kan man bygga en moped ram själv i så fall hur?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
kan man bygga en moped ram själv i så fall hur?
king_jimmy
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 110
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 1, 2005 - 4:04 pm
sp_Permalink sp_Print

kan jag bygga en moped själv? 🙂

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1347
929873
August 1, 2005 - 4:12 pm
sp_Permalink sp_Print

visst, ifall du har tillräckliga kunskaper, men det skulle kräva enorma... enorma pengar, att utveckla en helt egen modell, däremot om vi säger att du ska bygga en yamaha DT... bara köpa alla delar, svetsa ramen själv ifall du vill, o plocka ihop, inte svårare än så...

men jag tror inte du skulle klara av det ur en realistisk synvinkel. måste nog ha ett par år på nacken inom ämnet också

.ToL
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1319
929874
August 1, 2005 - 4:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan folk bygga motercycklar själv så ska väll du kunna bygga en moppe. Men det är ju inget man gör på en timme.

Kolla på en moppe för att se hur den är uppbyggt och börja sen rita upp så hur du vill ha den.

Somsagt så är det väldigt mycke jobb! Specielt om man vill få en snygg.

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
929875
August 1, 2005 - 4:14 pm
sp_Permalink sp_Print

king_jimmy wrote: kan jag bygga en moped själv? 🙂

jag skulle då inte vilja provåka den 😀

Spinnjonte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1407
929878
August 1, 2005 - 4:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Klart det går men du bör ju kunna behärska en svets och en vinkelslip.
Kan ju vara bra om du har tillgång till nån gammal skrotad moppe att ta lite delar t.ex den del som håller fast framgaffeln i ramen, kan nog va knepigt att få till den så den funkar med lager och så annars, går ju om du har en bra svarv och så men tror de är lättast om du kan plocka den från ett skrotningsobjekt.

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
929883
August 1, 2005 - 4:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Spinnjonte wrote: Klart det går men du bör ju kunna behärska en svets och en vinkelslip.
Kan ju vara bra om du har tillgång till nån gammal skrotad moppe att ta lite delar t.ex den del som håller fast framgaffeln i ramen, kan nog va knepigt att få till den så den funkar med lager och så annars, går ju om du har en bra svarv och så men tror de är lättast om du kan plocka den från ett skrotningsobjekt.

nu vet jag inte riktigt vad han syftar på, men i _tråden_ står det "kan jag bygga en moppe själv... då förutsätter jag att han skulle bygga en egen motor .. och allt annat... det är ju mer eller mindre omöjligt för en liten bonnpöjk att göra.. utan tidigare kunskaper då.

*blitz*
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1467
929885
August 1, 2005 - 4:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Man behöver nog en del andra kunskaper förrutom svetsning och att kunna hantera en vinkelslip. Man måste ju veta att den håller så inte skiten går av en dag när man är ute och kör.

LianLi PC60 + TruePower 430W, Asus A8N-SLI, AMD Opteron 146 (2000@3000), 2x Corsair XMS PC3200C2 512Mb, Asus N6600GT 128 Mb PCI-E, 1 TB, 2x19" TFT
IBM Thinkpad T60

"Man slutar inte att leka för att man blir gammal, man blir gammal när man slutar att leka"

Spinnjonte
Kommer du hit ofta?
Medlem
929890
August 1, 2005 - 4:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Nomic wrote: [quote=Spinnjonte]Klart det går men du bör ju kunna behärska en svets och en vinkelslip.

nu vet jag inte riktigt vad han syftar på, men i _tråden_ står det "kan jag bygga en moppe själv... då förutsätter jag att han skulle bygga en egen motor .. och allt annat... det är ju mer eller mindre omöjligt för en liten bonnpöjk att göra.. utan tidigare kunskaper då.

I topic står det moped ram, och jag tar förgivet att det är en ram han menar....

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
929891
August 1, 2005 - 4:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Spinnjonte wrote: [quote=Nomic][quote=Spinnjonte]Klart det går men du bör ju kunna behärska en svets och en vinkelslip.

I topic står det moped ram, och jag tar förgivet att det är en ram han menar....

men läs tråden :bok:

Spinnjonte
Kommer du hit ofta?
Medlem
929892
August 1, 2005 - 4:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Nomic wrote: [quote=Spinnjonte][quote=Nomic][quote=Spinnjonte]Klart det går men du bör ju kunna behärska en svets och en vinkelslip.

men läs tråden :bok:

Men läs topic, tror du han vill ha en förklaring i tråden om hur han ska konstruera en hel moped med motor och allt, eller tror du att det är ramen han undrar över?

oizo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 602
929940
August 1, 2005 - 6:09 pm
sp_Permalink sp_Print

öhh jag säger så här.. om du ens UNDRAR om man kan bygga en moppe så ska du inte ge dig in på det.... allt går att bygga men man ska kunnat också och tyvärr om man ställer sig frågan om man kan bygga så kan nog inte du bygga....

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
929943
August 1, 2005 - 6:13 pm
sp_Permalink sp_Print

jag är oroligt för att när du kör den så kommer den ramla sönder och den som kör kommer skada sig ordentligt.
men om du är skicklig mekaniker/svetsare så skulle det kanske bli bra

TPRS
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 199
929955
August 1, 2005 - 6:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Visst går det att bygga en moppe ram från skratch som både håller och funkar, har själv byggt om och byggt nya ramar till mc motorer på +300hp som är betydligt mer än en 50cc motor och vad jag vet så är den enda som har blivt sned blev det efter en påhälsning i ett anchor räcke.

Ett litet tips är att du skaffar en ram som du kan bygga om så den passar för dina önskemål, men även det kräver en del svetskunskaper.

sumprumpa
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 101
930048
August 1, 2005 - 10:12 pm
sp_Permalink sp_Print

En ram går ju att svetsa till om man är händig, men en motor är nog lite knepig att bygga:P

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
930093
August 2, 2005 - 1:43 am
sp_Permalink sp_Print

Ska nog till väldiga kunskaper. Normalt är det ju inte en person som bygger ihop en moppe, utan ett helt team. Till att utveckla modellen menar jag.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 342
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL