February 12, 2005
July 14, 2004
visst, ifall du har tillräckliga kunskaper, men det skulle kräva enorma... enorma pengar, att utveckla en helt egen modell, däremot om vi säger att du ska bygga en yamaha DT... bara köpa alla delar, svetsa ramen själv ifall du vill, o plocka ihop, inte svårare än så...
men jag tror inte du skulle klara av det ur en realistisk synvinkel. måste nog ha ett par år på nacken inom ämnet också
July 13, 2004
Kan folk bygga motercycklar själv så ska väll du kunna bygga en moppe. Men det är ju inget man gör på en timme.
Kolla på en moppe för att se hur den är uppbyggt och börja sen rita upp så hur du vill ha den.
Somsagt så är det väldigt mycke jobb! Specielt om man vill få en snygg.
December 29, 2003
Klart det går men du bör ju kunna behärska en svets och en vinkelslip.
Kan ju vara bra om du har tillgång till nån gammal skrotad moppe att ta lite delar t.ex den del som håller fast framgaffeln i ramen, kan nog va knepigt att få till den så den funkar med lager och så annars, går ju om du har en bra svarv och så men tror de är lättast om du kan plocka den från ett skrotningsobjekt.
July 14, 2004
Spinnjonte wrote: Klart det går men du bör ju kunna behärska en svets och en vinkelslip.
Kan ju vara bra om du har tillgång till nån gammal skrotad moppe att ta lite delar t.ex den del som håller fast framgaffeln i ramen, kan nog va knepigt att få till den så den funkar med lager och så annars, går ju om du har en bra svarv och så men tror de är lättast om du kan plocka den från ett skrotningsobjekt.
nu vet jag inte riktigt vad han syftar på, men i _tråden_ står det "kan jag bygga en moppe själv... då förutsätter jag att han skulle bygga en egen motor .. och allt annat... det är ju mer eller mindre omöjligt för en liten bonnpöjk att göra.. utan tidigare kunskaper då.
July 18, 2003
Man behöver nog en del andra kunskaper förrutom svetsning och att kunna hantera en vinkelslip. Man måste ju veta att den håller så inte skiten går av en dag när man är ute och kör.
LianLi PC60 + TruePower 430W, Asus A8N-SLI, AMD Opteron 146 (2000@3000), 2x Corsair XMS PC3200C2 512Mb, Asus N6600GT 128 Mb PCI-E, 1 TB, 2x19" TFT
IBM Thinkpad T60
"Man slutar inte att leka för att man blir gammal, man blir gammal när man slutar att leka"
December 29, 2003
Nomic wrote: [quote=Spinnjonte]Klart det går men du bör ju kunna behärska en svets och en vinkelslip.
nu vet jag inte riktigt vad han syftar på, men i _tråden_ står det "kan jag bygga en moppe själv... då förutsätter jag att han skulle bygga en egen motor .. och allt annat... det är ju mer eller mindre omöjligt för en liten bonnpöjk att göra.. utan tidigare kunskaper då.
I topic står det moped ram, och jag tar förgivet att det är en ram han menar....
July 14, 2004
Spinnjonte wrote: [quote=Nomic][quote=Spinnjonte]Klart det går men du bör ju kunna behärska en svets och en vinkelslip.
I topic står det moped ram, och jag tar förgivet att det är en ram han menar....
men läs tråden :bok:
December 29, 2003
Nomic wrote: [quote=Spinnjonte][quote=Nomic][quote=Spinnjonte]Klart det går men du bör ju kunna behärska en svets och en vinkelslip.
men läs tråden :bok:
Men läs topic, tror du han vill ha en förklaring i tråden om hur han ska konstruera en hel moped med motor och allt, eller tror du att det är ramen han undrar över?
March 24, 2002
Visst går det att bygga en moppe ram från skratch som både håller och funkar, har själv byggt om och byggt nya ramar till mc motorer på +300hp som är betydligt mer än en 50cc motor och vad jag vet så är den enda som har blivt sned blev det efter en påhälsning i ett anchor räcke.
Ett litet tips är att du skaffar en ram som du kan bygga om så den passar för dina önskemål, men även det kräver en del svetskunskaper.
1 Guest(s)