January 15, 2004
Vet inte riktigt varför jag överhuvudtaget skapar en tråd om dettta.. folk kommer väl iallafall påstå att jag är dum i huvudet.
Det är iallfall såhär:
Jag går tredje året på NV, som många säkert känner till så är det en fruktansvärd betygspress med tanke på antagningspoäng till högskolan.
Den här situationen händer mig alldeles för ofta:
Hade matteprov idag, blev totalt nollställd och skrev säkert knappt godkänt. Detta berodde på fruktansvärd press/stress, sömnproblem men framförallt tidsbrist. Kände på mig redan innan att situationen skulle bli som den brukar bli oavsett hur mycket jag pluggat, därav kom sömnproblemen.
Jag hade alltså pluggat som en idiot inför provet, säkert 14 timmar rent mattepluggande dagarna innan. Igår kände jag mig helt säker på allting och kände att jag utan större svårighet skulle kunnna skriva fullt på provet och så blir det som jag nämnt ovan.. totalt låst.
Jag är den typ av person som blir fruktansvärt nervös inför prov(leder till sömnproblem), har inget som helst självförtroende, har handstilsproblem som gör att jag skriver sakta och detta i kombination med astigmatism(synproblem).. vilket medför att det tar lång tid innan jag förstår frågorna på prov och ännu längre tid att skriva ett svar. Detta gör att jag håller ojämn kvalité på alla prov beroende på lärarens förståelse för att jag behöver tid..
På det här provet var jag medveten om tidsbristen redan innan... då var det liksom dömt att misslyckas redan från början även fast jag säkerligen hade lyckats bra på provet om jag skrivit det utan helt hysterisk stress.
Har berättat problemen för min mattelärare och han idiotförklarar mig i princip. Att tiden avgör hur pass säker man är på matten. Men vafan, jag kunde allting men hinner inte visa vad jag kan pga den förbannade tidspressen.
Ska man inte kunna få visa vad man kan i matte bara för att det tar längre tid att göra varje beräkning.. som enbart beror på just astigmatismen och skrivshastigheten?
Kan tillägga att jag förklarade problemet för min fysiklärare, då fick jag längre tid på ett fysikprov... detta gjorde att jag fick alla rätt och hade bästa resultatet i klassen, och det enbart pga tidsfaktorn eftersom jag slapp tidspress som leder till att jag blir uppstressad och nollställd.
Jag kommer säkert få höra saker som..."Alla ska väl behandlas lika, du ska inte ha särskilda förutsättningar" o.s.v.
Men jag menar iallafall.. varför kan jag inte få den tid jag behöver för att hinna skriva ner det jag vet iallafall.
Nu har vi 80 minuter på oss för ett prov. På högskola har man ju ofta 5 timmar på sig för en tenta.. därför tror jag inte mina problem visar sig lika mycket då.
Detta hinder gör ju att jag knappt får betyg att komma in på högskolan.
Ville bara höra lite åsikter.
January 2, 2004
Ärligt talat så tycker jag läraren är dum i huvudet som inte fattar att du har ett problem.
Det finns personer som har svårt att koncentrera sig vid tidspress osv.
Tycker du skall försöka prata med nån annan lärare om detta och be om hjälp med denna. Kanske en annan mattelärare?
Hjälper inte detta så tycker jag du kanske skulle kontakta rektor/syon/skolsköterska el dyl.
Du ska inte behöva lida av dåliga betyg pga att läraren inte accepterar att du är astigmatiker och har problem med stress.
Det är liksom inget man "tränar bort".
October 1, 2002
Lindfors wrote:
Jag kommer säkert få höra saker som..."Alla ska väl behandlas lika, du ska inte ha särskilda förutsättningar" o.s.v.
Umm, tyvärr är det sant. Alla ska ha samma förutsättningar. Jag finner det helt förkastligt att din fysiklärare gav dig extratid på ett prov. Tycker du med handen på hjärtat att det är rättvist?
Nåja ...
Lindfors wrote: Nu har vi 80 minuter på oss för ett prov. På högskola har man ju ofta 5 timmar på sig för en tenta.. därför tror jag inte mina problem visar sig lika mycket då.
Detta hinder gör ju att jag knappt får betyg att komma in på högskolan.
Heh, du kommer att få lika stora problem under tentorna på högskolan, tro inget annat
EDIT: Missade att Lindfors skrev att han led av astigmatism, sorry. Det gör genast situationen annorlunda.
January 2, 2004
Shinji wrote: [quote=Lindfors] Jag kommer säkert få höra saker som..."Alla ska väl behandlas lika, du ska inte ha särskilda förutsättningar" o.s.v.
Umm, tyvärr är det sant. Alla ska ha samma förutsättningar. Jag finner det helt förkastligt att din fysiklärare gav dig extratid på ett prov. Tycker du med handen på hjärtat att det är rättvist?
Nåja ...
Lindfors wrote: Nu har vi 80 minuter på oss för ett prov. På högskola har man ju ofta 5 timmar på sig för en tenta.. därför tror jag inte mina problem visar sig lika mycket då.
Detta hinder gör ju att jag knappt får betyg att komma in på högskolan.
Heh, du kommer att få lika stora problem under tentorna på högskolan, tro inget annat
Fårstår inte riktigt det där..
Skulle du som lärare t.e.x. sätta samma press på en person som är dyslektiker?
Tycker inte det är särskilt rättvist.
Visst.. Alla ska behandlas lika. Men inte i en sittuation som denna.
Personen i fråga behöver kanske lite mer tid för att förstå och kunna formulera frågorna.
November 27, 2003
Lindfors wrote: Nu har vi 80 minuter på oss för ett prov. På högskola har man ju ofta 5 timmar på sig för en tenta.. därför tror jag inte mina problem visar sig lika mycket då.
5 timmar är inte länge om du trodde det?!
Har du tänkt läsa något in om IT/data/datorer så är det ganska lungt idag. Finns fler utbildningar än elever typ. Var klart värre för några år sen.
//Andreas
November 4, 2001
Ta det inte så hårt med betygen, alla har problem, jag hade mina osv och visst det känns taskigt.
Idiotlärare finns det alltid.
Säger bara att du behöver inte ha MVG i allt. Detta leder antagligen bara till mera press.
Man gör så gott man kan. Skit i vad det står på pappret. inna du överhuvud taget tar imot provet ska du tänka: "gjorde jag mitt bästa" (utefter ifrån hur din situation ser ut)?
Blir svaret "ja" så ska du vara glad oavsätt vafan det står på pappret!
menar inte att du är riktigt behandlad osv men försök att inte se så hårt på betygen.
Helvetes snack om betyg innan man gick ut gynmasiet. Mesta av det var bara skitsnack.
November 27, 2003
Om vi säger så här: Jag har ett snitt som ligger lite över resten i klassen 17,69 tor jag det var. Men det spelar ingen som helst roll idag. Det som spelar roll är att jag valde att plugga för att lära mig inte för att få bra betyg. Jag kan så in h*****e mycket mer än vissa här så det skrämmer mig. Jag har fått förklara vad pKa är så många gånger för vissa att jag aldrig någonsin skulle vilja sätta min fot i samma laboratorium som dom! Satsa på att lära dig något istället. Utbildningar finns det gott om 😉
(Jag pluggar biomedicinsk kemi btw ;))
January 5, 2002
kithiva wrote: Fårstår inte riktigt det där..
Skulle du som lärare t.e.x. sätta samma press på en person som är dyslektiker?
Utan tvekan.
Tycker inte det är särskilt rättvist.
Visst.. Alla ska behandlas lika. Men inte i en sittuation som denna.
Personen i fråga behöver kanske lite mer tid för att förstå och kunna formulera frågorna.
Det är fel att dalta med folk som har problem, de får se till att lösa det på något sätt. Vill man bli sedd som lika duktig som alla andra får man se till att vara det också. Jag skulle ju garanterat spöa Michael Johnson på tvåhundra meter om jag fick hundranittio meters försprång, men det gör ju inte mig bättre än honom, eller?
August 16, 2002
hmm aja jag går också i trean och vi har hela 3 timmar på oss på proven... o sen på nationella så är det fan chill... man kan typ sova en stund om man är trött eller nåt
jag är typ en slow learner eller vafan jag ska kalla det, jag typ pluggar inte mycket inför prov, och brukar klara G-VG sådär, men sen på nationella så tar jag MVG... hände i MA B, C och D... Jobbiga är att betygen inte bara går på nationella... uhh
July 27, 2004
Delph1 wrote: [quote=Lindfors]Nu har vi 80 minuter på oss för ett prov. På högskola har man ju ofta 5 timmar på sig för en tenta.. därför tror jag inte mina problem visar sig lika mycket då.
5 timmar är inte länge om du trodde det?!
De 5 timmar som är vanliga på högskolan används i mycket mindre grad till att läsa och skriva, och mer till att sitta och fundera. Därför blir skillnader i läs- och skrivhastighet inte lika avgörande.
Att man sedan ofta inte hinner lösa mer än 3-4 uppgifter på de fem timmarna är en annan femma. (Jag är civ.ing. "been there, done that"!)
/Olle
June 28, 2001
Delph1 wrote: Om vi säger så här: Jag har ett snitt som ligger lite över resten i klassen 17,69 tor jag det var. Men det spelar ingen som helst roll idag. Det som spelar roll är att jag valde att plugga för att lära mig inte för att få bra betyg. Jag kan så in h*****e mycket mer än vissa här så det skrämmer mig. Jag har fått förklara vad pKa är så många gånger för vissa att jag aldrig någonsin skulle vilja sätta min fot i samma laboratorium som dom! Satsa på att lära dig något istället. Utbildningar finns det gott om 😉
(Jag pluggar biomedicinsk kemi btw ;))
Vad är pKa ?
September 1, 2002
Mind wrote:
Vad är pKa ?
Acronymen står iaf för detta: http://www.acronymfinder.com/a.....lla-search
Vad det innebär vet nog bara kemisterna :>
February 1, 2002
Mind wrote: [quote=Delph1]Om vi säger så här: Jag har ett snitt som ligger lite över resten i klassen 17,69 tor jag det var. Men det spelar ingen som helst roll idag. Det som spelar roll är att jag valde att plugga för att lära mig inte för att få bra betyg. Jag kan så in h*****e mycket mer än vissa här så det skrämmer mig. Jag har fått förklara vad pKa är så många gånger för vissa att jag aldrig någonsin skulle vilja sätta min fot i samma laboratorium som dom! Satsa på att lära dig något istället. Utbildningar finns det gott om 😉
(Jag pluggar biomedicinsk kemi btw ;))
Vad är pKa ?
pKa, är inte det nån table över hur ämen är uppbyggda eller nåt ?
2 Guest(s)