September 16, 2002
Tjo.
Jag håller på att göra ett litet arbete om missbruk/beroende (droger, spel, snattare, shopoholic, arbetsnarkoman, etc) så jag undrar om någon här har / har haft en sådan i familjen eller nära umgängeskrets, och i så fall skulle jag uppskatta om DU, kunde berätta hur du upplever det. Hur påverkar det familjen? Hur gör du för att försöka stötta/lösa det? Hur känns det att vara bredvid?
Du berättar inte mer än du vill, så namn etc, behövs självklart inte om du inte känner för det. Du behöver inte heller berätta om det är en i familjen eller en vän, etc.
Om du inte vill posta här, så är du välkommen att skicka ett PM.
January 4, 2001
tja, beroende är jag själv av ett par saker, snus och kaffe. Och jag vet hur dåligt jag själv mår om jag går en längre tid utan något av dessa. Så jag förstår varför/hur folk kan fastna i tyngre droger.
När det gäller vänner och familj så har jag ett par bekanta som jag vet är fasta i droger, men detta är ju ingenting man märker av direkt, dom pratar aldrig om det. Så att förnekelse är första symtomen till ett missbruk är ju inte en myt.
September 30, 2004
October 25, 2003
Kizo wrote: Kanske någon som känner någon som sysslar med lite tyngre saker, och vars liv faktiskt påverkas mycket av det?
Ja.
PMa mig med en bunt frågor så ska jag försöka svara så gott jag kan.
Har folk som har problem med både droger och alkohol (same shit kanske) i närmaste bekantskapskretsen/familjen.
March 28, 2005
Tindy wrote: [quote=Kizo]Kanske någon som känner någon som sysslar med lite tyngre saker, och vars liv faktiskt påverkas mycket av det?
Ja.
Har folk som har problem med både droger och alkohol (same shit kanske) i närmaste bekantskapskretsen/familjen.
Du själv kanske? :bgrin:
Elementet: A64 3000+ - DFI LanParty nF4 UT SLi-D - 2X512MB Speed Premium BH-5 - Powercolor X850XT PE - 200GB Seagate - 80GB Seagate - Vattenkylt
October 25, 2003
räkan wrote: [quote=Tindy][quote=Kizo]Kanske någon som känner någon som sysslar med lite tyngre saker, och vars liv faktiskt påverkas mycket av det?
Ja.
Du själv kanske? :bgrin:
Nej, faktiskt inte.
November 27, 2003
Vart beroende av värktabletter ett tag när det var som värst. (länk)
//Andreas
September 16, 2002
Delph1 wrote: Vart beroende av värktabletter ett tag när det var som värst. (länk)
//Andreas
Jo, jag läste den där tråden då den kom. 😕
Tack.
September 1, 2002
Kizo wrote: Kanske någon som känner någon som sysslar med lite tyngre saker, och vars liv faktiskt påverkas mycket av det?
Jag har ett par polare som är fasta i diverse styggelser.
Påverkar vänner gör det väl i bland då det kan bli väldigt laddad stämning när de ej fått sin lilla dos eller tappat lite begrepp om saker.
Det går dock sämre och sämre för dessa individer, som en gång i tiden var riktigt skötsamma. Nu har många av de ställt av bilen, tappat kontakten med sina päron, blitt vräkta osv. De kämpar dock för fullt med att få bli på sig själva och komma ur detta. Men det är lättare sagt än gjort.
Dock bara två eller tre det gått riktigt illa för.
Påverkar väl mest dem själva. Men det är sorgligt att se imo.
EDIT:
Kan tillägga också att även en har dött, hittades flytande i ett kanal.
Stöttar försöker man väl men, men det är svårt att veta vad man ska göra eller säga eftersom det kan uppfattas som gnäll och kritik i deras ögon.
2 Guest(s)