Känner mig orättvist behandlad av mattelärare.|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Känner mig orättvist behandlad av mattelärare.
Lindfors
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 92
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 6, 2004 - 11:33 am
sp_Permalink sp_Print

Vet inte riktigt varför jag överhuvudtaget skapar en tråd om dettta.. folk kommer väl iallafall påstå att jag är dum i huvudet.

Det är iallfall såhär:
Jag går tredje året på NV, som många säkert känner till så är det en fruktansvärd betygspress med tanke på antagningspoäng till högskolan.

Den här situationen händer mig alldeles för ofta:

Hade matteprov idag, blev totalt nollställd och skrev säkert knappt godkänt. Detta berodde på fruktansvärd press/stress, sömnproblem men framförallt tidsbrist. Kände på mig redan innan att situationen skulle bli som den brukar bli oavsett hur mycket jag pluggat, därav kom sömnproblemen.

Jag hade alltså pluggat som en idiot inför provet, säkert 14 timmar rent mattepluggande dagarna innan. Igår kände jag mig helt säker på allting och kände att jag utan större svårighet skulle kunnna skriva fullt på provet och så blir det som jag nämnt ovan.. totalt låst.

Jag är den typ av person som blir fruktansvärt nervös inför prov(leder till sömnproblem), har inget som helst självförtroende, har handstilsproblem som gör att jag skriver sakta och detta i kombination med astigmatism(synproblem).. vilket medför att det tar lång tid innan jag förstår frågorna på prov och ännu längre tid att skriva ett svar. Detta gör att jag håller ojämn kvalité på alla prov beroende på lärarens förståelse för att jag behöver tid..

På det här provet var jag medveten om tidsbristen redan innan... då var det liksom dömt att misslyckas redan från början även fast jag säkerligen hade lyckats bra på provet om jag skrivit det utan helt hysterisk stress.

Har berättat problemen för min mattelärare och han idiotförklarar mig i princip. Att tiden avgör hur pass säker man är på matten. Men vafan, jag kunde allting men hinner inte visa vad jag kan pga den förbannade tidspressen.

Ska man inte kunna få visa vad man kan i matte bara för att det tar längre tid att göra varje beräkning.. som enbart beror på just astigmatismen och skrivshastigheten?

Kan tillägga att jag förklarade problemet för min fysiklärare, då fick jag längre tid på ett fysikprov... detta gjorde att jag fick alla rätt och hade bästa resultatet i klassen, och det enbart pga tidsfaktorn eftersom jag slapp tidspress som leder till att jag blir uppstressad och nollställd.

Jag kommer säkert få höra saker som..."Alla ska väl behandlas lika, du ska inte ha särskilda förutsättningar" o.s.v.

Men jag menar iallafall.. varför kan jag inte få den tid jag behöver för att hinna skriva ner det jag vet iallafall.

Nu har vi 80 minuter på oss för ett prov. På högskola har man ju ofta 5 timmar på sig för en tenta.. därför tror jag inte mina problem visar sig lika mycket då.
Detta hinder gör ju att jag knappt får betyg att komma in på högskolan.

Ville bara höra lite åsikter.

kithiva
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 656
739890
October 6, 2004 - 11:42 am
sp_Permalink sp_Print

Ärligt talat så tycker jag läraren är dum i huvudet som inte fattar att du har ett problem.

Det finns personer som har svårt att koncentrera sig vid tidspress osv.

Tycker du skall försöka prata med nån annan lärare om detta och be om hjälp med denna. Kanske en annan mattelärare?

Hjälper inte detta så tycker jag du kanske skulle kontakta rektor/syon/skolsköterska el dyl.

Du ska inte behöva lida av dåliga betyg pga att läraren inte accepterar att du är astigmatiker och har problem med stress.

Det är liksom inget man "tränar bort".

Shinji
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 631
739892
October 6, 2004 - 11:44 am
sp_Permalink sp_Print

Lindfors wrote:
Jag kommer säkert få höra saker som..."Alla ska väl behandlas lika, du ska inte ha särskilda förutsättningar" o.s.v.

Umm, tyvärr är det sant. Alla ska ha samma förutsättningar. Jag finner det helt förkastligt att din fysiklärare gav dig extratid på ett prov. Tycker du med handen på hjärtat att det är rättvist?
Nåja ...

Lindfors wrote: Nu har vi 80 minuter på oss för ett prov. På högskola har man ju ofta 5 timmar på sig för en tenta.. därför tror jag inte mina problem visar sig lika mycket då.

Heh, du kommer att få lika stora problem under tentorna på högskolan, tro inget annat wink

EDIT: Missade att Lindfors skrev att han led av astigmatism, sorry. Det gör genast situationen annorlunda.

kithiva
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 656
739895
October 6, 2004 - 11:48 am
sp_Permalink sp_Print

Shinji wrote: [quote=Lindfors] Jag kommer säkert få höra saker som..."Alla ska väl behandlas lika, du ska inte ha särskilda förutsättningar" o.s.v.

Umm, tyvärr är det sant. Alla ska ha samma förutsättningar. Jag finner det helt förkastligt att din fysiklärare gav dig extratid på ett prov. Tycker du med handen på hjärtat att det är rättvist?
Nåja ...

Lindfors wrote: Nu har vi 80 minuter på oss för ett prov. På högskola har man ju ofta 5 timmar på sig för en tenta.. därför tror jag inte mina problem visar sig lika mycket då.

Heh, du kommer att få lika stora problem under tentorna på högskolan, tro inget annat wink

Fårstår inte riktigt det där..
Skulle du som lärare t.e.x. sätta samma press på en person som är dyslektiker?

Tycker inte det är särskilt rättvist.
Visst.. Alla ska behandlas lika. Men inte i en sittuation som denna.
Personen i fråga behöver kanske lite mer tid för att förstå och kunna formulera frågorna.

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
739898
October 6, 2004 - 11:52 am
sp_Permalink sp_Print

Gå runt din mattelärare o prata med typ nån speciallärare eller t.o.m. rektor om så behövs...
För har du problem så har du RÄTT enligt lag till hjälp...

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
739899
October 6, 2004 - 12:00 pm
sp_Permalink sp_Print

MULLVADEN wrote:
För har du problem så har du RÄTT enligt lag till hjälp...

Så sant som det var sagt.

Shinji
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 631
739902
October 6, 2004 - 12:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Hugg tag i rektorn, vet jag.

Det borde lösa det hela. 🙄

För övriga kommentarer: Se mitt tidigare (nu) editerade inlägg.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
739906
October 6, 2004 - 12:11 pm
sp_Permalink sp_Print

5 timmar är inte länge om du trodde det?!

Har du tänkt läsa något in om IT/data/datorer så är det ganska lungt idag. Finns fler utbildningar än elever typ. Var klart värre för några år sen.

//Andreas

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
739913
October 6, 2004 - 12:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Ta det inte så hårt med betygen, alla har problem, jag hade mina osv och visst det känns taskigt.
Idiotlärare finns det alltid.

Säger bara att du behöver inte ha MVG i allt. Detta leder antagligen bara till mera press.
Man gör så gott man kan. Skit i vad det står på pappret. inna du överhuvud taget tar imot provet ska du tänka: "gjorde jag mitt bästa" (utefter ifrån hur din situation ser ut)?
Blir svaret "ja" så ska du vara glad oavsätt vafan det står på pappret!

menar inte att du är riktigt behandlad osv men försök att inte se så hårt på betygen.

Helvetes snack om betyg innan man gick ut gynmasiet. Mesta av det var bara skitsnack.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
739916
October 6, 2004 - 12:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Om vi säger så här: Jag har ett snitt som ligger lite över resten i klassen 17,69 tor jag det var. Men det spelar ingen som helst roll idag. Det som spelar roll är att jag valde att plugga för att lära mig inte för att få bra betyg. Jag kan så in h*****e mycket mer än vissa här så det skrämmer mig. Jag har fått förklara vad pKa är så många gånger för vissa att jag aldrig någonsin skulle vilja sätta min fot i samma laboratorium som dom! Satsa på att lära dig något istället. Utbildningar finns det gott om 😉

(Jag pluggar biomedicinsk kemi btw ;))

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1928
739919
October 6, 2004 - 12:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kan inte säga annat än att det är väldigt tråkigt för dig att du har det svårt, men att du ska få andra förutsättningar än alla andra? Glöm det, grabben.

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1928
739926
October 6, 2004 - 12:41 pm
sp_Permalink sp_Print

kithiva wrote: Fårstår inte riktigt det där..
Skulle du som lärare t.e.x. sätta samma press på en person som är dyslektiker?

Utan tvekan.

Tycker inte det är särskilt rättvist.
Visst.. Alla ska behandlas lika. Men inte i en sittuation som denna.
Personen i fråga behöver kanske lite mer tid för att förstå och kunna formulera frågorna.

Det är fel att dalta med folk som har problem, de får se till att lösa det på något sätt. Vill man bli sedd som lika duktig som alla andra får man se till att vara det också. Jag skulle ju garanterat spöa Michael Johnson på tvåhundra meter om jag fick hundranittio meters försprång, men det gör ju inte mig bättre än honom, eller?

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
739932
October 6, 2004 - 12:55 pm
sp_Permalink sp_Print

snyde wrote: Jag kan inte säga annat än att det är väldigt tråkigt för dig att du har det svårt, men att du ska få andra förutsättningar än alla andra? Glöm det, grabben.

Har du missat något?
Enligt lag har han rätt till hjälp, grabben..

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
739933
October 6, 2004 - 12:56 pm
sp_Permalink sp_Print

hmm aja jag går också i trean och vi har hela 3 timmar på oss på proven... o sen på nationella så är det fan chill... man kan typ sova en stund om man är trött eller nåt

jag är typ en slow learner eller vafan jag ska kalla det, jag typ pluggar inte mycket inför prov, och brukar klara G-VG sådär, men sen på nationella så tar jag MVG... hände i MA B, C och D... Jobbiga är att betygen inte bara går på nationella... uhh

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
739938
October 6, 2004 - 1:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan du inte gå till din fysiklärare och be om hjälp? Han kanske kan hjälpa dig med att prata med din mattelärare.

Olle P
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 403
740014
October 6, 2004 - 2:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Lindfors]Nu har vi 80 minuter på oss för ett prov. På högskola har man ju ofta 5 timmar på sig för en tenta.. därför tror jag inte mina problem visar sig lika mycket då.

5 timmar är inte länge om du trodde det?!

De 5 timmar som är vanliga på högskolan används i mycket mindre grad till att läsa och skriva, och mer till att sitta och fundera. Därför blir skillnader i läs- och skrivhastighet inte lika avgörande.

Att man sedan ofta inte hinner lösa mer än 3-4 uppgifter på de fem timmarna är en annan femma. (Jag är civ.ing. "been there, done that"!)

/Olle

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
740017
October 6, 2004 - 2:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Om vi säger så här: Jag har ett snitt som ligger lite över resten i klassen 17,69 tor jag det var. Men det spelar ingen som helst roll idag. Det som spelar roll är att jag valde att plugga för att lära mig inte för att få bra betyg. Jag kan så in h*****e mycket mer än vissa här så det skrämmer mig. Jag har fått förklara vad pKa är så många gånger för vissa att jag aldrig någonsin skulle vilja sätta min fot i samma laboratorium som dom! Satsa på att lära dig något istället. Utbildningar finns det gott om 😉

Vad är pKa ?

Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
740022
October 6, 2004 - 2:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote:
Vad är pKa ?

Acronymen står iaf för detta: http://www.acronymfinder.com/a.....lla-search

Vad det innebär vet nog bara kemisterna :>

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
740024
October 6, 2004 - 2:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: [quote=Delph1]Om vi säger så här: Jag har ett snitt som ligger lite över resten i klassen 17,69 tor jag det var. Men det spelar ingen som helst roll idag. Det som spelar roll är att jag valde att plugga för att lära mig inte för att få bra betyg. Jag kan så in h*****e mycket mer än vissa här så det skrämmer mig. Jag har fått förklara vad pKa är så många gånger för vissa att jag aldrig någonsin skulle vilja sätta min fot i samma laboratorium som dom! Satsa på att lära dig något istället. Utbildningar finns det gott om 😉

Vad är pKa ?

pKa, är inte det nån table över hur ämen är uppbyggda eller nåt ?

Lurifax
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 750
740040
October 6, 2004 - 2:33 pm
sp_Permalink sp_Print

som säkert många sagt redan, skit i betygen... det viktiga är vad du lär dig!

Ka är en syras syrakonstant, vid vilket pH koncentrationen syra och dess korresponderande bas är precis lika. pKa är den negativa tiologaritmen av Ka.
pKa = -lg Ka
Ka = 10^-pKa

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 195
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL