Känner mig orättvist behandlad av mattelärare.|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Känner mig orättvist behandlad av mattelärare.
nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1347
sp_UserOfflineSmall Offline
740058
October 6, 2004 - 2:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kommer säkert få höra saker som..."Alla ska väl behandlas lika, du ska inte ha särskilda förutsättningar" o.s.v. <- men, du SKA behandlas annorlunda p.g.a att du har astigmatism. min logik talar iaf på det viset :bok:

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1928
740110
October 6, 2004 - 3:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Har du missat något?
Enligt lag har han rätt till hjälp, grabben..

Nu talar vi moral, inte juridik. Jag anser att det är sjukt att samhället ska trycka ner eliten och pusha på de som är sämre.

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
740114
October 6, 2004 - 3:20 pm
sp_Permalink sp_Print

snyde wrote: [quote=Callister]Har du missat något?
Enligt lag har han rätt till hjälp, grabben..

Nu talar vi moral, inte juridik.

Moral är en ynkedom, spec. i detta fall då man kan väga mellan få hjälp och inte få hjälp

Edit:
Pusha ner "eliten" är väl inte sant?
Jag håller med om att det är fel att bråkstackar ska få mer hjälp, men i detta fall är det ju självklart..

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
740128
October 6, 2004 - 3:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Shinji wrote: [quote=Lindfors] Jag kommer säkert få höra saker som..."Alla ska väl behandlas lika, du ska inte ha särskilda förutsättningar" o.s.v.

Umm, tyvärr är det sant. Alla ska ha samma förutsättningar. Jag finner det helt förkastligt att din fysiklärare gav dig extratid på ett prov. Tycker du med handen på hjärtat att det är rättvist?
Nåja ...

Ja vet väl i detta fallet, finns alltid folk som har problem med saker, bland annat jag som brukar vara stressad när det är prov och sånt. Men så är det ju för dem flesta vad jag upplevt det.

Hur som helst, samma förutsättningar, tycker du att en dyslektiker har samma förutsättningar som någon annan som inte har nåt sånt problem?
Dem ska helt klart få göra det muntligt eller få längre tid på sig, det är helt rätt enligt mig.

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
740137
October 6, 2004 - 3:35 pm
sp_Permalink sp_Print

macrus wrote: Hur som helst, samma förutsättningar, tycker du att en dyslektiker har samma förutsättningar som någon annan som inte har nåt sånt problem?
Dem ska helt klart få göra det muntligt eller få längre tid på sig, det är helt rätt enligt mig.

Ett ämne som svenska, du har skriftligt nationellt prov. För att få ett provresultat som skall gå att jämföras med andra i klassen, så skall ALLA ha lika lång tid på sig, oavsett. För en dyslektiker är helt enkelt inte lika duktig på att skriva.

DOCK så när det gäller matte och fysik, där tycker jag inte att tiden spelar in lika mycket. I de ämnena där betyget hänger på hur duktig man är i just matte/fysik och inte hur duktig man är på att skriva, där tycker jag faktiskt att en dyslektiker, eller i detta fallet Lindfors som är astigmatiker, skall ha längre tid.

Stress däremot är absolut inte något som skall göra att man får längre tid på sig. Stress går att träna bort, en sjukdom är desto svårare...

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
740169
October 6, 2004 - 4:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Lindfors wrote: har handstilsproblem som gör att jag skriver sakta och detta i kombination med astigmatism(synproblem).. vilket medför att det tar lång tid innan jag förstår frågorna på prov och ännu längre tid att skriva ett svar.

Om du inte redan visste det så kan man fixa astegmatism med glasögon.. men du kanske har glasögon? Om du har det är det lite lustigt ifall du fortfarande har problem för det är ju meningen att det ska korrigeras med glasögonen....

Tråkigt det där med läraren annars... :/

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
740286
October 6, 2004 - 6:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Nationella proven lär ju inte tidsmässigt vara några problem eller? De är ju faktiskt väl tilltagna i tid.

Men andra prov, om du nu har problem med synen (eller något annat) och det tar lång tid, se till att få det på papper av en doktor.

Sen går du inte till läraren, du går till lärarens chef och det är rektorn. Om man går till rektorn börjar det hända saker. Läraren kanske inte lyssnar på dig men på rektorn lyssnar han. Om du får fysikläraren med dig är det också ett stort plus. Då kan ni tillsammans gå till rektorn.

Och varför ska nu proven vara så tidspressade för? Är väl inte på tid man ska prestera heller? Gärna en hel förmiddag för ett prov, vissa skriver dem på 10 minuter, andra på 100 minuter. Så är det.

Shinji
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 631
740300
October 6, 2004 - 6:57 pm
sp_Permalink sp_Print

macrus wrote: [quote=Shinji][quote=Lindfors] Jag kommer säkert få höra saker som..."Alla ska väl behandlas lika, du ska inte ha särskilda förutsättningar" o.s.v.

Umm, tyvärr är det sant. Alla ska ha samma förutsättningar. Jag finner det helt förkastligt att din fysiklärare gav dig extratid på ett prov. Tycker du med handen på hjärtat att det är rättvist?
Nåja ...

Hur som helst, samma förutsättningar, tycker du att en dyslektiker har samma förutsättningar som någon annan som inte har nåt sånt problem?

Att jag ens tar mig tid att svara på det här 🙄

Vänligen, läs min editering av inlägget.

Marqz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 283
740358
October 6, 2004 - 7:42 pm
sp_Permalink sp_Print

keffing wrote: hmm aja jag går också i trean och vi har hela 3 timmar på oss på proven... o sen på nationella så är det fan chill... man kan typ sova en stund om man är trött eller nåt

jag är typ en slow learner eller vafan jag ska kalla det, jag typ pluggar inte mycket inför prov, och brukar klara G-VG sådär, men sen på nationella så tar jag MVG... hände i MA B, C och D... Jobbiga är att betygen inte bara går på nationella... uhh

Hmm konstigt, på min skola så (i matte och fysik iaf) får man minst det betyget man får på nationella i slutbetyg i den kursen. Som exempel kan jag ju dra en kille i min klass som fick precis på G-gränsen på alla prov i matte c tror jag det var, o sen på nationella satte han precis VG, och fick då VG i slutbetyg.

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
740360
October 6, 2004 - 7:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är så det är, om du väger mellan två betyg så får du det som du får på Nationella. :]

gyZZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 382
740432
October 6, 2004 - 8:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker aif att man ska behandlas uteftersin EGNA förutsättningar, brukar självta tid på mig på prov men så länge jag får min tid blir det alltid bra resultat.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
740504
October 6, 2004 - 9:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag säger välkommen till verkligheten.
Tror du att du kan komma till en arbetsgivare och säga att den här deadlinen går inte, jag känner mig alldeles för stressad?

Är det en tidsbegränsning på att klara en sak så är det.
Lär dig hantera det eller inte, men gnäll inte på andra.

MrWeizel
Member
Medlem
740541
October 6, 2004 - 10:46 pm
sp_Permalink sp_Print

gyZZ wrote: Jag tycker aif att man ska behandlas uteftersin EGNA förutsättningar, brukar självta tid på mig på prov men så länge jag får min tid blir det alltid bra resultat.

Så som vänsterpartiet vill ha det, inga betyg - det är diskriminerande för de som inte kan.

Jävla 70-talsmentalitet; Alla är lika duktiga, alla skall prova...

Newsflash! Alla är inte lika duktiga, och skall således inte ha samma betyg. Däremot skall alla ha samma betygskriterier, ovillkorligen!

Om jag kan mycket om en sak, men läraren tycker att jag borde kunna mer, skall jag då få VG, medans en kille som är efterbliven kan väldigt lite om en sak - men mycket för att vara i hans situation, skall han då få MVG?

Det är inga egna förutsättningar som gäller i skolan eller arbetslivet, learn to live with it. Hur fasen skulle det funkat förresten??

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
740552
October 6, 2004 - 11:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Alla ska behandlas rättvist och på samma sätt.

Kan gämföra detta med ett betyg som jag fick sämre än en polare.

Det gäller gympan som vi hadde, jag var snabbare uthålligare och gjorde allting bättre än honom och jag fick G. Men bara för att han ansträngde sig mer fast han fick sämre tider och sådant så fick han ett VG.

Det är inte rättvist, jag ansträngde mig som fan under matte lektionerna och fick ändå IG rätt ofta medans han kunde det mesta utantill och klarade VG-MVG.
Borde inte jag oxå ha VG-MVG då eftersom jag ansträngde mig så hårt ?

Svar nej, betygen ska sättas efter en persons prestation och alla ska ha samma utgångs läge och bedömmas efter prestation inte hur mycket man försöker.

Denna kille hadde övervikt och det var däför han var långsammare än mig och hadde sämmre kondis på alla tester och löpningar vi gjorde. Men inte ska en sådan person få bättre betyg för att han försöker hårdare. En person som inte har ett läshuvud för 1öre ska i sådana fall fast han får IG få G-VG för att han kämpade så hårt med pluggandet.

Hatar lärare.

MrWeizel
Member
Medlem
740615
October 7, 2004 - 7:06 am
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: Svar nej, betygen ska sättas efter en persons prestation och alla ska ha samma utgångs läge och bedömmas efter prestation inte hur mycket man försöker.

Värt att läsas en gång till, så jävla rätt! (och även vad jag ville ha fram innan :))

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
741107
October 7, 2004 - 7:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag anser att man ska få betyg som motsvarar ens kunskap och vetenskapliga förmåga i det ämne man examineras i. Med andra ord ska inte låg stresstålighet ligga till grund för låga betyg i mattekurser. Tycker en framtida arbetsgivare att stresstålighet är viktigt får han utnyttja anställningsintervjun till att ta reda på om den arbetssökande lever upp till kraven. Det är sådant intervjun är till för.

Jag måste få påpeka en annan sak. Det verkar som att vissa baserar sin åsikt i frågan på om eleven har fått en diagnos eller bara är känslig för stress/har svårt att läsa i allmänhet. Man kan lida av problemen även om man inte uppvisar alla de symptom som krävs för en diagnos.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 261
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL