February 12, 2002
Öwall wrote: [quote=Blekingen][quote=-=*ThE_cRoW*=-][quote=Kamelryttarn][quote=-=*ThE_cRoW*=-][quote=Kamelryttarn] Hur kan 50kV mellan ett par punkter belägna ganska nära varandra, endast resultera i 0,16mA??? Min elkunskap säger mig att det inte stämmer.
Om vi överdriver nått enormt och säger att motståndet är 10M (jag vet att det är åt h*****e för högt räknat men det är bara för att va snäll) så borde 50kV ge 50mA. För att få en ström på 0,16mA vid 50kV måste motståndet va 312,5Mohm.
Om strömmen är 50mA å jag skulle få den där i mig skulle jag vara genomstekt på ett par sekunder å ganska svart,, du får nog tänka om..
Lovar dig att "fjuttiga" 0,16mA känns ganska hyffsat vid 50kV..
Du kan inte så mycket om el va?
Tack det samma girsmamma.. Nä det gör jag inte men med tanke på vad du skrev så tror jag du kan ännu mindre.. Vad i hela friden har avståndet med strömen att göra? Du vet R*I=U..
Väntar fortfarande på ett konkret svar.. vars är de där snubbarna vid chalmers som kan?!
Edit: Btw, i ett "vanligt"/("normlat") kostängsel är det 20Kv å 0,1mA å det pirrar då...
Vad jag har sett har ingen förklarat att resistansen ökar om avståndet ökar, för så är det, så tji fick du. 🙂
eh, visst ökar strömmen om ledaren är längre, men då måste det vara ett ganska resistivt material iallafall (vad man nu kallar det, kommer inte ihåg)
Kort sagt, skulle det vara en (fungerande) supraledare så skulle den få vara hur lång som helst å resistansen skulle inte öka ett dugg.. Avståndet har inget med saken att göra det är vad som är däremellan å ledarens förmåga som spelar roll..
November 26, 2002
-=*ThE_cRoW*=- wrote: Kort sagt, skulle det vara en (fungerande) supraledare så skulle den få vara hur lång som helst å resistansen skulle inte öka ett dugg.. Avståndet har inget med saken att göra det är vad som är däremellan å ledarens förmåga som spelar roll..
längden på ledaren är en faktor, iallafall om materialet är en dålig ledare.
formeln ser ut ungefär såhär:
R=L*X/A
där L=längden på ledaren, X är konstanten för materialet, och A är tvärsnittsarean.
är materialet en bra ledare, så spelar det knappt någon roll hur ledaren ser ut, den måste vara väldigt tunn och lång om det ska spela någon roll. nu vet jag inte riktigt hur det är i en sån här mojäng..
2 Guest(s)