January 22, 2002
ilg@dd wrote:
Säkerheten på Ryska/Polska kärnkraftverk har inget med saken att göra, ej heller kolkraft.
Det har det defenetivt! Kolkraft förstör miljön, så enkelt är det! Håller iofs med dig om att sluthanteringen av kärnbränslet måste lösas. Men att den, som du skriver i ett annat inlägg, skulle grävas ner i närheten av där andra människor bor är både skrämselpropaganda och naivt. Naturligtvis ska den förvaras i berggrunden, långt ifrån bebygda områden.
Att reaktorerna i ryssland är i sämre skick är ingen hemlighet. Och hur det inte skulle ha med saken att göra när ryssarna ser en chans att exportera exportera mer el och tjäna pengar och där igenom pressar skiten ur sina undermåliga kraftverk får du gärna förklara.
I min mening är det betydligt bättre att vi producerar elen här hemma, i våra egna kärnkraftverk. Där har vi koll på vad som händer.
ilg@dd wrote:
Med tanke på att allt fler större industrier läggs ned, och även lämnar landet gissar jag att elbehovet kommer att minska..
En höjjning av elpriset kan också vara bra för att minska okynnesslöseriet..
En höjning av elpriset??? Skojar du med mig? Med tanke på hur mycket priserna redan har stigit de senaste åren och någon märkbar förändring av konsumtionen inte har sett är det knappast ett alternativ. Dock riskerar man att få konsekvensen att fler företag flyttar här ifrån eftersom produktionskostnaderna blir ännu högre.
Men det är ju perfekt. Då kan vi ju sitta hemma och arbetslösa medans syraregnet från Polen faller över oss... 🙄
Zap wrote: [quote=ilg@dd]
Säkerheten på Ryska/Polska kärnkraftverk har inget med saken att göra, ej heller kolkraft.
Det har det defenetivt! Kolkraft förstör miljön, så enkelt är det! Håller iofs med dig om att sluthanteringen av kärnbränslet måste lösas. Men att den, som du skriver i ett annat inlägg, skulle grävas ner i närheten av där andra människor bor är både skrämselpropaganda och naivt. Naturligtvis ska den förvaras i berggrunden, långt ifrån bebygda områden.
Att reaktorerna i ryssland är i sämre skick är ingen hemlighet. Och hur det inte skulle ha med saken att göra när ryssarna ser en chans att exportera exportera mer el och tjäna pengar och där igenom pressar skiten ur sina undermåliga kraftverk får du gärna förklara.
I min mening är det betydligt bättre att vi producerar elen här hemma, i våra egna kärnkraftverk. Där har vi koll på vad som händer.
... 🙄
När du quotar mej, vänligen läs och lämna kvar det jag skrivit i sitt sammanhang..
Jag skrev att anledningen till att jag är emot kärnkraft inte har med Ryska/Polska kärnkraftverk att göra.
Såna där quots ser bara korkade ut..
skinner wrote: [quote=ilg@dd]Var med och delade ut flygblad för linje 3 för länge sedan..
Klart kärnkraften ska bort..
Vilka argument har du mot? Är surt regn bättre? Vad jag vet så är dom Ryska/Polska kärnkraftverken mycket farligare och där lär våran el komma ifrån om vi inte producerar egen.
Mitt största argument är det radioaktiva avfallet..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
October 22, 2002
Delph1 wrote: [quote=CasO][quote=ilg@dd][quote=CasO]ser inte problemet med kärnkraftverk??
Det radioaktiva avfallet kanske är att beteckna som ett problem..
sätt in de i någon raket och skicka skräpet mot solen, enklare blir det inte..
Och det är ju gratis förstås 😉
//Andreas
hahahah nee då, men det borde inte kosta så jätte mycket med tanken på att man inte behöver bästa grejerna direkt.. bara att åka över till ryssland och be de om att få köpa en gammal raket som sitter och dammar hahah ;)... + med tanke om att man skickar skräp så kan man fylla raketet rejält med skit...
July 4, 2003
Xenomorphed wrote: Jag (och min klass, givetvis) håller på med sådant där nu (alltså, vi bygger ju inte kärnkraftverk, vi läser om energi), och personligen så tror jag inte att det finns någontong som kan ersätta all ström vi får från kärnkrafterk. (tex. det skulle krävas vindkraftverk hela vägen från Luleå till Kalmar (eller nåt sånt) får att ersätta Barsebäck)
Så tills vi hittar något att ersätta kärnkraften med, så stödjer jag den fullt ut.
Vi gjorde samma sak förra terminen. Säger samma sak, vi måste verkligen hitta en bra alternativ energikälla, kärnkraften utgör ju trots allt ca 50% av Sveriges energi.
August 7, 2003
CasO wrote: [quote=ilg@dd][quote=CasO]ser inte problemet med kärnkraftverk??
Det radioaktiva avfallet kanske är att beteckna som ett problem..
sätt in de i någon raket och skicka skräpet mot solen, enklare blir det inte..
Jaaaa! vilken bra idè... och så råkar nån raket explodera och sprida radioaktivt kärnavfall över hela jorden på en gång. "Tänkte inte på det"? :bgrin:
Tycker den ska bort. Sverige producerar så mycket elenergi ändå. Varför ska vi "göra av" med mångfaldigt gånger mer ström än en tysk gör ex. vis.
Det är inga som helst problem för Sverige "gå runt" utan kärnkraft. Det kan möjligen vara en kostnadsfråga.
Läste nånstans att bara "skogsavfallet" (alltså kvistar, bark och sånt som "blir över" när man avverkar skog räcker till att täcka Sveriges energibehov flera gånger om? Bara att det är dyrt/jobbigt ta hand om.
February 4, 2003
Förstår inte.
Vi måste ju argumentera mot de grunder som faktiskt sker i samhället. Vi kan inte komma och säga att man inte BEHÖVER importera el från Polska kolkraftverk, utan kan använda andra renare metoder i Sverige. Vi måste ju föra en argumentation utifrån de grunder som våra politiker vill gå.
Och de har i historian, och kommer i framtiden att försöka importera elkraft.
Vindkraft är inte pålitlig. Vattenkraft går inte bygga ut mycket till. Vart ska allt komma ifrån?
Vindkraft (som någon sa) tjänar inte ens in sin kostnad under sina levnadsår. Så vad gör att folk sätter upp såna? Jo förmodligen att de subventioneras av staten. Och vad gör att staten har råd att subventionera? Jo skatter? Vilka är den störta (om nästan inte enda) skatteintäkten? Jo industrierna.
Men visst kan vi förlita oss på att industrierna flyttar utomlands. Sen står vi där som ett U-land, utan energimöjligheter och utvecklingsmöjligheter. Tillslut kommer allt falera.
Vi kan inte leva på gränsen. Och idag är kärnkraft den bästa lösningen. Visst det finns problem. Men problemen går att hantera tillsvidare, tills dess att en BRA lösning kommit fram.
Vi måste satsa mer pengar på forskning. Men att avveckla utan rimliga alternativ anser jag vara fel.
Just nu är alternativen inte bättre. Växthuseffekten är betydligt mer allvarlig!
Bara att det är dyrt/jobbigt ta hand om.
Och det klassar du som ett "bara". 😛
Det är ett ganska viktigt argument. Vad kostar det inte att åka runt med alla kvistar i skogen? Finns massa argument.
Om det fanns en gnutta möjlighet att man hade kunnat utveckla metoden till något "bra på lång sikt" så hade man gjort det. Även om det innebar en dyr investeringskostnad.
Men som sagt. Vi måste ha tillförlitlig energi, och på våra bredgrader så lyser inte solen dygnet runt. Och så vidare.
March 7, 2004
davidhellmyrs wrote: Förstår inte.
Vi måste ju argumentera mot de grunder som faktiskt sker i samhället. Vi kan inte komma och säga att man inte BEHÖVER importera el från Polska kolkraftverk, utan kan använda andra renare metoder i Sverige. Vi måste ju föra en argumentation utifrån de grunder som våra politiker vill gå.
Vindkraft är inte pålitlig. Vattenkraft går inte bygga ut mycket till. Vart ska allt komma ifrån?
Vindkraft (som någon sa) tjänar inte ens in sin kostnad under sina levnadsår. Så vad gör att folk sätter upp såna? Jo förmodligen att de subventioneras av staten. Och vad gör att staten har råd att subventionera? Jo skatter? Vilka är den störta (om nästan inte enda) skatteintäkten? Jo industrierna.
Men visst kan vi förlita oss på att industrierna flyttar utomlands. Sen står vi där som ett U-land, utan energimöjligheter och utvecklingsmöjligheter. Tillslut kommer allt falera.
Vi kan inte leva på gränsen. Och idag är kärnkraft den bästa lösningen. Visst det finns problem. Men problemen går att hantera tillsvidare, tills dess att en BRA lösning kommit fram.
Vi måste satsa mer pengar på forskning. Men att avveckla utan rimliga alternativ anser jag vara fel.
'
Så enligt dig blir sverige ett U-land om vi bygger vindkraft?
August 7, 2003
Du säger att våra politiker vill importera elkraft och då är det bara för oss att foga oss i det? Que?
Vi behöver inte så mycket el. Det används massa el för att värma villor exempelvis. Helt sjukt sätt använda elkraft på. (Om du inte förstår varför, läs på om exergi)
Industrier som behöver billig elkraft är knappast framtiden. Vi kan inte leva på att smälta stål x öre billigare än nån annan. Det är kunskap/utbildning som är det enda sättet nuförtiden få en hägre levnadsstandard. Detta är inte 1800-talet.
Priserna kommer ändå bli samma i hela Europa, kanske heöla världen på el när man kan importera/exportera den. Så då kommr vi ändå "förlora" våra industrier.
davidhellmyrs wrote: Vi kan inte komma och säga att man inte BEHÖVER importera el från Polska kolkraftverk, utan kan använda andra renare metoder i Sverige. Vi måste ju föra en argumentation utifrån de grunder som våra politiker vill gå.
February 4, 2003
ZIre: Snälla läs allting igen. Vad tror du händer om industrierna försvinner från Sverige, eftersom de inte har råd att stanna kvar på grund av:
* höga EL-kostnader
* dåliga avtal
* stora personalkostnader
* höga skatter
* etc.
Tror du att Volvo finns kvar? Tror du Indexor (underleverantör till Volvo) finns kvar eftersom Volvo försvinner? Tror du Konsum butiken i Avesta finns kvar om alla i bygden blir utan jobb för att fabriken läggs ner? Tror du frisören har något jobb? Tror du gardinaffären blir kvar? Tror du postanställda blir kvar? Tror du kommunarbetaren blir kvar? Och så vidare?
Allting bygger på skatteintäkter och att industrier tillverkar saker.
Nissar som går handel-, samhällsprogrammet och liknande verkar ha svårt att förstå att deras framtida jobb inte hade existerat OM inte industrierna fanns.
davidhellmyrs wrote: ZIre: Snälla läs allting igen. Vad tror du händer om industrierna försvinner från Sverige, eftersom de inte har råd att stanna kvar på grund av:
* höga EL-kostnader
* dåliga avtal
* höga skatter
* etc.Tror du att Volvo finns kvar? Tror du Indexor (underleverantör till Volvo) finns kvar eftersom Volvo försvinner? Tror du Konsum butiken i Avesta finns kvar om alla i bygden blir utan jobb för att fabriken läggs ner? Tror du frisören har något jobb? Tror du gardinaffären blir kvar? Tror du postanställda blir kvar? Tror du kommunarbetaren blir kvar? Och så vidare?
Nissar som går handel-, samhällsprogrammet och liknande verkar ha svårt att förstå att deras framtida jobb inte hade existerat OM inte industrierna fanns.
Det är endast export som ger pengar i kassan..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 4, 2003
Laglorden:
Vad vill du att Sverige ska fortsätta leva på då?
Sin kunskap?
Ska över nio miljoner männsikor sysselsätta sig med juridik, samhällsvetskap, politik, utvecklingsarbete (design, beräkningar och liknande).
Tror du inte att resten av världen kan skaffa sig den kompetensen själv?
Om det är som du påstår så kan jag så gott som lova att Sverige kommer gå i stöpet snabbare än jag trott.
March 7, 2004
davidhellmyrs wrote: ZIre: Snälla läs allting igen. Vad tror du händer om industrierna försvinner från Sverige, eftersom de inte har råd att stanna kvar på grund av:
* höga EL-kostnader
* dåliga avtal
* höga skatter
* etc.Tror du att Volvo finns kvar? Tror du Indexor (underleverantör till Volvo) finns kvar eftersom Volvo försvinner? Tror du Konsum butiken i Avesta finns kvar om alla i bygden blir utan jobb för att fabriken läggs ner? Tror du frisören har något jobb? Tror du gardinaffären blir kvar? Tror du postanställda blir kvar? Tror du kommunarbetaren blir kvar? Och så vidare?
Jo jag tror att Konsum i avesta kommer finnas kvar om vi bygger ett gäng vindkraftverk :S
davidhellmyrs wrote: [quote=ilg@dd]Det är endast export som ger pengar i kassan..
Har jag sagt motsatsen?
Vad ska vi exportera om inte industri-produkter? Tror ni på fullaste allvar att vi som land kommer klara oss på att exportera tjänster?
Det var bara ett inflikande, inget påhopp..
March 14, 2004
ZIre wrote: [quote=davidhellmyrs]ZIre: Snälla läs allting igen. Vad tror du händer om industrierna försvinner från Sverige, eftersom de inte har råd att stanna kvar på grund av:
* höga EL-kostnader
* dåliga avtal
* höga skatter
Jo jag tror att Konsum i avesta kommer finnas kvar om vi bygger ett gäng vindkraftverk :S
Det behövs ej så många för att driva vindkraftverk!
dåren wrote: Gör kärnvapen av avfallet!
Sällan man ser ett så passande nick..
February 4, 2003
Dohhh. Du är tamefan omöjlig ZIre. Det handlar inte om kortsiktigt, utan långsiktigt.
Vi måste ha TILLFÖRLITLIG, BILLIG (konkurranskraftig till andra länders) energi för INDUSTIRER.
Och att höja priserna på EL löser inte problemet. Inte heller att sätta upp en massa vindkraftverk då deras produktion är opålitlig och väldigt dyr (resursslöseri).
Det jag motsatte mig på (som du motsatte mig på) var om det är rätt att "hoppas" på att industrierna flyttar utomlands så vi slipper ta tag i energiproblemet då det löser sig själv. Då har det enligt mig gått för långt.
2 Guest(s)