July 27, 2002
Tänkte på juridik. Snitt ifrån gymnasiet kommer inte vara särskilt högt, kanske 18-19. Hade MVG rätt långt i kursen men nu sitter jag med ett G och resten VG/MVG, resten kmr nog spikas på VG/MVG men några 20.0 blir det inte.
Kan jag komma in på exempelvis juridik genom högskoleprovet? 😕
July 27, 2002
dreamweaver wrote: Har du grundläggande behörighet så har du chans att söka med både ditt betyg och högskoleprovet. Oftast är det så att en viss bestämd andel av alla som antas tas in via högskoleprovet. Ofta tas en tredjedel in via högskoleprovet.
Okej, såg just nu på Umeå Uni. att det krävdes 18.60 att komma in på juris, med 1.6 hp. Ganska bra. 🙂
November 5, 2001
Callister wrote: Psykolog är högre än jurist verkar det som, även tandläkare ibland.
Har någon här gjort HP? Jag gjorde ett test ex på nätet idag, fick 4 rätt av 20 på logiskt tänkande. 🙄 Andra året på gymnasiet..
Jag tyckte att HP var ganska likt MA A (iaf mattedelen) risken finns att man "glömt" bort det tankesätt man använder där eftersom man kanske har läst lite mer. Tänker på ett annat sätt då. Annars är det nog lugnt men det sägs att man presterar bäst på HP andra gången så skriv det mer än en gång om det inte räcker.
1 Guest(s)