Gamblor wrote: På Gotland rostar inte bilarna alls nästan. Vi har inte saltat på vintervägarna i över 30 år
I Norrland är det tack och lov också glest med saltning nu..Mest ute vid kusten bara och i städerna...Inlandet är det sällsynt..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 22, 2001

ilg@dd wrote:
Rost på bilen??
Det är väl bara att fixa till, finns ju billiga karosseridelar..
Ang besiktning..Stränga fast nån hundring runt bakaxeln så går det säkerligen vägen..
Har man så mycket rost att de gnäller på besiktning är det oftast mer lönsamt att skrota bilen och köpa en ny.
Delarna är ju bara den lilla delen av kostnaden, sen kommer allt arbete till.
Och även om man gör det själv är det frågan om det är värt det.
farsan räddade min första bil en gång genom att svetsa o dona med balkarna.
Han låg i 40 timmar.
Json_81 wrote: [quote=ilg@dd] Rost på bilen??
Det är väl bara att fixa till, finns ju billiga karosseridelar..
Ang besiktning..Stränga fast nån hundring runt bakaxeln så går det säkerligen vägen..
Har man så mycket rost att de gnäller på besiktning är det oftast mer lönsamt att skrota bilen och köpa en ny.
Delarna är ju bara den lilla delen av kostnaden, sen kommer allt arbete till.
Och även om man gör det själv är det frågan om det är värt det.
farsan räddade min första bil en gång genom att svetsa o dona med balkarna.
Han låg i 40 timmar.
40 timmar???
På den tiden skulle jag ha bytt båda trösklarna och hela golvet..Antagligen en skärmkant också..
Brukar räkna med att det tar en dag att byta tröskel+skärmkant när jag tar på mej nått sånt..Fast då pratar vi Volvo 140/240 vilka jag har en del erfarenhet av..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 22, 2001

ilg@dd wrote: [quote=Json_81][quote=ilg@dd] Rost på bilen??
Det är väl bara att fixa till, finns ju billiga karosseridelar..
Ang besiktning..Stränga fast nån hundring runt bakaxeln så går det säkerligen vägen..
Har man så mycket rost att de gnäller på besiktning är det oftast mer lönsamt att skrota bilen och köpa en ny.
Delarna är ju bara den lilla delen av kostnaden, sen kommer allt arbete till.
Och även om man gör det själv är det frågan om det är värt det.
farsan räddade min första bil en gång genom att svetsa o dona med balkarna.
Han låg i 40 timmar.
40 timmar???
På den tiden skulle jag ha bytt båda trösklarna och hela golvet..Antagligen en skärmkant också..
Brukar räkna med att det tar en dag att byta tröskel+skärmkant när jag tar på mej nått sånt..Fast då pratar vi Volvo 140/240 vilka jag har en del erfarenhet av..
Tja, han har ju bara varit bilmekaniker i drygt 30 år så han vet nog inte vad han gör
Nä, men han bytte inte dem, han svetsade på mer plåt.
Och det var inte bara trösklarna han höll på med.
Dessutom rostskyddsmålning osv tar ju en del tid oxå.
Json_81 wrote: [quote=ilg@dd][quote=Json_81][quote=ilg@dd] Rost på bilen??
Det är väl bara att fixa till, finns ju billiga karosseridelar..
Ang besiktning..Stränga fast nån hundring runt bakaxeln så går det säkerligen vägen..
Har man så mycket rost att de gnäller på besiktning är det oftast mer lönsamt att skrota bilen och köpa en ny.
Delarna är ju bara den lilla delen av kostnaden, sen kommer allt arbete till.
Och även om man gör det själv är det frågan om det är värt det.
farsan räddade min första bil en gång genom att svetsa o dona med balkarna.
Han låg i 40 timmar.
40 timmar???
På den tiden skulle jag ha bytt båda trösklarna och hela golvet..Antagligen en skärmkant också..
Brukar räkna med att det tar en dag att byta tröskel+skärmkant när jag tar på mej nått sånt..Fast då pratar vi Volvo 140/240 vilka jag har en del erfarenhet av..
Tja, han har ju bara varit bilmekaniker i drygt 30 år så han vet nog inte vad han gör
Nä, men han bytte inte dem, han svetsade på mer plåt.
Och det var inte bara trösklarna han höll på med.
Dessutom rostskyddsmålning osv tar ju en del tid oxå.
I storstäderna vet dom hur man planerar för att hushålla med arbetet..
På 40 timmar skulle han för fanken hinna byta/laga samtliga balkar under bilen. Det är ju en hel arbetsvecka..
En sån svetsare skulle aldrig kunna behålla ett arbete i mina trakter iaf..Finns inget folk som vill lämna bilen så länge, och varför..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 22, 2001

ilg@dd wrote:
I storstäderna vet dom hur man planerar för att hushålla med arbetet..
På 40 timmar skulle han för fanken hinna byta/laga samtliga balkar under bilen. Det är ju en hel arbetsvecka..
En sån svetsare skulle aldrig kunna behålla ett arbete i mina trakter iaf..Finns inget folk som vill lämna bilen så länge, och varför..
Jag vet inte hur han har räknat o vet ärligt talat inte precis vad han gjorde heller, bara att det var massa rostfixande. Och för min del hade han gärna fått ta en månad på sig, jag betalade ju inget för det
(eller tja, det beror ju på hur man räknar, jag hjälper ju honom med andra grejer)
Fast poägen med det hela var att det inte alltid är värt att lappa ihop gamla skorvar. Den bilen borde ha bytts redan innan han gjorde allt det där.
September 20, 2001

Det är ju lungt, för farsan hjälper mig att fixa det, eftersom det är en rätt ovanlig bil (Manta B), men iaf är det väll feta anmärkningar på helt sönderrostade trösklar eftersom de är bärande.
Offtopic, ett lastbilssläp som en har där jag jobbar fick 22 tvåor på bilprovningen
September 28, 2002

October 16, 2004

Besiktningen släpper igenom jättemånga dåliga bilar. Vet en som fick nerslag på avgasvärdena. På ombesiktningen frågade besiktningsmannen: Har du fixat katten? Svar: Ja.
Bilen gick igenom utan att han kolla värdena igen.
Vet bilar som gått igenom med trasiga drivknutsdamasker på båda sidor. genomrostade baklar mm.
En klasskompis hjullager skar ihop i 130 km/h på motorvägen mellan stockholm och göteborg typ två månader efter besiktningen. Sånt ska de ju också kolla. Han höll på att tappa hela hjulet.
legacy wrote: Besiktningen släpper igenom jättemånga dåliga bilar. Vet en som fick nerslag på avgasvärdena. På ombesiktningen frågade besiktningsmannen: Har du fixat katten? Svar: Ja.
Bilen gick igenom utan att han kolla värdena igen.
Vet bilar som gått igenom med trasiga drivknutsdamasker på båda sidor. genomrostade baklar mm.En klasskompis hjullager skar ihop i 130 km/h på motorvägen mellan stockholm och göteborg typ två månader efter besiktningen. Sånt ska de ju också kolla. Han höll på att tappa hela hjulet.
Men hejda dej lite..Hur faen ska en besiktningsman kunna se om ett hjullager brakar om 2 månader??
Är det inga missljud eller glapp vid besiktningstillfället är det väl inte mycket han kan göra..
Sen att dom släpper igenom t.ex rost och sletna gummin, kan ju vara så att dom upplyst ägaren och vill vara lite shyssta..Lite rost och en trasig damask är ju inte att betrakta som livsfara..
Menar du att inte besiktningskillen sagt något till den som besiktade eller??
Har åkt hem många gånger med givna 2or, fast med blankt papper..Tack vare shyssta besiktningsmän..Har fått "muntligt" rapporterat vad jag måste fixa..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
2 Guest(s)
