Kan det verkligen stämma??|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Kan det verkligen stämma??
Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
sp_UserOfflineSmall Offline
592305
April 8, 2004 - 12:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Polisen är för fega idag, de måste ha dumm dumm kulor i sina pistoler som inte ens militären får använda...

Dessutom så borde det bli 50000x0.162=8100watt, enough 🙄

Sedan är vapnet ett Perfekt vapen att slå ut stora delar av ett nätverk :eye:

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
592307
April 8, 2004 - 12:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Smirnoff wrote: Polisen är för fega idag, de måste ha dumm dumm kulor i sina pistoler som inte ens militären får använda...

hålspets, inte dumdum

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
Forum Posts: 4679
592313
April 8, 2004 - 12:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote: [quote=Smirnoff]Polisen är för fega idag, de måste ha dumm dumm kulor i sina pistoler som inte ens militären får använda...

hålspets, inte dumdum

Är ju en liten skillnad därimellen... 🙄 Därimellen,, fattar ni.. laugh

BelGarath
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
592324
April 8, 2004 - 1:01 pm
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: [quote=Pojo][quote=Kamelryttarn][quote=BelGarath][quote=CasO]stämmer detta verkligen "50 000 volt skickades genom kroppen"

De är inte spänningen som är farlig utan strömmen och frekvensen
Man kan få allvarliga skador av ett bilbatteri på 12 volt på grund av höga strömmar.

Ne man kan inte få skador av bilbatteri, såvida inte man lindar en koppartråd runt fingret och kortsluter koppartråden, men då får man inte skadan av batteriet.

Bilbatterierer ska man ha respekt för man skadar sig inte av att endast vidröra polerna men en skiftnyckel imellan så skulle jag inte vara speciellt nära. (Kan uppstå "ljusbågar" även från ett bilbatteri)

Nu diskuteras egentligen likspänning å växelström här,, ni lärda borde väl vet skillnaden.. Jag gör det ju tydligen inte... 🙄

Likström har ingen frekvens, alltså kan man inte få kramp av den utan flyger ofast bara bakåt.
Växelström har frekvens (i vägguttagg i Sverige är denna frekvens 50hz)
om man fastnar i växelström så drar dom musklerna strömmen går igenom 50 gånger per sekund.

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
592329
April 8, 2004 - 1:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Great.. 😉 Å vad "är" då ett bilbatteri? Jo likström..
Känner väl till exprimentet med elefanten? 🙄

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
592416
April 8, 2004 - 3:04 pm
sp_Permalink sp_Print

om vi tar o ser vad det står i texten innan vi förhastar oss...

Aftonbladet wrote:
Strömstyrkan är bara 0,16 tusendels ampere

strömmen är alltså inte 0.16A, utan 0.00016A... det förklarar väl allt

Öwall
Member
Medlem
592463
April 8, 2004 - 4:25 pm
sp_Permalink sp_Print

keffing wrote: om vi tar o ser vad det står i texten innan vi förhastar oss...

[quote=Aftonbladet] Strömstyrkan är bara 0,16 tusendels ampere

strömmen är alltså inte 0.16A, utan 0.00016A... det förklarar väl allt

Kamelryttarn wrote: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,459700,00.html

Hur kan 50kV mellan ett par punkter belägna ganska nära varandra, endast resultera i 0,16mA??? Min elkunskap säger mig att det inte stämmer.

Om vi överdriver nått enormt och säger att motståndet är 10M (jag vet att det är åt h*****e för högt räknat men det är bara för att va snäll) så borde 50kV ge 50mA. För att få en ström på 0,16mA vid 50kV måste motståndet va 312,5Mohm.

Kan det vara så att dom kör med en OERHÖRT hög frekvens så att man utnyttjar skinneffekten?

0,16mA = 0,00016A

effekten blir ungefär 8 watt

fet_loa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1332
592496
April 8, 2004 - 5:24 pm
sp_Permalink sp_Print

BelGarath wrote: Likström har ingen frekvens, alltså kan man inte få kramp av den utan flyger ofast bara bakåt.
om man fastnar i växelström så drar dom musklerna strömmen går igenom 50 gånger per sekund.

det är tvärtom likström som får en att krampa. om du sätter fingret i ett strömuttag(växelström) så får du en kyss men du kommer(förhoppningsvis) inte fastna. likströmmen däremot gör att dina muskler dras ihop i kramp tills dess att strömmen/spänningen slås av, hos växelspänning slås den av 50 ggr i sekunden(när den vänder).

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
592505
April 8, 2004 - 5:30 pm
sp_Permalink sp_Print

HMMM, det är inte en lite förvirrande tråd den här. Det den ena säger dementeras i nästa inlägg av en som säger sig veta, detta i sin tur dementeras ganska omgående... Good job! laugh

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
592512
April 8, 2004 - 5:39 pm
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: HMMM, det är inte en lite förvirrande tråd den här. Det den ena säger dementeras i nästa inlägg av en som säger sig veta, detta i sin tur dementeras ganska omgående... Good job! laugh

Haha, mm.. Har kommit fram till att det är nog ingen som med säkerhet verkligen vet vad de pratar om.. wink

En sak vet jag dock med säkerhet å det är att jag krampade ganska gott när jag fastnade i en feljordad lampa ( från väggutag, = växelström ) i grekland,, hela min kropp kändes som om den genomgått ett 10 timmar hårt träningspass å en mach mot tyson... Min fot som var på marmor golvet (bra jordad) i en pöl med saltvatten (ännu bättre jordad) från medelhavet kändes som den var sprängd,, gick ut genom min häl..
Var nog ändå ett ganksa bra pass, 50 repetiontoner per sekund.. wink

Öwall
Member
Medlem
592521
April 8, 2004 - 5:45 pm
sp_Permalink sp_Print

fet_loa wrote: [quote=BelGarath]Likström har ingen frekvens, alltså kan man inte få kramp av den utan flyger ofast bara bakåt.

det är tvärtom likström som får en att krampa. om du sätter fingret i ett strömuttag(växelström) så får du en kyss men du kommer(förhoppningsvis) inte fastna. likströmmen däremot gör att dina muskler dras ihop i kramp tills dess att strömmen/spänningen slås av, hos växelspänning slås den av 50 ggr i sekunden(när den vänder).

det är faktiskt så som belgargamel säger.

anledningen till krampen är att du får 50 stötar i sekunden, istället för en enda.

BelGarath
Member
Medlem
592570
April 8, 2004 - 6:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote: [quote=fet_loa][quote=BelGarath]Likström har ingen frekvens, alltså kan man inte få kramp av den utan flyger ofast bara bakåt.

anledningen till krampen är att du får 50 stötar i sekunden, istället för en enda.

Yeaah Who's the greatest!! IN YOUR FACE fet_loa!!! 8) 8) 😀 [Image Can Not Be Found][Image Can Not Be Found][Image Can Not Be Found][Image Can Not Be Found]

(förlåt ja behövde det där)

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
592576
April 8, 2004 - 6:43 pm
sp_Permalink sp_Print

BelGarath wrote: Yeaah Who's the greatest!! IN YOUR FACE fet_loa!!! 8) 8) 😀 [Image Can Not Be Found][Image Can Not Be Found][Image Can Not Be Found][Image Can Not Be Found]

Om du lyssnade lite på gladpop istället för dödsmetal skulle du inte behöva det där....

BelGarath
Member
Medlem
592579
April 8, 2004 - 6:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Hah! fördomar

Jag blir faktiskt mycket glad av min musik!

fet_loa
Kommer du hit ofta?
Medlem
593383
April 9, 2004 - 6:30 pm
sp_Permalink sp_Print

BelGarath wrote: [quote=Öwall][quote=fet_loa][quote=BelGarath]Likström har ingen frekvens, alltså kan man inte få kramp av den utan flyger ofast bara bakåt.

Yeaah Who's the greatest!! IN YOUR FACE fet_loa!!! 8) 8) 😀 [Image Can Not Be Found][Image Can Not Be Found][Image Can Not Be Found][Image Can Not Be Found]

hehe du är värd den om den stämmer men jag är faktiskt inte övertygad.. jag vill ha bevis. 🙂 jag är inte den som inte erkänner när jag har fel, och nån expert på elektronik är jag inte...

jag vill inte tjata eller så men min uppfattning har alltid varit att man självklart får kramp av både växelström och likström men att faran med likström är att om man t.ex greppar runt en ledning så låser sig muskeln och man kommer kanske inte loss.. (har själv haft roliga experiment med ett sånt där elektriskt magtränings bälte som går på batteri, och i det är det ju likström)

fet_loa
Kommer du hit ofta?
Medlem
593389
April 9, 2004 - 6:37 pm
sp_Permalink sp_Print

och som svar på trådens egentliga fråga.. kan det inte vara så att pistolen har en vädigt hög inimpedans, vilket ger en total resistans i "kretsen" på omkring 312Mohm ????

BelGarath
Member
Medlem
593395
April 9, 2004 - 6:57 pm
sp_Permalink sp_Print

fet_loa wrote: [quote=BelGarath][quote=Öwall][quote=fet_loa][quote=BelGarath]Likström har ingen frekvens, alltså kan man inte få kramp av den utan flyger ofast bara bakåt.

hehe du är värd den om den stämmer men jag är faktiskt inte övertygad.. jag vill ha bevis. 🙂 jag är inte den som inte erkänner när jag har fel, och nån expert på elektronik är jag inte...

jag vill inte tjata eller så men min uppfattning har alltid varit att man självklart får kramp av både växelström och likström men att faran med likström är att om man t.ex greppar runt en ledning så låser sig muskeln och man kommer kanske inte loss.. (har själv haft roliga experiment med ett sånt där elektriskt magtränings bälte som går på batteri, och i det är det ju likström)

Man kan faktiskt transformera 12 volts likström till 230 V växelström

Och växelström har ju en frekvens det går upp och ner, det kan man se på ett osciloskop..om 230 V likström med en frekvens på 50Hz går igenom t.e.x hjärtat som ju är en muskel..innebär detta att varje sekund slår hjärtat 50 gånger för att växelströmm "går upp och sen ner" som vågor.
Därför får man kramper

Likström går bara som ett rakt streck och kan inte hålla fast en. Utan man flyger bort från det.

Blekingen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 592
593443
April 9, 2004 - 8:44 pm
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: [quote=Kamelryttarn][quote=-=*ThE_cRoW*=-][quote=Kamelryttarn] Hur kan 50kV mellan ett par punkter belägna ganska nära varandra, endast resultera i 0,16mA??? Min elkunskap säger mig att det inte stämmer.

Om vi överdriver nått enormt och säger att motståndet är 10M (jag vet att det är åt h*****e för högt räknat men det är bara för att va snäll) så borde 50kV ge 50mA. För att få en ström på 0,16mA vid 50kV måste motståndet va 312,5Mohm.

Om strömmen är 50mA å jag skulle få den där i mig skulle jag vara genomstekt på ett par sekunder å ganska svart,, du får nog tänka om.. wink
Lovar dig att "fjuttiga" 0,16mA känns ganska hyffsat vid 50kV..

Du kan inte så mycket om el va?

Tack det samma girsmamma.. wink Nä det gör jag inte men med tanke på vad du skrev så tror jag du kan ännu mindre.. Vad i hela friden har avståndet med strömen att göra? Du vet R*I=U..
Väntar fortfarande på ett konkret svar.. vars är de där snubbarna vid chalmers som kan?!

Edit: Btw, i ett "vanligt"/("normlat") kostängsel är det 20Kv å 0,1mA å det pirrar då... wink

Vad jag har sett har ingen förklarat att resistansen ökar om avståndet ökar, för så är det, så tji fick du. 🙂

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
593521
April 9, 2004 - 10:25 pm
sp_Permalink sp_Print

bilbatterierkanvaraganskaelaka avsig.
nuharminspaceknappdelvis gåttsönder, menvadvardetförnåtom elefanten?

Öwall
Member
Medlem
593532
April 9, 2004 - 10:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Blekingen wrote: [quote=-=*ThE_cRoW*=-][quote=Kamelryttarn][quote=-=*ThE_cRoW*=-][quote=Kamelryttarn] Hur kan 50kV mellan ett par punkter belägna ganska nära varandra, endast resultera i 0,16mA??? Min elkunskap säger mig att det inte stämmer.

Om strömmen är 50mA å jag skulle få den där i mig skulle jag vara genomstekt på ett par sekunder å ganska svart,, du får nog tänka om.. wink
Lovar dig att "fjuttiga" 0,16mA känns ganska hyffsat vid 50kV..

Du kan inte så mycket om el va?

Tack det samma girsmamma.. wink Nä det gör jag inte men med tanke på vad du skrev så tror jag du kan ännu mindre.. Vad i hela friden har avståndet med strömen att göra? Du vet R*I=U..
Väntar fortfarande på ett konkret svar.. vars är de där snubbarna vid chalmers som kan?!

Edit: Btw, i ett "vanligt"/("normlat") kostängsel är det 20Kv å 0,1mA å det pirrar då... wink

Vad jag har sett har ingen förklarat att resistansen ökar om avståndet ökar, för så är det, så tji fick du. 🙂

eh, visst ökar strömmen om ledaren är längre, men då måste det vara ett ganska resistivt material iallafall (vad man nu kallar det, kommer inte ihåg)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 40
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL