March 14, 2004
http://www.svd.se/dynamiskt/in.....138662.asp
Vad tycker ni om Sveriges kärnkraft? Argumentera!!
Var med och delade ut flygblad för linje 3 för länge sedan..
Klart kärnkraften ska bort..
Men var det inte nån sån här tråd uppe vid jul??
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
March 14, 2004
ilg@dd wrote: Var med och delade ut flygblad för linje 3 för länge sedan..
Vilka argument har du mot? Är surt regn bättre? Vad jag vet så är dom Ryska/Polska kärnkraftverken mycket farligare och där lär våran el komma ifrån om vi inte producerar egen.
March 5, 2002
Coalan wrote: Tycker den kan få vara kvar till man hittat något vettigt att ersätta den med.
Ett förslag är att fylla hela skåne med vindkraftverk =)
Om det jag läste inte är lögn så är det att vindkraftverk ger 0. Vad det kostar att bygga ett vindkraftverk tjänas tydligen inte in på de ~60 år det producerar ström...
skinner wrote: [quote=ilg@dd]Var med och delade ut flygblad för linje 3 för länge sedan..
Vilka argument har du mot? Är surt regn bättre? Vad jag vet så är dom Ryska/Polska kärnkraftverken mycket farligare och där lär våran el komma ifrån om vi inte producerar egen.
Säkerheten på Ryska/Polska kärnkraftverk har inget med saken att göra, ej heller kolkraft.
Minska slöseriet av el, i kombination med alternativa metoder..Vindkraft, solkraft utbyggnad av älvarna..
Att pruducera el i Sverige innebär inte per automatik kärnkraft..
*Edit*
Med tanke på att allt fler större industrier läggs ned, och även lämnar landet gissar jag att elbehovet kommer att minska..
En höjjning av elpriset kan också vara bra för att minska okynnesslöseriet..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
CasO wrote: ser inte problemet med kärnkraftverk??
Det radioaktiva avfallet kanske är att beteckna som ett problem..
March 14, 2004
ilg@dd wrote: [quote=skinner][quote=ilg@dd]Var med och delade ut flygblad för linje 3 för länge sedan..
Säkerheten på Ryska/Polska kärnkraftverk har inget med saken att göra, ej heller kolkraft.
Minska slöseriet av el, i kombination med alternativa metoder..Vindkraft, solkraft utbyggnad av älvarna..
Tror ej att det kommer att gå att minska "slöseriet", ja möjligtvis när alla industrier har flyttas utomlands. Visst kan vi avveckla kärnkraften men då måste vi ha vettiga lösningar. Vi kan inte bara stänga av den för att 20 år senare ha nog med kraftverk för att kunna ersätta den. Det packen i MP förespråkar är ju en snabb avveckling.
Jag säjer gör som Finnland! Avveckla all Sveriges kol och oljekraftverk och ersätt den med den betydligt miljövänligare kärnkraften! Sverige har världens säkraste kärnkraftverk varför erätta dom med osäkra krakfterk?
December 27, 2003
Jag (och min klass, givetvis) håller på med sådant där nu (alltså, vi bygger ju inte kärnkraftverk, vi läser om energi), och personligen så tror jag inte att det finns någontong som kan ersätta all ström vi får från kärnkrafterk. (tex. det skulle krävas vindkraftverk hela vägen från Luleå till Kalmar (eller nåt sånt) får att ersätta Barsebäck)
Så tills vi hittar något att ersätta kärnkraften med, så stödjer jag den fullt ut.
skinner wrote: [quote=ilg@dd][quote=skinner][quote=ilg@dd]Var med och delade ut flygblad för linje 3 för länge sedan..
Tror ej att det kommer att gå att minska "slöseriet", ja möjligtvis när alla industrier har flyttas utomlands. Visst kan vi avveckla kärnkraften men då måste vi ha vettiga lösningar. Vi kan inte bara stänga av den för att 20 år senare ha nog med kraftverk för att kunna ersätta den. Det packen i MP förespråkar är ju en snabb avveckling.
Jag säjer gör som Finnland! Avveckla all Sveriges kol och oljekraftverk och ersätt den med den betydligt miljövänligare kärnkraften! Sverige har världens säkraste kärnkraftverk varför erätta dom med osäkra krakfterk?
Var lägger vi avfallet då??
Innan den frågan är löst så borde inte ens kärnkraftverken fått starta..
Betänk att för dej själv och just nu är det nog ingen fara, men dina barn och barnbarn..Nog kan du ge dem något trevligare att minnas dej och din generation för eller??
*Edit*Tillägg..
Många ropar och vill ha kärnkraft, javisst..
Men när sen grävmaskinerna kommer för att ordna sluthanteringsplatser så backar man plötsligt i sin övertygelse..
Vem faen vill ha radioaktivt avfall i marken i närheten av där man bor, och där barnen ska leka..?
March 14, 2004
ilg@dd wrote: [quote=skinner][quote=ilg@dd][quote=skinner][quote=ilg@dd]Var med och delade ut flygblad för linje 3 för länge sedan..
Var lägger vi avfallet då??
Innan den frågan är löst så borde inte ens kärnkraftverken fått starta..
Betänk att för dej själv och just nu är det nog ingen fara, men dina barn och barnbarn..Nog kan du ge dem något trevligare att minnas dej och din generation för eller??
Gräv ner skiten i berggrunden! Det är säkert.
November 27, 2003
Tycker nog vi ska använda kärnkraften så länge som vi tjänar på det. Givetvis ska den bort under ett längre perspektiv, men av idag så tycker jag nog vi ska använda den lite mer så vi slipper importera iaf. Jag gillar den inte, men den känns som ett bättre alternativ.
//Andreas
Delph1 wrote: Tycker nog vi ska använda kärnkraften så länge som vi tjänar på det. Givetvis ska den bort under ett längre perspektiv, men av idag så tycker jag nog vi ska använda den lite mer så vi slipper importera iaf. Jag gillar den inte, men den känns som ett bättre alternativ.
//Andreas
Jo, jag menar inte att man ska "klippa" den rakt av..Alternativa former måste tas fram..
Men på sikt så..
3 Guest(s)