Kärnkraft?|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Kärnkraft?
skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
sp_UserOfflineSmall Offline
842236
February 14, 2005 - 3:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Fattar inte hur sossarna kan fortsätta driva frågan om en avveckling av kärnkraften då 80% av Sveriges befolkning vill ha kvar den!

Gör som folkpartiet vill!

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
842243
February 14, 2005 - 3:46 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: Fattar inte hur sossarna kan fortsätta driva frågan om en avveckling av kärnkraften då 80% av Sveriges befolkning vill ha kvar den!

Gör som folkpartiet vill!

Enligt vilken undersökning?? AB??
🙄

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

ZIre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1776
842247
February 14, 2005 - 3:47 pm
sp_Permalink sp_Print

davidhellmyrs wrote: Dohhh. Du är tamefan omöjlig ZIre. Det handlar inte om kortsiktigt, utan långsiktigt.

Vi måste ha TILLFÖRLITLIG, BILLIG (konkurranskraftig till andra länders) energi för INDUSTIRER.

Och att höja priserna på EL löser inte problemet. Inte heller att sätta upp en massa vindkraftverk då deras produktion är opålitlig och väldigt dyr (resursslöseri).

Det jag motsatte mig på (som du motsatte mig på) var om det är rätt att "hoppas" på att industrierna flyttar utomlands så vi slipper ta tag i energiproblemet då det löser sig själv. Då har det enligt mig gått för långt.

Jo men du skrev att för att ha råd att bygga vindkraft så måste staten ta ut högre skatter och därför kommer volvos underleverantörer flytta och konsum läggas ned..
Jag säger inte att vi ska bygga vindkraft för att täcka hela vårt energibehov men att det kan vara en del av lösningen.
Kärnkraft är det bästa i min mening.

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
842249
February 14, 2005 - 3:48 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
Enligt vilken undersökning?? AB??
🙄

Som för övrigt är Socialdemokratisk 😛
Socialdemokraterna vill avverka.

Jag tror man är rädd att inse det faktum att opinionen har svängt. Mycket i det senaste valet byggde på okunskap och även räddsla efter de olyckor som då skett. (Harrisburg och allt vad det var)

Man verkar vara rädd för att göra ordentliga "undersökningar" vad folk vill ha. Och sedan kanske ha en ny folkomröstning.

skinner
Member
Medlem
842255
February 14, 2005 - 3:49 pm
sp_Permalink sp_Print

http://www.opinion.sifo.se/htm.....512804.pdf

Enligt den så vill bara 16% av alla tillfrågade avveckla kärnkraften, lika många vill byga ut den! Tycker sossarna och MP borde lyssna på maioriteten!

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
842256
February 14, 2005 - 3:50 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=CasO]ser inte problemet med kärnkraftverk??

Det radioaktiva avfallet kanske är att beteckna som ett problem..

Oj vad svårt det var att ta hand om det. Försök att ta hand om utsläppen från alla industrier som släpper ut avgaser.

Du borde kolla in denna sida: http://www.mfk.nu/visstedu/index.html

Vedeldning ger i Sverige lika många cancerfall varje år som Tjernobyl gör på 50 år.

Ett hektar energiskog måste brännas upp var femte minut för att ersätta Barsebäck.

Sol- och vindkraft måste kompletteras med reservkraft efter väder och vind.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
842262
February 14, 2005 - 3:56 pm
sp_Permalink sp_Print

davidhellmyrs wrote: [quote=ilg@dd] Enligt vilken undersökning?? AB??
🙄

Jag tror man är rädd att inse det faktum att opinionen har svängt. Mycket i det senaste valet byggde på okunskap och även räddsla efter de olyckor som då skett. (Harrisburg och allt vad det var)

Man verkar vara rädd för att göra ordentliga "undersökningar" vad folk vill ha. Och sedan kanske ha en ny folkomröstning.

När en ev folkomröstning pekar på att behålla kärnkraften och ev utveckla den, då är även jag med på det..Jag tror på det demokratiska nämligen..
Sen kan man ju fråga sej hur många folkomröstningar man ska ha i en fråga??

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

skinner
Member
Medlem
842267
February 14, 2005 - 3:58 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=davidhellmyrs][quote=ilg@dd] Enligt vilken undersökning?? AB??
🙄

När en ev folkomröstning pekar på att behålla kärnkraften och ev utveckla den, då är även jag med på det..Jag tror på det demokratiska nämligen..
Sen kan man ju fråga sej hur många folkomröstningar man ska ha i en fråga??

Jag anser att det är en så pass vikig fråga så det behövs en omröstning innan dom stänger några fler reaktorer.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
842268
February 14, 2005 - 3:58 pm
sp_Permalink sp_Print

HELIX wrote: [quote=ilg@dd][quote=CasO]ser inte problemet med kärnkraftverk??

Oj vad svårt det var att ta hand om det. Försök att ta hand om utsläppen från alla industrier som släpper ut avgaser.

Vedeldning ger i Sverige lika många cancerfall varje år som Tjernobyl gör på 50 år.

Ett hektar energiskog måste brännas upp var femte minut för att ersätta Barsebäck.

Hahaha, MFK=Miljövänner För Kärnkraft..
Sannerligen en bra källa att ösa ur..Om man inte söker opartiskhet då förståss.

skinner
Member
Medlem
842286
February 14, 2005 - 4:10 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=HELIX][quote=ilg@dd][quote=CasO]ser inte problemet med kärnkraftverk??

Hahaha, MFK=Miljövänner För Kärnkraft..
Sannerligen en bra källa att ösa ur..Om man inte söker opartiskhet då förståss.

Förstår inta varför man klagar då det stämmer? Men visst är det lite opartiskt 😛

DexiL
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 462
842292
February 14, 2005 - 4:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag läste någon artikel om att borra ner avfallet på havsbotten. Tydligen så kapslar leran in radioaktiviteten. Fast det var rätt många år sen jag läste det där och vet inte om dom har utvecklat ideén vidare. Men det är ju ett sätt att ta hand om avfallet iaf.

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
842295
February 14, 2005 - 4:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Mera kärnkraft. Ju mer kärnkraft desto större arbetsmarknad för mig ;). Man bör iaf inte lägga ned kärnkraftverk innan vi har någon vettig ersättning. fossila ämnen är ingen ersättning.

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
842305
February 14, 2005 - 4:29 pm
sp_Permalink sp_Print

vafs.... jag lade in en post här, men hittar den inte. Det var om slutförvaringen. *hoppas jag inte la in den i fel tråd, alla kommer skratta åt mig*

äsch, jag drar lite kort. Man kommer gräva när det använda bränslet i urberget, antingen i ett område "nära Östersund, eller Orskarhamn" tror jag det var. Bränslet kommer först kappslas in i kopparbehållare, som inte rostar. Sen kommer dom behållarna dränkas i en speciell lera som sväller upp och blockerar vatten. Sen borras dom ner i berget, under grundvattennivån. Berget i sig kommer att skydda vid det osannolika tillfället att något går åt helvete.

Givetvis är det ju inte direkt så simpelt, men allt ska vara klar "innan 2017"

skinner
Member
Medlem
842306
February 14, 2005 - 4:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Xenomorphed wrote: vafs.... jag lade in en post här, men hittar den inte. Det var om slutförvaringen. *hoppas jag inte la in den i fel tråd, alla kommer skratta åt mig*

äsch, jag drar lite kort. Man kommer gräva när det använda bränslet i urberget, antingen i ett område "nära Östersund, eller Orskarhamn" tror jag det var. Bränslet kommer först kappslas in i kopparbehållare, som inte rostar. Sen kommer dom behållarna dränkas i en speciell lera som sväller upp och blockerar vatten. Sen borras dom ner i berget, under grundvattennivån. Berget i sig kommer att skydda vid det osannolika tillfället att något går åt h*****e.

Låter kanon!

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
842308
February 14, 2005 - 4:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Xenomorphed wrote: vafs.... jag lade in en post här, men hittar den inte. Det var om slutförvaringen. *hoppas jag inte la in den i fel tråd, alla kommer skratta åt mig*

äsch, jag drar lite kort. Man kommer gräva när det använda bränslet i urberget, antingen i ett område "nära Östersund, eller Orskarhamn" tror jag det var. Bränslet kommer först kappslas in i kopparbehållare, som inte rostar. Sen kommer dom behållarna dränkas i en speciell lera som sväller upp och blockerar vatten. Sen borras dom ner i berget, under grundvattennivån. Berget i sig kommer att skydda vid det osannolika tillfället att något går åt h*****e.

Dom får gärna lämpa av skiten i Oskarshamn..
Det är just grundvattnet som oroar mej..
Det har borrats i bergen i min hemkommun, men lyckligtvis så var inte bergarten den önskade..

*Edit*
Å andra sidan skulle nog entreprenören för iordningställande av en sån slutförvaringsplats få problem..
Dom skulle knappast få jobba och ha grejjer ifred ..

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
842310
February 14, 2005 - 4:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Inget fel att ha en ny folkomröstning då den förra inte var särskillt "opartisk" den heller.

Inget fel att ha en ny folkomröstning då omständigheterna förändrats. (säkerheten förbättrats exempelviss)

Inget fel att ha en ny folkomröstning då en folkomröstning inte är något "beslut" utan en vägledning för hur politiken kanske ska inriktas. Inriktningen bör ske på den nuvarande åsikten. Varför har vi högertrafik när det röstades ner?

Varför hade man ingen möjlighet att stödja framtida utbyggnad av kärnkraft i det förra valet? Ja jag vet att kärnkraften ändå hade röstats ner under den perioden då valet skedde. Men det är du som pratar om partiskhet. Och inte särskillt oprartiskt att inte ha ett alternativ som är "kärnkaft vänligt".

Finns massa argument.

Nord
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 661
842311
February 14, 2005 - 4:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Låt forskare få forska vidare om kärnkraft! I Sverige är det förbjudet, vad är vitsen med det liksom. Det GÅR att använda avfallet till att producera mera, det måste inte slängas. Det GÅR att få tillbaka detta avfall till dess originalutförande för att på nytt kunna användas igen.

Jag är FÖR kärnkraften då den är i dagsläget och ett antal år till den säkraste och mest naturvänliga och mest lönsamma energikällan.

Så skulle bara politikerna låta forskarna få forska så skulle jag inte behöva bry mig om att mina barn skulle behöva må dåligt p.g.a kärnavfall.

EDIT: Vad jag skulle vilja se är en utveckling av Vågkraft. alltså genom att vågorna passerar genom två pinnar t.ex. som genom våghöjden producerar energi. Detta skulle passa mycket bra på norges sida. Östersjön är lite för liten, går inte tillräckligt höga vågor så ofta.

"There's no such thing as a free lunch"
"Because I am the Only Gay in the Village" - Little Britain

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
842316
February 14, 2005 - 4:42 pm
sp_Permalink sp_Print

nämnas bör nog också att "enligt expertet" så är sveriges svar på slutförvaringsproblemet ett av de absolut säkraste i världen. "Enligt experter" Inte för att jag egentligen kan förstå hur någon kan vara expert på något som aldrig gjorts, men visst

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
842321
February 14, 2005 - 4:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Xenomorphed wrote: nämnas bör nog också att "enligt expertet" så är sveriges svar på slutförvaringsproblemet ett av de absolut säkraste i världen. "Enligt experter" Inte för att jag egentligen kan förstå hur någon kan vara expert på något som aldrig gjorts, men visst

Enligt "expertis" på Elgiganten så är deras märkesdator med integrerad grafik bland det bästa som kan köpas i speldatorväg..
Vilka svar man får, beror helt och hållet på vem man frågar.

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
842339
February 14, 2005 - 5:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Nord wrote: EDIT: Vad jag skulle vilja se är en utveckling av Vågkraft. alltså genom att vågorna passerar genom två pinnar t.ex. som genom våghöjden producerar energi. Detta skulle passa mycket bra på norges sida. Östersjön är lite för liten, går inte tillräckligt höga vågor så ofta.

Vågkraft är en bra energikälla, problemet är att nästan alla vågkraftverk som hittills byggts har blåst sönder/ slitits sönder av vågorna själva.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 91
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL