July 10, 2003
jonte_power wrote: man kan fuska sig till ett par timmars karens oxå..
vet att flera på mitt förra jobb gjorde så att dom gick hem 2timmar tidigare och sa att de var sjuka.. och fick därför bara 2 timmars karens..
mm det funkar ju, hur många timmar tidigare måste man gå så att en hel karensdag försvinner? är det en helv arbetsdag? (4h i mitt fall)
1 än så länge, men Alliansen håller på att ordna så det blir minst 2 inom snar framtid.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 22, 2001
ilg@dd wrote: 1 än så länge, men Alliansen håller på att ordna så det blir minst 2 inom snar framtid.
Hade inte folk varit så sura över den första karensdagen att de stannar hemma hela veckan bara för att de ändå förlorat en karensdag hade det inte behövts.
Och en källa?
Json_81 wrote: Hade inte folk varit så sura över den första karensdagen att de stannar hemma hela veckan bara för att de ändå förlorat en karensdag hade det inte behövts.
Och en källa?
Ett välkänt faktum att M och KD vill peta i en till karensdag, torde finnas med i deras partiprogram om du är intresserad av opartiska källor.
Annars hittar du lite om karensdagar och andra försämringar för sjuka som man vill driva igenom HÄR.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 22, 2001
ilg@dd wrote: Ett välkänt faktum att M och KD vill peta i en till karensdag, torde finnas med i deras partiprogram om du är intresserad av opartiska källor.
Annars hittar du lite om karensdagar och andra försämringar för sjuka som man vill driva igenom HÄR.
Tyckte det mesta såg bra ut faktiskt.
Dock är jag skeptisk till karensdagar, då jag tror att de enbart bidrar till att folk stannar hemma längre eftersom "de betalat" för det.
En bra lösning vore nog 2 karensdagar, men ingen om man skaffar läkarintyg.
Json_81 wrote: Tyckte det mesta såg bra ut faktiskt.
Dock är jag skeptisk till karensdagar, då jag tror att de enbart bidrar till att folk stannar hemma längre eftersom "de betalat" för det.
En bra lösning vore nog 2 karensdagar, men ingen om man skaffar läkarintyg.
Själv ser jag egentligen ingen fördel med karensdagar för någon öht..
Egen erfarenhet säger att det faktiskt i realiteten är till nackdel för företagen med 1 eller fler karensdagar eftersom många tenderar gå på jobbet trots sin förkylning/influensa de första dagarna och därmed smittar ner andra som då också kommer att ha några dagars sjukfrånvaro efter några dagar.
Är någon sjuk i virussjukdom typ förkylning ser jag nog helst att den personen håller sej hemma eftersom iaf jag inte ser tjusningen med snor, hosta och feber.
November 22, 2001
ilg@dd wrote: Själv ser jag egentligen ingen fördel med karensdagar för någon öht..
Egen erfarenhet säger att det faktiskt i realiteten är till nackdel för företagen med 1 eller fler karensdagar eftersom många tenderar gå på jobbet trots sin förkylning/influensa de första dagarna och därmed smittar ner andra som då också kommer att ha några dagars sjukfrånvaro efter några dagar.
Är någon sjuk i virussjukdom typ förkylning ser jag nog helst att den personen håller sej hemma eftersom iaf jag inte ser tjusningen med snor, hosta och feber.
Ja, det är ju en risk förstås.
Undrar vilket som i slutändan blir dyrast.
Json_81 wrote: Ja, det är ju en risk förstås.
Undrar vilket som i slutändan blir dyrast.
Naturligtvis har jag förstås en egen uppfattning om det också..
😉
Ett lätt räkneexempel är väl att räkna på vad det för en 24/7-industri förlorar på att 1, ev 2 göbbar är hemma (Sjuka eller inbillat sjuka) eller om dom nu är förkylda och smittar ner ett helt skiftgäng med följd att kanske hela fabriksavdelningen måste stoppas några dygn.. Det har hänt där jag jobbade tidigare, och det p.g.a en streber som "vägrade vara sjuk", men han blev också sängliggande innan det var färdigt. 5 sjuka (Hela mitt skiftgäng)och fabriken fick stoppas i nästan 3 dygn p.g.a underbemanning. (Flera sjuka i de andra skiftgängen också, så det fanns tji reserver.)
November 22, 2001
ilg@dd wrote: Naturligtvis har jag förstås en egen uppfattning om det också..
😉
Ett lätt räkneexempel är väl att räkna på vad det för en 24/7-industri förlorar på att 1, ev 2 göbbar är hemma (Sjuka eller inbillat sjuka) eller om dom nu är förkylda och smittar ner ett helt skiftgäng med följd att kanske hela fabriksavdelningen måste stoppas några dygn.. Det har hänt där jag jobbade tidigare, och det p.g.a en streber som "vägrade vara sjuk", men han blev också sängliggande innan det var färdigt. 5 sjuka (Hela mitt skiftgäng)och fabriken fick stoppas i nästan 3 dygn p.g.a underbemanning. (Flera sjuka i de andra skiftgängen också, så det fanns tji reserver.)
Då är frågan, smittade han alla?
När det är influensa tider brukar folk bli dåliga iaf.
Dessutom kan man ju ta räkneexemplet när du får stoppa linjen pga att alla e "sjuka" o kollar vm-finalen.
Json_81 wrote: Då är frågan, smittade han alla?
När det är influensa tider brukar folk bli dåliga iaf.
Dessutom kan man ju ta räkneexemplet när du får stoppa linjen pga att alla e "sjuka" o kollar vm-finalen.
En smittade en annan som smittade en annan.. Går ju inte att peka ut exakt vem som smittade vem..
Att folk är hemma och "sjuka" under sportevenemang har nog inte mycket med antalet karensdagar att göra tror jag, dom skulle nog vart hemma iaf.. Där är det ju frågan om rent bedrägeri, och det får bli en diskussion i en annan tråd. Personligen har jag aldrig uteblivit från jobbet p.g.a nån sportgrej, det står ju i tidningen senare iaf vem som vann.
November 22, 2001
ilg@dd wrote: En smittade en annan som smittade en annan.. Går ju inte att peka ut exakt vem som smittade vem..
Att folk är hemma och "sjuka" under sportevenemang har nog inte mycket med antalet karensdagar att göra tror jag, dom skulle nog vart hemma iaf.. Där är det ju frågan om rent bedrägeri, och det får bli en diskussion i en annan tråd. Personligen har jag aldrig uteblivit från jobbet p.g.a nån sportgrej, det står ju i tidningen senare iaf vem som vann.
Jag tror man hade stoppat de flesta med 2 dagar. Och om man slipper karensen med intyg kan ju alla som är sjuka på riktigt stanna hemma.
March 14, 2001
För transport är det andra regler om karensdagar snart
Karensregler Nya beräkningsregler kring sjukkarens – den som blir sjuk efter en halv dag måste även räkna del av påföljande dag som karens, dock max 1/5 av veckoarbetstiden.
Så nu går det inte att gå hem några minuter/timmar första dagen och räkna den som karensdag.
1 Guest(s)