MakubeX wrote: från mitt jobb kræva sjukintyg från dag1?
Enligt lækare så sæger dom att man får vara sjuk i 7dagar innan dom kan kræva lækarintyg.Vad kan man gøra om dom nu inte får lov att gøra det?
Svar JA.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
macrus wrote: Ja, ändrades inte det där för typ ett halvår eller något sen att arbetsgivaren kan kräva sjukintyg från dag 1?
Kanske t.om. var i början av förra året?
Det har varit så åtminstone de senaste 15 åren.
Det är vad man kan kalla en hotelsemöjlighet arbetsgivaren har ifall någon t.ex har oförklarligt mycket sjukfrånvaro, dvs mer än genomsnittet på företaget eller vilken statistikkälla dom nu väljer att ösa ur.
Rent spontant så känns det som om 1: MakubeX endera har vart sjuk ofta eller så 2: har han retat upp någon höjdare på företaget som sitter på lämplig post för att ta ett sådant beslut.
Om det är det första alternativet så är det bara att bita i det sura äpplet och försöka vara sjuk sällan så kanske det dras tillbaks vad det lider.
Är det däremot alternativ nummer 2, så kan du ju tala med din fackklubb om saken, det kan ju hända att du kan sätta åt företaget för trakasserier, dock ser jag möjligheten till det som ganska liten.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 19, 2007
som ilg@o säger 🙂
November 22, 2001
Death On Wings wrote: Efter 5e dagen ska det väl vara?
Jag har då aldrig lämnat sjukintyg från dag 1.
Beror nog på om man räknar arbetsvecka eller kalendervecka 🙂
En kille jag jobbade med för många år sen fick börja göra det, men så var han sjuk 10-15 gånger om året oxå.
bigman wrote: Kom ihåg att i flesta fall om dom kräver det ska dom också betala för läkarbesöket.
Det stämmer inte, såvida det inte finns inskrivet i något lokalt avtal förstås. Och det får man nog anse vara ganska ovanligt.
Däremot säger de flasta avtal att om någon anses vara sjuk mycket och ofta skall en rehabiliteringsplan upprättas för personen ifråga.
Och JA, jag vet vad jag pratar om eftersom jag var involverad i ett liknande fall under min tid som styrelsemedlem i lokala fackklubben för ett gäng år sedan.
Hur vi än vred och vände på det hela så slutade det alltid med att företaget satt med trumf på hand.
🙁
October 18, 2004
Vet att jag hade så under handel och Metall så rotar man tillräckligt länge så hittar man nog nått. Som sagt i dom flesta fall 🙂
ilg@dd wrote: Det stämmer inte, såvida det inte finns inskrivet i något lokalt avtal förstås. Och det får man nog anse vara ganska ovanligt.
Däremot säger de flasta avtal att om någon anses vara sjuk mycket och ofta skall en rehabiliteringsplan upprättas för personen ifråga.
Och JA, jag vet vad jag pratar om eftersom jag var involverad i ett liknande fall under min tid som styrelsemedlem i lokala fackklubben för ett gäng år sedan.
Hur vi än vred och vände på det hela så slutade det alltid med att företaget satt med trumf på hand.
🙁
bigman wrote: Vet att jag hade så under handel och Metall så rotar man tillräckligt länge så hittar man nog nått. Som sagt i dom flesta fall 🙂
Nu vet jag inte riktigt vad du menar med "handel", men jag vet iaf att HTF innan de gick samman med SIF INTE hade något sådant i kollektivavtalet, det rör sej i såna fall om som jag tidigare skrev lokala avtal. Hur det ser ut nu efter samgåendet i Unionen är inget jag vet.
Angående metall vet jag intet heller, men IF hade ej heller något sådant under tiden jag var förtroendevald där.
Jag har svårt att tro att något enstaka LO-förbund skulle ha med något sådant i lokala avtalen idag med tanke på att facken utarmas mer och mer för vart år som går.
Nu har jag iofs inte arbetat fackligt på något vis de senaste 8 åren, men jag har svårt att tro att företagen skulle ha gett med sej så pass enär allt annat bara blir mer och mer svårförhandlat p.g.a fackets minskade medlemsantal.
Men som en lokal uppgörelse kan jag tänka mej att det finns avtal som det du beskriver, dock är det inget man kan se som "vanligt".
En duktig förhandlare kan säkert få med det om den anställde t.ex. ingår i en sk. rehabiliteringsplan.
Sen finns det ju många större företag som har egen företagshälsovård vilket i de flesta fall innebär kostnadsfria läkarbesök, dock innebar det på företaget jag jobbade på att personen i fråga var tvungen att bli sjuk endast torsdageftermiddagar udda veckor för att kunna besöka läkaren gratis.
Kruxet där var egentligen inte pengar, utan möjligheten att träffa företagsläkaren inom rimlig tid.
Sen tycker man kanske att läkarbesök vid en förkylning är ganska galet när man betänker att det finns folk som har rejält mycket större behov av att träffa en läkare.
Kan inflika att läkarna på distriktsmottagningen inte var speciellt glada åt företagets påhitt, eftersom det i de flesta fall var dom som fick dessa besök.
June 23, 2002
ilg@dd wrote: Det har varit så åtminstone de senaste 15 åren.
Det är vad man kan kalla en hotelsemöjlighet arbetsgivaren har ifall någon t.ex har oförklarligt mycket sjukfrånvaro, dvs mer än genomsnittet på företaget eller vilken statistikkälla dom nu väljer att ösa ur.
Rent spontant så känns det som om 1: MakubeX endera har vart sjuk ofta eller så 2: har han retat upp någon höjdare på företaget som sitter på lämplig post för att ta ett sådant beslut.
Om det är det första alternativet så är det bara att bita i det sura äpplet och försöka vara sjuk sällan så kanske det dras tillbaks vad det lider.
Är det däremot alternativ nummer 2, så kan du ju tala med din fackklubb om saken, det kan ju hända att du kan sätta åt företaget för trakasserier, dock ser jag möjligheten till det som ganska liten.
Alla har inte fått kräva sjukintyg från första sjukdagen, det gick igenom som jag trodde för ungefär ett år sen. http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/.....el=2019000
Vet själv att min chef snackade om det när det gick igenom, inte för jag eller nån annan tror jag behövt visa upp det.
macrus wrote: Alla har inte fått kräva sjukintyg från första sjukdagen, det gick igenom som jag trodde för ungefär ett år sen. http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/.....el=2019000
Vet själv att min chef snackade om det när det gick igenom, inte för jag eller nån annan tror jag behövt visa upp det.
Jo, men läser du artikeln så ser du snart att det inte var något nytt påhitt, nyheten är att det numera finns en lag om detta.
"Det verkar inte som om den nya lagen har inneburit någon ytterligare belastning för sjukvården. Redan innan lagen kom så hade vissa företag enligt kollektivavtal rätt att kräva sjukintyg första dagen. På Benny Ståhlberg låter det som att det är ungefär desamma som vill ha intyg i dag."
Att det var "vissa företag" som hade detta tidigare var jag inte medveten om iom att de flesta större industrier jag hade kontakter med hade det ordnat så redan för över 15 år sedan. (Kollektivavtalat hos de flesta större LO-förbund)
Det jag ser som nytt är väl egentligen bara:
"– Det står väldigt tydligt i lagen att det är särskilda skäl vid upprepad korttidsfrånvaro och att arbetsgivaren då ska, när man begär ett intyg från läkare, att det ska vara en skriftlig begäran och där ska framgå motivet."
Möjligheterna att klämma åt "fusksjuka" har som sagt funnits tidigare, men har mej veterligen inte använts så omfattande. Under mina 11 år som förtroendevald på diverse poster på Dyno Nobel AB i Ljungaverk (Numera nedlagt) så känner jag endast till 2 fall där denna åtgärd vidtogs.
Detta var helt ok där på den tiden, och då pratar vi tidigt och sent 90-tal.
Sen måste man skilja på kollektivavtal och lag.
1 Guest(s)