November 9, 2002
ok då... lite skada kan man väl kanske stå ut me...
men vilja sporter ger mest smidighet o snabbhet då?
kung fu har ja fattat e lite blandning av slå hårt, va smidig o hantera vapen
rätt?
nån som har nån bra länk där dom beskriver skillnader mellan kampsporter
(namnen säger ju inte normala människor så mycke )
November 8, 2002
Eftersom det har vart så negativa utlåtanden om just Ju-Jutsu så får jag väl lägga en ett par goda ord för kampsporten.
ok, Jag har tränat jujutsu i 3år nu, Tävlar i Sport-jujutsu och tränar ca 4ggr i veckan. Har även grönt b'lte i Kai.
Kan väl säga att anledningen för att jag brinner för Jujutsu är att jag vet att teknikerna funkar i verkligheten om man kan dem, min tränare har tex. tagit VM silver och EM guld, varit landslagscoach mm. Jag har haft en himla tur som får träna med några av dem bästa i swe =D This really works!
Det finns två st sektioner av Ju-jutsu i Sverige.
När folk pratar om "ju-jutsu" menar dem i allmänhet den största sektionen som kallas Ju-jutsu Kai. Detta är till 95% en försvarsgren. Man lär sig försvara sig mot angripare som tex. angriper med slag, sparkar, basebollträ, kniv, pistol, grepp osv. Alltså är Kai inriktat på verklighetsbaserad scenarion. Försvaret består av följande delar (från andra bältet, gult, och uppåt) Blockering/frigörning från motståndaren, nerläggning/kast och sist fasthållning som ev. uppföljs av ledlås/strypning.
Träningen är ofta upplagd så att den passar dem flesta åldersgrupper, teknik varvas med lekar och fysisk aktivitet. Nästan vem som helst kan träna ju-jutsu kai, och det är en mer "social" form av jujutsu.
Sen så har vi den andra delen av Jujutsu, Sport Ju-jutsu. Vissa tekniker från kai ingår i Sportsystemet, men här är syftet att tävla i kamp. Denna form av jujutsu är mkt mer krävande än Kai, både tekniskt och fysiskt. Stor vikt läggs vid att göra tekniker på motståndaren i "rörelse" dvs i en fighting situation. Taimning och teknik är ofta avgörande. Kort sagt kan man säga att sportdelen av jujutsu är en tävlingsform som inkluderar en sorts mix av Karate & Judo.
Matcher körs i 2x2min plus en min vila emellan.
En match kan se ut såhär ungefär: matchen inleds med en slag/spark/blockringsfas. Så fort en av deltagarna greppar den andre så inleds fas2, Judofasen. Nu går det ut på att kasta/lägga ner sin måtståndare. Så fort nån lyckas påbörjas fas3, newaza ("brottning") där det gäller att få in en fasthållning/ledlås/strypning/blodstrypning. Blir positionerna för låsta eller att matchen pågår i en fas för länge, så bryter dommaren och matchen börjar i fas1 återigen.
såhär döms poängen:
Poänggivning i del 1:
1. En oblockerad slag- eller sparkteknik i god balans och bra kontroll = 2 poäng
2. En delvis blockerad slag- eller sparkteknik = 1 poäng
Poänggivning i del 2:
1. Ett perfekt kast eller en perfekt nedläggning = 2 poäng
2. En låsning eller strypning med avklapp = 2 poäng
3. Ett icke helt perfekt kast eller en icke helt perfekt nedläggning = 1 poäng
Poänggivning i del 3:
1. En effektiv fasthållning i 10 sekunder = 1 poäng, i 20 sekunder = 2 poäng
2. En låsning eller strypning med avklapp = 3 poäng
Får man en fullpoängare i varje fas så vinner man på teknisk
överlägsenhet och matchen bryts omedelbart.
November 8, 2002
forts.
Grejen är att det INTE ska vara fullkontakt i fas1, därför är även sparkar mot huvet tillåtna. Gör du en för hård teknik i fas1 så kan du bli diskad/få varning.
När man tävlar får man ett tävlingsbälte, antingen rött eller ett vitt bälte, så att domarna ska kunna hålla reda på poängen lättare.
Det används inga skydd förutom tandskydd plus knogskydd. Om man vill får man även använda sig av benskydd (rekomenderas) och suspensoar (fegt 😉 )
Det är en otrolig känsla att gå en match, det finns nog inget mer påfrestande för kroppen. Du ger ALLTID 150% av din kapacitet, oavsett hur mkt mjölksyra du har. Greppar motståndaren dig och försöker kasta har du inget val mer än att parera. En annan sak som är märklig när man tävlar är att man verkligen glömmer bort tid och rum, när du är klar med en match kommer du inte ihåg ett skvatt om vad som hänt, bara att du vann 😀
Att tävla i sport-Jujutsu passar dem lite mer unga utövarna som känner för en liten utmaning, men även äldre kan testa på denna sport eftersom tävling naturligtvis inte är ett måste. Träningarna brukar inte vara lika påfrestande som matcherna, men minst lika roliga.
Skaderisken inom ju-jutsu är ganska minimal, tävlar man är det klart att den är lite högre. Jag har varit med på 2tävlingar och tränat jujutsu i 3år som sagt, och dem enda mer allvarliga skadorna jag råkat ut för är några grova stukningar när jag studsat lite fel + ett svagt blåöga.
Kollade ni på robinson? Om ni kom ihåg läkaren i första avsnittet så var det Ingemar Skjöld, 7dan, och nuvarande landslagstränare. Han brukar vara tränare på elitlägren. Killen ser inte så mkt ut för världen, spinkig å dan, men jag har kört newaza med honom, å han tar mig hur lätt som helst kan jag säga =D
Kort sagt, börja med jujutsu!
June 18, 2001
Alla grenar ger träning i sådant. Valet grundar sig mest på vad du tycker verkar roligast (eller i fall av självförsvar: någon gren med inriktning på närkontakt). Räkna dock med att behöva träna på fritiden. Dagliga stretchövningar är att rekommendera.
Din beskrivning av kung fu stämmer in på många kampsporter, bl.a. karate och ninjutsu (eg. bujinkan budo taijutsu). Men visst, det är ovanligt mycket vapenhantering i kung fu.
Prova:
http://www.budo.se
och
http://www.kampsport.se
edit: som vanligt är jag sent ute med att posta mina inlägg.
Btw, jag talar väl om jujutsu, det är en bra självförsvarsgren. *smörar*
September 11, 2002
Jerry wrote: Alla grenar ger träning i sådant. Valet grundar sig mest på vad du tycker verkar roligast (eller i fall av självförsvar: någon gren med inriktning på närkontakt). Räkna dock med att behöva träna på fritiden. Dagliga stretchövningar är att rekommendera.
Din beskrivning av kung fu stämmer in på många kampsporter, bl.a. karate och ninjutsu (eg. bujinkan budo taijutsu). Men visst, det är ovanligt mycket vapenhantering i kung fu.
Prova:
http://www.budo.se
och
http://www.kampsport.seedit: som vanligt är jag sent ute med att posta mina inlägg.
Btw, jag talar väl om jujutsu, det är en bra självförsvarsgren. *smörar*
njae karate betyder ju "tom hand" och vad jag vet så är det inga vapen inblandade i karate.. rätta mig om jag har fel..
om du vill ha den "bästa" kampsporten så är det thai boxning eller brottning som gäller.. eller rent bonna salgsmål.. kolla in http://www.sherdog.com. där hittar du allt om ultimate fighting och kolla framför allt in PRIDE. de flesta av de bra fightrarna har antingen thai boxningsbakgrund eller brottningsbakgrund..
måååånga tror att en som ä bra på ninjutsu, jiu jiutsu eller liknande måste vara grymma som fan på riktigt.. med få undantag är det inte så.. de enda riktigt bra jiu jiutsu utövarna jag vet som är bra när det gäller är Gracie familjen.. sen är resten lätträknade
nä brottning, boxning eller Thai är det jag tror på..
November 8, 2002
Personligen gillar jag inte ultimate fighting, det har inget med kampsport att göra. Grejen är att skada motståndaren, inte göra en bra teknik. Det är sporter som ultimate fighting som ger kampsportsutövare dåligt rykte. Bara pundare håller på med sporter som går ut på att skada motståndaren.
Tyvärr så är världsmästaren i ultimate fighting ju-jutsu kille.
September 11, 2002
Blue_Moon_ wrote: Personligen gillar jag inte ultimate fighting, det har inget med kampsport att göra. Grejen är att skada motståndaren, inte göra en bra teknik. Det är sporter som ultimate fighting som ger kampsportsutövare dåligt rykte.
Tyvärr så är världsmästaren i ultimate fighting ju-jutsu kille.
då skulle man kunna säg såhär: kampsport är en sport som inte har mycket med verkligheten att göra.. det är mest uppvisning.. men det kan jag faktiskt hålla med om och jag tycker inte det är något fel i det.. det är ett bra sätt att hålla kroppen i trim, bli stark både fysiskt och psykiskt och det kan va bra o ha när man ska försvara sig men i riktiga tävlingar är det få av dem som håller..
världsmästaren i UFC du pratar om? vem menar du? nogueira? han är ett undantag.. fruktansvärt duktig men hans teknik är inte "normal" jiu jiutsu.. men visst fan är han grym.. de jiu jiutsu utövare som lyckas är nästan uteslutande från brasilien..
o sen får man väga in att brasiliansk jiu jiutsu är annorlunda jämfört med den som utövas i t.ex. sverige.. men nu när jag kollar på det så är just brasiliansk jiu jiutsu ganska framgångsrik i dessa tävlingar så visst.. det kan va nåt.. men flytta först till brasilien 😀
vil du se bra teknik ska du kolla in kazushi sakuraba.. en japansk fighter med brottarbakgrund som slagit ut alla Gracies (som anses vara de bästa jiu jiutsu utövarna i UF) han mött.. det e grejor det 😀
November 8, 2002
Uppvisning? Det finns uppvisningssporter vet inte vilken du syftar på. Jag tävlar i jujutsu (kamp) och det är ingen uppvisningssport. Det handlar om att få poäng genom att göra tekniker som jag beskrev ovan. Det räknas INTE som sport att slå varandra medvetslösa, med det som enda syftet. Show? Det får du avgöra själv. Möjligtvis freakshow.
Vad menar du med "i riktiga tävlingar är det få av dem som håller". Snälla nån jag vill inte bli ihopkopplad med några UF-skum. Dem som är seriösa håller inte på med sånt och det har inget att göra med hur bra/dåliga dem är på sina sporter, det handlar om förnuft.
September 11, 2002
Blue_Moon_ wrote: Uppvisning? Det finns uppvisningssporter vet inte vilken du syftar på. Jag tävlar i jujutsu (kamp) och det är ingen uppvisningssport. Det handlar om att få poäng genom att göra tekniker som jag beskrev ovan. Det räknas INTE som sport att slå varandra medvetslösa, med det som enda syftet. Show? Det får du avgöra själv. Möjligtvis freakshow.
Vad menar du med "i riktiga tävlingar är det få av dem som håller". Snälla nån jag vill inte bli ihopkopplad med några UF-skum. Dem som är seriösa håller inte på med sånt och det har inget att göra med hur bra/dåliga dem är på sina sporter, det handlar om förnuft.
visst är det så.. de som är med i ufc är nog lite speciella i huvet.. men du måste hålla med om att UF är mer likt verkligheten än att visa en snygg rullning och få poäng för en lös spark i huvet.. och jag tycker du bör kolla in PRIDE som är en annan organisation än UFC med lite annorlunda regler..
boxning går också ut på att slå varann medvetslösa.. I UF´s historia har det dött en person till följd av skador han åsamkat sig under match och allvarliga skador är väldigt ovanligt.. att tilläga slogs den person som dog i typ vitryssland eller nåt och jag tror inte han var associerad med någon godkänd UF organisation..
jämför man med boxning, som är mer accepterat så har en hel drös männskor dött i just boxning..
och UF är inte så rått som alla tror.. om nån svimmar, skadar sig, knockas, diskas eller ger upp så är matchen över... och ja, man kan vinna på poäng. om matchen avslutas utan avgörande är det poäng som gäller..
November 8, 2002
fet_loa wrote:
.. men du måste hålla med om att UF är mer likt verkligheten än att visa en snygg rullning och få poäng för en lös spark i huvet..
Likt verkligheten vad. Jag sysslar inte med gatuslagsmål, och tro mig man blir extremt mkt bättre på att lära sig ha koll på gejjorna istället för att sparka vilt omkring sig. I en självförsvarssiuation flyttar man bara fram sina positioner kanske 5cm så har du fullkontakt om det skulle behövas... 😕
Det har hänt flera ggr att folk har muckat med mig på fester osv, men kampsporten har fått mig känna mig trygg å jag vet att jag behöver inte "känna mig utmanad". Jag vänder mig bara om och går, ngt som hade varit bra mkt svårare om man hade känt sig hotad.
September 11, 2002
Blue_Moon_ wrote:
Likt verkligheten vad.
Jag sysslar inte med gatuslagsmål, och tro mig man blir extremt mkt bättre på att lära sig ha koll på gejjorna istället för att sparka vilt omkring sig. I en självförsvarssiuation flyttar du bara fram dina positioner kanske 5cm så har du fullkontakt om det skulle behövas.
jaså men jag trodde det var riktiga situationer vi pratade om.. det jag menar med verklighteten är om du blir attackerad av en eller flera personer.. om man endast ska använda sig av sina kunskaper i sin kampsport finns det vissa grenar som lämpar sig bättre än andra.. så är det bara.. det var sådana jag försökte namnge.. och då de flesta slagsmål mer eller mindre utvecklas till brottningsmatcher är brottning en bra gren... tae kwondo kan jag inte tänka mig lämpar sig så bra t.ex. då endast snabbhet och antal parkar/sekund räknas typ.. utan kraft eller effektiva tekniker ä man ganska chanslös i "riktiga" situationer...
November 8, 2002
fet_loa wrote: o det är ju bra att du vänder dig om o går.. folk som på kampsport för att slåss på stan är tyvärr vanliga... 🙁
Det där är bara en myt så vitt jag vet. Men som sagt det finns kampsport och "kampsport". Vissa kampsporter hittar man uteslutande idioter i.
Ju-jutsu är en mkt anrik och gammal kampsport som är ursprunget till karate och judo. Ur ju-jutsu bröts alltså judo och karate ut så småningom och blev nya, enskilda kampsporter.
Man bugar väldigt ota i ju-jutsu och ingen går juh ifrån träningen förbannad 😉 Alla är som kompisar och berömmer varandra om det går bra.
På tävling kan iofs detta sätts åt sidan en aning, men allt, och jag menar allt, kretsar om att göra bra tekniker. Man har inget personligt agg mot sin motståndare. Det finns mängder av fördomar mot kampsportare, vissa av dem befogade. Men man ska inte dra alla sporter över en enda kam.
June 18, 2001
Fet_loa - Det är lite motsägelsefullt, jag vet. Men vapen används faktiskt i en l i t e n utsträckning. Bo:n är vanlig t.ex.
Karate utvecklades från början av bönder för att de skulle kunna försvara sig mot soldater utan att själva ha några vapen (det var vapenförbud), men sedan kom de att använda vad som fanns till hands, dvs. stavar och liknande.
Personligen är bo:n mitt favoritvapen (och det enda jag har tränat med) så det är inte mig emot.
November 9, 2002
vissa sporter förstår ja mig inte på...
ja känner en tjej som e boxare o ja kan inte fatta hur nån kan gå upp i ringen o tänka:
hmmm.... söt tjej. hur slår ja bäst sönder hennes ansikte?
näe... lite graciöst får d gärna va...
EDIT: Tack för länkarna förresten!! D gav iaf lite mer kött på bena
September 11, 2002
Blue_Moon_ wrote: Det där är bara en myt så vitt jag vet.
tyvärr är det ingen myt.. iaf här jag bor..en hel del folk börjar på kampsport så de kan va häftiga o bära en jacka där det muay thai på ryggen när de är ute o söker bråk i gäng på stan en fredagkväll.. vissa kampsporter är ju såklart mer utsatta än andra. de tycker t.ex. inte att judo jackorna är så häftiga.. det är ju tur för judoklubbarna om inte annat..
inget ont om kampsport, jag är själv ett stort fan, men idioter finns det gott om, i alla sporter kan väl tilläggas.. 🙁
November 8, 2002
Jo men det finns inga seriösa kampsportare som går ner på stan en fredakväll för att spöa upp lite uppkäftiga grabbar 😀 haha.
nej dem som håller på med sånt är knappast seriösa, kanske ha varit på några träningar å känner sig tuffa. Sen är det ju som sagt så att man hittar olika folk beroende på var man letar i för sport, tex. i judo och ju-jutsu hittar man mkt högutbildat folk. Det är faktiskt så att dem "finare" kampsporterna har mer välutbildat folk som i allmänhet sköter sig bättre.
Jag älskar ju-jutsu, spec den här kombinationen av Slag/spark och grepp/kast-nerläggning osv. är ganska unik för just Ju-Jutsu. Pga detta måste man ha en mkt mkt allsidigt tränad kropp å teknik, Jujutsufolk är sällan bra på nån särskilld sak, dem är "halvbra på allt". 😉
Det känns rent utsagt förjäkligt i kroppen under/efter en match. Först ska du vara mkt spänstig och dynamisk; hoppa omkring å sparka/slå. Sen blir det en stående kast-fight, mkt statiskt. När man får omkull motståndaren och kommer in i en fasthållning så ska du hålla honom i 20s för att få max poäng. Å jag lovar, du verkligen blåhåller i denna kille som med alla sina krafter försöker ta sig upp på benen igen. Lyckas man hålla killen i 20s får man ju poäng. Misslyckas du när du ligger där å flåsar med en puls på 200 kanske du får en strypning på dig som det gäller att ta sig ur, man vill ju inte klappa av. När domarna bryter och man ställer sig upp så känns de som om man fortfarande håller kvar samma grepp, så känns det i armarna! 8)
November 8, 2002
Jerry wrote: Fet_loa - Det är lite motsägelsefullt, jag vet. Men vapen används faktiskt i en l i t e n utsträckning. Bo:n är vanlig t.ex.
Karate utvecklades från början av bönder för att de skulle kunna försvara sig mot soldater utan att själva ha några vapen (det var vapenförbud), men sedan kom de att använda vad som fanns till hands, dvs. stavar och liknande.
Personligen är bo:n mitt favoritvapen (och det enda jag har tränat med) så det är inte mig emot.
Det var munkar, inte bönder. Och det var en sorts urJu-jutsu (ninjutsu?)
2 Guest(s)