Karensdagar|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Karensdagar
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
sp_UserOfflineSmall Offline
1181301
February 19, 2008 - 12:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Jag tror man hade stoppat de flesta med 2 dagar. Och om man slipper karensen med intyg kan ju alla som är sjuka på riktigt stanna hemma.

Läkarintyg och ingen karens är väl ok, men för min del känns det ganska jobbigt att masa sej iväg till läkare för att få honom att konstatera en förkylning faktiskt. Är ju också ganska tokigt att besöka en läkarstation där det ofta finns gamlingar med diverse krämpor som kanske inte har så bra motståndskraft mot förkylning. Detta kan i värsta scenariot ge en utmärglad gamling sista spiken i kistan om man säger så. Känns även lite korkat med läkarbesök ioma man tär på resurserna genom att uppta en läkares tid med en liten snuva som ger med sej på ~1 vecka. Vet också att läkarna i grannbyn blir ganska irriterade på det.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1181302
February 19, 2008 - 12:27 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Läkarintyg och ingen karens är väl ok, men för min del känns det ganska jobbigt att masa sej iväg till läkare för att få honom att konstatera en förkylning faktiskt. Är ju också ganska tokigt att besöka en läkarstation där det ofta finns gamlingar med diverse krämpor som kanske inte har så bra motståndskraft mot förkylning. Detta kan i värsta scenariot ge en utmärglad gamling sista spiken i kistan om man säger så. Känns även lite korkat med läkarbesök ioma man tär på resurserna genom att uppta en läkares tid med en liten snuva som ger med sej på ~1 vecka. Vet också att läkarna i grannbyn blir ganska irriterade på det.

Jo, det finns ju helt klart nackdelar. Men tyvärr blir det ju så när folk inte kan vara ärliga. Bästa vore ju inga karensdagar och 100% lön vid kortvarig frånvaro. Men det hade ju missbrukats enormt.
Kolla bara VAB.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1181309
February 19, 2008 - 12:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Jo, det finns ju helt klart nackdelar. Men tyvärr blir det ju så när folk inte kan vara ärliga. Bästa vore ju inga karensdagar och 100% lön vid kortvarig frånvaro. Men det hade ju missbrukats enormt.
Kolla bara VAB.

Har sett i massmedia att uppsatta politiker påstår att VAB missbrukas, ja.. Om det i realititen är så kan jag inte uttala mej om, men jag kan då säga att varken jag eller någon i min bekantskapskrets ägnar eller ägnat sej åt detta.
100% lön när man är sjuk?? Näe, inget jag lägger min röst på iaf.. Är du hemma så producerar du ju inget.
Vem menar du skulle stå för dom fiolerna isf? FK eller AG?

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
1181343
February 19, 2008 - 3:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Om man inte har möjlighet att gå till en läkare för att få ett intyg då?

Jag vet själv att när jag blir tex magsjuk så kan inte jag resa på mig eller göra något alls utan att kräkas som bara fan.
Jag skulle då inte ha möjlighet att besöka läkare under de 3-4 första dagarna av min magsjuka, gör dom då hembesök?

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
1181348
February 19, 2008 - 4:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad det gäller just förkylningar o dyl. så är det väl så att man smittar mest under inkubationstiden, dvs dagarna innan det bryter ut, väl det slagit till så smittar man inte lika mycket.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 367
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL