kan man inte göra det rätt så blir det inget bra..

fet_loa
Kommer du hit ofta?
Medlem
282758
March 5, 2003 - 2:28 pm
sp_Permalink sp_Print

fet_loa wrote: [quote=Jerry]Ja jo, det gör nog ont om inte annat. 🙂

och en skenbensspark blir svår om den inte kommer från sidan.. en välriktad, hård(o då menar jag hård) mawashi geri i revbenen kan utan problem knäcka dem.. men som sagt.. kroppens rotation är viktig och kan man inte göra det rätt så blir det inget bra..

hehe som sagt, nu när jag läser i den gamla "instruktionsboken" så ser jag att du har rätt.. det var japanska

Blue_Moon_
Member
Medlem
Forum Posts: 3020
282777
March 5, 2003 - 2:45 pm
sp_Permalink sp_Print

fet_loa wrote:

mawashi = rundgående

geri = spark

tex. jodan= huvudhöjd > jodan mawashi geri= rundgående spark i huvudhöjd.

osv..

Jerry
Member
Medlem
282782
March 5, 2003 - 2:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Hehe... nåja.

Som ni ser har vi kommit fram till att för att sparka bör man vara bra. Så ni som vill kunna lära er att försvara er snabbt: lär er lite kast och slag. Och framförallt: träna upp er snabbhet och smidighet. Det är så grundläggande att något att annat bara är slöseri med tid. Det är inte så att man genom trolleri kan slå ned någon bara för att man tränar kampsport. Jag hörde nyligen om någon svartbältare i jiujutsu (som annars är en utomordentlig försvarsstil) som blev halvt ihjälslagen för att han var så säker på att han kunde försvara sig att han envisades med att resa sig när han blev nedslagen istället för att bara låta den andra personen i fråga gå sin väg.

Jerry
Member
Medlem
282786
March 5, 2003 - 2:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Sí! bra ordlista, komplett och fin. 😉

Mitt minne sviker mig, vad kallas en rundspark som träffar motståndaren på motsvarande sida till det ben man sparkar med? Det är någon negation framför 'mawashi', inte sant?

fet_loa
Kommer du hit ofta?
Medlem
282796
March 5, 2003 - 3:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Hehe... nåja.

Som ni ser har vi kommit fram till att för att sparka bör man vara bra. Så ni som vill kunna lära er att försvara er snabbt: lär er lite kast och slag. Och framförallt: träna upp er snabbhet och smidighet. Det är så grundläggande att något att annat bara är slöseri med tid. Det är inte så att man genom trolleri kan slå ned någon bara för att man tränar kampsport. Jag hörde nyligen om någon svartbältare i jiujutsu (som annars är en utomordentlig försvarsstil) som blev halvt ihjälslagen för att han var så säker på att han kunde försvara sig att han envisades med att resa sig när han blev nedslagen istället för att bara låta den andra personen i fråga gå sin väg.

jo sant. har sett flera med svart bälte i olika kampsporter få stryk i tävling av folk med orange eller gult bälte.. tyvärr är det så i flera kampsporter att det är för lätt att gå upp i rang, det enda som krävs är typ att man varit medlem i en klubb tillräckligt länge eller gjort sina "graderingsprov" tillräckligt snabbt.. dock är det som tur är inte så i alla kampsporter.. jag menar det finns ju för fan 10 åringar som har svart bälte i karate o judo.. det handlar inte om hur bra man är på o försvara sig. det handlar om hur snygga kast man kan göra osv..

vill man ha en bra kampsport som gör att man kan försvar sig snabbt så är det brottning som gäller, kanske boxning men brottning är det ultimata.. det är väl ingen som sett ett bråk på stan där de står o gör lavettsparkar i ansiktet på varann o räknar till tio på japanska.. (finns ju folk som gör liknande saker men de brukar aldrig "vinna").. nä i stort sett de flesta slagsmål 1 mot 1 slutar i brottning..

fet_loa
Kommer du hit ofta?
Medlem
282798
March 5, 2003 - 3:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Blue_Moon_ wrote: [quote=fet_loa]

mawashi = rundgående

geri = spark

tex. jodan= huvudhöjd > jodan mawashi geri= rundgående spark i huvudhöjd.

osv..

jo du jag kommer ihåg det nu.. var nåra år sen nu men jag kan fortfarande räkna på japanska.. o kommer ihåg alla sparkar, grundställningar o slag, falltekniker osv på japanska, vad jag nu ska ha för nytta av det 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 101
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL