December 19, 2002
http://www.aftonbladet.se/vss/.....00,00.html
Hur kan 50kV mellan ett par punkter belägna ganska nära varandra, endast resultera i 0,16mA??? Min elkunskap säger mig att det inte stämmer.
Om vi överdriver nått enormt och säger att motståndet är 10M (jag vet att det är åt helvete för högt räknat men det är bara för att va snäll) så borde 50kV ge 50mA. För att få en ström på 0,16mA vid 50kV måste motståndet va 312,5Mohm.
Kan det vara så att dom kör med en OERHÖRT hög frekvens så att man utnyttjar skinneffekten?
December 19, 2002
Hittade denna sida efter lite sökande
http://www.taser.com/pages/pro.....ecs01.html
Som vanligt har Aschberg och hans kumpaner ingen koll alls. 👿
August 19, 2001
Kamelryttarn wrote: http://www.aftonbladet.se/vss/.....00,00.html
Hur kan 50kV mellan ett par punkter belägna ganska nära varandra, endast resultera i 0,16mA??? Min elkunskap säger mig att det inte stämmer.
Om vi överdriver nått enormt och säger att motståndet är 10M (jag vet att det är åt h*****e för högt räknat men det är bara för att va snäll) så borde 50kV ge 50mA. För att få en ström på 0,16mA vid 50kV måste motståndet va 312,5Mohm.
Kan det vara så att dom kör med en OERHÖRT hög frekvens så att man utnyttjar skinneffekten?
Såg de i DN förut.. Då var de en reporter där som testade den.. Där stog de även att de var 50 000 volt, så de stämmer nog. Om de resulterar i bara 0,16 mA vet ja inte..
Men man blir iaf paralyserad 🙂
June 18, 2001
Hämtat från http://www.taser.com/pages/pro.....ecs01.html
Optical
650 Nm wavelength, daytime laser sight, optimized at 13 foot range.
13 fot?! ca 4 meter. Skulle laser siktet vara optimiserat för 4 meter.
Som att stå vid en vägg och missa ju !?!?!?
February 21, 2003
är inte till för att ta ner folk med skjutvapen utan närstridsvapen eller aggresiva personer
så 4meter är mer än nog
P5E64 WS EVOLUTION | INTEL Q9650 CORE2QUAD@3000 | 8 GB | CLUB 3D 4870X2 | 2xSamsung SM 2493HM 24""@1900x1280 | Windows 7 Ultimate 64
February 12, 2002
Kamelryttarn wrote:
Hur kan 50kV mellan ett par punkter belägna ganska nära varandra, endast resultera i 0,16mA??? Min elkunskap säger mig att det inte stämmer.Om vi överdriver nått enormt och säger att motståndet är 10M (jag vet att det är åt h*****e för högt räknat men det är bara för att va snäll) så borde 50kV ge 50mA. För att få en ström på 0,16mA vid 50kV måste motståndet va 312,5Mohm.
Om strömmen är 50mA å jag skulle få den där i mig skulle jag vara genomstekt på ett par sekunder å ganska svart,, du får nog tänka om..
Lovar dig att "fjuttiga" 0,16mA känns ganska hyffsat vid 50kV..
January 28, 2003
Säger bara en sak, ÄNTLIGEN blir poliserna ordentligt utrustade!
Detta måste ju klart vara bättre än att bli nerslagen med batonger, så även ur bråkstakarnas synvinkel måste detta vara bättre...
Men jag väntar fortfarande på vattenkanoner och i viss mån gummikulor. Tror att Göteborgskravallerna hade varit fan så mycket lugnare om polisen hade haft vattenkanoner och gummikulgevär, vattenkanonerna hade skingrat demostranterna på två sekunder och en demostrant som fått en gummikula mitt på låret kastar nog inte så många gatstenar den dagen... Menar inte att det ska vara som i Israel där kulorna är stålkulor med ett tunt gummilager utanpå, och där de dessutom tränar för att träffa tinningen...
BTW; Rätt så konstigt att poliskritikern Arsleberg tycker att polisen borde få nya leksaker som kan få hans sympatisörer på fall 😛
December 19, 2002
-=*ThE_cRoW*=- wrote: [quote=Kamelryttarn] Hur kan 50kV mellan ett par punkter belägna ganska nära varandra, endast resultera i 0,16mA??? Min elkunskap säger mig att det inte stämmer.
Om vi överdriver nått enormt och säger att motståndet är 10M (jag vet att det är åt h*****e för högt räknat men det är bara för att va snäll) så borde 50kV ge 50mA. För att få en ström på 0,16mA vid 50kV måste motståndet va 312,5Mohm.
Om strömmen är 50mA å jag skulle få den där i mig skulle jag vara genomstekt på ett par sekunder å ganska svart,, du får nog tänka om..
Du kan inte så mycket om el va?
February 12, 2002
Kamelryttarn wrote: [quote=-=*ThE_cRoW*=-][quote=Kamelryttarn] Hur kan 50kV mellan ett par punkter belägna ganska nära varandra, endast resultera i 0,16mA??? Min elkunskap säger mig att det inte stämmer.
Du kan inte så mycket om el va?
Tack det samma girsmamma.. Nä det gör jag inte men med tanke på vad du skrev så tror jag du kan ännu mindre.. Vad i hela friden har avståndet med strömen att göra? Du vet R*I=U..
Väntar fortfarande på ett konkret svar.. vars är de där snubbarna vid chalmers som kan?!
Edit: Btw, i ett "vanligt"/("normlat") kostängsel är det 20Kv å 0,1mA å det pirrar då...
December 19, 2002
BelGarath wrote: [quote=CasO]stämmer detta verkligen "50 000 volt skickades genom kroppen"
De är inte spänningen som är farlig utan strömmen och frekvensen
Man kan få allvarliga skador av ett bilbatteri på 12 volt på grund av höga strömmar.
Ne man kan inte få skador av bilbatteri, såvida inte man lindar en koppartråd runt fingret och kortsluter koppartråden, men då får man inte skadan av batteriet.
February 16, 2004
Kamelryttarn wrote: [quote=BelGarath][quote=CasO]stämmer detta verkligen "50 000 volt skickades genom kroppen"
Man kan få allvarliga skador av ett bilbatteri på 12 volt på grund av höga strömmar.
Ne man kan inte få skador av bilbatteri, såvida inte man lindar en koppartråd runt fingret och kortsluter koppartråden, men då får man inte skadan av batteriet.
Bilbatterierer ska man ha respekt för man skadar sig inte av att endast vidröra polerna men en skiftnyckel imellan så skulle jag inte vara speciellt nära. (Kan uppstå "ljusbågar" även från ett bilbatteri)
February 12, 2002
Pojo wrote: [quote=Kamelryttarn][quote=BelGarath][quote=CasO]stämmer detta verkligen "50 000 volt skickades genom kroppen"
Bilbatterierer ska man ha respekt för man skadar sig inte av att endast vidröra polerna men en skiftnyckel imellan så skulle jag inte vara speciellt nära. (Kan uppstå "ljusbågar" även från ett bilbatteri)
Nu diskuteras egentligen likspänning å växelström här,, ni lärda borde väl vet skillnaden.. Jag gör det ju tydligen inte... 🙄
November 26, 2002
Kamelryttarn wrote: [quote=BelGarath][quote=CasO]stämmer detta verkligen "50 000 volt skickades genom kroppen"
någon kanske kastar det i huvudet på en.
i det här fallet är det bara strömmen som spelar roll, inte frekvensen
2 Guest(s)