March 3, 2004
Injicerar man 20 - 40 mg nikotin i blodet dör en vuxen människa.
En portionssnus innehåller cirka 8 mg nikotin.
Enkel huvudräkning säger att det räcker med 3 - 5 portionssnusar för att ta livet av någon.
Frågan är hur mycket av nikotinet som faktiskt går in i blodet...
May 1, 2005
Tyrfing wrote: Nikotin är väll för övrigt ett av dom giftigaste ämnena i värden?
Jo, det är något giftigare än cyanväte, men det är inte i närheten av Botulinumtoxin (som finns i Botox). I sin renaste form så är en dödlig dos c:a 1-2 ng/kg kroppsmassa.
Botulinumtoxin: 1 g dödar 7 000 000 personer
Cyanväte: 1 g dödar 20 personer
Nikotin: 1 g dödar 20 personer
December 3, 2005
optimuz wrote: [quote=Delph1] Det krävs ovanligt lite av det för att man ska dö jämfört med andra gifter ja. 🙂
//Andreas
Innebär det att du tror att man skulle kunna dö av att stoppa upp en snus i slidan och ha den där i, låt säga, 20 minuter?
får jag fråga... vilken vettig människa funderar på att stoppa upp en snus i slidan?:P
September 23, 2002
Jag har en lathet som gör att jag gärna spottar ut min snus, som är lös, i närmsta dricksglas/kaffekopp...
En gång tog frugan glaset och fyllde på med vatten och drack det, utan att kolla om det låg snus där i såklart 😀
Otroligt (?) nog så klara hon sig utan allvarligare symtom.
Men det var riktigt vidrigt, efter denna händelse spottar jag i dasset.
August 21, 2001
Aelrik wrote: Injicerar man 20 - 40 mg nikotin i blodet dör en vuxen människa.
En portionssnus innehåller cirka 8 mg nikotin.
Enkel huvudräkning säger att det räcker med 3 - 5 portionssnusar för att ta livet av någon.Frågan är hur mycket av nikotinet som faktiskt går in i blodet...
Förmodligen inte så mycket. Det är inte sällsynt att jag lyxar till det med 4 portionspåsar snus.. Och jag lever fortfarande så..
December 25, 2000
http://en.wikipedia.org/wiki/N....._poisoning wrote:
Sixty milligrams of nicotine will kill an adult, which is about the amount of nicotine in three or four cigarettes or half a cigar, if all nicotine were absorbed.
Tjoho, tänk vad roligt om alla mitt i allt skulle få i sig allt nikotin istället för att blåsa ut det eller låta det röka bort. Rökfritt skulle det bli iaf eftersom alla rökare skulle dö efter en kväll på krogen.
Jag undrar vad en rökare skulle säga om man kom dit med en gasmask och spraya insektgift i ansiktet på dem, för det ju ungefär vad de gör. Nikotin används(eller har används) i insektgift eftersom det är bra på att döda saker.
December 5, 2001
Snorch wrote: [quote=Sardaukar][quote=Black_light]Vet att detta kommer sent i konversationen, men Optimuz, nu är jag osäker. Är du tjej eller kille? :p
Tjej ser du väl?
Och vad är du då? 🙄
Ser man inte, eftersom jag inte vill utnyttja kända personer i avataren utan att fråga dem först.
Eller jag skulle aldrig få för mig att profilera mig som en helt annan person över huvud taget. Speciellt inte motsatta könet, men det är min egen uppfattning.
Undrar vad Camilla tycker om optimuz avatar.
1 Guest(s)